Gå til innhold

Hadde dere dratt til legen med forkjølet barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn på 10 mnd hatt litt feber siste dagene på 40, gått ned. Kraftig forkjølelet og hoster men sover og spiser bra.  Hadde dere dratt til legen?

Anonymkode: 8ccdc...967

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge feberen er på veg ned hadde ikke jeg gjort det. Hadde feberen vært høy over flere dager, så hadde jeg vurdert det, eventuelt ringt å snakket med legekontoret.

Anonymkode: 1a6dc...ce8

• Liker 6
Skrevet

Jeg gjorde det med min baby på 6 mnd og det viste seg at hun hadde bronkitt. Bare å gjøre det! 

Anonymkode: e1654...c4a

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke så lenge barnet sover og spiser bra.

Anonymkode: 87c23...a45

• Liker 6
Skrevet

Så lenge feberen har gått ned og barnet drikker nok ville jeg avventet. 

Skrevet

Hadde ikke dratt til lege, men hadde evt kontaktet dem på telefon hvis jeg var usikker. Men når barnet både sover og spiser bra, og feberen har gått ned, så er det nok ikke behov for det.

Anonymkode: 976f5...e5e

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke dratt sånn som du beskriver det nå, med feber på vei ned og sover og spiser ok. 

Jeg lurer på noe av det samme, men her har hosten blitt verre, barnet hoster til det brekker seg og får ikke sove. Jeg har den samme fæle hosten selv, og har ordentlig vondt av henne. Så jeg har sendt melding til legen for å høre om det kan være noe å gjøre med det. 

Ellers kontakter jeg lege ved forkjølet barn hvis allmenntilstanden er dårlig over tid (svært slapp, ikke får i seg mat over tid eller ikke får i seg drikke), høy feber som varer flere døgn, eller hvis pusten er dårlig og tiltak for å lette den hjemme ikke virker (rask pust og inndragninger). 

Anonymkode: 2f931...06c

Skrevet

Mitt barn hadde streptokokkinfeksjon, men så spiste hun heller ikke mat da.

Anonymkode: f8281...1f8

Skrevet (endret)

Du kommer ikke inn til fastleger uten å ha tatt corona test, og den må være negativ.

Til legevakta kommer du inn uansett.

Ville ringt og hørt uansett. Er masse rs virus nå.

Endret av tussi84
Skrevet

På legevakten i går kveld var det kanskje innom 25 barn med samme symptomene som ditt barn, 1 av de ble lagt inn for observasjon med mistanke om rs-virus, 1 skulle lege ringe senere på kvelden for å høre om formen ble bedre. De 23 andre fikk samme råd, om paracet v/b, rikelig med drikke, kjølig på soverommet, gjerne hodeenden litt høyt hvis det er mye hoste, rekontakt ved forverring. Sånn du beskriver ett barn som både sover og spiser med feber på tur ned ville jeg nok sett an hadde det vært mitt barn.

Anonymkode: 66952...1f5

• Liker 3
Skrevet

Nope. Feberen er gått ned og barnet sover og spiser. Faren er over tenker jeg da. Jeg har aldri vært til lege med mitt barn på tross av uendelige runder feber - fordi jeg alltid ser på allmenntilstand og ikke kun et tall på et termometer. 

Hadde barnet vært medtatt, vanskelig å få til å spise osv hadde jeg gjort det - men ikke slik du beskriver nei. Lege/legevakt blir jo nedrent av forkjølede barn disse dager.

Anonymkode: f181c...f1c

• Liker 2
Skrevet

Nei det ville jeg ikke gjort. Gi barnet paracet og mye drikke og la det være hjemme i fred og ro!

Jeg havnet på legevakta med ambulanse lørdag kveld, og for ett kaos det var der!! En skokk forkjøla snørrunger, og det bare strømmet på... mens jeg som var der for noe annet, nå bare sitter å venter på forkjølelsen, for det var baselusker over alt!

Og jeg kunne ikke fri meg fra tanken om at de aller aller fleste av disse barna hadde hatt det mye bedre hjemme!

Legene får jo ikke gjort noe med virus uansett....

Anonymkode: 05973...999

Skrevet

Nei, har akkurat hatt to syke barn. Hun ene var igjennom høy feber, elveblest, ekstrem hoste og til slutt ørebetennelse på samme uka. 

Var ikke hos lege, men snakket med legen på telefon.

Skrevet

Feber som høyner seg til over 40 på tredje døgnet - så ja, da hadde jeg gått til legen. Hadde heller ikke nølt hvis allmenntilstand er dårlig (som grinete og vanskelig å få kontakt med barnet, slapp osv). Allmenntilstanden er det viktigste å se på. Feber er bra og bekjemper virus og bakterier. Derfor bør man ikke gi febernedsettende med mindre den er over 39,5 eller hvis barnet ikke drikker og blir veldig preget av høy temperatur og væsketap. Men for høy over lengre tid er ikke gunstig. 

Anonymkode: b4a7d...cdd

Skrevet

Visst pusten blir dårlig og ingen matlyst hadde jeg ringt legen. Gjorde det for noen dager siden, og nå ligger jeg og 3åringen på isolat pga RS. Er endel av det nå!

Anonymkode: c0d57...69a

Skrevet

Ikke slik som du beskriver det nå. 

Anonymkode: 2cbfe...05d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...