Gå til innhold

Aleinemor og egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med flere barn som har klart å få lån til å kjøpe bolig?

Jeg har 4 barn, årslønn 700.000 ca og min 1 mill i egenkapital. Jeg skal booke møte i banken, men er det noen som vet eller tror om jeg kan kjøpe bolig uten medlånetaker/kausjonist? Må nok låne min 2,5 mill..m

Anonymkode: 25e6a...e55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro du kan få låne 1,3 millioner. 2,5 kan du ihvertfall bare glemme 😅

Anonymkode: b30ea...8d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 1,5 mill i egenkapital, årslønn på 560,000 og to barn. Fikk 2,3 i lån for to år siden. Riktignok i en liten lokalbank jeg har hatt kundeforhold til siden tidenes morgen, men det var i hvert fall uproblematisk. 

Anonymkode: 30265...48a

Skrevet

Jeg hadde 1,5 mill i ek, lønn på 560 000, pluss estimert leieinntekt på huset jeg kjøpte, samt barnebidrag. Fikk låne 2,5 mill. Uten kausjonist. Også i en lokalbank med langt kundeforhold. 5 år siden. 

Anonymkode: acc4a...f95

Skrevet

Jeg tror nok du bare kan drømme om ett så stort lån, med så mange barn.

I følge Nordea sin kalkulator ville du hatt flaks om du fikk så høyt lån med to barn. Med fire barn ville du fått låne knapt 500 000. Sparebanken sin kalkulator sier du kan låne 250 000,-. 

Og da tar jeg høyde for at du ikke har bil, studiegjeld, forbrukslån eller kredittkort.

Anonymkode: 2fdba...ddf

• Liker 1
Skrevet

Har du bil og har du noe lån?

Anonymkode: 96a96...93b

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du bil og har du noe lån?

Anonymkode: 96a96...93b

Har bil, men ingen lån. Takk for svar alle, må vel belage meg på å spørre min far om hjelp🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg hadde 1,5 mill i ek, lønn på 560 000, pluss estimert leieinntekt på huset jeg kjøpte, samt barnebidrag. Fikk låne 2,5 mill. Uten kausjonist. Også i en lokalbank med langt kundeforhold. 5 år siden. 

Anonymkode: acc4a...f95

Så heldig du er👍🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde 1,5 mill i egenkapital, årslønn på 560,000 og to barn. Fikk 2,3 i lån for to år siden. Riktignok i en liten lokalbank jeg har hatt kundeforhold til siden tidenes morgen, men det var i hvert fall uproblematisk. 

Anonymkode: 30265...48a

Så heldig du er🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tror nok du bare kan drømme om ett så stort lån, med så mange barn.

I følge Nordea sin kalkulator ville du hatt flaks om du fikk så høyt lån med to barn. Med fire barn ville du fått låne knapt 500 000. Sparebanken sin kalkulator sier du kan låne 250 000,-. 

Og da tar jeg høyde for at du ikke har bil, studiegjeld, forbrukslån eller kredittkort.

Anonymkode: 2fdba...ddf

Ja da kommer jeg ikke så langt, synd at det skal være så vanskelig. Det ee dyrere å leie enn å eie og når man aldri har hatt betalingannmerkning eller noe burde det gå greit, men men. Håper min far kan hjelpe meg da...

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har bil, men ingen lån. Takk for svar alle, må vel belage meg på å spørre min far om hjelp🙄

Så heldig du er som har en far du kan spørre om hjelp 🤗

Anonymkode: 9846b...8b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja da kommer jeg ikke så langt, synd at det skal være så vanskelig. Det ee dyrere å leie enn å eie og når man aldri har hatt betalingannmerkning eller noe burde det gå greit, men men. Håper min far kan hjelpe meg da...

Bankene tar høyde for en rentestigning, og at du skal ha nok penger til mat og sånt. Med lånet du ønsker tar dem høyde for at du skal klare betale 15-16 000 i måneden på lånet, i tillegg til eventuelle fellesutgifter, strøm, forsikringer, utgifter til bilen, pluss nødvendig mat og klær til barna. 

Bankene kan heller ikke se tilbake i tid om du har hatt betalingsanmerkninger, de ser på nåtiden, at du ikke har betalingsanmerkninger nå, og at du ikke har stor risiko for å få det ved renteøkning på opptil 5%.

Og jeg eier nå, leide en tilsvarende leilighet tidligere. Leiekostnader var høyere enn lån/fellesutgifter, men herregud så mye andre kostnader jeg ikke hadde når jeg leide. Selv om lån/felles er 2000 lavere enn hva jeg betalte i leie, så har jeg høyere bokostander nå...

• Liker 1
Skrevet

En ting er om banken er villig til å låne deg 2,5millioner, en annen er om du burde være villig til å ha en så stor gjeld? Høres veldig mye ut for meg når du er alenemor for 4 barn.

Anonymkode: acf5f...6d2

Skrevet

Har du 4 barn må du vel ha mer enn 3 sovereom (= hus)

Hus koster ofte 4-5000,- pr mnd bare å ha (strøm, vann, søppel, forsikring, bredbånd, e.skatt) så det baller på seg. I tillegg til vedlikehold (min. 5000,- pr mnd)

Anonymkode: df49f...d37

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du 4 barn må du vel ha mer enn 3 sovereom (= hus)

Hus koster ofte 4-5000,- pr mnd bare å ha (strøm, vann, søppel, forsikring, bredbånd, e.skatt) så det baller på seg. I tillegg til vedlikehold (min. 5000,- pr mnd)

Anonymkode: df49f...d37

Jeg eide leilighet over 2 plan da jeg hadde 3 barn og det gikk veldig fint. Jeg har sett på nye husbank hus på ca 128 km å tenker det er den beste løsningen for meg, selv om de koster litt mer...

Skrevet

Jeg har to barn, er alene, hadde 150k i ek, fikk lån på 2,8. Ek ble brukt til å betale omkostninger. Inntekten var på 710k. 

Det er altså ikke umulig! Har du orden i økonomien og kan vise til et realistisk budsjett, så er banken både villige og hjelpsomme. 

Anonymkode: e3f96...b39

• Liker 1
Skrevet

Meg over👆 Med 4 barn har du 5x barnetrygd, samt bidrag fra far. Disse regnes som skattefri inntekt og legges oppå din årslønn. Iom at du presiserte at årslønn var ca 700k, så har du enda mer å gå på. 

Du får ikke låne 5 x inntekt, men ikke stol på lånekalkulatoren(e). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg over👆 Med 4 barn har du 5x barnetrygd, samt bidrag fra far. Disse regnes som skattefri inntekt og legges oppå din årslønn. Iom at du presiserte at årslønn var ca 700k, så har du enda mer å gå på. 

Du får ikke låne 5 x inntekt, men ikke stol på lånekalkulatoren(e). 

Takk for tilbakemelding, så bra at du fikk det til🤗. Usikker ang bidrag pga vi kommer nok til å ha 50/50 på de 2 minste pga jobben min.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tilbakemelding, så bra at du fikk det til🤗. Usikker ang bidrag pga vi kommer nok til å ha 50/50 på de 2 minste pga jobben min.. 

Hvis du har 50/50 på de to minste kan det hende banken regner dem som 1 barn til sammen. :) Bare et lite tips, det gjorde de med meg. Minstemann er hos meg halvparten av tida og jeg ble derfor bare regnet som enslig forsørger for 0,5 barn på han 😄

Jeg hadde inntekt på ca det samme som deg, og har da 1,5 barn i følge banken. Fikk låne nesten 3 mill. Selv om jeg allerede hadde 160 000 i studielån i tillegg. Påstod hardnakket jeg ikke skulle ha bil da ;) Men kjøpte det likevel etter boliglånet gikk i orden og da tilbød de meg billån også. 

• Liker 1
Skrevet
Siri_H skrev (1 minutt siden):

Hvis du har 50/50 på de to minste kan det hende banken regner dem som 1 barn til sammen. :) Bare et lite tips, det gjorde de med meg. Minstemann er hos meg halvparten av tida og jeg ble derfor bare regnet som enslig forsørger for 0,5 barn på han 😄

Jeg hadde inntekt på ca det samme som deg, og har da 1,5 barn i følge banken. Fikk låne nesten 3 mill. Selv om jeg allerede hadde 160 000 i studielån i tillegg. Påstod hardnakket jeg ikke skulle ha bil da ;) Men kjøpte det likevel etter boliglånet gikk i orden og da tilbød de meg billån også. 

Så godt å høre at det løste seg så bra for deg.  Jeg er spent på hva rådgiveren min i banken kommer til å si😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...