Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved Montessori og Steiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg Googlet "Famous Montessori alumni" og "Famous Waldorf alumni", og det var interessant å se hvor store forskjeller det var på listene. Steiner (Waldorf) har ekstremt mange skuespillere og kunstnere, mens Montessori ser ut til å ha mer utviklere, gründere (grunnleggerne av Google og amazon f.eks ). 

Anonymkode: c15de...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hva som i bunn og grunn er det beste valget, men grunnen til at jeg vurderer Steiner for mitt barn er; oppfatter det som mer lekbasert læring, særlig første årene. Større aksept for individuelle ulikheter og interesser, og mer rom for å videreutvikle disse. Viktigere med kreativitet. Akademisk prestasjon er vel og bra det, men jeg er langt mer bekymret for at skolen skal ødelegge motivasjonen for læring (pga lite åpenhet, større krav om lekser, karakterer, stillesitting og diverse som ikke passer alle). I tillegg er klassene på Steinerskolen mye mindre, og det er generelt mye koseligere atmosfære. 

Største ulemper tenker jeg er kostnader og at man (hvert fall vi) ikke har skolen i nærmiljøet. Bare ti minutter kjøring, men det er jo nok til at det kanskje ikke blir så mange venner i gang/sykkelavstand. Også litt redd for at man vil henge noe etter mtp fagene, særlig realfag kanskje, selv om de i utgangspunktet skal lære det samme. Virker bare for godt til å være sant nesten at man kan lære tilsvarende mye med en del mer frihet... 

Anonymkode: d1937...ac5

Er dette TS? Innlegget er litt naivt. 1) antroposofene er vaksinemotstandere som tror på homeopati. 2) Det er en sekt som tilber Steiner som en Guru. 3) Barna går ut av skolen uten karakterer. Dette kan føre til at de får kultursjokk, når de skal søke opptak til andre skoler eller universitet. Dersom du insisterer på steinerskolen, bør du vurdere å la barnet gå ungdomsskolen på vanlig skole. Ellers kan barnet ditt miste muligheten til et vanlig liv, og en vanlig karriere = utdanning. Jeg har vært i disse miljøene, og nei, meslinger er ikke sunt for barna! Slutt å være naiv. Velg gjerne Montessorri. Ikke velg steinerskolen!!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (1 minutt siden):

Er dette TS? Innlegget er litt naivt. 1) antroposofene er vaksinemotstandere som tror på homeopati. 2) Det er en sekt som tilber Steiner som en Guru. 3) Barna går ut av skolen uten karakterer. Dette kan føre til at de får kultursjokk, når de skal søke opptak til andre skoler eller universitet. Dersom du insisterer på steinerskolen, bør du vurdere å la barnet gå ungdomsskolen på vanlig skole. Ellers kan barnet ditt miste muligheten til et vanlig liv, og en vanlig karriere = utdanning. Jeg har vært i disse miljøene, og nei, meslinger er ikke sunt for barna! Slutt å være naiv. Velg gjerne Montessorri. Ikke velg steinerskolen!!

Nei, det var ikke TS. I mitt hovedinnlegg på topp skrev jeg at jeg tror valget faller på Montessori.  I stor grad pga. jeg ikke liker Steinerfilosofien. Mine barn er vaksinerte,  og vi er en familie som holder forskning høyt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, det var ikke TS. I mitt hovedinnlegg på topp skrev jeg at jeg tror valget faller på Montessori.  I stor grad pga. jeg ikke liker Steinerfilosofien. Mine barn er vaksinerte,  og vi er en familie som holder forskning høyt.

Jeg har selv lest Steiner, og er selvsagt fascinert av mange av disse tankene. Jeg bruker dem selv i barneoppdragelsen. Min oppfatning er at det antroposofiske miljøet er en sekt. De tror for terkt på sine ledere, og en kultur har utviklet seg hvor man ikke får motsi slike sterke ledere. Jeg vil si de går for langt i troen på sin egen virksomhet. Jeg har lest Steiner og Jung. Mye av dette er bra filosofi og psykologi. Men miljøet slik jeg ser det, er på viddene. Jeg tror du gjør rett i å satse på Montessorri. Har lest Maria sin bok, og her var det mye bra. Jeg vet ikke noe om Montessorri pedagogenes evne til å tenke nytt omkring innholdet, og diskutere pedagogikken på en fri og moderne måte. Dette ville jeg ha testet.

