AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Har en gutt som egentlig er flink til å lese, men han finner ikke helt gleden i å lese bøker. Vil gjerne at han får det inn som en vane, og harn trenger jevnlig lesetrening som alle andre. Synes leseleksa er alt for kort. Har noen forslag til bøker som kan fenge? Han liker å spille Fortnite o.l., samt litt fotball. En ganske vanlig gutt med vanlige interesser. Har tenkt å sette som en rutine med 15 minutter lesing før leggetid. Virker det fornuftig? Han er enig i at det er lurt å lese mer altså, så ingen tvang. Anonymkode: 085aa...3c8
GammelKaktus Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Kaptein Supertruse, Gutta i trehuset og alt av David Walliams. 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 FrøkenMånestråle skrev (29 minutter siden): Kaptein Supertruse, Gutta i trehuset og alt av David Walliams. Tusen takk for tips! Anonymkode: 085aa...3c8
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Hundemannen sluker 10 åringen her i huset nå, etter å ha vært litt leselei ei stund. Det er tegneseriebok da, men kan være greit med lavterskel for å få inn vanen, og ikke minst lesegleden igjen? Har han lest Amuletten-serien? Var stor hit her. Krypto og Ragnarok er to nyere, norske serier som ble godt likt. Clue-serien av Jørn Lier Horst, om han liker krim/spenning. Anonymkode: 22ee0...b6d 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hundemannen sluker 10 åringen her i huset nå, etter å ha vært litt leselei ei stund. Det er tegneseriebok da, men kan være greit med lavterskel for å få inn vanen, og ikke minst lesegleden igjen? Har han lest Amuletten-serien? Var stor hit her. Krypto og Ragnarok er to nyere, norske serier som ble godt likt. Clue-serien av Jørn Lier Horst, om han liker krim/spenning. Anonymkode: 22ee0...b6d Kjempefint med mange tips, skal sjekkes ut! Anonymkode: 085aa...3c8 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Kaptein Supertruse og Gutta i trehuset har vært populær her også, det samme med bøkene til Roald Dahl. Ungene her liker også Ingenlund-serien, men den har en del mer tekst enn de over.
Kattugla Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Jeg kan også anbefale kattekrigerne, men det er mer tekst, så kanskje senere hvis han finner lesegleden igjen? 😊 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 Harry Potter, Ingenlund og Fremmedsteds reisebyrå er veldig gode serier. Liker han litt mer lettleste bøker er Gutta i trehuset og Bobbie Peers sin serie om William Wenton greie. Tegneseriebokserien Amuletten er også bra. Du finner selvsagt bøker om Fortnite og fotball også. Anbefaler dere å ta en tur på biblioteket og spør hva de anbefaler. De aller fleste bibliotekarer er flinke til å vite hva som fenger de ulike aldersgruppene. Anonymkode: 4c147...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Min niåring er også opptatt av fortnite og fotball. Vi fant artige bøker på biblioteket om f.eks. rare ting som har skjedd i fotballen verden over. Ellers liker han godt grøsserserier. Hva heter de nå igjen... Iskalde gys? Relativt korte historier om skumle temaer, skrevet for barn. Det er lettere å få min sønn til å lese slike bøker enn David Walliams-bøkene (dessverre), de er så tykke og han mister motet bare han ser på dem. Et tips som funker her, for å stimulere lesing, er å gi ham lesetid på senga. F.eks. late som det er blitt KJEMPEsent og du må legge deg. Men hvis du er veldig flink og gjør det kjapt, kan du få en halvtime ekstra med bok på senga før jeg slukker lyset. Dette lille trikset har funket som fjell for mine barn, i alle fall. Da er det ikke måte på hvor ivrige de plutselig er etter å lese... 🙂 Anonymkode: 6d56e...c6f 5
