Gå til innhold

Hvordan skatter man av inntekt fra Onlyfans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sier at Onlyfans er skattefritt, noen sier at man må skatte. Onlyfans tar jo 20% av pengene man tjener. 

Trekker man fra dette på skatten, eller må man betale full skatt? Da står man jo igjen med ekstremt lite i såfall.. 

Noen proffe i bransjen som kan svare? 

Anonymkode: e9c9a...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hvor mye man tjener. Det kan gå som hobby inntekt. 

Skrevet
SlemUlv skrev (23 minutter siden):

Kommer helt an på hvor mye man tjener. Det kan gå som hobby inntekt. 

Siden jeg spør de som driver med dette profft, og i det hele tatt spør om skatting så ville jeg tro det var enkelt å forstå på den måten at jeg tjener langt over det som hadde gått som hobbyinntekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden jeg spør de som driver med dette profft, og i det hele tatt spør om skatting så ville jeg tro det var enkelt å forstå på den måten at jeg tjener langt over det som hadde gått som hobbyinntekt. 

Egentlig ikke, siden ikke alle vet at det kunne gått som hobbyinntekt. 😃 

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen sier at Onlyfans er skattefritt, noen sier at man må skatte. Onlyfans tar jo 20% av pengene man tjener. 

Trekker man fra dette på skatten, eller må man betale full skatt? Da står man jo igjen med ekstremt lite i såfall.. 

Noen proffe i bransjen som kan svare? 

Hvor mye onlyfans tar har absolutt null og niks å si for skattevesenet, og er ikke noe du "trekker fra". 

Det du skatter av, er hva du får inn til deg. Det er ikke skattefritt å tjene penger, men vi har noen få unntak, som ved hobbyvirksomhet. Da er det visse grenser for hvor mye man kan tjene, samt det har noe å si hvor mye man har av utgifter.

Anonymkode: b29c0...a8e

• Liker 7
Skrevet

Du kan trekke ifra utgiftene du har for promotering. Altså du fører total inntekt som inntektsgrunnlag og samlet sum som Onlyfans tar for å bruke plattformen på post for utgifter osv.

Anonymkode: 2a9b1...d40

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye onlyfans tar har absolutt null og niks å si for skattevesenet, og er ikke noe du "trekker fra". 

Det du skatter av, er hva du får inn til deg. Det er ikke skattefritt å tjene penger, men vi har noen få unntak, som ved hobbyvirksomhet. Da er det visse grenser for hvor mye man kan tjene, samt det har noe å si hvor mye man har av utgifter.

Anonymkode: b29c0...a8e

Du tar jo totalt feil så hvorfor gidde å svare. Du kan trekke ifra utgifter du har for promotering og plattformavgift som er vesentlig for inntekten. Samme som utstyr ect. Bruker du feks 10k på undertøy i direkte relevans med jobben så kan du også trekke ifra dette.

Hvis summene er vesentlige så burde det muligens vært opprettet et ENK.

Anonymkode: 2a9b1...d40

• Liker 5
Skrevet

Det enkleste er å bare ringe skatteetaten, så hjelper de deg. Mulig du burde hatt et enkeltmannsforetak eller noe slikt, som den over her sier. Uansett må du føre regnskap, og se hva du har i utgifter og inntekter, for å se hva som er faktisk overskudd. 

Anonymkode: a40a4...fe9

Skrevet

Trodde det ikke var noe skatt på prostitusjon?

Anonymkode: 4b5db...8aa

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke unntak fra skatteloven § 5-1 for prostitusjon. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/5-1-sporsmal-om-salg-av-seksuelle-tjenester/id2785873/ 

Som nevnt over, så kan det være hobbyvirksomhet. Det er et spørsmål om dette blir virksomhet eller ikke. For at en aktivitet skal være næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd.

Man skatter i så fall av overskuddet, dvs at de 20 % nettstedet tar vil være fradragsberettiget og mer. Det anbefales å opprette enten et ENK eller et AS. En autorisert regnskapsfører kan hjelpe til med å få alt på stell og passe på at man får alle fradragene man har krav på. 

Anonymkode: 44021...943

Skrevet

Ta heller å spør om dette på en plass hvor det er folk som er på OnlyFans. Nå er du på kvinneguiden, og her er det ingen som hadde klart å tjene penger på OF. Da hadde de ikke sittet her å spredt misnøyen sin om alt.

