AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Del Skrevet 8. november 2021 Vi var på 6-ukers kontroll på helsestasjonen i dag, og hadde da naturligvis en veiing på gutten vår og resultatet viste seg å være over gjebnomsbittskurven. Så helsesykepleieren ville vise oss hvordan kurven fungerte, og sa at hun ønsket at at den flatet seg mer ut og at han veide over snittet mye. Han veide 5,9 kg. Jeg spurte hva jeg kunne gjøre med dette, og hun ga meg ikke noe svar. Men var veldig klar på at han veide "for mye". Men i ettertid kom jeg til å tenke på at de tar ikke lengden på babyene ved 6-ukers kontroll. Vår sønn passer akkurat klær ved størrelse 62, og størrelse 68 er litt stort på armene men passer perfekt ellers. De må jo se an vekt i forhold til legnde før de begynner å terpe på at de må ned i vekt vel? Jeg blir helt matt. Hva er dette fokuset liksom? Jeg hadde skjønt det om barnet var 2 år og ikke hadde løpt det av seg enda, men 6 uker? Noen som kan opplyse meg? Anonymkode: ebb5c...54b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi var på 6-ukers kontroll på helsestasjonen i dag, og hadde da naturligvis en veiing på gutten vår og resultatet viste seg å være over gjebnomsbittskurven. Så helsesykepleieren ville vise oss hvordan kurven fungerte, og sa at hun ønsket at at den flatet seg mer ut og at han veide over snittet mye. Han veide 5,9 kg. Jeg spurte hva jeg kunne gjøre med dette, og hun ga meg ikke noe svar. Men var veldig klar på at han veide "for mye". Men i ettertid kom jeg til å tenke på at de tar ikke lengden på babyene ved 6-ukers kontroll. Vår sønn passer akkurat klær ved størrelse 62, og størrelse 68 er litt stort på armene men passer perfekt ellers. De må jo se an vekt i forhold til legnde før de begynner å terpe på at de må ned i vekt vel? Jeg blir helt matt. Hva er dette fokuset liksom? Jeg hadde skjønt det om barnet var 2 år og ikke hadde løpt det av seg enda, men 6 uker? Noen som kan opplyse meg? Anonymkode: ebb5c...54b Det er litt rart, ja. Var han stor ved fødsel? Og ammer du eller gir mme? Det går visst an å gi «for mye» mme.. Anonymkode: ca15d...675 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Del Skrevet 8. november 2021 Vekt har omtrent ingenting å si som baby, så lenge kurven følger sin kurve. Ikke hva som er gjennomsnittet, men sin kurve. Dessverre er noen helsesykepleiere sånne som man bare jatter med, inne et ene øret og ut det andre Anonymkode: 2824b...db3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er litt rart, ja. Var han stor ved fødsel? Og ammer du eller gir mme? Det går visst an å gi «for mye» mme.. Anonymkode: ca15d...675 Han får MME, ja. Men det er i teorien 150 ml hver tredje/fjerde time. Men de siste ukene har han vært småspist på grunn av alvorlig sykdom, så han spiser 60 - 70 ml per flaske nå. Ts Anonymkode: ebb5c...54b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vekt har omtrent ingenting å si som baby, så lenge kurven følger sin kurve. Ikke hva som er gjennomsnittet, men sin kurve. Dessverre er noen helsesykepleiere sånne som man bare jatter med, inne et ene øret og ut det andre Anonymkode: 2824b...db3 Han hadde hatt et lite hopp siden hjemmebesøket, men ikke noe ekstremt på den kurven. Og i og med han er en himla lang, så vil jeg jo tro det og vil ha noe å si i forhold til vekta. Men hun terper veldig på at vi overmater han, noe jeg veeet er feil 🥴 Ts Anonymkode: ebb5c...54b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Del Skrevet 8. november 2021 Ugh! Så enig! Har vært så mye fokus på det hos oss at jeg rett og slett krevde måling av babyens lengde. Hun var også lang så da var det ikke så krise. Jeg har hørt alt fra å drøye så lenge som mulig før jeg gir mat (fullammer). Jeg føler at jeg ammer med dårlig samvittighet. Fokus på vekt har tatt vekk noe av gleden jeg hadde ved amming. Skal sies at jeg nå (babyen er 4 mndr) sa ifra til helsestasjonen om dette og de beklaget. Håper det ikke blir like stor fokus fremover. Anonymkode: cf2e9...c0c 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Del Skrevet 8. november 2021 Ikke noe å bry seg om. Du kjenner din baby best. Så lenge han vokser og trives er alt bra. Babyer vokser litt i rykk og napp også. Anonymkode: b5348...bfe 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke noe å bry seg om. Du kjenner din baby best. Så lenge han vokser og trives er alt bra. Babyer vokser litt i rykk og napp også. Anonymkode: b5348...bfe Så enig, men som førstegangsmor kan det være vanskelig å ha den tryggheten, spesielt i møte med profesjonelle. Anonymkode: cf2e9...c0c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ugh! Så enig! Har vært så mye fokus på det hos oss at jeg rett og slett krevde måling av babyens lengde. Hun var også lang så da var det ikke så krise. Jeg har hørt alt fra å drøye så lenge som mulig før jeg gir mat (fullammer). Jeg føler at jeg ammer med dårlig samvittighet. Fokus på vekt har tatt vekk noe av gleden jeg hadde ved amming. Skal sies at jeg nå (babyen er 4 mndr) sa ifra til helsestasjonen om dette og de beklaget. Håper det ikke blir like stor fokus fremover. Anonymkode: cf2e9...c0c Jeg kjenner meg så igjen, selv om jeg er flaskemamma. Jeg synes det er så kjipt å måtte føle at jeg gjør en dårlig jobb når jeg går fra hjem fra helsestasjonen, til tross for at dette er tredje barnet mitt. Men jeg kan ikke fatte og begripe at en skal snakke om vekt når babyen er 6 uker! Ts Anonymkode: ebb5c...54b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Del Skrevet 8. november 2021 Vektfokuset er altfor stort ja, min gikk ned nesten 10% etter fødsel, dette er innafor normalen, med gud så mye de helsesykepleierne maste om dette. Hun ble fullammet og tok igjen vekta etter 1 uke, men da hadde de veid henne 3 ganger allerede. Nå ligger hun i toppen av kurva, men de har heldigvis ikke sagt noe. Hun er nå 21 mnd, og i toppen av kurven enda, men det var jeg også, vi er en høy familie, så regner med det er derfor. Anonymkode: 031fe...485 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Del Skrevet 8. november 2021 Trodde ikke man skulle slanke babyer?😳 Anonymkode: 83e56...e8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Del Skrevet 8. november 2021 Min første hadde valker på armene når hun ble født. 3720 gram og 49 lang. Fikk så mye pes av helsesøster pga vekt at jeg gruet meg for hver time OG hun satte opp ekstra timer fordi hun mente jeg trengte det. Og problemet ble at melken stoppet opp hver gang jeg hadde time. Etter 6 mnd fikk jeg ny helsesøster, hun snakket ikke om vekt. Med nr to var vekta veldig lav, 1800 gram ved fødsel. Da var det aldri snakk om noe annet enn at han måtte ha sin egen kurve. Anonymkode: 455cd...940 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Del Skrevet 8. november 2021 Bare du slipper det min tante fikk høre om mitt søskenbarn da hun var baby. Hu fikk beskjed om SLANKE henne, regelrett ikke amme «så mye» for at babyen skulle bli lettere. Da var tante 19 år så hun var jo ung og usikker på hva som var normalt og rett. Heldigvis hørte jo ikke tante på dette takket være min bestemor som satte ned foten, å så fort mitt søskenbarn begynte å gå så raste plutselig den babyvekten av og hun ble helt normal i forhold til kurven. Noen helsesykepleiere kan ta seg en diger bolle. Anonymkode: 9625c...b0f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner meg så igjen, selv om jeg er flaskemamma. Jeg synes det er så kjipt å måtte føle at jeg gjør en dårlig jobb når jeg går fra hjem fra helsestasjonen, til tross for at dette er tredje barnet mitt. Men jeg kan ikke fatte og begripe at en skal snakke om vekt når babyen er 6 uker! Ts Anonymkode: ebb5c...54b Jeg gruer meg til hver time pga vektprat. Anonymkode: cf2e9...c0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Del Skrevet 8. november 2021 Huff! Jeg er glad min helsesykepleier ikke er sånn! Jeg har også en stor baby, veide 6 kg ved 6-ukerskontrollen, og hadde gått opp 250-300 gram i uka (jeg fullammer, så vet ikke om de tenker annerledes da?) Jeg elsker å ha en god og rund baby, syns hun er såå søt haha. Bollekinnene og den søte dobbelthaka❤ Anonymkode: 6440c...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huff! Jeg er glad min helsesykepleier ikke er sånn! Jeg har også en stor baby, veide 6 kg ved 6-ukerskontrollen, og hadde gått opp 250-300 gram i uka (jeg fullammer, så vet ikke om de tenker annerledes da?) Jeg elsker å ha en god og rund baby, syns hun er såå søt haha. Bollekinnene og den søte dobbelthaka❤ Anonymkode: 6440c...bce Ja, det er annerledes om man ammer, for da er det ingen ting som er feil. Men om man gir MME, da er det fram med kurvene……. Anonymkode: de9f9...7b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Del Skrevet 8. november 2021 Det er helt kvalmt hele greia. Forstår at de skal gå opp i vekt og vokse, men må gå ann å bruke øynene og vurdere helheten. Noen barn er småspiste, andre sluker maten. Noen er naturlig tynne uansett hva dem spiser, andre litt rundere. Min baby spiser som en hest f.eks men ligger på magen leenge om dagen og brenner av seg mye. Hans kusine er mer inaktiv og er blitt skikkelig rund. Hun mente de var for rund på helsestasjonen og moren ble bedt om å amme mindre. Jeg er drittlei hele helsestasjonen. Forstår at de må følge med, men å bruke noen fordummende skjemaer på levende mennesker som kommer i alle varianter, ja det er veldig ubehagelig rett og slett. Jeg river meg i håret over folk som har hørt: babyen din er for lang. Babyen din har for lite/for stort hode. Babyen din er for tykk, for tynn for ditt, for datt. Hva er poenget? Med mindre det er store påfallende avvik så betyr vel ikke disse to cm for mye eller for lite, de 500g-1 kg for mye/ for lite en dritt. Det går nok bra, tror de kan roe ned noen hakk på disse stasjonene. Psyker folk ned. Min unge har vært etter målene de ønsker, blir likevel kvalm av det. Kjenner flere som hadde unger som ikke var etter målene. Bl.a ei som fikk høre at sønnen hadde for lite hode. I dag er vedkommende snart voksen, har helt normale proporsjoner og har toppkarakterer. Ingenting galt med hodet hans. Anonymkode: 6930e...39f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gruer meg til hver time pga vektprat. Anonymkode: cf2e9...c0c Hvorfor? Altså er førstegangs selv med baby nå. Hadde aldri holdt en baby før min egen, og 0 erfaring med unger. Så kan ikke si jeg er selvsikker på den fronten. Jeg hadde spurt hvorfor det var et problem? Hvilke konsekvenser har det? Og hvorfor høyde plutselig ikke har noe å si for vekt ( om helsesykepleieren virkelig maser så mye. ) Anonymkode: c0684...acc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 9. november 2021 #19 Del Skrevet 9. november 2021 De skal da måle lengde også? Min HS har aldri vært opptatt av vektkurven, kun vekt/lengdekurven og om de samsvarer.. Merkelig praksis! Hadde bare jattet med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor? Altså er førstegangs selv med baby nå. Hadde aldri holdt en baby før min egen, og 0 erfaring med unger. Så kan ikke si jeg er selvsikker på den fronten. Jeg hadde spurt hvorfor det var et problem? Hvilke konsekvenser har det? Og hvorfor høyde plutselig ikke har noe å si for vekt ( om helsesykepleieren virkelig maser så mye. ) Anonymkode: c0684...acc På grunn av egen opplevelse med spiseforstyrrelser så er dette med vekt en trigger. Føler jeg mislykkes mtp mat igjen. Jeg har rett og slett ikke vært trygg nok til å «jatte med» Men har snakket med helsestasjon nå, og håper på bedring. Anonymkode: cf2e9...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå