Gå til innhold

Hvorfor har dyre eneboliger utleiedel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som har nok penger og bygger flotte eneboliger, hvorfor velger dere å ha utleie del? Mannen mener at det er bare de «fattige» som har utleie del for å ha råd til boligen. 

noen innspill? Jeg mener det kan være andre årsaker enn at man er tvunget økonomisk til å leie ut 😅🤷‍♀️ 

Anonymkode: 4175f...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et hus til 18 mill med utleiedel. Hvorfor skulle vi ikke ha det? Det plager oss 0 og vi merker ingenting til leietaker som bruker en helt annen inngang enn oss. 

Anonymkode: d2d3a...527

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første så kan utleiedelen bidra til at man faktisk har råd til boligen (og opprettholde levestandarden samtidig) og for det andre så behøver en grei andel av de med god råd en «praktikantdel», hvor barnepiken kan bo med egen inngang. 

Anonymkode: 7ca30...125

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel aldri for mye penger? Få som sier nei takk til skattefritt inntekt. Kjøper du bolig med utleiedel, får du større lån i banken også, kan kjøpe dyrere. 

Anonymkode: 46303...51c

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en gullgruve av skattefordeler? Vi som har mye penger har mye penger fordi vi pleier å gjøre smarte økonomiske valg :)

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prt90 skrev (13 timer siden):

Fordi det er en gullgruve av skattefordeler? Vi som har mye penger har mye penger fordi vi pleier å gjøre smarte økonomiske valg :)

Sant nok, men det er ikke til å komme fra at det ofte kan være til sjenanse (av varierende grad) å måtte stille med parkeringsplass og uteområde for hybelbeboeren. I tillegg kan man bli plaget av støy, både fra musikk, fottrinn og vaskemaskin/tørketrommel. Men i og med at man eier boligen kan man jo lydisolere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sant nok, men det er ikke til å komme fra at det ofte kan være til sjenanse (av varierende grad) å måtte stille med parkeringsplass og uteområde for hybelbeboeren. I tillegg kan man bli plaget av støy, både fra musikk, fottrinn og vaskemaskin/tørketrommel. Men i og med at man eier boligen kan man jo lydisolere. 

Det må man jo ikke.

Vi har aldri merket ikke noe til våre leieboere. Huset er godtvisolert og vi bor jo over dem, så det er vel mer sannsynlig de som plages av vår lyd enn omvendt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De som har nok penger og bygger flotte eneboliger, hvorfor velger dere å ha utleie del? Mannen mener at det er bare de «fattige» som har utleie del for å ha råd til boligen. 

noen innspill? Jeg mener det kan være andre årsaker enn at man er tvunget økonomisk til å leie ut 😅🤷‍♀️ 

Jeg synes mannen din har et poeng! :ler: 

Noe av luksusen med å bo i enebolig er jo nettopp å ha den for seg selv og hvis man skal ha noen boende i kjelleren eller et annet sted i huset så må man jo ta hensyn til det. For det er jo snakk om at andre mennesker skal ha et hjem i hjemmet ditt og ikke bare en liten seddelpresse som rusler og går i en bod slik noen later til å tro. 

Lønnsomheten i det trenger heller ikke nødvendigvis å være ekstremt god. Det må man selvfølgelig vurdere opp mot hvor mye ekstra man måtte betale for å kjøpe et hus med utleiedel, evt. hvor mye det koster ekstra å bygge en slik, hva man kan få i leie, vedlikehold etc. 

For min del anser jeg det ikke som verdt det og hvis jeg må leie ut en del av huset for å få råd til å bo i det så flytter jeg heller i leilighet. Da slipper jeg i hvert fall å holde orden på at naboene betaler husleien, vedlikeholde leilighetene deres osv. når jeg likevel skal bo tett på andre. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt masse penger og skulle kjøpt stor enebolig hadde jeg gjerne hatt en utleiedel. Ikke nødvendigvis for å leie ut, men for å ha til besøk. Besteforeldrene på begge sider bor i en annen del av landet, og da kunne de vært lenger på besøk uten å bo oppå oss. Hadde også vært praktisk til venner med barn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en enebolig på Ranheim i Trondheim til 11 mill, og vi har to utleie-enheter. Det er null stress å det er veldig hyggelig å ha flere som bor i samme hus. Føler meg faktisk mer trygg😃

Anonymkode: fb921...641

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

En utleieenhet er en skattefri seddelpresse. Ikke bare har man skattefri inntekt, men den potensielle inntekten blir også kalkulert inn i verdivurderingen ved videresalg.

Ser man på det med storsamfunnets øyne, er det bra at det finnes et utleiemarked som er godt integrert i eiermarkedet for de som enten er på vei inn i eiermarkedet eller som av ymse grunner er mellom egne boliger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leo skrev (5 minutter siden):

Jeg synes mannen din har et poeng! :ler: 

Noe av luksusen med å bo i enebolig er jo nettopp å ha den for seg selv og hvis man skal ha noen boende i kjelleren eller et annet sted i huset så må man jo ta hensyn til det. For det er jo snakk om at andre mennesker skal ha et hjem i hjemmet ditt og ikke bare en liten seddelpresse som rusler og går i en bod slik noen later til å tro. 

Lønnsomheten i det trenger heller ikke nødvendigvis å være ekstremt god. Det må man selvfølgelig vurdere opp mot hvor mye ekstra man måtte betale for å kjøpe et hus med utleiedel, evt. hvor mye det koster ekstra å bygge en slik, hva man kan få i leie, vedlikehold etc. 

For min del anser jeg det ikke som verdt det og hvis jeg må leie ut en del av huset for å få råd til å bo i det så flytter jeg heller i leilighet. Da slipper jeg i hvert fall å holde orden på at naboene betaler husleien, vedlikeholde leilighetene deres osv. når jeg likevel skal bo tett på andre. 

Vi tjener 70.000kr i måneden på utleie. Leier ut flere leiligheter. 

Det er absolutt verdt det! Å vi lever deretter og har et ganske godt liv. For oss leier vi ut en sekundærbolig med 4 utleie-enheter. Selv bor vi i en enebolig og der har vi to utleie-enheter😀

Har gått ned i stilling å får mer tid med barna mine, å har mindre stress i livet. Kunne aldri ha gitt i fra meg utleie-leilighetene å levd som jeg gjorde før. Det som er viktig er å finne noen som man kan trives med å leie ut til. For oss er det uaktuelt å leie ut til studenter, samt til veldig unge folk. Vi leier kun ut til seriøse folk som ofte er veldig rolige og modne👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

En utleieenhet er en skattefri seddelpresse. Ikke bare har man skattefri inntekt, men den potensielle inntekten blir også kalkulert inn i verdivurderingen ved videresalg.

Ser man på det med storsamfunnets øyne, er det bra at det finnes et utleiemarked som er godt integrert i eiermarkedet for de som enten er på vei inn i eiermarkedet eller som av ymse grunner er mellom egne boliger.

Jepp! 

Jeg har utleiedel og nyter godt av det👍 Har 8 utleie-enheter😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det vel vi som leier i kjelleren som må utstå mest støy. Ikke kan vi klage på det heller når de tramper som elefanter over oss klokken 02.30 på natten. Sånn er det å være fattig i Verdens rikeste land. Man skulle tro man hadde mulighet til å kjøpe noe selv i 100 prosent jobb og uten gjeld. 

Anonymkode: 13c5e...c58

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har et hus til 18 mill med utleiedel. Hvorfor skulle vi ikke ha det? Det plager oss 0 og vi merker ingenting til leietaker som bruker en helt annen inngang enn oss. 

Nice❤️🤩

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har utleiedel som vi ikke leier ut. Familie og venner bor der om de ønsker/har behov for opphold i byen. Veldig fin ordning 😊

Anonymkode: e930f...4f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jepp! 

Jeg har utleiedel og nyter godt av det👍 Har 8 utleie-enheter😉

Det er den beste pensjonssparingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo større verdi på boligen desto større avkastning på sikt. Iallfall om samfunnet følger samme trend som det har gjort de siste par hundre årene 😆  med 9000kr ekstra inn i mnd så får man virkelig makset utbyttet over tid ved å kunne kjøpe seg komfortabelt opp i bolig. 

(Vi velger leieboere med omhu, og klarer å betjene lånet uten. Aldri hatt noe stress med det). 

Det handler jo mest om man tenker langsiktig mtp økonomi. Vi har helt separat inngang til hybel, og svært godt isolert hus hvor vi ikke hører noe til dem. Tar ikke ekstra «hensyn» til de heller. Vi bor tett i tett med naboer uansett, så det er ikke som om vi kjører ville fester til langt på natt uansett 😆 hadde vi gjort det, så hadde vi gitt nabovarsel til de 5 nærmeste husstandene inkludert hybel ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...