Men du fører inntekten du har opp på selvangivelsen. Så avregnes det. Pass på at du har lagt av penger til å betale skatteregninga når den kommer.

Anonymkode: 0123f...a97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som nevnt over, så kan det være hobbyvirksomhet. Det er et spørsmål om dette blir virksomhet eller ikke. For at en aktivitet skal være næringsvirksomhet må den drives for egen regning og risiko, ha et visst omfang og en viss varighet. Den skal over tid være egnet til å gi overskudd.

Man skatter i så fall av overskuddet, dvs at de 20 % nettstedet tar vil være fradragsberettiget og mer. Det anbefales å opprette enten et ENK eller et AS. En autorisert regnskapsfører kan hjelpe til med å få alt på stell og passe på at man får alle fradragene man har krav på. 

Nå er ikke onlyfans noe jeg vil drive med for alltid, hva hvis man bare har den inntekten en periode på f eks 6 måneder,  eller 2 år, regnes det da som "over en viss varighet" eller kan det gå som hobby da når det ikke er noe man tenker å leve av i fremtiden? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Trodde det ikke var noe skatt på prostitusjon?

Anonymkode: 4b5db...8aa

Jeg har fått opplyst at det ikke er det jeg heller, men at Onlyfans uansett ikke går under prostitusjon men går under salg av "kunst" per def pga bilder er det som selges og ikke tjenester. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er ikke onlyfans noe jeg vil drive med for alltid, hva hvis man bare har den inntekten en periode på f eks 6 måneder,  eller 2 år, regnes det da som "over en viss varighet" eller kan det gå som hobby da når det ikke er noe man tenker å leve av i fremtiden? 

Antakelig skattepliktig å ha den inntekten, du får ta en telefon til skatteetaten. Det er klart skattepliktig for feks skuespillere i en teateroppstilling som går i  6 mnd til et år, kanskje mer. 

Skrevet
1 hour ago, SlemUlv said:

Egentlig ikke, siden ikke alle vet at det kunne gått som hobbyinntekt. 😃 

Grensen for "vennetjenester" er vel 12000 pr år? Google vennetjenester. Jeg ville også tatt en telefon til skatteetaten om dette, men si gjerne at pengene er fra salg av egenprodusert brukskunst på Etsy og Finn, ikke fra Onlyfans, i tilfelle du får en rødstrømpe som har stått opp med feil fot på telefonen. Det er vel også lov å si at du spør for en venn...

Anonymkode: bc323...eb9

Skrevet

Jeg vet ikke kildene deres, men det ble masse bråk etter skatteklagenemndas vedtak av 18. september 2019 i sak 2019/5007740. I vedtaket ble det lagt til grunn at salg av seksuelle tjenester (prostitusjon) ikke var skatte- eller merverdiavgiftspliktig.  Dette ble korrigert av Skattelovavdelingen i Finansdepartementet. Se lenke i tidligere post. Finansdepartementet er overordnet Skatteetaten, det vil si at Skatteetaten legger denne tolkningen til grunn.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grensen for "vennetjenester" er vel 12000 pr år? Google vennetjenester. Jeg ville også tatt en telefon til skatteetaten om dette, men si gjerne at pengene er fra salg av egenprodusert brukskunst på Etsy og Finn, ikke fra Onlyfans, i tilfelle du får en rødstrømpe som har stått opp med feil fot på telefonen. Det er vel også lov å si at du spør for en venn...

Dette har ikke noe med vennetjenester å gjøre. Dette er salg av vare eller tjeneste mot vederlag.

Anonymkode: 93144...8fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skulle gjerne sagt at det var fra Finn og Etsy, men informasjonen på bankoverføringene med lønnen avslører meg hehe. Regner med at skatteetaten har fått denne fra banken, da banken er pliktig å rapportere innskudd fra utlandet for over 5000.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle gjerne sagt at det var fra Finn og Etsy, men informasjonen på bankoverføringene med lønnen avslører meg hehe. Regner med at skatteetaten har fått denne fra banken, da banken er pliktig å rapportere innskudd fra utlandet for over 5000.

De som svarer på telefon sitter sjekker valutaregisteret når de svarer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som svarer på telefon sitter sjekker valutaregisteret når de svarer. 

Skulle stå sjekker ikke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...