AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #1 Skrevet 9. november 2021 jeg studerer juss, men motivasjonen min for å bli advokat er nesten helt drept pga de høye karakterene som forventes. Har alltid hatt en drøm om å studere juss, og bli advokat, men nå føler jeg virkelig at jeg drukner litt. På en side hører jeg at mange har fått jobb som advokat pga. kjennskap og nettverk, men jeg har ikke noe slikt. Er akkurat ny i studiet, og jeg har allerede mistet motet og meningen med studeringen. Anonymkode: 8766e...508
Gjest Celina holmkold Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Dessverre er det høye forventninger for å bli advokat.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 Kanskje om du har planer om å bli forretningsadvokat for de mest prestisjefylte advokathusene, regjeringsadvokat, eller lignende - men helt ordinære advokater har ordinære snitt. Anonymkode: 372a8...d1e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 Overhodet ikke, advokater jeg kjenner har hatt snitt på C. Anonymkode: b438c...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Jeg har D-snitt og er advokat. Det ordner seg. Anonymkode: b31ac...ab3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #6 Skrevet 11. november 2021 Fatt mot!! Når man studerer føles akkurat det der som en opplest og vedtatt sannhet, men i praksis er det annerledes. Det er dessuten flere veier til Rom. Jeg har B/C i snitt og er advokat i et stort forretningsadvokatfirma, men var innom noen andre jobber før jeg begynte her. Noen erfaringer hittil: Gjør så godt du kan og prøv å tenk litt strategisk når du velger valgfag. Er det praksisordninger eller fag med godkjent/ikke godkjent? En eksamenssituasjon slik den er i dag er ikke nødvendigvis den beste måten å vise seg frem på. Hvis du kan, planlegg karrieren. Er det verv du kan ta som gjør seg bra på CVen? Er Jussbuss eller Jussformidlingen noe for deg? Hvilke fag interesserer deg, og hvilke fagområder tror du vil være etterspurt kompetanse? Hvilke stillinger kan åpne dørene til advokatfirmaene? Erfaring fra offentlige tilsyn og departementer er faktisk veldig ettertraktet i det private. Noen av de beste advokatene er de som har bred erfaring, og som ikke har bodd hele yrkeslivet på et kontor hos et av de fire store. Flere jeg kjenner har jobbet lenge i for eksempel det offentlige før de har tatt steget over i advokatbransjen. Det er mulig å få bevilling etter 30. Anonymkode: 0d5ef...116
Basi Skrevet 11. november 2021 #7 Skrevet 11. november 2021 Null stress. Kjenner mange med lavt snitt som har blitt flinke advokater som tjener godt. Det stresset på studiet er så hauset opp. Ett tips er å gjøre som meg og aldri diskutere egne karakterer med studievenner. Diskuterte heller ikke eksamensoppgavene når jeg gikk ut av eksamenslokalet. Hjalp veldig å distansere seg fra hva alle andre mente og fikk av karakterer og kun fokusere på egen innsats. Dette går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå