Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved Montessori og Steiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et ønske om en skolehverdag for mine barn som er mer tilpasset dem enn det de fleste offentlige skoler kan tilby. Et sted der undervisningen baseres på forskning om barnets utvikling i tillegg til deres interesser. En skole som fokuserer like mye på sosial utvikling som faglig utvikling. 

Jeg har derfor lest meg opp på Steiner- og Montessoripedagogikk, og tror valget faller på Montessori. 

Tanker om fordeler og ulemper ved alternative pedagogiske metoder tas gjerne imot. 

Her er min liste:

Steiner fordeler: fokus på kreativitet, lekpreget, samme lærer over mange år, velutprøvd pedagogikk, individuell tilrettelegging, fokus på å lære å leve et godt liv, ingen karakterer

Steiner ulemper: langt vekke fra nabolaget, lite fokus på faglig innhold i starten (mine barn elsker å jobbe med bokstaver ol), jeg liker ikke filosofien som ligger bak. 

Montessori fordeler: forskningsbasert, mye konkrete materiell i alle fag, aldersblandet, tverrfaglig/helhetlig tankegang, 

Ulemper: skolen ligger et stykke fra oss.

Anonymkode: c15de...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666

På hvilken måte er Steiner- og Montessori-pedagogikken mer forskningsbasert enn den tradisjonelle folkeskolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (7 timer siden):

På hvilken måte er Steiner- og Montessori-pedagogikken mer forskningsbasert enn den tradisjonelle folkeskolen? 

Dette gjelder særlig Montessoripedagogikk. Hele pedagogikken ble startet av en lege som jobbet med barn med det de den gang kalte "evneveike" barn. Hun bygget alt på forskning og observasjoner. Man arbeider med konkreter for å forstå det abstrakte i svært stor grad, og disse er utviklet av matematikere,  professorer og andre, men med barnet og deres behov i sentrum. Hele grunnlaget for pedagogikken er forskning. 

I den offentlige skole er det mindre helhetstenkning. Mye av pedagogikken baseres på lærernes egne metoder, og kan variere fra klasserom til klasserom. Læreplanen er grunnlaget for hva som skal læres, og den er utarbeidet i stor grad av politikere istedetfor pedagoger, forskere og andre som kan faget. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette gjelder særlig Montessoripedagogikk. Hele pedagogikken ble startet av en lege som jobbet med barn med det de den gang kalte "evneveike" barn.

Montessoripedagogikken har sin opprinnelse for hundre år siden.

På hvilken måte støttes og videreføres den av nyere forskning, sett i forholde til den offentlige skolen som har hele statsapparatet bak seg for å destillere all ny forskning og bake det inn i læreplaner.

Misforstå meg rett. Jeg liker Montessori-idéen, jeg er bare nysgjerrig på hvordan deres pedagogikk har mer støtte i oppdatert forskning. Samme spørsmål gjelder i enda større grad for Steinerpedagogikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette gjelder særlig Montessoripedagogikk. Hele pedagogikken ble startet av en lege som jobbet med barn med det de den gang kalte "evneveike" barn. Hun bygget alt på forskning og observasjoner. Man arbeider med konkreter for å forstå det abstrakte i svært stor grad, og disse er utviklet av matematikere,  professorer og andre, men med barnet og deres behov i sentrum. Hele grunnlaget for pedagogikken er forskning. 

I den offentlige skole er det mindre helhetstenkning. Mye av pedagogikken baseres på lærernes egne metoder, og kan variere fra klasserom til klasserom. Læreplanen er grunnlaget for hva som skal læres, og den er utarbeidet i stor grad av politikere istedetfor pedagoger, forskere og andre som kan faget. 

Så hva gjør hundrevis av ansatte i Utdanningsdirektoratet og annet utdanningsbyråkrati, samt hundrevis av forskere ved lærerutdanning og universiteter? Norsk skole er nok 10 000 ganger mer forskningsbasert enn montesorripedagogikk. Bla fordi det er 10 000 + ganger flere elever der. Det er sikkert mye bra med montesorri, og du må gjerne foretrekke den for dine barn, men når du påstår noe så hodeløst så synes jeg det er riktig å korrigere for å bidra til du og andre tar beslutning på korrekt grunnlag. 

Anonymkode: 4b28d...d64

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så hva gjør hundrevis av ansatte i Utdanningsdirektoratet og annet utdanningsbyråkrati, samt hundrevis av forskere ved lærerutdanning og universiteter? Norsk skole er nok 10 000 ganger mer forskningsbasert enn montesorripedagogikk. Bla fordi det er 10 000 + ganger flere elever der. Det er sikkert mye bra med montesorri, og du må gjerne foretrekke den for dine barn, men når du påstår noe så hodeløst så synes jeg det er riktig å korrigere for å bidra til du og andre tar beslutning på korrekt grunnlag. 

Det stemmer ikke.  Det er mange tusen Montessoriskoler omkring i hele verden, og det har fantes Montessoriskoler i hundre år. Totalt har mange flere elever gått på Montessoriskoler enn i det norske skolesystemet etter den nye læreplanen. 

Kunnskapen oppdateres heldigvis i Montessoriskoler også. De tilpasser løringsnplene etter læreplanen i Norge. Det er hjernen og barnets utvikling som er forsket på. Det er gjort observasjoner av barn fra hele verden i millioner av timer, og det er grunnlaget for hvordan klasserommene settes opp.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 20 000 Montessoriskoler i verden som er med i et Montessoriforbund (altså er ikke alle inkludert), og det er 2799 grunnskoler i Norge (hvorav flere er Steiner og Montessori, så ikke alle går offentlig skole). Hvorden er det da 10 000+ flere elever i den norske skolen? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske skolen er veldig begrenset av mangel på ressurser. Det er jo en del av frustrasjonen til lærerne også. De har ikke tid/resurser til å undervise på en måte som fanger alle elevene. Jeg synes den norsk skoler har en del likhetstrekk med Montessori, f.eks. Utforskeren i lærerplanen i samfunnsfag. Igjen er problemet at en lærer i den norsk offentlige skolen ikke har mulighet til å tilrettelegge den type læring for alle elevene sine. Da måtte det vært mindre klasser og mere tid til forberedelser. Men mindre klasser og mer forberedelsestid betyr at man trenger flere lærere og det koster penger.

Anonymkode: 178a0...7a7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinerskolen er veldig foreldredrevet.

Det er vanlige dugnader hvert semester der foreldre forventes å bidra. 

Det samme gjelder i julemarkedet, størrelsen på mengde arbeid som forventes er noe større enn 17. mai-vakter på offentlig skole. Dette er da årlig. Man samler sammen penger til FAU som igjen gir noe av dette til utflukter som elevene har.

Dette kommer i tillegg til vanlige FAU-oppgaver for den som tar det ansvaret. 

Filosofien bak det hele er en annen sak. Man har blant annet en egen feiring for St. Mikael, med et skuespill som elevene holder, der noe av handlingen går ut på at man "ber/snakker til" engelen Mikael for å få hjelp fra farer som har oppstått. Det med å kontakte engler på en slik måte stiller jeg meg negativ til. 

Anonymkode: e1744...972

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som i bunn og grunn er det beste valget, men grunnen til at jeg vurderer Steiner for mitt barn er; oppfatter det som mer lekbasert læring, særlig første årene. Større aksept for individuelle ulikheter og interesser, og mer rom for å videreutvikle disse. Viktigere med kreativitet. Akademisk prestasjon er vel og bra det, men jeg er langt mer bekymret for at skolen skal ødelegge motivasjonen for læring (pga lite åpenhet, større krav om lekser, karakterer, stillesitting og diverse som ikke passer alle). I tillegg er klassene på Steinerskolen mye mindre, og det er generelt mye koseligere atmosfære. 

Største ulemper tenker jeg er kostnader og at man (hvert fall vi) ikke har skolen i nærmiljøet. Bare ti minutter kjøring, men det er jo nok til at det kanskje ikke blir så mange venner i gang/sykkelavstand. Også litt redd for at man vil henge noe etter mtp fagene, særlig realfag kanskje, selv om de i utgangspunktet skal lære det samme. Virker bare for godt til å være sant nesten at man kan lære tilsvarende mye med en del mer frihet... 

Anonymkode: d1937...ac5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå hvorfor Montessori og steiner virker som et godt alternativ. Men i det voksne livet så er det ikke å klatre i trær og kunne alle blad og insekttyper man kommer seg opp og frem med.. Er en svensk dokumentar på NRK nett tv om Montessori skolen og de intervjuer de som nå er voksne som sier at de aldri lærte å regne ordentlig, skrive ordentlig og helt basic kunnskaper om samfunnsfag og at dette har ødelagt livet deres som voksne og nettopp fått de til å BLI evneveike 

Anonymkode: f1d7b...8c4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale "De utvalgte barna", en dokumentar om en Steiner skole i Sverige. Sier ikke alle skolene er like, men den forteller alikevel mye om pedagogikken som ligger bak.
De utvalgte barna

Personlig kunne jeg vært åpen for å sende barna i Steiner barnehage, men når det kommer til skole tror jeg det vil være å gjøre barna en bjørnetjeneste. Den offentlige skole, selv med sine mangler, vil i de aller fleste tilfeller forberede barna på hvordan man skal lykkes i det norske samfunnet i større grad enn feks Steiner eller Montessori skolene.

