Gå til innhold

Samboeren er veldig keen på å bli venn med én veldig spesifikk jente fra studiet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og samboeren min (begge i midten av 20-årene) har vært sammen i nesten 3 år. Forholdet vårt er egentlig helt supert - vi krangler så og si aldri, passer godt til hverandre, og er generelt flinke til å snakke om ting som plager oss (mtp. forholdet). Men en ting jeg IKKE tør å snakke om, er sjalusien min.

Han har en jentevenn fra før han møtte meg, som jeg stoler 100% på og som jeg ikke har noe imot. Hun kunne liksom ha overnattet hjemme hos oss mens jeg var borte/han kunne overnatte hjemme hos henne, uten at jeg ville ha vært bekymret for at noe ville ha skjedd mellom dem. Så jeg er ikke en gæren person som ikke stoler på kjæresten sin og som ser på hver eneste jente som en potensiell trussel. Men:

Det finnes en jente på studiet hans. Hun er TOTALT typen hans. Dette vet jeg fordi at han har sagt at jeg er typen hans, og fordi at denne jenten ligner veldig på meg, bare at hun er mye kulere og penere og tynnere :( Han har også sagt at denne jenten er den eneste personen i klassen hans som han liker, fordi at hun er kul og har alternative interesser. I løpet av de siste 2 (+/-) årene, har han virkelig prøvd å komme nærmere henne. Først var de i kollokvie sammen. Så ble han plutselig VELDIG interessert i å gå på alle festene og greiene som linjeforeningen arrangerte, og som hun også gikk på. Og plutselig, ville han bli med i en undergruppe til linjeforeningen, der HUN også var medlem. Heldigvis (?) fikk han ikke bli med i den gruppen. Han ble veldig skuffet og jeg skjønte hvorfor: han sa at han var skuffet fordi at dette var den eneste muligheten til å få seg en venn (henne). Han har ikke sagt navnet hennes før 2-3 uker siden, men jeg har visst hvem denne jenten er/var siden ca. 2 år siden. Han fortalte heller ikke at hun var med i den linjeforeningen, men det visste jeg (for navnet hennes sto i medlemslista til den gruppen han søkte seg til, og hun var den eneste jenten der).

Så jeg får også en følelse av at han har på en måte skjult hele greia litt fra meg (dvs han prøvde å bli en god venn med henne uten å fortelle om dette fullt til meg). Når jeg blir interessert i en person (som en venn), forteller jeg med en gang om både kjønn og navn, og er veldig åpen på alt. Han derimot, har prøvd å snakke så lite som mulig om henne og har ikke alltid nevnt at denne "vennen" han har så lyst på, er en jente. Dette har jeg kommet frem til fra alle hintene jeg har fått fra han (og det viste seg at jeg hadde rett).

Jeg føler liksom at han har prøvd FOR hardt å bli venn med henne. Og at han har "forgudet" henne for mye. Er ikke det rart å snakke til kjæresten din om hvor mye du har lyst å bli venn med en annen jente? Og om hvor kul hun er og hvordan hun er den eneste han kunne tenkt seg å bli venn med? 

Jeg har for det meste glemt henne og virkelig prøvd å bekjempe sjalusien min de siste månedene. Men så fortalte han meg i går at han skal på en klassefest i helga. Det rare et - han HATER jo mesteparten av klassen sin, og er lite glad i gå på fest/være sosial med de. Det er så og si kun HENNE han er glad i. Så jeg er 99% sikker at den eneste grunnen til at han skal dra på denne festen, er for å være med henne.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette. Kanskje jeg bare trengte å få ut følelsene mine? Dette har jo jeg gått og tenkt på i snart 2 år. Men jeg vil sette pris på om noen kan fortelle meg om jeg er bare helt sprø eller om dette faktisk er litt problematisk. Er dette noe jeg bør ta opp med han? Jeg føler bare at det er sjalusien min som er hovedproblemet her, og at hvis jeg tar det opp med han, kommer han til å se annerledes på meg (dvs at jeg er en sjalu, crazy kjæreste). Derfor vil jeg gjerne høres deres tanker og råd først. Jeg skulle sååå gjerne ønske at jeg kunne dele mine tanker og følelser med han når det kommer til andre jenter, men det er bare så vanskelig... Jeg synes bare at det er såå vondt at han er så "keen" på andre jenter enn meg. En liten del av meg vil jo på en måte være den "eneste" jenten i livet hans :( 

Anonymkode: 5ed79...113

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At han er venn med andre jenter, syns jeg du må akseptere, men akkurat dette blir for spesielt for meg. Virker ikke som om hun responderer noe særlig på forsøket hans med å bli venner heller, siden dette har pågått over to år uten at de faktisk har blitt venner? Antar hun syns det blir for mye eller rett og slett ikke syns han er så veldig kul. Syns dette er noe du må spørre han om jeg, hvorfor er det så viktig for han å bli venn med akkurat henne.

Anonymkode: 6a1c9...5bd

• Liker 21
Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

Greit å ha venner av begge kjønn, men dette blir for sært. At han forsøker i to år på å bli venn. Da er det noe annet som ligger bak, tenker jeg.

Endret av Mysticgirl
Skrevet

Fint å ha venner av begge kjønn, men jeg hadde nesten begynt å lure på om han valgte den studieretningen pga henne jeg. For det er vel det eneste som mangler nå😅

Anonymkode: 55695...e73

• Liker 18
Skrevet

Hm, dette var litt snodig. Også ganske rart at han har prøvd å bli venner med henne i to år, uten å ha kommet noen vei?

Det kan kanskje virke som om han «idealiserer» henne litt på avstand. Kanskje det sånn sett ikke er så farlig om de blir bedre kjent – da ser han at hun kun er et «vanlig» menneske som deg og meg. Det virker jo ikke som om hun er så veldig interessert uansett, akkurat.

Jeg synes at oppførselen hans er såpass rar at du kan ta det opp med ham. Jeg er også sjalu, og kjenner igjen mye av tankene/handlingsmønstrene dine (feks at du i det skjulte følger litt med osv). Jeg vil, som deg, heller ikke avsløre at jeg er sjalu. Det tror jeg kan gjøre at den andre parten føler seg låst, og jeg skjønner at det er følelser inni meg som JEG må jobbe med, og som ikke er noe som egentlig handler om han. Men: i ditt tilfelle synes jeg at han gjør ting som er såpass merkelig at du kan ta det opp. Kan du, neste gang han nevner henne, for eksempel si noe som «Burde det gjøre meg nervøs at du så gjerne vil bli kjent med henne?». Eller kanskje være ærlig og tydelig og si «jeg synes det er fint at du vil ha venner på studiet, men det gjør meg usikker at du har sett deg ut denne jenta og jobber så hardt for å bli kjent med akkurat henne».

Anonymkode: 4557c...600

• Liker 8
Skrevet

TS her,

Bare for å oppklare, han elsker meg utrolig mye og dette er jeg 100% sikker på. Jeg har bare en følelse av at han er interessert i henne uten å selv være helt obs på det. Jeg lurer på om det startet som et håp på at de skulle være venner, men så ble han bare mer interessert i henne etter hvert som de har vært mer sammen, uten å bli klar over at hun har blitt en slags "crush". Dette er bare en teori da. Igjen, har er verdens beste, snille, godeste person, så jeg prøver å tenke at han gjør ikke dette med dårlige hensikter.

Men ut ifra det dere skriver, høres det ut som at jeg bør snakke med han om dette. Så det skal jeg gjøre en gang denne uken.

Ellers vil jeg bare si at det kan godt hende at jeg har overdrevet noe og sagt noe som er feil - man blir tross alt veldig påvirket av følelsene sine, spesielt når det kommer til så sterke følelser som kjærlighet og sjalusi. Så det kan hende at jeg har fått han til å høres verre/mer shady ut enn det han egentlig er. Men essensen er fortsatt samme - han har vært litt for interessert i en jente for min smak, og dette har plaget meg lenge.

Og angående hun jenten, det er ikke slik at det ikke har funket. De snakker sammen på skolen og jeg får et inntrykk av hun liker han som person også, fordi at hun går bort til han selv. Den eneste grunnen til hvorfor etableringen av denne vennskapen har tatt så langt tid er på grunn av korona og kanselleringen av mye av det sosiale. Så det er ikke slik at kjæresten min er en rar creep som hun jenten misliker og ikke har lyst å bli venn med, haha..

Anonymkode: 5ed79...113

• Liker 2
Skrevet

Han er helt tydelig betatt av henne 

Anonymkode: 31ef7...239

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han er helt tydelig betatt av henne 

Anonymkode: 31ef7...239

Og besatt!

