Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav betaler jo maks ut 6g av inntekt i permisjonspenger. Jeg er heldig nok til å akkurat ikke tape noe, mens pappaen vil tape rundt 30.000 i perioden han har permisjon. Medfører dette faktisk riktighet? Vil jo helst ta hele permisjonen selv, og spesielt siden vi taper på det.

Anonymkode: 3c0d7...875

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er riktig. Hvis mannen ikke har avtale på jobb om at de dekker full lønn er det 6G som er maks. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nav betaler jo maks ut 6g av inntekt i permisjonspenger. Jeg er heldig nok til å akkurat ikke tape noe, mens pappaen vil tape rundt 30.000 i perioden han har permisjon. Medfører dette faktisk riktighet? Vil jo helst ta hele permisjonen selv, og spesielt siden vi taper på det.

Dere taper vel mer om du tar ulønnet permisjon i farens periode? For den får du ikke overtatt uansett.

Anonymkode: 3dbea...bf6

• Liker 22
Skrevet

Sjekk om fars jobb dekker full lønn i permisjon, mange gjør dette.

Og ja sånn er det. Fars kvote er fars kvote og mors kvote er mors kvote disse kan ikke uten videre overtas av den andre selv om den andre tjener mer, dette er en av grunnene til at man har kvoten, at ikke den med lavest lønn (som ofte er kvinnen) skal "tvinges" til å ta all perm kun pga økonomi og ikke pga barnets beste. 

Naturlig nok må NAV sette en grense for hva man får dekket når man får godet å være hjemme med barnet sitt. Kjipt å tape de pengene men de kan jo ikke betale ut millionsummer til folk bare fordi de tilfeldigvis har høy lønn. De har vel satt en sum som skal være høy nok til å klare å betale regningene sine osv for de aller aller fleste (6G er jo mer enn gjsnittslønn i norge)

Hvis du tjener mer enn 30k på de 15 ukene far har kvote så vil det ikke lønne seg at han jobber og du tar ulønnet perm samme tidsperiode. 

Anonymkode: 1331c...a9c

• Liker 30
Skrevet

Her hos oss er det jeg som tjener mest og da ville vi tapt mest på min perm (jeg skal jo også ha litt mer av fellesperioden enn mannen), men heldigvis betaler min jobb lønn som vanlig i permisjonen så jeg taper ikke noe penger på det. Setter pris på det godet men var forberedt på at jeg kom til å få mindre utbetalt før jeg fant ut av det. 

• Liker 1
Skrevet

Her er bedriften så gnien at de ikke en gang dekker feriepenger ut over 12 uker, så jeg tapte nesten 40 000 på manglende feriepenger. 

Anonymkode: 746b3...27c

• Liker 1
Skrevet

Feriepenger er et poeng, det taper vel alle som får foreldrepenger fra NAV istedet for lønn fra jobb. 

Vi må også ha ulønnet perm fordi permisjonen ikke er lang nok for å dekke frem til bhg-start. Så da kan man se det som at vi taper økonomisk på at permisjonsordningen er som den er.

Jeg tenker heller at vi er ganske heldige som får betalt en god lønn for å være hjemme med barnet vårt i flere måneder :)

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepenger er et poeng, det taper vel alle som får foreldrepenger fra NAV istedet for lønn fra jobb. 

Det kan skje selv om man får lønn fra jobb, det var tilfellet her. Det er vel en tariffavtale-rettighet. 

Skrevet

Du får ikke tatt hele permisjonen selv med mindre far har en sykdom som gjør at han ikke kan ta permisjonen. 

Og ja, så lenge fars jobb ikke betaler lønna så taper man alt over 6G.

Anonymkode: 5c0d8...3c6

• Liker 4
Skrevet

Ja, dette medfører riktighet. Jeg er derfor nøye på å sjekke betingelser på jobb, for meg er det viktig at arbeidsgiver dekker mellomlegget både ved permisjon og sykdom.

Du får ikke overta permisjonen hans som følge av dette. Du får være glad for at pappapermen ikke er større enn 15 uker 😉 

Anonymkode: 4498a...a65

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi må også ha ulønnet perm fordi permisjonen ikke er lang nok for å dekke frem til bhg-start. Så da kan man se det som at vi taper økonomisk på at permisjonsordningen er som den er.

Jeg tenker heller at vi er ganske heldige som får betalt en god lønn for å være hjemme med barnet vårt i flere måneder :)

Arbeidsgiver trenger ikke utbetale feriepenger ut over de 12 ukene NAV dekker, med mindre de ønsker eller man har en god tariffavtale på jobb. 

Anonymkode: 12a76...23b

• Liker 2
Skrevet

Jepp... Det dyreste med å få unge var tap av arbeidsinntekt i permisjonstiden. Kjedelig.. Men verdt det

Anonymkode: 75749...5b6

• Liker 2
Skrevet

Er ganske vanlig at private bedrifter betaler ut lønn som vanlig i permisjonstiden har jeg inntrykk av? Min arbeidsgiver gjør det, og det er vanlig vilkår i min bransje hvertfall. Om ikke hadde jeg tapt nesten 400 tusen 😵💫

Anonymkode: 94dda...11a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er ganske vanlig at private bedrifter betaler ut lønn som vanlig i permisjonstiden har jeg inntrykk av? Min arbeidsgiver gjør det, og det er vanlig vilkår i min bransje hvertfall. Om ikke hadde jeg tapt nesten 400 tusen 😵💫

Anonymkode: 94dda...11a

Samme med kommunen jeg jobba i, de betalte feriepengene også. 

Anonymkode: 5c0d8...3c6

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan skje selv om man får lønn fra jobb, det var tilfellet her. Det er vel en tariffavtale-rettighet. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver trenger ikke utbetale feriepenger ut over de 12 ukene NAV dekker, med mindre de ønsker eller man har en god tariffavtale på jobb. 

Anonymkode: 12a76...23b

Takk for info, det visste jeg ikke! Antok bare at man fikk feriepenger som vanlig når man fikk lønn som vanlig. Da må jeg huske å sjekke hvordan min arbeidsgiver gjør det. 

Skrevet

Jeg tok ulønnet permisjon og fikk godtgjørelse fra mannens jobb. Samme sum som jeg får i lønn. Vet om mange som gjør det slik😊

Anonymkode: 70d4a...51a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Taper? Forventer dere at det ikke skal koste dere noe å få barn eller hva er greia her? Det er ikke jeg som har valgt at dere skal reprodusere men jeg spanderer mye for at dere skal få fri med ungen. Og jeg, jeg tjener langt under 6G. Slutt å syte så jævlig.

Anonymkode: a4f49...eb4

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tok ulønnet permisjon og fikk godtgjørelse fra mannens jobb. Samme sum som jeg får i lønn. Vet om mange som gjør det slik😊

Heia patriarkatet. Fy faen.

Anonymkode: 3dbea...bf6

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres ut som et ekstremt lite lurt tiltak med tanke på likestilling. Og burde nesten ikke vært lov. Håper mannen din jobber på sjøen i 4 uker i strekk eller noe

Anonymkode: d9fcd...ed8

• Liker 21
Skrevet

Men hva med å tenke litt mer fremtidsrettet, hva med tilknytning mellom far og barnet? 

Hos oss ville vi begge tapt inntekt over 6g, men jobbene betalte differansen. Så vi var heldige sånn sett. Har var det også far som har tatt ubetalt ferie for å strekke permisjonen frem til barnehagestart, fordi faren tjente mindre på den tiden. Men det skapte trygg tilknytning mellom far og barna, og det hjalp på hele familielivet, at far så hvor mye jobb og ansvar det er, å være primær omsorgsperson. Synes mange undervurderer viktigheten av pappapermisjon. 

Anonymkode: 164c4...ccb

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...