Gå til innhold

Innafor å ta en forebyggende egenmelding for å unngå sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske utslitt nå, er mye som står på med jobbstart og krevende familieliv. 

Har hørt om folk som tar en egenmelding i semesteret for å bare komme seg ovenpå og overleve. 

Er det innafor? Jeg drøyer noen uker å ser, men kjenner jeg kanskje må nødt til å gjøre det. 

Anonymkode: 6d35a...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenmelding tar du når du ikke er i form til å dra på jobb. Det er egentlig ganske enkelt, er du for utslitt til å dra på jobb, så tar du en dag eller to hjemme for å komme deg. Det er innafor å ta en egenmelding fordi man ikke har helse til å jobbe.

Å ta en egenmelding når du egentlig kan jobbe, er litt bakvendt. Da er det bedre å vente til dagen du ikke kan jobbe.

Om du ikke klarer å dra på jobb etter tre dager (?) med egenmelding, så går du til legen og får sykemelding.

Anonymkode: de603...5a7

• Liker 6
Skrevet

Nei. Du er ikke syk. 

Det er innafor å se hva du kan kutte ned på på privaten. 

Anonymkode: 00d19...edc

• Liker 5
Skrevet

Så egenmelding 1 dag er fy fy, men sykemelding istedenfor på 1 uke er helt ok?

Jaja

Anonymkode: 4ed46...8b4

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er innafor. Bedre å ta noen dager egenmelding enn å kjøre på for hardt, bli utbrent og i verste fall være sykemeldt flere måneder. 

Om du tar egenmelding anbefaler jeg at du bruker den på to ting:

1. Hvile + passe mengde fysisk aktivitet

2. Reflekter over hva du/arbeidsgiver må endre for å unngå at du går i veggen. Kan du delegere visse arbeidsoppgaver en periode? Kan du ta deg en litt lengre matpause midt på dagen for å hente deg litt inn? Osv

• Liker 13
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jaja

Hvor syk er du? Selvsagt er det ok og få sykemelding 1 uke om legen mener du trenger 1 uke på og bli frisk. Hva har det med egenmelding 1 dag og gjøre? 

Skrevet

Min leder oppfordrer heller til å ta egenmelding en gang i blant enn å ende opp sykmeldt.

Jeg tar en egenmeldingsdag hvis jeg kjenner at kroppen ikke klarer mer på en gang. Erfaringsmessig så blir jeg sykmeldt over lengre tid hvis jeg presser meg for lenge og hardt (fysisk sykdom). 

• Liker 8
Skrevet

Ta den egenmeldingsdagen du! ❤️ 

Jeg er kronisk syk og å lære meg å kjenne min egen kropp og å begynne å ta de egenmeldingsdagene på en forebyggende måte har redusert sykefraværet mitt betraktelig. Mens jeg tidligere ga og ga selv når kroppen begynte å rope om å stoppe gjorde at jeg endte med både ukesvis og månedsvis med tappelse. Og du må tro det var vanskelig å komme tilbake i disse situasjonene. Så bygget jeg meg opp igjen og begynte å jobbe 80 prosent. Og så i høst tenkte jeg "jeg prøver noe nye". Jeg begynte å kjenne at det var for mye, meldte inn en egenmelding en morgen der jeg KUNNE gått om jeg presset, men jeg tenkte "nei, nå tror jeg jeg trenger en pause", dagen etter var jeg klar for kamp. La også vekk en del på privaten, og i løpet av noen uker gikk det bra igjen med 80%. Har tatt 4 egenmeldinger fra august av. Og jeg merker at det gjør at jeg presterer mye bedre på jobb, og uten de dagene tror jeg at jeg hadde sittet i en sykmelding nå. 

Anonymkode: 6014b...51e

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaja

Hvem sa det, det er ingenting i denne tråden som indikerer noe slikt.

Egenmelding og sykemelding er til for de gangene man ikke kan jobbe. Forskjellen er at egenmeldingen er langt mer tidsbegrenset enn sykemelding, samt egenmelding ikke krever lege. Ellers er de til for det samme formålet, å kunne være syk og likevel få betalt. Så enkelt er det.

Skrevet
laPistola skrev (1 time siden):

Hvor syk er du? Selvsagt er det ok og få sykemelding 1 uke om legen mener du trenger 1 uke på og bli frisk. Hva har det med egenmelding 1 dag og gjøre? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem sa det, det er ingenting i denne tråden som indikerer noe slikt.

Egenmelding og sykemelding er til for de gangene man ikke kan jobbe. Forskjellen er at egenmeldingen er langt mer tidsbegrenset enn sykemelding, samt egenmelding ikke krever lege. Ellers er de til for det samme formålet, å kunne være syk og likevel få betalt. Så enkelt er det.

Om man kan ta 1 dag med egenmelding for å unngå å bli syk, så er jo det bedre enn å kjøre seg i grøfta.

Har forøvrig aldri verken trengt egenmelding eller sykemelding. Er slik jeg tolket ts.

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har mye på privaten, som gjør det vanskelig å stå i jobb - så rydder du i privaten!

jobbe er alltid ett valg. De fleste jobber for å tjene penger. Alle trenger penger. Dersom du trenger mindre penger, kan du velge å jobbe mindre (med noe annet). 

Trenger du å jobbe så mye som du gjør, for å tjene nok, så gjør du det du må for å komme deg på jobb. Det er IKKE arbeidsgiver som skal betale sykedager for folk som sliter seg ut på privaten.

Vil du ikke redusere på privaten, tar du et par feriedager eller fri uten lønn, enkelt og greit.

Anonymkode: 984c1...09f

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er innenfor å ta en forebyggende egenmeldingsdag. Da bruker man feriedager. 

Anonymkode: 64b4c...5b6

• Liker 1
Skrevet

Problemet med slike forebyggende dager er at mange mennesker da vil ubevisst overbevise seg selv om at joda, de trenger denne dagen nå, ellers blir de syke. Men så er det egentlig ingenting som tilsier at de kommer til å bli syke. Kjenner til nok av sånne.

Enig i at det da er bedre å ta en feriedag. Egenmelding er for faktisk sykdom. Det er ikke innafor å bruke den forebyggende uten å være syk. 

Skrevet

Det er helt klart greit å ta en eller to egenmeldingsdager hvis en har erfaring med at det er det som skal til. Hvis man holder på å kjøre seg selv i veggen så er det ofte nyttig å kunne roe helt ned og tenke over ting. Sette seg ned å lage en prioritering, hva som er bra for deg selv og hva som gjør deg verre. For mange er hverdagen så hektisk at man ikke greier det , man bare kjører på. Og mange er så slitne etter jobb at man ikke greier å tenke klart. 

Så ta de egenmeldingsdagene og bruk det godt. 

Hva mener dere med å ta en feriedag? Ferie må avtales i god tid og planlegges, det er ikke garantert at det passer for arbeidsgiver når du virkelig trenger det. Så det er en dårlig ide. 

Anonymkode: 7fd50...9e3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er helt klart greit å ta en eller to egenmeldingsdager hvis en har erfaring med at det er det som skal til. Hvis man holder på å kjøre seg selv i veggen så er det ofte nyttig å kunne roe helt ned og tenke over ting. Sette seg ned å lage en prioritering, hva som er bra for deg selv og hva som gjør deg verre. For mange er hverdagen så hektisk at man ikke greier det , man bare kjører på. Og mange er så slitne etter jobb at man ikke greier å tenke klart. 

Hva mener dere med å ta en feriedag? Ferie må avtales i god tid og planlegges, det er ikke garantert at det passer for arbeidsgiver når du virkelig trenger det. Så det er en dårlig ide. 

Det er en dårlig ide å ta en feriedag, når man trenger en pause, uten å være syk? 
På min arbeidsplass kan vi ta ut ferie på kort varsel, alle har det ikke likt, så ikke svartmal å ta ansvar for egen situasjon! 

Anonymkode: 984c1...09f

Skrevet

Hvis man ved å la være å ta en egenmeldingsdag gjør blir sykmeldt over lang tid så var man nok syk på den potensielle egenmeldingsdagen også. Hvis du kjenner en hel dag blir for mye så er det innafor å ta egenmelding. Hvis du er uvel hver dag på jobb fordi det er for mye så er det innafor å ta en egenmeldingsdag. 

jeg klarer å jobbe hvis jeg har feber, men gjør jo ikke det fordi kroppen trenger ro. Så synes ikke at «man klarer» er det man skal måle det etter.

• Liker 2
Skrevet

Sjefen min sier iallfall at det er bedre å ta ut en egenmeldingsdag eller to enn å gå på en smell og bli sykemeldt. 

Anonymkode: d8f4d...ffe

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja

Hvis man virkelig er "utslitt" så hjelper det ikke å forebygge med en dags fri. Lukter skulking lang vei.

Anonymkode: 7585c...64d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Arbeidsmoralen er på topp ser jeg.

Anonymkode: 7585c...64d

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man kan ta 1 dag med egenmelding for å unngå å bli syk, så er jo det bedre enn å kjøre seg i grøfta.

Har forøvrig aldri verken trengt egenmelding eller sykemelding. Er slik jeg tolket ts.

Hvis man er på vei i grøfta holder det vel ikke med en dag, da oppsøker en lege. Vi har helger og ferier til og ta pauser og hente oss inn. Tar en egenmelding er en syk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...