Anonymgrytevott Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 Jeg ble tatt i fartskontroll idag, og fikk tre prikker. Med prikkene jeg hadde fra før mistet jeg lappen. Jeg bor på landet og kan ikke komme meg på jobb med offentlig transport. Mister jeg jobben/må jeg si opp? Noen andre som har vært i samme situasjon? Har ikke sagt noe til sjefen ennå. Trenger ikke at noen forteller meg hvor dum jeg har vært, jeg er fullstendig klar over det 😑 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Huff og huff, det er kjedelig. Ikke si opp jobben, du er tjent med å heller bli oppsagt (ref. karantenetid vedr. dagpenger mm.) Jeg har vært i noe av samme situasjon, men var så heldig å ha en hjelpemann på "bilen" som hadde lappen, og gadd å ta den omveien det ble å hente meg daglig i perioden jeg var uten. Om du blir sagt opp eller ei er litt vanskelig å si noe om, og siden dette er såpass ferskt vet du ikke enda hvilke muligheter du har (kanskje?). Men klart, hvis du ikke kan møte på jobb, så mister du den jo 😕 Prøv å ta det hele litt med ro, se en film, spill et spill eller gjør noe annet som får tiden til å gå, og snakk med sjefen i morgen. Det er en mager trøst, men det er MANGE som har gått på denne smellen her. Anonymkode: d67e4...5b2 12
Gjest Mr Bergen Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 Hvis du ikke trenger lappen for å utføre jobben din, hva med å sjekke om noen i nærheten likevel kjører samme veien daglig og samkjøre frem til du får lappen tilbake? Mange steder har egne lokale Facebookgrupper.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Anonymgrytevott skrev (8 minutter siden): Jeg ble tatt i fartskontroll idag, og fikk tre prikker. Med prikkene jeg hadde fra før mistet jeg lappen. Jeg bor på landet og kan ikke komme meg på jobb med offentlig transport. Mister jeg jobben/må jeg si opp? Noen andre som har vært i samme situasjon? Har ikke sagt noe til sjefen ennå. Trenger ikke at noen forteller meg hvor dum jeg har vært, jeg er fullstendig klar over det 😑 Da må du gå til jobb, eventuelt sykle. Det er det mange som gjør, også om vinteren. Anonymkode: e6dbf...9ad 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #6 Skrevet 9. november 2021 Ingen naboer eller andre du kan sitte på med? Mange småsteder og bygder har Facebooksider der innbyggerne kan spørre hjelp til ting, legge ut info om saker i bygda, gi bort ting m.m. Kanskje det finnes hos dere også? Anonymkode: 78635...a2a 4
Anonymgrytevott Skrevet 9. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må du gå til jobb, eventuelt sykle. Det er det mange som gjør, også om vinteren. Anonymkode: e6dbf...9ad Hadde det bare vært så enkelt 😅 er 40 min å kjøre med bil 1
Eneri Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 Forstår jeg det riktig at du ikke trenger lappen for å kunne utføre jobben din, kun for å komme deg til den fysiske jobbadressen? Hvis du er taxi-/bussjåfør sliter du jo med å beholde jobben, men hvis du bare trenger komme deg TIL jobben har du flere valg: sitte på med andre som kjører samme strekning (pass på at du betaler) leie hybel nær jobb og helgependle hjem avtale noen dager hjemmekontor hver uke dersom offentlig transport er mulig, men betyr at du kommer for sent, prøv å avtale endret /redusert arbeidstid med sjefen i perioden fram til du får lappen igjen. Dersom sjefen er villig til å være fleksibel med arbeidstida i perioden til du får lappen tilbake, så tilby noe i retur: feks at du kan jobbe hele jula, påske, ta de minst populære ferieuken neste sommer, utsette sommerferien til september osv. Alt etter hva som er 'problempunktene' i driften. 19
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Snakk med sjefen asap, og si du håper å finne en ordning. For å komme deg til jobb i morgen får du ta taxi, så kan du etterlys noen å samkjøre med, leie deg hybel nærmere jobben eller aller enklest: kjøpe god el-sykkel med vinterdekk. Ja, det tar lang tid når det er 40 min å kjøre - men du får friskluft og kommer deg i alle fall på jobb. Anonymkode: 83a2c...2a4 4
Gjest laPistola Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 Prøv og sitte på med noen? Hjemmekontor? Gå, sykle? Få til en deal med en taxi ( som blir dyrt, men kanskje billigere enn og miste jobben? )
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Du må selvsagt ta ansvar for å komme deg til jobb. F.eks ved å flytte nærmere om du ikke kan få transport. Alternativt kan du søke ulønnet permisjon og håpe på goodwill. Anonymkode: d271f...8f3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 En kombinasjon av elsykkel eller lignende og offentlig transport, kunne det fungert? Ser du skriver 40 minutter kjøring til jobben, men kanskje det er buss på i hvert fall stykker av denne etappen? Anonymkode: d121f...e72
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 Anonymgrytevott skrev (7 minutter siden): Hadde det bare vært så enkelt 😅 er 40 min å kjøre med bil Bruker selv 1,5 t på den distansen på sykkel så det bør ikke være noe problem. Anonymkode: e6dbf...9ad 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bruker selv 1,5 t på den distansen på sykkel så det bør ikke være noe problem. Anonymkode: e6dbf...9ad Fordi DU bruker 1,5 time når en bil bruker 40 minutter, betyr det ikke at vi alle kan sykle rundt med en snittfart på ca. 40 km/t (80 km/t er standard grense på landet). I tillegg er vi inne i en periode nå som ikke egner seg så godt for sykling, hvis du fyker rundt i nærmere 40 km/t på holka så må jeg si du har mad skillz. Anonymkode: d121f...e72 24
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker selv 1,5 t på den distansen på sykkel så det bør ikke være noe problem. Anonymkode: e6dbf...9ad Aner ikke hvordan du får 40 minutter på landevei (altså 80 km/T i snitt) til å bli halvannen time sykling. Det er sikkert nærmere 3 timer sykling tenker jeg. Anonymkode: 82316...033 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 Kjipt, men du må bare fortelle det på jobb, være løsningsorientert og på tilbudssiden som en lenger opp i tråden skriver. Leie hybel, bobil el.l. nærmere jobben /kollektiv-punkt er mitt tips. Ja, selv om du har barn så er det mulig du må bo hjemmefra en periode. Så kan du forsøke å klage på beslag av førerkort. Spørs hvordan situasjonen var da du ble tatt. En jeg vet om, fikk redusert tida fra 6 mndr til noen uker fordi han klaget på beslagleggelsen og måten farten var målt på. Så da slapp han å bo i campingvogn bak jobben men kunne flytte hjem igjen. Anonymkode: 12de0...943 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Huff og huff, det er kjedelig. Ikke si opp jobben, du er tjent med å heller bli oppsagt (ref. karantenetid vedr. dagpenger mm.) Jeg har vært i noe av samme situasjon, men var så heldig å ha en hjelpemann på "bilen" som hadde lappen, og gadd å ta den omveien det ble å hente meg daglig i perioden jeg var uten. Om du blir sagt opp eller ei er litt vanskelig å si noe om, og siden dette er såpass ferskt vet du ikke enda hvilke muligheter du har (kanskje?). Men klart, hvis du ikke kan møte på jobb, så mister du den jo 😕 Prøv å ta det hele litt med ro, se en film, spill et spill eller gjør noe annet som får tiden til å gå, og snakk med sjefen i morgen. Det er en mager trøst, men det er MANGE som har gått på denne smellen her. Anonymkode: d67e4...5b2 Er i utgangspunktet enig i å ikke si opp jobben, men hvis TS ikke finner en løsning og alternativet er å komme for sent hver dag eller ikke møte til jobb så er det bedre å avslutte arbeidsforholdet selv for å ha god referanse. Hvis man mister jobben og det er selvforskyldt så kan NAV forlenge karantenetiden. TS, det er kommet mange gode tips i tråden. Er det noen du kan sitte på med til og fra? Hvis de ikke bor langt unna kan du reise til dem og så betaler du litt bensinpenger til du får førerkortet tilbake? Anonymkode: 388aa...35c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er i utgangspunktet enig i å ikke si opp jobben, men hvis TS ikke finner en løsning og alternativet er å komme for sent hver dag eller ikke møte til jobb så er det bedre å avslutte arbeidsforholdet selv for å ha god referanse. Hvis man mister jobben og det er selvforskyldt så kan NAV forlenge karantenetiden. TS, det er kommet mange gode tips i tråden. Er det noen du kan sitte på med til og fra? Hvis de ikke bor langt unna kan du reise til dem og så betaler du litt bensinpenger til du får førerkortet tilbake? Anonymkode: 388aa...35c Jeg visste ikke det som er uthevet over, så takk for viktig bidrag. Ja, en god referanse er viktig, men jeg tenker dialog med sjefen her forhåpentligvis kan løse den problematikken, Hadde jeg vært vedkommende, hvor jeg hadde en ansatt som mistet lappen, og dermed ikke kunne utføre jobben, så hadde jeg fint gått med på å skrive en oppsigelse samtidig som jeg kunne stå som en god referanse i fremtiden. Then again, folk er ulike. Anonymkode: d121f...e72 5
knulleGuden666 Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 Anonymgrytevott skrev (4 timer siden): Jeg ble tatt i fartskontroll idag, og fikk tre prikker. Med prikkene jeg hadde fra før mistet jeg lappen. Jeg bor på landet og kan ikke komme meg på jobb med offentlig transport. Mister jeg jobben/må jeg si opp? Noen andre som har vært i samme situasjon? Har ikke sagt noe til sjefen ennå. Trenger ikke at noen forteller meg hvor dum jeg har vært, jeg er fullstendig klar over det 😑 Vet hvordan det er å miste lappen, det gjorde jeg også dog på urettferdig vis da jeg trente/lekte på en øde parkeringsplass. Det at de tar kun de som kjører fort provoserer meg utrolig mye, det ødelegger livene til de som blir tatt, hvis fartsgrensen er 80 får man straff om man kjører i 86 eller høyere men de som kjører i 50 og 60 med en mil kø bak seg får ingen straff, de bør gi bøter og førerkortbeslag på akkurat samme måte med for lav fart som for høy med mindre bilistene stopper og slipper frem trafikken. om du mister jobben kommer helt an på jobben din og eller om du kan sitte på med noen eller på annen måte komme deg på jobb. Mister du jobben må du bare få deg dagpenger fra dag 1, staten ødelegger livet ditt, da skal fu også få økonomisk hjelp fra de. og til sist, du har ikke vært dum men uheldig, et tips til senere er å skaffe deg safedrive kontrollvarsler, da blir du varslet hvor det er kontroll og kan kjøre utenom så du slipper å se de folka i det hele tatt eller hvertfall kjøre i eller under fartsgrensen. håper det ordner seg for deg
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 Hvis det ikke står i kontrakten din at du må ha førerkort har ikke sjegen din noe med dette. Men det er ditt ansvar å kimme tidsnok på jobb, uansett hvilket transportmiddel du bruker. Anonymkode: 2d809...dc3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå