Gå til innhold

Sa opp jobben for å følge reisedrømmen, men korona..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha levd nesten to år med korona og mye isolasjon har behovet for å komme seg bort vokst seg stadig større. Jeg må bort fra hverdagen og a4 livet. Jeg må oppleve noe nytt, møte nye mennesker, få nye impulser. Finne ut hvem jeg er. Jeg har vært mye deprimert under korona, og jeg er så lei av å bare eksistere men ikke leve. I lang tid har jeg tenkt på å si opp jobben for å reise og realisere drømmen, men jeg har holdt igjen på grunn av pandemien. Men nå har jeg gjort det. Jeg har sagt opp en trygg og fast jobb for å begi meg ut i det ukjente. Ja det er fortsatt korona, men jeg blir ikke yngre og man vet aldri hva som kan skje i livet, så nå følte jeg at jeg bare måtte hoppe i det og ta en sjangs. Nå er jeg i slutten av tjueårene, singel, barnløs, og har en god økonomi som jeg kan leve lenge på uten en fast jobb. Men jeg klarer ikke glede meg. Jeg føler meg helt tom. Det var jo ikke slik det skulle føles ut å endelig ta steget om å følge drømmen sin? Drømmen min er å dra på opplevelsesturer som går gjennom flere land i Afrika, men jo mer jeg søker opp om å reise til Afrika, jo mer ser det lite smart ut..Jeg vet ikke. Det er enda noen måneder til jeg tenker å dra ut å reise, men med koronautviklingen i verden ser det mørkt ut. Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ingen andre plasser som er drømmedestinasjon å dra til..

Noen som har noen gode reisetips å komme med?

Om jeg skulle bodd i utlandet noen måneder, hvor anbefaler dere? Er åpen for mye forskjellig.

Noen som har reist utenfor Europa den siste tiden og kan dele erfaringer om hvordan det har vært mtp korona?

Nå er jeg der at jeg vurderer å bare glemme hele reisedrømmen og heller søke på ny jobb, men det føles så nederlag ut…Når skal jeg da realisere drømmen min?

Anonymkode: 2e6a7...521

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis i vei! Du bør jo sette deg inn i hvilke land som aksepterer turister. Min erfaring er at mange land har mye regler på papiret, men i realiteten følger de ikke noen, så det føles som 2019. Og de er veldig glade for turister. 

Anonymkode: 8de6e...e71

Skrevet

Ja reis og kos deg. Hjelper det å sjekke hvilke land som er risikofylt. Altså røde. Grønne gule etc

Skrevet

Kjenner noen som er i Afrika nå og har det ganske så bra. Så lenge man er fullvaksinert, så kan man reise de fleste steder nå. 

Anonymkode: ecc1f...bfb

Skrevet

Jeg ville nå sørget for å ha en boosterdose i kroppen før jeg dro, samt all øvrige reisevaksiner som var nødvendig for landene i Afrika. Og forberedt på at det kunne bli mye karantenesitting….

Eller så ville jeg kanskje valgt reisemål til land som har litt mer oversikt over utviklingen av pandemien i eget land. 

Men det er jo også sånn at man sjelden kan rømme fra en depresjon, nissen blir med på lasset. Kanskje ordne opp i det først? 

Anonymkode: d09b7...18e

Skrevet

Kanskje du heller burde vurdere land i Asia, ser ut som de har mere kontroll og er kommet lenger i vaksineringsprogrammet? Jeg ville i så fall vurdert Indonesia, Malaysia eller Thailand, når de åpner opp. 

Anonymkode: d09b7...18e

Skrevet

Først og fremst høres det ut som om du sliter med noe du ikke har håndtert eller prosessert skikkelig enda. At du nå sitter med en dårligere følelse etter å ha sagt opp og snart er klar til å løsne fortøyningene sier og en del. Jeg ville ha jobbet med dette først.

Deretter er nok dette et svært ugunstig tidspunkt å leve ut denne drømmen på. Og situasjonen verden er i vil kunne ødelegge mange av opplevelsene du er ute etter og gi en solid bismak til prosjektet. Norge har det eksepsjonelt bra sammenlignet med veldig mange andre land. Spesielt i det området du tenker å reise til.

Men samtidig vil du og der oppleve land og områder innad i land som oppleves som normalt. Enten fordi de kanskje har lite smitte eller fordi de ikke klarer å følge egne regler og restriksjoner. Kanskje og pga uvitenhet. Så grundig research er viktig før du bestemmer deg for hvor du skal reise videre.

Sjekk og hva reiseforsikringen din sier. Å reise uten eller med redusert reiseforsikring er ren idioti. Ofte faller den helt eller delvis bort dersom for eks udi fraråder reiser til det landet du tenker det til.

Min personlige mening er at vi vil nok aldri bli kvitt covid i sin helhet. Det er noe vi må leve med lenge. Og håndtere. Men vi er så vidt begynt å ha kontroll her over tid. Andre land er fortsatt midt oppi den tyngste delen. Så å reise nå ville jeg ikke ha gjort. Jeg ville gitt det minst 1-3 år til. Og i mellomtiden hadde jeg da sørger for å håndtere depresjonen og evnt andre ting du må jobbe med. Så kan du faktisk nyte turen og opplevelsene når den tid kommer. For det fortjener du.

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Er du mann eller kvinne? Min erfaring (og som står på nettet) så skal man være forsiktig om man er enslig kvinne. Om du er det ville jeg valgt å reise i USA, Chile, Argentina, Europa eller øst-asia. Og selv disse stedene har jeg opplevd mye ubehagelig seksuelt. Jeg ville holdt meg helt unna hele Afrika, India, mesteparten av latinamerika og midtøsten. 

Jeg ville også anbefale å studere eller være engelsklærer eller noe slikt om du tenker å bli veldig lenge. Ellers kan det kanskje bli ganske ensomt. 

Anonymkode: b6b40...d6a

• Liker 2
Skrevet

Synes det er fint med reisedrømmer. Ut å reise! Men som enslig kvinne bør du passe deg. I disse vanskelige tider vil du dessverre møte på flere arbeidsledige seksuelt frustrerte menn. Du kan mangedoble risikoen om du reiser til regioner hvor man ikke respekterer kvinner like mye som i Norge. Jeg ville alliert meg med noen du kunne reist sammen med. Ellers kan du ende opp voldtatt og misbrukt. 

Anonymkode: 1446f...3d9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...