Anonymkode: 62acd...bbc

• Liker 13
Skrevet

Helt ærlig tror jeg han bytter deg ut på dagen med henne hvis han får mulighet, dette er ikke normal oppførsel for å bli venn

• Liker 16
Skrevet

Høres dessverre ut som han er betatt av henne…

• Liker 6
Skrevet

Tror jeg ville sagt klart fra at jeg syns dette er rart. Så vikle jeg vært veldig tydelig på at jeg ikke finner meg i utroskap, og at om han tråkker over grensene for hva som er ok er det over på sekundet. 
Jeg syns du er for naiv og unnskyldende. Han elsker deg ikke over alt  på jord og samtidig jakter på en annen kvinne. 

Anonymkode: 95a80...ff2

• Liker 8
Skrevet

Meget sær situasjon. Første som slo meg var enten at han var betatt (eventuelt besatt) eller at han er supergay som trenger nye girlfriends 😅

Anonymkode: 9a125...89a

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Og besatt!

Anonymkode: 62acd...bbc

Enig. Han høres veldig betatt, og besatt ut. 

Og til den jeg siterer: digger anonymkoden din! 😂😎

Anonymkode: 704aa...b4c

• Liker 4
Skrevet

Hadde min samboer fortalt det til meg og snakket så varmt og godt om denne personen og i tillegg prøver hardt å bli venn med henne, henge med henne på alle mulige måter hadde jeg sagt sarkastisk til han (fordi jeg hadde vært dritt lei av å høre om henne) "du får gå å gifte deg med henne da siden du er så besatt av henne". 

Jeg er ikke sjalu ved mindre jeg føler at min "plass" er truet

Anonymkode: 77193...166

• Liker 4
Skrevet

Å bli betatt av andre er ikke uvanlig.

Men å oppføre seg såpass ekstremimteressert er langt over normalen, også som singel vil jeg si 🤷‍♀️

Spør ham rett ut hvor alt dette kommer fra. Det er påfallende merkelig og laaaaangt over vanlig «hun er søt og flott». 

Anonymkode: a1bef...f1a

• Liker 6
Skrevet

Et forhold hvor man ikke krangler ville jeg sett på som litt lite lidenskapelig og kjedelig. Høres ut som om han vil gresse på flere kanter. 

Anonymkode: a9c66...458

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hadde min samboer fortalt det til meg og snakket så varmt og godt om denne personen og i tillegg prøver hardt å bli venn med henne, henge med henne på alle mulige måter hadde jeg sagt sarkastisk til han (fordi jeg hadde vært dritt lei av å høre om henne) "du får gå å gifte deg med henne da siden du er så besatt av henne". 

Jeg er ikke sjalu ved mindre jeg føler at min "plass" er truet

Anonymkode: 77193...166

Umodent og konflikteskalerende å dra temaet ut i det ekstreme. Verste jeg vet når folk ikke bare kan si hva de føler, verken mer eller mindre. 

Ts, jeg syns ikke det er merkelig at du blir usikker. Si det til ham. "Jeg blir usikker når du er så tydelig opptatt av ****. " Gi ham en mulighet til å trygge deg, ikke en anledning til å tenke at du er irrasjonell og sjalu. 

Anonymkode: 9f8a1...a90

• Liker 6
Skrevet

Han synes vel hun andre jenta er digg og har lyst å se hvordan hun er. Ikke forvent at han ikke skal synes det finnes andre jenter i verden som er penere og mer interessant enn deg. For det er det definitivt. Og dere er i tjueårene! 

Anonymkode: 355c6...0e8

• Liker 1
Skrevet

Basert på alt du skrev, hun er ikke farlig. 

Hun vil ikke ha kjæresten din! 

100% at han har 0% sjanse med henne. Hun nyter og utnytter bare litt oppmerksomhet, og foretrekker å holde ham på avstand "in the friend zone", på en bane som "beta orbiter"

Du kan ikke forandre denne dynamikken. 

• Liker 2
Skrevet

Så dere har vært sammen i 3 år, og i 2 av disse (altså 2/3 av forholder) har han jobbet hardt mot å bli venn med én jente? 

Rødt flagg spør du meg.. 

Altså, tviler på at det vil skje noe, for får ikke inntrykk av at hun er interessert. Men hadde nå lurt litt på hvorfor han har dette ekstreme behovet for å bli vennen hennes. 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...