Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært på en ekstra ultralyd for å sjekke vekst da jeg har svangerskapsdiabetes. Babyen ble estimert til å være ca 3500 nå, jeg er i uke 38+0. Med andre ord er babyen stor, dog fortsatt innenfor normalen. Det er tre uker igjen til termin, og dersom baby legger på seg ca 200 gr i uken vil han være rundt 4100 ved termin. Jeg er førstegangs. Noen som har blitt målt med stor baby til rundt samme tidspunkt som meg, også har ikke babyen gått opp like mye som estimert vekt ved fødsel? Lurer bare på om det i det hele tatt er mulig at vekten kan stagnere nå mot slutten, eller om det bare er å belage seg på at jeg skal føde en «sværing» dersom han ikke kommer før termin. Takk for svar. 

Anonymkode: 242a8...500

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4,1 kg er ikke en sværing. Normal fødselsvekt er 2,5 til 4,5 kg. Slapp av. 

Anonymkode: 59988...219

• Liker 8
Skrevet

Vekstvurdering på ul er nærmest spekulativt. Min baby var estimert til å være ca 3100. Han var 4100. Gjett om jeg hadde brukt mye penger på bittebittesmå babyklær som aldri passet 🤣

Anonymkode: f3f8a...c4a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har nettopp vært på en ekstra ultralyd for å sjekke vekst da jeg har svangerskapsdiabetes. Babyen ble estimert til å være ca 3500 nå, jeg er i uke 38+0. Med andre ord er babyen stor, dog fortsatt innenfor normalen. Det er tre uker igjen til termin, og dersom baby legger på seg ca 200 gr i uken vil han være rundt 4100 ved termin. Jeg er førstegangs. Noen som har blitt målt med stor baby til rundt samme tidspunkt som meg, også har ikke babyen gått opp like mye som estimert vekt ved fødsel? Lurer bare på om det i det hele tatt er mulig at vekten kan stagnere nå mot slutten, eller om det bare er å belage seg på at jeg skal føde en «sværing» dersom han ikke kommer før termin. Takk for svar. 

De sa det samme til meg, til samme tid. Ut kom en 3,8 kilos unge. 

4,1 er ikke en sværing, heller. 

Anonymkode: 2784a...a0a

• Liker 3
Skrevet

Min ene var estimert til 3,2 og han var 4,8 😅

• Liker 9
Skrevet

Merkelig at du har fått det for deg at det regnes som en stor baby når det ikke er det.

Jeg fikk ekstra oppfølging men det var pga hull i hjertet som vistes på ultralyd. De sa at babyen kom til å være noe større enn gjennomsnittet men det var aldri noe snakk om ekstra oppfølging.

Hun ble født naturlig i uke 38+3 og veide 4500g. Da kan man begynne å snakke om størrelse ved termin. 

Anonymkode: f2a88...1fc

• Liker 2
Skrevet

4,1 kg er ikke spesielt stort. Nyfødte regnes ikke som "store" før 4,5 kg. Begge mine var 4,3 kg - uten at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Så når du har det, vil jeg si at 4,1 kg ikke er stort i det hele tatt - mange med svangerskapsdiabetes får jo unger på over 5 kg. 

Og som flere skriver, så kan slike målinger ta grovt feil begge veier.

Anonymkode: a963e...374

• Liker 1
Skrevet

Ble satt igang på termindato for de mente jeg hadde en veldig stor baby. Var overvektig selv. Men babyen var helt normal i lengde og vekt.. fin, normal fødsel

Anonymkode: 60da3...65f

• Liker 2
Skrevet

Jeg fødte baby på 4,5 kg og 54 cm. Gikk helt fint! Revnet ikke mye engang. Han passet strl 50 også noen uker ☺️ Ville ikke bekymret meg.

Anonymkode: 8e57f...3af

• Liker 3
Skrevet

Vekstestimeringen viser ofte alt fra noen hundre til 1 kg feil!

Med baby nr 1 sa de at det ble en svær unge på 4-5 kg. Ut kom en liten dukke på 2.7.

Nr 2 var 4300 g. Det var på ingen måte noe vondere å føde han, enda han var nesten dobbelt så tung og mye lengre. Så ikke bruk energi på dette tullet de siste ukene :)

Anonymkode: d6737...b25

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Merkelig at du har fått det for deg at det regnes som en stor baby når det ikke er det.

Jeg fikk ekstra oppfølging men det var pga hull i hjertet som vistes på ultralyd. De sa at babyen kom til å være noe større enn gjennomsnittet men det var aldri noe snakk om ekstra oppfølging.

Hun ble født naturlig i uke 38+3 og veide 4500g. Da kan man begynne å snakke om størrelse ved termin. 

Anonymkode: f2a88...1fc

Jeg har ikke fått det for meg, jeg ble fortalt det på dagens ul. Jeez 

ts

• Liker 2
Skrevet

Min svigerinne fikk beskjed om at barnet var 2,9kg ved termin - barnet var 3,8. jeg fikk beskjed om 4,2 og han var 4,7. En venninne ble igangsatt grunnet (faktisk) stort barn på 5,1kg - ungen var 4,2kg. Så jeg vil si det er ganske store forskjeller der ute. Og hodestørrelsen som har mest å si(med mindre barnet er godt over 4,5kg og har brede skuldre) 

Anonymkode: 87a02...781

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min var estimert til ca det samme - husker ikke nøyaktige mål, men var 3,4 ved fødsel 38+2.

