Gå til innhold

Matoppbevaring, hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da måtte jeg igjen for ørtende gang kaste mat som var blitt dårlig i kjøleskapet. vet ikke hva jeg gjør feil, men ingenting holder seg.

Kan noen forklare meg et system for grønt og frukt som virker? For at det skal holde seg lengst mulig? Uten at det krever enormt mye dill og ekstraarbeid. Så er jeg evig takknemlig!

Anonymkode: a1fe4...ac2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange grader står kjøleskapet på da?

Anonymkode: af847...15c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor mange grader står kjøleskapet på da?

Anonymkode: af847...15c

Jeg har ingen måte å sjekke det på. Det er vel normalt kjølig tror jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legg et termometer i kjøleskapet så får du sjekket.

Anonymkode: 8d5ff...1c7

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

For en god del år siden hadde jeg et kjøleskap der ting ikke holdt seg så lenge som det  burde. Tilslutt la jeg inn et termometer selvom det i grunnen føltes kaldt nok. Det viste 12 grader. 

• Liker 1
Skrevet

Ok, hvor kaldt skal det være da? Har ikke termometer, men får vel kjøpe ett.

Andre tips? Ting som gulrøtter og poteter som liksom skal holde seg lenge, hvordan i huleste får man det til på en enkel måte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, hvor kaldt skal det være da? Har ikke termometer, men får vel kjøpe ett.

Andre tips? Ting som gulrøtter og poteter som liksom skal holde seg lenge, hvordan i huleste får man det til på en enkel måte?

Temperaturen skal være 3-4 grader.

Når temperaturen er riktig holder grønnsakene seg lenge i grønnsakskuffene.

Anonymkode: 38891...600

Skrevet

Grønnsakene bør oppbevares nederst for best holdbarhet. 

Anonymkode: f1322...0fe

Skrevet

Hvordan oppbevarer du de nå da? 

Jeg har gulrøtter/poteter/persillerot/sellerirot/kålrabi osv. i en plastboks med lokk nedi den gjennomsiktige skuffen i bunnen. (Grønnsaksskuffen?) De holder seg fint der. 

Før hadde jeg dem i hver sin plastpose, da ble de ekle raskere. 

Hvis jeg er lat og bare hiver dem nedi skuffen uten noe rundt, skrumper de inn eller blir mye eller får flekke nesten med en gang. 

Hvis jeg gidder har jeg en bit tørkepapir nedi plastboksen også. Har hørt det skal trekke til seg litt fukt så de ikke blir ekle? Mulig det er placebo, men synes det virker. 

Anonymkode: f22a1...282

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvordan oppbevarer du de nå da? 

Jeg har gulrøtter/poteter/persillerot/sellerirot/kålrabi osv. i en plastboks med lokk nedi den gjennomsiktige skuffen i bunnen. (Grønnsaksskuffen?) De holder seg fint der. 

Før hadde jeg dem i hver sin plastpose, da ble de ekle raskere. 

Hvis jeg er lat og bare hiver dem nedi skuffen uten noe rundt, skrumper de inn eller blir mye eller får flekke nesten med en gang. 

Hvis jeg gidder har jeg en bit tørkepapir nedi plastboksen også. Har hørt det skal trekke til seg litt fukt så de ikke blir ekle? Mulig det er placebo, men synes det virker. 

Har prøvd litt forskjellig, men synes ikke jeg har funnet noe bra. Når du tar de ut av originalpakningen og oppi plastboksen, skyller eller skreller du de, eller bare samler du det i boksen som de er? Er det en lufttett plastboks, eller med åpning? Har en fra clas ohlson med åpninger på sidene, vet ikke om den passer å bruke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har prøvd litt forskjellig, men synes ikke jeg har funnet noe bra. Når du tar de ut av originalpakningen og oppi plastboksen, skyller eller skreller du de, eller bare samler du det i boksen som de er? Er det en lufttett plastboks, eller med åpning? Har en fra clas ohlson med åpninger på sidene, vet ikke om den passer å bruke.

Poteter og rotgrønnsaker har jeg bare oppi boksen, jeg vasker dem ikke før jeg skal bruke dem.
Paprika, sukkererter, små agurker osv. skyller jeg først, men de varer jo ikke like lenge. Jeg skyller dem bare fordi jeg er lat og ikke gidder å skylle litt og litt etterhvert som jeg skal bruke dem :P

Jeg bruker noen plastbokser fra coop extra, de passer perfekt to i høyden i grønnsakskuffa. De har en slags klaffelukking, så det er nok ganske tette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...