Gå til innhold

Uteblitt mensen, aldri sen til vanlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle hatt mensen idag og den er aldri sein. Er på dag 28 i syklusen min. Har vondt i brystene og mensensmerter, men langt fra så sterke som når jeg normalt skal ha mensen. Har tatt tester de siste 5 dagene, utenom idag  - og alle er negativ. Kan jeg stole på at jeg ikke er gravid? 

Anonymkode: 9c625...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 0e918...3a4

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mange ting som påvirker, alt ifra stress og kosthold til søvn og aktivitet. Har du tatt corona vaksinen? Min uteble 1 måned etter vaksinen, og flere kvinner melder endring i syklusen 🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle hatt mensen idag og den er aldri sein. Er på dag 28 i syklusen min. Har vondt i brystene og mensensmerter, men langt fra så sterke som når jeg normalt skal ha mensen. Har tatt tester de siste 5 dagene, utenom idag  - og alle er negativ. Kan jeg stole på at jeg ikke er gravid? 

Nei

Anonymkode: 0071a...526

Skrevet
Silla123 skrev (Akkurat nå):

Det kan være mange ting som påvirker, alt ifra stress og kosthold til søvn og aktivitet. Har du tatt corona vaksinen? Min uteble 1 måned etter vaksinen, og flere kvinner melder endring i syklusen 🙂

Har tatt første dose for 4 måneder siden og hatt normal syklus etterpå 🙂

Skrevet

Vil tro mensen er rett rundt hjørnet, ja.

Anonymkode: d1b24...e25

Skrevet

Nei, ta ny test om noen dager, kan være eggløsningen som har vært litt senere, og at det tar litt tid før positiv test. Prøver du å bli gravid, så kan det være kroppen som spiller deg ett puss også. 

Anonymkode: 331eb...173

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei

Anonymkode: 0071a...526

Hvorfor? Står testene er 99% sikker selv om jeg ikke har testet idag når mensen skulle komme, orker ikke bruke mer penger på det om det er lite sannsynlig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, ta ny test om noen dager, kan være eggløsningen som har vært litt senere, og at det tar litt tid før positiv test. Prøver du å bli gravid, så kan det være kroppen som spiller deg ett puss også. 

Vi prøver ikke i den forstand men jeg går ikke på prevensjon for å «se om det skjer». Men jeg har stresset ganske mye over dette så kan jo kanskje være derfor. Ble stresset allerede forrige uke for merket at mensensmertene ikke kom som vanlig

Skrevet

Min mensen ble mystisk forsinket midt i en prøveperiode. Ser det er ganske vanlig.

Anonymkode: 8bc48...cbe

Skrevet

Min mensen ble mystisk forsinket midt i en prøveperiode. Ser det er ganske vanlig.

Anonymkode: 8bc48...cbe

Da er det nok bare dette selv om vi ikke prøver aktivt. Jeg vet ikke når eggløsning er, vi har bare sex annenhver dag og tar ting som det kommer 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Du har trolig hatt eggløsning litt senere enn vanlig. Du kan i og for seg være gravid, men det er bare for tidlig til å slå ut på en test ennå fordi egget kan ha festet seg sent også. 

The key point here is that the follicular phase, in general, varies more in length than the luteal phase. In fact, you are likely to have the same length luteal phase every month, plus or minus a day or so, while the follicular phase can vary by up to about 3-4 days in either direction without your periods being considered “irregular”.

https://www.reddit.com/r/TryingForABaby/comments/6tkj5t/your_period_isnt_late_part_i/

Anonymkode: b03ed...ca0

Skrevet

Dette. Du har trolig hatt eggløsning litt senere enn vanlig. Du kan i og for seg være gravid, men det er bare for tidlig til å slå ut på en test ennå fordi egget kan ha festet seg sent også. 

https://www.reddit.com/r/TryingForABaby/comments/6tkj5t/your_period_isnt_late_part_i/

Ja det kan hende. Jeg hadde mye eggløsningsslim 25 og 26 oktober og ingenting etter dette. Forrige måned var syklusen min 26 dager, men normalt er den 28. Skal avvente noen dager og teste på nytt om den ikke kommer. Syns bare det er rart at det føles ut som jeg skal få den men plutselig forsvinner smertene igjen, og jeg kjenner ingen antydning til den. Eneste jeg har nå er ømhet i ene brystet, men har forstått det slik at dersom man har symptom vil man også teste positivt? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja det kan hende. Jeg hadde mye eggløsningsslim 25 og 26 oktober og ingenting etter dette. Forrige måned var syklusen min 26 dager, men normalt er den 28. Skal avvente noen dager og teste på nytt om den ikke kommer. Syns bare det er rart at det føles ut som jeg skal få den men plutselig forsvinner smertene igjen, og jeg kjenner ingen antydning til den. Eneste jeg har nå er ømhet i ene brystet, men har forstått det slik at dersom man har symptom vil man også teste positivt? 

Ja, det stemmer. "Uheldigvis" gir progesteron de samme symptomene som mange forventer å få når de prøver å bli gravide. Når man er prøver så kjenner man gjerne litt ekstra godt etter, og legger merke til helt normale syklussymptomer som man ellers ikke ville tenkt over: 

Many people get very excited when they experience symptoms of early pregnancy during the TWW, like sore boobs, a sensitive sense of smell, tiredness, and nausea. Unfortunately, these are all symptoms caused by progesterone, and progesterone is present in a normal luteal phase, whether or not conception has occurred. By the time HCG has reached high enough levels to goad the corpus luteum into producing more progesterone, it has reached high enough levels to turn a home pregnancy test positive.

https://www.reddit.com/r/TryingForABaby/comments/6tkjde/your_period_isnt_late_part_ii/

Skrevet

Ja, det stemmer. "Uheldigvis" gir progesteron de samme symptomene som mange forventer å få når de prøver å bli gravide. Når man er prøver så kjenner man gjerne litt ekstra godt etter, og legger merke til helt normale syklussymptomer som man ellers ikke ville tenkt over: 

https://www.reddit.com/r/TryingForABaby/comments/6tkjde/your_period_isnt_late_part_ii/

Jeg skjønner! Men da kan jeg egentlig slå fra meg å være gravid siden jeg har «symptom» på mensen? For det ville egentlig gitt en positiv test? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønner! Men da kan jeg egentlig slå fra meg å være gravid siden jeg har «symptom» på mensen? For det ville egentlig gitt en positiv test? 

Nei, jeg vil ikke si at løpet er helt kjørt - det er aldri over før du faktisk får menstruasjon. Om du hadde eggløsning 27. oktober er du kanskje 12 DPO nå (days past ovulation). I teorien kan egget ha festet seg så sent som i dag. Poenget er mer at progesteron alltid vil kunne gi deg symptomer som ligner på graviditetssymptomer i perioden mellom eggløsning og menstruasjon, og at disse symptomene i seg selv derfor ikke er noen god indikasjon på om du er gravid eller ikke. Men hvis de var reelle graviditetssymptomer, så ja, da ville testen slått ut - for da ville HCG-nivået også vært forhøyet. Vent et par, tre dager, om du ikke har fått mensen innen da så kan du teste på nytt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

...perioden mellom eggløsning og menstruasjon...

...og menstruasjon eller uteblitt menstruasjon :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg vil ikke si at løpet er helt kjørt - det er aldri over før du faktisk får menstruasjon. Om du hadde eggløsning 27. oktober er du kanskje 12 DPO nå (days past ovulation). I teorien kan egget ha festet seg så sent som i dag. Poenget er mer at progesteron alltid vil kunne gi deg symptomer som ligner på graviditetssymptomer i perioden mellom eggløsning og menstruasjon, og at disse symptomene i seg selv derfor ikke er noen god indikasjon på om du er gravid eller ikke. Men hvis de var reelle graviditetssymptomer, så ja, da ville testen slått ut - for da ville HCG-nivået også vært forhøyet. Vent et par, tre dager, om du ikke har fått mensen innen da så kan du teste på nytt.

Åja nå skjønner jeg, takk for god forklaring! ☺️ Mtp på eggløsningsslimet kan det godt være at eggløsning var 27 oktober, så skal prøve å teste litt senere igjen da! 

Skrevet

Jeg kom forresten på at når jeg var gravid for ca 7 år siden, hadde jeg festeblødning når jeg ventet menstruasjon. Deretter fikk jeg positiv test, men testet ikke før dette. Kan sen festeblødning bety at jeg gjerne har sen eggløsning? ☺️

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kom forresten på at når jeg var gravid for ca 7 år siden, hadde jeg festeblødning når jeg ventet menstruasjon. Deretter fikk jeg positiv test, men testet ikke før dette. Kan sen festeblødning bety at jeg gjerne har sen eggløsning? ☺️

Nei, det har ingen sammenheng. Festeblødningen kan skje 10-14 dager etter befruktning. altså omtrent når mange normalt ville fått menstruasjon: 

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/graviditet/artikkel/festeblodning/70125342

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...