Ble satt igang grunnet insulinkrevende svangerskapsdiabetes.

Anonymkode: a2b11...a0b

Skrevet

Baby her ble estimert til 4-4,1 kg ved fødsel gjennom flere vekstkontroller. 4 stk tror jeg det var.

Ut kom en deilig liten unge på 3.3 kg 2 dager før termin 😄 vektestimering på "store" barn er sjelden eksakt.

Eldstemann som var estimert til 2.8 kg, var også 2.8 kg 4 dager før termin. Det er vist lettere å estimere de små barna, de er ikke like "skvist" inni der 🤭

Anonymkode: e33fe...1b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke fått det for meg, jeg ble fortalt det på dagens ul. Jeez 

ts

Jeg ble også fortalt at babyen min var stor når hun var født, hun var 3600. Så lenge gynekologen/jordmor/legen ikke virket bekymret så ville ikke jeg vært det heller, det er mye som legges i ordet stor uten at det trenger å bety noe særlig. 

Anonymkode: 45437...19d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Baby her ble estimert til 4-4,1 kg ved fødsel gjennom flere vekstkontroller. 4 stk tror jeg det var.

Ut kom en deilig liten unge på 3.3 kg 2 dager før termin 😄 vektestimering på "store" barn er sjelden eksakt.

Eldstemann som var estimert til 2.8 kg, var også 2.8 kg 4 dager før termin. Det er vist lettere å estimere de små barna, de er ikke like "skvist" inni der 🤭

Anonymkode: e33fe...1b0

Er litt grønn på dette feltet, så derfor spør jeg sikkert litt dumt, men kan de ta feil selv om de har sett barnet på ultralyd altså? Jeg skjønner at det kan være store avvik dersom man bare tar sf-mål, men når man faktisk ser barnet på skjermen og måler omkrets på hode etc, så høres det så rart ut at de målene ikke er riktige. En mm er jo en mm liksom 🙊 

Skrevet

Var på to kontroller etter termin. Samme dag som babyen ble født tippet legen rundt 3500 g. Hun veide 4500g😅

Skrevet

Var på kontroll 5dager før termin, estimert til ca 4000g ut kom en plugg på 5,5 kg 3 dager etter termin. Så hadde aldri stolt på en sånn estimering. Skulle jeg ha blitt gravid igjen så hadde jeg krevd igangsetting før termin eller keisersnitt. Vet dette er vanskelig å få, så derfor velger jeg ikke å gå gravid flere ganger 

Anonymkode: 5b456...d1e

• Liker 2
Skrevet

Klart 4,1 er en litt stor baby, når snittet for norske babyer er vel på 3,4-3,6 eller noe sånt (?), men det regnes altså ikke som en stor baby.

Disse estimeringene har jeg litt blandet erfaring med selv. Min første var 3,6 og der estimerte de veldig bra. De to neste ble vel estimert til 4 eller rett i underkant av 4, men var begge 4,5. Husker de begge gangene følte seg trygge på at jeg ikke bar store babyer (særlig siste gang var dette et tema fordi jeg hadde lett svangerskapsdiabetes). Magen min var litt liten begge ganger og de mente jeg beveget meg så lett og var også slank, så husker de sa jeg ikke så ut som jeg bar store babyer. I tillegg til det de estimerte. Men saken var nok heller at jeg hadde god plass i bekkenet og de lå langt ned med hodet, sånn at de ikke fikk estimert hodet ordentlig på ul. For meg var det for øvrig null problem å føde de store babyene på tross av store hoder og litt brede skuldre, særlig nr tre, han kom nærmest av seg selv på noen få pressrier.

Det jeg har hørt er at førstefødte ofte er mindre enn de neste babyene man får. Og det stemmer på de jeg kjenner. De regner feks en lillebror til å bli litt større enn storebroren. Og det stemmer på mine tre, de ble større for hver gang (nr to og tre var like store, men nr tre er født to uker før nr to).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var på kontroll 5dager før termin, estimert til ca 4000g ut kom en plugg på 5,5 kg 3 dager etter termin. Så hadde aldri stolt på en sånn estimering. Skulle jeg ha blitt gravid igjen så hadde jeg krevd igangsetting før termin eller keisersnitt. Vet dette er vanskelig å få, så derfor velger jeg ikke å gå gravid flere ganger 

Anonymkode: 5b456...d1e

Det skjønner jeg, altså. Men ut fra min erfaring med å føde et stort barn (4,5kg «bare»), så var de veldig på i min neste graviditet. Testet for svangerskapsdiabetes, noe for øvrig mange flere har nå pga senkende grenser. Og det var mye diskusjon om hvorvidt jeg kunne regne med å gå til termindatoen, og hvertfall om jeg kunne få gå noe over framfor å bli igangsatt. Ks skal jeg ikke uttale meg om, men ville blitt veldig overrasket om man ikke fikk igangsettelse før termindatoen etter å ha født et så stort barn! Det er jo ofte en sammenheng mellom vekten på flere barn av samme foreldre, om det skyldes gener, mors helse eller hva. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...