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (3 minutter siden):

Nei. Eller så svartmaler du noe veldig. Har lært at man sjeldent skal høre på de som uttaler seg såpass svart/hvitt 🙂 Steinerskole er ikke så uvanlig, så selvsagt kjenner jeg til flere som har gått der, og andre privatskoler, også vært innom som vikar i barnehage og SFO selv. Montessori har jeg dog bare vært borti i barnehagesammenheng, ikke skole. Uansett finnes det selvsagt mange med både positive og negative erfaringer uansett hvilken "leir" man undersøker, og mye avhenger av den aktuelle skolen, ikke bare konseptet steiner, montessori, offentlig eller noe annet, hvor det garantert finnes både gode og dårligere eksempler. 

For vår del er det uansett snakk om eventuelt barneskole, og jeg har absolutt tilstrekkelig kjennskap til "miljøet" til å vite at det ikke er en sekt eller bekymre meg for hverken vaksinedekning eller bruk av homeopati, for å si det pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde ærlig talt undersøkt alle de aktuelle skolene, forhørt meg om erfaringer og bedt om omvisning/prat med lærer og/eller rektor, i stedet for et valg basert på fordommer. Det er vel det beste rådet jeg kan gi. Jeg har hørt mye bra om Montessori, og er egentlig en forkjemper for et godt offentlig tilbud (men eget barns beste vil selvsagt gå foran uansett), så kunne fint valgt begge deler selv. Men har også vært nok innom Steiner(SFO/bhg) til å se at det i all hovedsak er helt vanlige folk som benytter seg av det tilbudet. Ikke uvaksinerte hippier med null bakkekontakt liksom, tvert i mot er det vel gjerne ressurssterke familier som benytter seg av privatskoler. Prøv å finne ut hva forskjellene egentlig betyr i praksis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring fra noen av skolene, men vi har Montessorriskole i kommunen. Jeg er lærer på kommunens offentlige ungdomsskole, og hvert år bytter flere 10.klassinger fra Montessorri over til oss. Felles er at de føler de trenger mer faglig læringstrykk før VGS. 

Anonymkode: bec54...8d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk Montesorriskole i bygda når den offentlige ble lagt ned. Plutselig hadde skolen penger, lærertettheten  er 10-12 elever per barn. Det er lengre skoledag, man slipper lekser, og elevene planlegger arbeidsdagen sin selv (med veiledning om nødvendig). Jeg er i vertfall frelst. Ikke hørt om noe dansing i matten enda😅 

Men som med alt annet, så er det nok forskjell fra sted til sted. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ungene på Steinerskolen. De er fullvaksinerte, har smarttelefoner og vi liker også forskning🤷🏼‍♀️ Det er en liten gruppe på landsbasis som ikke vaksinerer barna og er fanatisk opptatt av hva steiner har sagt. De aller fleste foreldre på Steinerskolen er helt vanlige folk. 
Jeg er også steinerpedagog og kan fortelle fra «innsiden» at det er et skifte på gang. Steinerskolen har tidligere blitt drevet av idealister som forgudet Steiner og ofte var aktive antroposofer. Nå er det en ny generasjon pedagoger på vei inn i skolene som har mer fokus på pedagogikk og metodikk. Fagstoff gis mer tyngde enn karma. Og det er ikke slik at man må være antroposof for å være pedagog. Jeg er iallefall ikke det og jeg kjenner mange fra mitt kull som heller ikke er det. 
Siste halvår på ungdomsskolen får elevene omskrevet sine vurderinger til karakterer, så de har lik mulighet som alle andre til å søke seg til vdg. Og selv om det er karakterfritt, har de hele vegen fått vurdering i alle fag, så det er ikke forventnigsfritt.

Anonymkode: 68832...2b6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år i skolesystemet ser jeg en veldig tydelig tendens til at barn med store atferdsvansker blir flyttet til steiner- eller Montessoriskolen. Har av og til lurt på hvordan miljøet blir der.. 

Anonymkode: 8925b...2a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på Montesorripedagogikk og Steinerpedagogikk. Det er ikke det samme som noen later til å tro. Montesorriskolen har jo lagt opp pedagogikk etter hvordan barn lærer. De lærer å bli selvstyrte og jobber mer med konkreter. Offentlig skole har tatt inn elementer av denne pedagogikken. 

Jeg ville gjerne hatt barna på Montesorriskole om vi hadde hatt en nærmere. Men er skeptisk til Steinerskolen.

Anonymkode: 55d39...4ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør forhøre deg litt om barnegruppa på de ulike skolene. Her hvor jeg bor er det nesten bare barn med særskilte behov på Montessori-skolen. Barn som har diagnoser, barn som sliter sosialt, barn med spesialundervisning, barn som ikke klarte å tilpasse seg ordinær skole mm. Jeg ville aldri hatt barnet mitt på den skolen 

Anonymkode: 79839...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...