Eske Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Et tips som funker her, for å stimulere lesing, er å gi ham lesetid på senga. F.eks. late som det er blitt KJEMPEsent og du må legge deg. Men hvis du er veldig flink og gjør det kjapt, kan du få en halvtime ekstra med bok på senga før jeg slukker lyset. Dette lille trikset har funket som fjell for mine barn, i alle fall. Da er det ikke måte på hvor ivrige de plutselig er etter å lese... 🙂 Anonymkode: 6d56e...c6f Kjempetips! Minnet meg om denne her, skikkelig herlig: 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #11 Skrevet 9. november 2021 Harry Potter-serien og Ingenlund har fungert veldig bra som lydbok her i huset. Da leste de videre selv, etter å ha hørt første. Vi hadde "(ekstra)skjermtid=tid allerede lest i bok", og inkluderte lydbok. Fint når man spiser kveldsmat, tegner, kjører bil ol. Også: "lese boka først, så se film selvom aldersgrensen er for høy". kan fungere på Harry potter, Narnia, Percy jackson og senere Hungry-games og det gylne kompasset/his dark materials. 13-åringen min holder på med Hobbitten nå, av den grunn. Anonymkode: 739f0...78b 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en gutt som egentlig er flink til å lese, men han finner ikke helt gleden i å lese bøker. Vil gjerne at han får det inn som en vane, og harn trenger jevnlig lesetrening som alle andre. Synes leseleksa er alt for kort. Har noen forslag til bøker som kan fenge? Han liker å spille Fortnite o.l., samt litt fotball. En ganske vanlig gutt med vanlige interesser. Har tenkt å sette som en rutine med 15 minutter lesing før leggetid. Virker det fornuftig? Han er enig i at det er lurt å lese mer altså, så ingen tvang. Anonymkode: 085aa...3c8 En pingles dagbok, gutta i trehuset, kaptein supertruse! Anonymkode: 449ce...f7e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 Kom på en til - Nordlys-serien, også tegneseriebøker da. Den første boka appellerte ikke så veldig utseendemessig for vår gutt. Men han hadde sett den var veldig populær blant andre unger, så fikk han til å prøve likevel. Historien er fengende og spennende, og bøkene slutter alltid med en ‘cliff-hanger’ som sterkt bidrar til at neste bok bare MÅ leses. Anonymkode: 22ee0...b6d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #14 Skrevet 10. november 2021 På den alderen elsket jeg bokserien «10:12». Det kan være litt skumle bøker, husker det var en bok jeg ikke turte å lese ferdig engang, men som jeg lånte igjen på biblioteket som voksen😅 Men samtidig er de ikke alt for skumle. Veldig spennende bøker. Så hvis han liker litt skummelt og spennende anbefaler jeg 10:12 bøkene😄 Anonymkode: dfe13...6eb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #15 Skrevet 10. november 2021 Har samme typen gutt her i huset - flink å lese, men leser lite. Her leses det nesten utelukkende bøker med bilder. Mange av «våre» favoritt-serier er nevnt her, som Amuletten og Gutta i trehuset. Gå på bilblioteket i rett krok, så finner dere mye lignende. Min er veldig glad i Manga-tegneserier, spesielt Dragon Ball og Naruto, som vi har lånt på biblioteket😊 (Eeeeelsker biblioteket) Anonymkode: e4445...a69
RockyRose Skrevet 10. november 2021 #16 Skrevet 10. november 2021 Sikker upopulær meining, men MÅ dei lese bøker? 😅 Dei får jo mykje lesing både på norsk og engelsk gjennom tv, dataspeling. Helsing frå ei som sjølv ikkje er leseglad då 🤷♀️ Kan elles anbefale Harry Potter, dei har jo både dei med og utan tekst. Så kan de sjå filmane etter bøkene er lest
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #17 Skrevet 10. november 2021 Hva med Grøsserne (goosebumps på engelsk) av R.L. Stine, eller blir det "skummelt" for en 10 åring?😅 Det er i hvert fall lett lesing med masse forskjellige histories. Anonymkode: ee94a...1c6 1
tånegla Skrevet 10. november 2021 #18 Skrevet 10. november 2021 Pingler dagbok. Gummi Tarzan er fortsatt hysterisk morsom. Drageskolen blir kanskje litt for barnslig? https://www.norli.no/gutteboka?gclid=Cj0KCQiA-K2MBhC-ARIsAMtLKRvRzehjZOd3ctPN1P8PUr3Tq-dS7SN6UlJLxe-OdZSSsC3k18UtE-YaAv-_EALw_wcB Og denne litt for tidlig? Men kjekk å ha okke som tenker jeg. Han kan jo sniktitte i den.
Hønselouisa Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 Her funka det best med Tiny Timmy for dyslektisk fotballgutt. Det er bøker som egentlig kommer via Kickerz-klubbpakkene, men jeg har kjøpt de fleste på finn. Ellers liker han også En pingles dagbok.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Tusen takk for mange gode tips! Vi har vært på biblioteket, og fikk god hjelp av en flink bibliotekar. Han landet på en bok i Clue-serien. Så håper jeg det kan vekke leselysten. Anonymkode: 085aa...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå