AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 Fordeler og ulemper? Erfaringer? Anonymkode: fceef...ba6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Jeg har født alle mine uten smertelindring. Det gikk kjempefint 💙 Jeg ville helst unngå epidural fordi jeg personlig føler alle mulige bivirkninger, og konsekvenser, ikke er verdt å KANSKJE føle mindre smerte. Anonymkode: 7485c...911 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 Har gjort begge deler. Synes epidural var like ille som å føde naturlig, bare på en annen måte 🤪 Anonymkode: d2291...e3e
Pakini Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 Har født uten smertelindring. Og det er jekla vondt, hadde det ikke vært for at jeg har raske fødsler, så hadde jeg nok ville hatt epidural. tenker du må ta det som det kommer. Ingen fasit. 1
MissB Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Tror at det må bli opp til deg selv. Utrolig mange forskjellige fødedamer og dertil fødsler. Noen er nærmest skapt til å føde, mens andre bruker utrolig mange lange og vonde timer. Jeg har ikke født enda, men går i det med et mål om minst mulig smertelindring, men hvem vet kanskje kommer jeg til å trenge det uanset 😊
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #6 Skrevet 9. november 2021 Så lenge det finnes lystgass så gikk det fint uten epidural. Men fødselen med stormrier i 10 timer frem til 5 cm så var epiduralen god å ha. Anonymkode: 134dc...3e7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 Født 2 uten smertelindring. Vondt selvfølgelig, men kroppen har en fantastisk evne til å «glemme» dette. Anonymkode: ae47e...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 Født fire barn. Tre uten smertelindring, ett med. Den siste fødselen (med epidural) var den raskeste og fineste opplevelsen. Min kropp klarer ikke smerter, så på ca. 8 cm stopper alt opp fordi kroppen skrur av "unødvendige" funksjoner på grunn av store smerter. Og da må man på med stimulering, noe som gir enda mer smerter, og kroppen kjemper imot enda mer. Da jeg fikk epidural ved ca. 7 cm, gikk jeg fra 7 til full åpning på 25 minutter. Hadde også epidural mens jeg presset, og det gikk fint uten sting. Jeg har lange fødsler (hhv. 24, 21, 18 og 12 timer) og ville gjerne ha epidural, men fikk ikke, fordi de er veldig restriktive for det i Norge. Da jeg fødte sistemann, hadde jeg utenlandsk jordmor med en helt annen holdning. Anonymkode: 182cf...27b 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Må huske at TS etterspurte fordeler og ulemper, ikke bare erfaringer da dere Tenker at epidural er fint å ha dersom man føler man ikke takler smertene. Det kommer jo an på flere ting; hvilken kropp man har, hvor uthvilt man er, hvor høy smerteterskel en har. Men det er i alle fall ikke noe nederlag. Å føde er noe av det råeste som finns, og få ting kan sammenligne seg. Uansett utfall så er det en bragd! Dersom du har et aktivt ønske om epidural, ta det opp tidlig i fødselen. Etterspurte det for sent nå på siste fødsel og fikk det ikke. Det gikk bra det og selv om fødselen ble mer heftig enn den første. Settes ikke epiduralen rett så er det en liten sjanse for å skade nervebaner, så det er viktig å ligge stille når den settes. Jeg hadde det på første fødsel, og de reduserte epiduralen rett før fødsel for at jeg skulle føle mer. Anonymkode: cc68d...505
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Må huske at TS etterspurte fordeler og ulemper, ikke bare erfaringer da dere Tenker at epidural er fint å ha dersom man føler man ikke takler smertene. Det kommer jo an på flere ting; hvilken kropp man har, hvor uthvilt man er, hvor høy smerteterskel en har. Men det er i alle fall ikke noe nederlag. Å føde er noe av det råeste som finns, og få ting kan sammenligne seg. Uansett utfall så er det en bragd! Dersom du har et aktivt ønske om epidural, ta det opp tidlig i fødselen. Etterspurte det for sent nå på siste fødsel og fikk det ikke. Det gikk bra det og selv om fødselen ble mer heftig enn den første. Settes ikke epiduralen rett så er det en liten sjanse for å skade nervebaner, så det er viktig å ligge stille når den settes. Jeg hadde det på første fødsel, og de reduserte epiduralen rett før fødsel for at jeg skulle føle mer. Anonymkode: cc68d...505 Men fordelen og ulempene er jo medisinske og de må TS lese seg opp på. Alt annet er subjektivt. Epidural hjelper kroppen å slappe av, men kan også hemme pressriene. Det er like mange fordeler som ulemper med epidural. Jeg hadde ikke overlevd uten epidural, men det hemmet hele pressfasen og ungen måtte dras ut med sugekopp uten pressrier. Syntetisk oxytocin fungerte heller ikke fordi jeg fikk alt for mye epidural av jordmor. Men dette er jo en subjektiv opplevelse, men som kan si noe om fordeler og ulemper ved epidural. Anonymkode: 134dc...3e7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Tenker at du bør ha en god jordmor med kunnskap om naturlig smertelindring, de gode og effektive fødestillingene underveis, tilgang til vann som lindring og en god partner, så er naturlig fødsel best for kroppen og baby. Epidural stopper som oftest opp fødsel og krever omtrent alltid drypp for stimulering, hvor de to egentlig jobber i mot hverandre, litt som oksitocin og adrenalin sammen. Noen ganger trenger man epidural for å hente seg inn, og noen ganger for å i det hele tatt klare å fullføre. Men ved å først og fremst fokusere på gode stillinger, skape naturlig oksytocin og å jobbe sammen med kroppen kan man unngå å komme dit. Man må forberede seg, forstå kroppen sin og hormonene, vite hvordan stillinger åpner bekkenet og hjelper barnet ned og så videre. Anonymkode: 8c48a...63a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 Ta det som det kommer er mitt tips Med første hadde jeg ingen smertelindring, det var så travelt på fødestua og jeg fødte raskt så hadde ikke noe valg. Med andre fikk jeg lystgass under pressingen, det anbefales. Det var fint å fokusere på noe konkret og telle. Anonymkode: eb170...562
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 Født to uten smertelindring (heller ikke lystgass, som ikke har vært tilgjengelig på Haukeland), en mer epidural. Opplevde egentlig ikke noen ulemper med epidural, bortsett fra at jeg følte at utdrivingsfasen svidde mer. Jeg tenker at det beste er kanskje å ta det litt som det kommer. Det er virkelig ikke noe nederlag å få smertelindring, men fødselen kan jo ta lenger tid. For min del gjorde det ikke det. Anonymkode: 5b1cc...8b9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 Født ett barn, uten smertelindring. Det var planen min også, men var forberedt på at det kunne ta lang tid og jeg var helt åpen for at jeg ville ønske smertelindring når jeg kjente hvordan det var med rier og press over tid. Men fødselen min gikk veldig fint, hadde vonde vonde rier i bare to timer før babyen var ute – og da klarte jeg meg helt fint uten men har samme innstilling nå med nummer to, at det kan bli en helt annen og mer langdryg opplevelse hvor jeg har behov for smertelindring. det er hvertfall dumt å være helt bestemt på forhånd, så man ikke blir skuffet! Man er jo veldig emosjonell ved og etter fødsel også, så et «nederlag» oppi det er ikke noe artig tror jeg. Men ville uansett forberedt meg på fødselen! Positiv fødsel hadde jeg masse nytte av 😊 Anonymkode: e1f32...8aa
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Født 2 uten smertelindring. Vondt selvfølgelig, men kroppen har en fantastisk evne til å «glemme» dette. Anonymkode: ae47e...5b5 For noen. Skjønner ikke at det går an å glemme det. Anonymkode: 7f838...361 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 Hver fødsel er unik. Anbefaler å gå inn med et åpent sinn, og ikke bli skuffet den ene eller andre veien. Jeg hadde en lang og vond åpningsfase og det var jordmor som anbefalte epidural. Da klarte jeg slappe av og de siste cm gikk faktisk mye fortere. Jeg har inntrykk av at mange som framsnakker "naturlig" fødsel (ikke nødvendigvis i denne tråden) gjerne er folk som har hatt enkle og ukompliserte fødsler. (Litt som mange foreldre som har en enkel sovebaby og er overbevist over at det er deres egen fortjeneste, som om de som sliter med søvn ikke jobber minst like hardt med rutiner osv ) Å føde er ingen konkurranse, og samme om det blir drømmefødsel med badekar og levende lys, eller hastekeisersnitt, er det viktigste tross alt at ungen kommer trygt ut! Anonymkode: 47009...276 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 Les om smertefri fødsel for noen mentale øvelser som kan hjelpe underveis når man har veldig vondt! Anbefaler også en bok, Ina Mays guide to natural childbirth, hvis du vil prøve å føde uten medisinsk smertelindring. Masse om å skape naturlig framgang i fødsel, fødestillinger, hjalp meg masse for å bli mindre redd for å føde. Det gikk helt fint å føde uten smertelindring, jeg revna til og med noe sykt mye (ouch). Tanken som hjalp meg hele veien gjennom: det er bare midlertidig Anonymkode: 801d6...6e9
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): For noen. Skjønner ikke at det går an å glemme det. Anonymkode: 7f838...361 Jeg klarer faktisk ikke forestille meg smerten i ettertid. Godt er det. Anonymkode: b45a7...96e 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tenker at du bør ha en god jordmor med kunnskap om naturlig smertelindring, de gode og effektive fødestillingene underveis, tilgang til vann som lindring og en god partner, så er naturlig fødsel best for kroppen og baby. Epidural stopper som oftest opp fødsel og krever omtrent alltid drypp for stimulering, hvor de to egentlig jobber i mot hverandre, litt som oksitocin og adrenalin sammen. Noen ganger trenger man epidural for å hente seg inn, og noen ganger for å i det hele tatt klare å fullføre. Men ved å først og fremst fokusere på gode stillinger, skape naturlig oksytocin og å jobbe sammen med kroppen kan man unngå å komme dit. Man må forberede seg, forstå kroppen sin og hormonene, vite hvordan stillinger åpner bekkenet og hjelper barnet ned og så videre. Anonymkode: 8c48a...63a Kommer jo an på riene. Naturlig smertelindring hjelper lite på svært intense rier og sterke smerter feks og store smerter er også en brems i fødsel fordi kroppen blir så anspent, man klarer ikke jobbe med riene. Da kan epidural være en hjelp for bedre fremgang i fødsel, sa kroppen får slappe av. Anonymkode: 416b2...f58 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer jo an på riene. Naturlig smertelindring hjelper lite på svært intense rier og sterke smerter feks og store smerter er også en brems i fødsel fordi kroppen blir så anspent, man klarer ikke jobbe med riene. Da kan epidural være en hjelp for bedre fremgang i fødsel, sa kroppen får slappe av. Anonymkode: 416b2...f58 Det kommer an på hvordan man nærmer seg riene. Jeg brukte kurset til Positiv Fødsel til å forberede meg, og kom meg fint gjennom. Jeg husker det som intenst, men overkommelig - fordi jeg enkelt hørte kroppens behov (opp og stå/gå). Selve pressfasen var helt for jævlig mye verre med epidural enn uten, selv om jeg revnet mye verre denne gangen så var det mer smertefritt enn da jeg hadde epiduralen ved første fødsel. Anonymkode: 134dc...3e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå