Gå til innhold

Spørsmål om uføretrygd, inntekt og uføreforsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg prøver å navigere i NAV-systemet, men selv NAV er usikker på spørsmålet mitt. 

Jeg har innvilget 100% uføretrygd. 

Jeg får da også uføreforsikring fra KLP i tillegg. Denne er på ca 40.000 i året. 

Siden jeg har søkt omsorgsstønad fra kommunen (pga sterkt pleietrengende barn) ble de ansatte i kommunen usikker på om også KLP-forsikringen regnes som lønn, eller om den ikke får innvirkning for de 0.4 g jeg kan tjene med uføretrygden. 

For hvis den gjør det syns kommunen det vil være problematisk for meg å få omsorgsstønad, da jeg blir trekt 66% pr 1000 lapp over fribeløpet. Dersom KLP ikke regnes i dette kommer kommunen til å innvilge omsorgsstønad, men at jeg kommer på grensa for inntektsbeløpet. 

KLP mente den rapporteres somforsikring, men skal likevel skattes av.

NAV mente det ikke var inntekt, men siden den skattes av vil de motta fra skattekontoret at jeg har utbetaling jeg skatter av. 

Omsorgsstønad derimot rapporteres som lønn, så den vet jeg går på det jeg kan tjene. 

Men hva med forsikringen fra KLP?

Anonymkode: 7ff0f...e8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regnes ikke som inntekt. Min forsikringsutbetaling er større enn 0,4g, jeg blir ikke trukket i trygd fra nav av den grunn.

Anonymkode: 49acb...db7

Skrevet

Kun pensjonsgivende inntekt (og næringsinntekt) påvirker selve uføretrygden. Utbetalingen fra KLP regnes som personinntekt. Har du barnetillegg påvirkes dette av personinntekt, og må meldes til NAV.

Her er det vel kommunen som har forvirret deg, ikke NAV.

Anonymkode: a0354...eaf

Skrevet

Jeg har 100% uføretrygd og måtte jo da oppgi at jeg får penger fra KLP i søknaden og hvor mye (jeg får over dobbelt så mye som deg) og jeg har ikke fått noe trekk i uføretrygden. 

Anonymkode: acc55...bea

Skrevet
For deg som mottar uføretrygd

Uførepensjon fra KLP er en økonomisk støtte du kan få i tillegg til uføretrygd fra NAV. Både uførepensjon fra KLP og uføretrygd er støtte du får helt frem til du blir alderspensjonist. Har du ikke allerede uførepensjon fra KLP, må du huske å søke til oss.

Fra klp sine sider

Anonymkode: acc55...bea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...