Gå til innhold

Erfaring med urinstix - proteiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens! 
Har fått påvist høyt blodtrykk hos fastlege med 137/90, og protein i urinen 1+. 

Har fått beskjed om å følge med hjemme med egne urinstix og blodtrykksapparat mellom kontrollene. 
Men disse urinstixene er jeg ikke kjent med. 
De som tester for proteiner der er feltet gult - og skal bli gradvis grønnere om det er spor av proteiner. 

Men vil det ikke alltid bli noe fargeforandring på den? Altså at urinen inneholder noe proteiner til en hver tid? 
Mine stix blir lett grønn med en gang, men ikke sånn voldsomt synes jeg. 

Anonymkode: 308a4...540

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke en fargeskala på esken å sammenligne med? Normal urin inneholder så lite protein at det skal gi svært lite eller ingen fargeendring. 

Målte spor på protein selv sist jeg også, så spent på kontrollen i dag om jeg må begynne med hyppigere tester selv 😕 

• Liker 1
Skrevet

Jo, det er en fargeskala der. Men synes akkurat den med protein er litt vanskelig, er så vanskelig å skille mellom de på en måte.

Har dyppet en i vann (som ikke inneholder noe protein) for å kunne sammenligne, da er det ganske stor forskjell på de, men er jo gjerne noe proteiner i all urin som gir noe fargeforandring på stixen? 

Skrevet

Normal urin kan godt være negativ på protein. Antar at det viktigste for deg vil være å se om det endrer seg over tid. Så kanskje du kan ta bilder av strimlene dine og sammenligne? Så ser du om de blir mørkere eller lysere. 

De er veldig vanskelig å tolke bare ved å se på! Legekontor og sykehus har en maskin som leser dem av, for å slippe å vurdere selv. 

Anonymkode: b6632...3c8

Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk og måtte måle daglig hjemme. Tok å urinstix. På meg var den alltid negativ på proteiner, ble ingen farge endring og var lett å se at den var helt negativ.

Anonymkode: e3cf4...f35

Skrevet

Det er ikke normalt med utslag på protein i urin. Da lekker det. Det som KAN være vanlig er spor av protein hos kvinner hvis man ikke har vasket seg godt i forkant og ikke tar midtstråle (du skal tisse litt, stoppe og deretter tisse på stix/evt i en kopp), ellers kan det komme litt utflod i urinen som kan inneholde litt spor av protein. 

Anonymkode: 6b6cc...21b

Skrevet

Er veldig nøye med hvordan jeg gjennomfører testen, men virker som mine stix skifter farge uansett. 

Den er helt lys gul når den er tørr, dersom man tar vann på er den helt gul, men med en gang urin kommer på blir den lett grønn. Det kan virke som at det også regnes som negativ. 
For jeg fikk mannen til å ta en urintest, slik at jeg hadde et referansepunkt, og hans ble også grønnaktig dog noe svakere enn min.

Skrevet

Hvor ofte tar du stix egentlig? Og BT? Hvor langt er du på vei? 

Hvorfor tar du det hjemme egentlig, istedenfor å komme til hyppigere kontroller? Virker jo ikke som det går så bra for deg å tolke disse stixene. Tror du bør ringe jordmor og heller komme inn til ekstra kontroller. 

Anonymkode: 6b6cc...21b

Skrevet

Fikk beskjed om stix hver morgen (morgenurin), og blodtrykk morgen og kveld. Jeg er 31 uker på vei. 
Forstod det sånn at fordi jeg var i grenseland for medisinering for blodtrykket (138/90) så var det en fordel at det ble målt daglig, men ja, enig - jeg er ikke kvalifisert. Så ringer til jordmor i morgen tenkte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...