Gå til innhold

40 uker permisjon? Og hva skjer videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg eller har de endret regelverket hos nav fra 49 uker til 40 uker permisjon? Det virker veldig kort i mine øyne og lurer på hva i alle dager man skal gjøre med en så liten baby når den ikke en gang er blitt 1 år. Jeg syns det virker på trynet å sende så lite barnehage og uansett slutter permisjonen vår i Mars og da er det vel vanskelig å i det hele tatt få noe barnehageplass. Kan noen forklare?

Anonymkode: 19b93...f40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

?

Anonymkode: 49d74...f34

Skrevet

Permisjonen er ikke forkortet. 

Etter at staten har gitt deg penger for å være hjemme med barn i den lønnede permisjonen, er det ditt eget ansvar å forsørge deg og barnet ditt. 

Raust nok har du fortsatt krav på fri fra jobb om du ønsker det. 

Anonymkode: bf739...e69

• Liker 3
Skrevet

Det er vel 45 uker ved 100 % uttak og 49 uker med 80 %? Etter permisjon må dere enten ta ulønnet permisjon, ha barnet i barnehage, eller finne annen løsning f.eks. dagmamma.

Anonymkode: e1a60...d2d

• Liker 1
Skrevet

Det står 49 uker på NAV og.

Kan det være et sted du leser om de ukene som ikke er øremerket mor? Det er vel de siste 3 ukene før fødsel og 6 uker rett etter fødsel.

Anonymkode: a005b...73a

• Liker 2
Skrevet

Det er 49 uker, inkludert de 3 man tar før termin (gitt at baby er født på termindato, det blir jo litt forskjellig om den er født for tidlig eller for sent).

Så i utgangspunktet 46 uker fra termin. Men om du går over termin så begynner vel permisjontiden å gå. Føder man lenge før termin får man ekstra.

Dere kan velge 80% utbetalt og ha 59/56 uker istedet, men det lønner seg for de fleste å ta 100% utbetalt og så heller ta 10 uker ulønnet perm. 

Glad jeg ikke fødte i 1984 jeg som min mor, da var det 12 uker perm :)

Anonymkode: 0e66c...702

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Raust nok har du fortsatt krav på fri fra jobb om du ønsker det. 

Anonymkode: bf739...e69

Du er for at folk skal kunne miste jobben på grunn av foreldrepermisjon, er det det du sier, siden du synes det er raust?

Anonymkode: 73116...23b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du er for at folk skal kunne miste jobben på grunn av foreldrepermisjon, er det det du sier, siden du synes det er raust?

Hva mener du med dette? Man mister ikke jobben fordi om man tar ulønnet perm man har rett på?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med dette? Man mister ikke jobben fordi om man tar ulønnet perm man har rett på?

Ser at jeg leste for fort. Mener uansett at det ikke er "raust" i det hele tatt å skulle ha krav på fri fra jobb i forbindelse med fødsel. Det er nærmest en menneskerettighet i et utviklet samfunn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så i utgangspunktet 46 uker fra termin. Men om du går over termin så begynner vel permisjontiden å gå. Føder man lenge før termin får man ekstra.

Man får ikke noe ekstra selv om man føder før termin, da begynner den ordinære foreldrepermisjonen å løpe og man mottar vedtak om at de opprinnelige datoene er endret med tilsvarende som man føder før termindato.

Anonymkode: 27aa4...b35

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man får ikke noe ekstra selv om man føder før termin, da begynner den ordinære foreldrepermisjonen å løpe og man mottar vedtak om at de opprinnelige datoene er endret med tilsvarende som man føder før termindato.

Anonymkode: 27aa4...b35

Blir vel noe stønad i starten hvis barnet er på sykehus. Slik at permisjonen først løper fra når en kommer hjem?

Anonymkode: b46eb...bcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir vel noe stønad i starten hvis barnet er på sykehus. Slik at permisjonen først løper fra når en kommer hjem?

Nei, permisjonen løper mens man er på sykehus. Vanlig fødsel er ikke å regne som å være innlagt i institusjon.

Anonymkode: 67e3a...792

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, permisjonen løper mens man er på sykehus. Vanlig fødsel er ikke å regne som å være innlagt i institusjon.

Anonymkode: 67e3a...792

Hvis barnet blir innlagt fordi det er sykt, kan man søke pleiepenger. Hvis barnet blir født før utgang av uke 32 forlenges permisjonen fra barnet er født og til foreldrepermisjonen i utgangspunktet skulle vært ferdig. Hvis barnet i tillegg trenger medisinsk behandling og innleggelse, får man ikke både pleiepenger og forlenget permisjon, men den tiden baby er innlagt mottar man pleiepenger og det trekkes av den "ekstra" permisjonen. Permisjonen ender likevel når den ordinært skulle. 

Anonymkode: 46fc6...646

Skrevet

Husk at du og mannen har også ferie dere kan bruke. Om permisjonen går over to kalenderår så har du mye ferie å ta av. Feks fødte jeg i juni og utsetter permisjonen min med årets ferie. Da har jeg permisjon i 8 mnd. Så har mannen sin permisjon i 15 uker også har vi begge 5 uker av ferien neste år å bruke. Så vårt barn vil ihvertfall være over ett år ved barnehagestart. 

Anonymkode: 4ec42...bd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...