Anonymkode: fd8c3...e65

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Steinerskolen er veldig foreldredrevet.

Det er vanlige dugnader hvert semester der foreldre forventes å bidra. 

Det samme gjelder i julemarkedet, størrelsen på mengde arbeid som forventes er noe større enn 17. mai-vakter på offentlig skole. Dette er da årlig. Man samler sammen penger til FAU som igjen gir noe av dette til utflukter som elevene har.

Dette kommer i tillegg til vanlige FAU-oppgaver for den som tar det ansvaret. 

Filosofien bak det hele er en annen sak. Man har blant annet en egen feiring for St. Mikael, med et skuespill som elevene holder, der noe av handlingen går ut på at man "ber/snakker til" engelen Mikael for å få hjelp fra farer som har oppstått. Det med å kontakte engler på en slik måte stiller jeg meg negativ til. 

Anonymkode: e1744...972

Det høres ut som noe å føre på ulempe-listen! Takk for svar!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva som i bunn og grunn er det beste valget, men grunnen til at jeg vurderer Steiner for mitt barn er; oppfatter det som mer lekbasert læring, særlig første årene. Større aksept for individuelle ulikheter og interesser, og mer rom for å videreutvikle disse. Viktigere med kreativitet. Akademisk prestasjon er vel og bra det, men jeg er langt mer bekymret for at skolen skal ødelegge motivasjonen for læring (pga lite åpenhet, større krav om lekser, karakterer, stillesitting og diverse som ikke passer alle). I tillegg er klassene på Steinerskolen mye mindre, og det er generelt mye koseligere atmosfære. 

Største ulemper tenker jeg er kostnader og at man (hvert fall vi) ikke har skolen i nærmiljøet. Bare ti minutter kjøring, men det er jo nok til at det kanskje ikke blir så mange venner i gang/sykkelavstand. Også litt redd for at man vil henge noe etter mtp fagene, særlig realfag kanskje, selv om de i utgangspunktet skal lære det samme. Virker bare for godt til å være sant nesten at man kan lære tilsvarende mye med en del mer frihet... 

Anonymkode: d1937...ac5

Takk for svar! Jeg noterer flittig. Skolene jeg har sett på er heldagsskole, slik at vi slipper SFO. Prisen er ca den samme, men etter 4. Trinn vil jeg jo måtte betale mer enn jeg hadde gjort i offentlig skole.

Jeg kan forstå hvorfor Montessori og steiner virker som et godt alternativ. Men i det voksne livet så er det ikke å klatre i trær og kunne alle blad og insekttyper man kommer seg opp og frem med.. Er en svensk dokumentar på NRK nett tv om Montessori skolen og de intervjuer de som nå er voksne som sier at de aldri lærte å regne ordentlig, skrive ordentlig og helt basic kunnskaper om samfunnsfag og at dette har ødelagt livet deres som voksne og nettopp fått de til å BLI evneveike 

Har du navnet på dokumentaren? Den vil jeg gjerne se. All forskningen jeg har sett om Montessori sier at de gjør det bedre på høyere utdanning enn andre de første 2 årene (etter det jevner det seg ut). 

Kan anbefale "De utvalgte barna", en dokumentar om en Steiner skole i Sverige. Sier ikke alle skolene er like, men den forteller alikevel mye om pedagogikken som ligger bak.
De utvalgte barna

Personlig kunne jeg vært åpen for å sende barna i Steiner barnehage, men når det kommer til skole tror jeg det vil være å gjøre barna en bjørnetjeneste. Den offentlige skole, selv med sine mangler, vil i de aller fleste tilfeller forberede barna på hvordan man skal lykkes i det norske samfunnet i større grad enn feks Steiner eller Montessori skolene.

Anonymkode: fd8c3...e65

Takk for svar! Hvordan lykkes man bedre i samfunnet om man undervises i den offentlige skolen? Jeg kan forstå hva du mener mht. Steiner, men ikke Montessori.  Der er det stort fokus på arbeid med basisfagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link? 

Anonymkode: d711c...54a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.11.2021 den 14.36):

Jeg har et ønske om en skolehverdag for mine barn som er mer tilpasset dem enn det de fleste offentlige skoler kan tilby. Et sted der undervisningen baseres på forskning om barnets utvikling i tillegg til deres interesser. En skole som fokuserer like mye på sosial utvikling som faglig utvikling. 

Jeg har derfor lest meg opp på Steiner- og Montessoripedagogikk, og tror valget faller på Montessori. 

Tanker om fordeler og ulemper ved alternative pedagogiske metoder tas gjerne imot. 

Her er min liste:

Steiner fordeler: fokus på kreativitet, lekpreget, samme lærer over mange år, velutprøvd pedagogikk, individuell tilrettelegging, fokus på å lære å leve et godt liv, ingen karakterer

Steiner ulemper: langt vekke fra nabolaget, lite fokus på faglig innhold i starten (mine barn elsker å jobbe med bokstaver ol), jeg liker ikke filosofien som ligger bak. 

Montessori fordeler: forskningsbasert, mye konkrete materiell i alle fag, aldersblandet, tverrfaglig/helhetlig tankegang, 

Ulemper: skolen ligger et stykke fra oss.

Jeg har gått på Steinerskolen og jeg opplevde ikke at lærerne var interessert i individuell tilrettelegging! Steiner sin pedagogikk var den riktige pedagogikken, passet ikke denne pedagogikken for barnet er det barnet som er feil ikke pedagogikken. De barna som lærte greit på steiner måten (de var sikkert så faglig sterke at de ville lært bra på alle skoler) trivdes nokk bra, men de som hadde en form for lærevansker fikk lite tilrettelegging. Man får gjerne helse eurytmi eller kunst terapi om man sliter med og skrive eller matte. Det er jo gjerne gøy akkurat da men du blir jo ikke flinkere til å skrive av og bli tatt ut av timen for å male. Det er nok ikke alle lærerne på Steinerskolen som er like fanatiske i pedagogikken, men på skolen jeg gikk på var ledelsen helt frelst og det satte standarden for all undervisning. 

Anonymkode: 29648...f1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dokumentaren De utvalgte barna er nok den som 8c4  også tenker på. Den er svært ekstrem og det er nok ikke slik steinerskolene er drevet i dag.

Jeg tror at om du velger Steiner så må du se litt bort fra en del av filosofien som ligger bak(reinkarnasjon, engler, kroppsfasong osv) og fokusere på det positive. Barna får lære i sitt eget tempo, det er mer fokus på å utvikle hele mennesker og det kreative er lang fremme. Samtidig så er nok de barna som går både på Steiner og Montessori ofte barn fra over snittet ressurssterke hjem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, å danse seg gjennom matematikk.. Det blir ihvertfall ikke ingeniører ut av Steiner og Montessoriskole-barna. Men, noen må vel jobbe som baristaer også. 🤷

Anonymkode: e5714...770

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, å danse seg gjennom matematikk.. Det blir ihvertfall ikke ingeniører ut av Steiner og Montessoriskole-barna. Men, noen må vel jobbe som baristaer også. 🤷

Maria Montessori var den første kvinnelige legen i Italia, og svært opptatt av matematikk og naturfag.  Å danse seg gjennom matematikk er ikke i nærheten av noe jeg har sett når jeg har observert i montessoriskole. Der satt 1.trinn med +, -, : og x allerede da jeg var der i oktober. Riktignok ved hjelp av perler, men jeg oppfattet det som gjennomgående gode arbeid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vanligvis helt bra med steinerunger i hvert fall, og den offentlige skolen er vel ikke noen kjempesuksess når det gjelder læringsutbytte (Norge gjør det..halvgodt i Pisa-tester), skolevegring/frafall og antall ungdommer på uføretrygd. Som Steiner-forelder er jeg godt fornøyd på vegne av voksne barn.

Anonymkode: ce6c5...532

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er noen av mine steiner klase kammerater som har blitt ingeniører 😅 Men de var nokk "flinke" uten lære vansker eller andre store utfordringer. Passer du inn i steiner sin pedagogikk så er nokk steinerskolen en kreativ og kjekk skole. Det var de barna i klasen som trenge litt ekstra tid, støte eller tilpasning av undervisningen som fikk helse eurytmi (eller dans for og hjelpe med skriving og regning). 

Jeg har aldri gått på montessoriskolen selv, men jeg har aldri hørt at de driver med dans? Mitt inntrykk av de er mye bedre en steinerskolen. 

Anonymkode: 29648...f1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...