AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Hei! Jeg er interessert i å leie til noen og de har alt inkludert, men nettet er mildt sagt elendig. Jeg bruker nett så og si hele dagen når jeg kommer hjem fra jobb, og bruker det tungt; strømming, gaming, surfing osv. Bredbånd og fiber blir umulig, men mobilt bredbånd osv har for lite data eller hastighet for meg. Jeg kunne ha brukt en forsterker, men nettet er okken som for dårlig så det blir dårlig hastighet og signal. Har dere noen mulig løsning for ubegrenset nett med god hastighet og stabilitet som jeg kan bruke uten å skade leiligheten? Takk! Anonymkode: c7ef6...851
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #2 Skrevet 9. november 2021 Det finnes egentlig ikke noe bra løsning på dette hvis det ikke er mulig å få lagt inn fiber. Telenor har trådløst bredbånd med hastighet opp til 500 Mb/s og 2 TB data, det kan bli for lite data og det forutsetter at det er 5G der du bor. https://www.telenor.no/privat/internett/tradlost-bredband/ Det er også mulig å få Starlink i Norge, der er det foreløpig ikke begrensninger på mengde data, men systemet krever at det blir montert en liten antenne på taket eller andre plasser utendørs. https://www.starlink.com https://www.digi.no/artikler/na-kan-du-bestille-elon-musks-satellitt-internett-men-du-ma-vaere-rask/506677 Det er uansett en dårlig løsning å dele nett med utleieren eller andre i bygget så fordelen med eget nett der du står som abonnement er du vet hva som foregår på nettet. Om det skulle bli mulig med fiber så er det viktig at det blir lagt opp en egen linje til leiligheten sånn at leietager kan stå som abonnement. Hvorfor er det ikke mulig å få lagt inn fiber?, hvis det allerede finnes kobberkabel så kan fiberen erstatte dette og det er ikke nødvendig å skade leiligheten. Anonymkode: 32ea8...391 1
nomore82 Skrevet 9. november 2021 #3 Skrevet 9. november 2021 Unngå deling av nett. Med mindre huseier er meget oppegående på IT og nettverk så vil en eller begge parter være sårbare for datalekasje. I tillegg er det ofte en grobunn for konflikt når leietaker og huseier har ulike behov og kun den ene sitter med avtalen. Ikke uvanlig er slike konflikter grunnet i at huseier (den eldste) har helt annet bruksmønster enn leietaker (den yngste). Når da leietaker bruker nett til alt samtidig som huseier kjøper den aller aller minste pakken, så vil leietaker fort oppleve problemer med for lite kapasitet og huseier vil oppleve at den lille kapasiteten som er der (som i utgangspunktet var nok for han/hun) er oppbrukt av leietaker. Det er heller ikke adgang til å avtale egen betaling for bredbånd så dette må inkluderes i leien, og da blir mange huseiere litt gniten. Når det gjelder "godt bredbånd" så er det kablet som gjelder. Fiber eller coax er de eneste alternativene i dag. Der hvor det fortsatt finnes kobberlinner (analoge telefonlinjer/ISDN) så vil disse uansett bli byttet med fiber for de som har xDSL. Du oppgir ikke hvorfor dette ikke er et alternativ så det blir vanskelig å rådgi noe spesielt ut over dette. Trådløst vil alltid være utsatt for ulike faktorer. Dekning, avstand, kapasitet, vær og vind. 5G vil gi økt hastighet og kapasitet men det vil fortsatt være utsatt for vær og vind, og dekning/avstand er fortsatt en faktor. Og kapasiteten vil fortsatt være en flaskehals, spesielt når alle plutselig får superhastighet. Men skal du absolutt ha trådløst så gå for ei antenne på utsiden av bygget. Det vil alltid gi et bedre resultat. Hør med ICE/Telenor hva de kan tilby i området du bor og gå for den tekniske løsningen de anbefaler. Samtidig så bør leietaker ha eget abonnement/opplegg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå