Gå til innhold

Venninne spredde hemmeligheten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare begynne med å si at det er vanskelig å kutte ut denne venninnen selvom det er det jeg burde. Men vi er nesten naboer, bor i samme blokk, og har vært bestevenner siden barnehagen. 

Jeg har fått vite at hun har spredd en alvorlig hemmelighet om meg. Jeg sa mange ganger i samtalen at hun ikke måtte si det til noen, og generelt når vi snakker sammen tar jeg det som en selvfølge at personlige ting vi deler blir mellom oss. 

Hun har nå spredd noe veldig privat og personlig som kun hun visste og som jeg fortalte henne i fortrolighet og dette har ført til at hun og andre har sittet sammen å latterliggjort meg og at mange nå vet om hemmeligheten. 

Jeg spurte hun om hun hadde fortalt det og hun innrømmet ja, men ble sur for at jeg var sur så jeg turte ikke si noe mer. Jeg latet som det ikke var så big deal bare for å bevare freden men det er en big deal. Jeg er usikker på om jeg skal konfrontere igjen henne fordi det blir bare krangling og uvennskap ut av det, samtidig så er det så alvorlig det hun har gjort at jeg finner meg ikke i det! 

Hva ville dere gjort, hvordan konfronterer jeg henne uten at hun blir sint? Eller bør jeg bare late som ingenting og slutte å fortelle hun ting? 

Burde man forvente at man aldri kan stole på noen av sine nærmeste venninner, eller er det en selvfølge å holde ting mellom seg og være lojal? Er jeg for naiv og tillitsfull eller hun en dårlig venninne? 

Anonymkode: 3efe8...6ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde jo selvfølgelig stått opp for deg selv og konfrontert med en gang, ikke feiget ut bare fordi hun ble sur??

Anonymkode: 78e05...892

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du burde jo selvfølgelig stått opp for deg selv og konfrontert med en gang, ikke feiget ut bare fordi hun ble sur??

Anonymkode: 78e05...892

Ja jeg vet jeg burde det, men det klarte jeg ikke da. 

Jeg vegrer meg også for å krangle nå, og lurer på om det beste bare er å ikke ta det opp, men slutte å stole på henne og se hun med et annet syn nå enn før, ikke som en ekte venninne... 

Men da får jeg ikke stått opp for meg selv ved å bare la det gå. Samtidig så stoler jeg såpass lite på hun nå at hvis jeg tar det opp og lager en sak ut av det så sladrer hun sikkert videre om det også, og da vil jeg føle at alle er falske mot meg. 

• Liker 2
Skrevet

Om du nå har gitt henne inntrykk av at det ikke er så big deal så kan hun fortsette å spre det, og du kan ha senket terskelen for hva hun tenker er privat for deg.

• Liker 12
Skrevet

Hun er helt elendig venninne, faktisk ikke en venn i det hele tatt, som har spredd dette og latterliggjort deg. Ville sagt kun en ting til henne: at dere er helt ferdige og at hun aldri skal snakke til deg igjen. Slettet henne overalt. For en fitte.

Anonymkode: 736d1...894

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde sagt at dette var et såpass grovt tillitsbrudd at dere ikke kan være venner lenger. Ikke noe mer dramatisk enn det. Og så bare kuttet henne ut. 

Anonymkode: e979e...5ae

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor bryr du deg om hun blir sint?? Det er du som er sint! FÅ DET UT! Bli sint! Fortell henne hvor skapet skal stå, og at du ikke finner deg i det. Drit i hennes følelser, og gå når du har sagt ditt. Dersom hun mot alle odds viser seg å være en god venninne på bunn så aksepterer hun sinnet ditt, hun vil forstå det og be om tilgivelse. Så er det opp til deg om du vil godta det. Men ikke godta noe som helst av bagatellisering, latterliggjøring eller surmuling fra hennes kant. Det er din hemmelighet og hennes tillitsbrudd det handler om

Anonymkode: 23aa4...62b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror jeg bare hadde sagt at dette var et såpass grovt tillitsbrudd at dere ikke kan være venner lenger. Ikke noe mer dramatisk enn det. Og så bare kuttet henne ut. 

Anonymkode: e979e...5ae

Lurer på hva som går for dramatisk i din bok når dette er udramatisk 😂 Ts har rett til å lage drama om dette da, så forslaget ditt er bra 👌

Anonymkode: 9b49b...891

Skrevet

Her må du stå opp for deg selv. Nettopp for å bevare vennskapet siden det er det du ønsker. 

Det du må gjøre er å ta det opp med henne når hun er i godt humør. Du forklarer henne helt rolig hvor sårende det er, hvor stort tillitsbrudd det var og at det på ingen måte er greit å fortelle videre hemligheter dere forteller til hverandre. Du må fortelle hva du føler og hva du forventer videre i vennskapet. 

Så ville jeg aldri stolt på henne igjen. 

Anonymkode: 85ddb...37e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

eg tror jeg bare hadde sagt at dette var et såpass grovt tillitsbrudd at dere ikke kan være venner lenger. Ikke noe mer dramatisk enn det. Og så bare kuttet henne ut. 

Dette. 

Og, siden du latet som at dette ikke var noe "big deal" så har du nå gitt hun inntrykk om at ting ikke er så privat likevel. Du skulle bare ha dretet i om hun var sur eller ikke. Du skal ikke la noen tråkke på tryne ditt på den måten

• Liker 2
Skrevet

Har hun fortalt noe privat om andre til deg? 

Anonymkode: 98589...914

Skrevet

Enkelte mennesker  preller alt av på. I ytterste fall er de psykopater og å diskutere med slike er som å bryte med en gris.Eneste mulighet da er silent treatment- men først  etter  å kort og konsist gitt en bitende bemerkning hvor hun ikke rekker å ta  til motmæle. Snu deretter ryggen til å gå  for å  bevare din helse og  integritet.

Anonymkode: 909c6...ead

• Liker 1
Skrevet

Fortsett vennskapet, og glem denne episoden. Men ikke del alt med henne. Hold ting litt for deg selv. Dette vil hun merke, og bli usikker. La henne smake på den usikkerheten. 
spør hun en dag, så si det som det er.. hun har lett for å snakke. 
har også ei venninne som jeg liker godt. Men kan ikke stole på henne. Hun sier alt hun vet, det er ikke vondt mens fra henne, men hun skjønner ikke når hun skal holde kjeft 

Anonymkode: 677f7...bdc

Skrevet

Fortalte hun det fordi det var for tøft å sitte med alene, eller for å sladre? 

Anonymkode: cc902...550

Skrevet

Hadde ikke spilt noen rolle hvor langt vennskap og hvor tett vi bodde. En slik hadde ikke hørt noe mer fra meg til det kom en skikkelig unnskyldning. Om hemmeligheten var svært sår og personlig ville det ikke vært tilstrekkelig det heller.

Anonymkode: 633c7...0b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fortalte hun det fordi det var for tøft å sitte med alene, eller for å sladre? 

Anonymkode: cc902...550

For å sladre og underholdes av det 🤬 

Vi er barndomsvenninner og voksne bestevenner, hadde aldri trodd det om henne. Hadde det vært en bekjent eller fersk venninne hadde jeg ikke nølt med å dumpe henne, men når vi har vært tette venninner så lenge kjenner jeg at det er veldig vanskelig å reagere som jeg burde. Jeg vet man ikke er en god venn når man gjør det hun gjorde og delte noe så privat for å sitte å le av det og diskutere det med andre, men hun har stilt opp mye for meg og viva versa gjennom årene... 

Kan man ikke engang stole på sine nærmeste? Kan man ikke være fortrolig med NOEN? Jeg vil gjerne ha en ny bestevenninne men nå kommer jeg til å slite veldig med tillitt... Jeg sa til og med mange ganger i den fortrolige samtalen at hun ikke måtte si det til noen🤬

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å sladre og underholdes av det 🤬 

Vi er barndomsvenninner og voksne bestevenner, hadde aldri trodd det om henne. Hadde det vært en bekjent eller fersk venninne hadde jeg ikke nølt med å dumpe henne, men når vi har vært tette venninner så lenge kjenner jeg at det er veldig vanskelig å reagere som jeg burde. Jeg vet man ikke er en god venn når man gjør det hun gjorde og delte noe så privat for å sitte å le av det og diskutere det med andre, men hun har stilt opp mye for meg og viva versa gjennom årene... 

Kan man ikke engang stole på sine nærmeste? Kan man ikke være fortrolig med NOEN? Jeg vil gjerne ha en ny bestevenninne men nå kommer jeg til å slite veldig med tillitt... Jeg sa til og med mange ganger i den fortrolige samtalen at hun ikke måtte si det til noen🤬

Vel, hvis du ikke sier noe og lar det gå kommer du til å miste bestevenninnen din nettopp fordi du ikke stoler på henne og kommer til å ta en mental avstand. Da er dere ikke de bestevennene dere var. Den eneste måten å redde det vennskapet dere hadde er å ta det opp med henne. Hvis hun blir sur, henvis til at du sa at hun ikke skulle si noe og at hun lovte å ikke si noe. Legger hun seg ikke flat og sier unnskyld så er dere ferdig. Da er det på tide å innse at hun ikke er en god venn. Hun har i tillegg sittet med venner og latterliggjort deg bak ryggen hennes. Høres ut som ei fitte. Hvis alle blir falske mot deg så er du rett og slett omringet av drittfolk, og da får du heller være ensom i en periode og finne deg noen nye venner.

Anonymkode: 2a43d...0c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...