Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg altså jul og ikke advent. 

Jeg holder på tradisjonen med advent fra 1 des til 23 des. Lillejulaften pyntes det til jul etter at barna er lagt, så står de opp til julepyntet hus. Samboeren vil pynte til jul NÅ (uaktuelt)

Ser mange dropper advent fullstendig. Virker som om denne perioden er glemt for mange.

Anonymkode: 4ec81...c70

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 advent begynner vi å pynte. Enkelte år tas alt frem den dagen, andre år er det mer gradvis og treet kommer opp ca 14 dager før jul. Når nyttårsaften kommer er vi ofte lei julen, uavhengig av om vi pynter 1 eller 23 desember. Så for å få brukt julepynten mer enn 1 uke i året starter vi tidlig. 

Anonymkode: 5a377...83e

• Liker 4
Skrevet

Slutten av nov 

Anonymkode: 8bcd2...635

Skrevet

Slutten av november med duker, gardiner, lys og diverse pynt.

Juletreet og nissene kommer dog opp rundt 15-16. desember. Da er det full jul.

Anonymkode: 1bfc4...fcf

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ett par dager før julaften.

Skrevet

Dropper egentlig advent sånn sett. Pynter til jul første søndag i advent. 

Anonymkode: 27076...284

• Liker 2
Skrevet

Her har vi gått for jul fra starten av så pynten kommer opp fra midten av november som regel. Ser for meg at vi slenger det på plass til helgen det er da vi har best tid. :nisse: Vi har veldig mye... :P 

• Liker 2
Skrevet

For meg er advent mye viktigere og koslig enn jul.  Å bake, lage mat og forberede er mer stas enn julestresset der jeg dras hit og dit uten å få gjøre det jeg virkelig vil. 

Med til saken ; jeg pynter med lilla og lys, stjerne og slik til 1. søndag i advent. Hadde helst pynta lillejulaften men pga jobb så blir det i midten av desember. Orker ikke stresset i siste liten slik som før . 

Anonymkode: 0c99b...f7f

Skrevet

Gardinene og lys kommer opp 1 Søndag i advent. Så kommer det litt og litt frem de neste ukene 

Anonymkode: 28122...d11

Skrevet

Pynter til advent 1. søndag i advent eller 1. desember.

Pynter til jul på juleaften formiddag.

Anonymkode: 79265...0b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da mener jeg altså jul og ikke advent. 

Jeg holder på tradisjonen med advent fra 1 des til 23 des. Lillejulaften pyntes det til jul etter at barna er lagt, så står de opp til julepyntet hus. Samboeren vil pynte til jul NÅ (uaktuelt)

Ser mange dropper advent fullstendig. Virker som om denne perioden er glemt for mange.

Anonymkode: 4ec81...c70

Hei.

Vi starter med advent pynt til første advendt. Så pynter barna litt hver dag frem til jul fra første november. Det er en del av julekalenderen deres. det kommer en julepynt ting hver dag frem til jul i juleposen demes som de pynter som de vil  med. forskjellige nisser å annen juledilldall. De elsker det.

Skrevet

Advent er ikke noe jeg pynter til selv, jeg pynter til jul. Men når man ser «Advent Halloween Kalender», da blir man litt hissig 😅 for advent er i desember, ikke i oktober.

Jeg pynter alltid før første søndag i advent eller før 1 desember, hva enn som kommer først. Og da pynter jeg «til jul». Men jeg er vokst opp med at vi hadde lilla duker ol. frem til vi byttet til rødt.

Utenom akkurat duker, gardiner ol. har vi aldri hatt forskjell på advent og jul.

Anonymkode: d8a0c...6e4

• Liker 2
Skrevet

Jeg vokste opp med at all pynt kom opp lille julaften. Nå som voksen har jeg blitt mye mer glad i advent, så jeg kjører fullt julehus fra helga første søndag i advent 😁🎅🏻🎅🏻

Hengte opp utelys i går på ett tre of en veranda. Disse står på til lenge etter jul. Synes det er hyggelig mes utelys som lyser opp mørketida 😁 ser dette har blitt ganske vanlig

Anonymkode: d381c...cee

• Liker 2
Skrevet

1. desember 🤩

Anonymkode: ff730...55c

• Liker 1
Skrevet

Tror det er de samme folka som svarer i disse juletrådene. 

For det svares det samme hver gang, ned i detaljnivå. 😄 

Skrevet

Jeg er ofte ikke hjemme i julen så pynter fra november av med nisser og hele pakka, men familien min gjør det samme. Det å pynte på lillejulaften blir stress uansett og husker at familien gjorde det da jeg var liten, men det var nok av annet å gjøre så det ble tidligere og tidligere.

Jeg er veldig glad i julepynt osv så vil gjerne ha det oppe en stund og den tiden før jul går veldig fort :)

I denne saken mener en psykolog at å pynte tidlig kan føre til bedre helse, men tror det kommer litt an på. Jeg synes det var litt vel tidlig og han i artikkelen pleier vistnok å være ferdig til 1. Oktober, men hver sin smak.

https://www.nrk.no/trondelag/hos-trond-vardehaug-thuen-startet-julen-i-oktober-_-har-allerede-satt-opp-fem-juletraer-1.15717505

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde seriøst ikke taklet å bo i et julepyntet hus i november, jeg har en adventsstake og kalender og sånn småtteri fra 1. des men tar frem pynten etc lillejulaften. 1. januar pakker jeg det på plass igjen. Jeg liker selve jula men blir fort lei og vil bli ferdig med det

Skrevet
Elaine Marley skrev (7 minutter siden):

I denne saken mener en psykolog at å pynte tidlig kan føre til bedre helse, men tror det kommer litt an på. Jeg synes det var litt vel tidlig og han i artikkelen pleier vistnok å være ferdig til 1. Oktober, men hver sin smak.

https://www.nrk.no/trondelag/hos-trond-vardehaug-thuen-startet-julen-i-oktober-_-har-allerede-satt-opp-fem-juletraer-1.15717505

Ja, det er nok smak og behag, og mye tradisjon ute og går. Jeg vet om noen med asiatisk samboer som setter opp julen 1. oktober. Det er liksom deres ting å gjøre. 

For øvrig var avstemmingen i artikkelen ovenfor relevant for tråden: 

image.png.cbdfc1c63aa5b42bb5a76c6cee9af0da.png

Skrevet

Jeg har sagt det i andre sammenhenger og men ; jeg fatter ikke hvordan folk som pynter tidlig i november greier å leve oppi alt julerælet. Når man skal spise, bake, lage mat eller tørke støv. Hvordan får man det til? 

Jeg pynter i midten av desember og da er jeg ferdig med det meste og tar hvertfall ingen storvask igjen før 13.januar. Da er det helg! 

Anonymkode: 0c99b...f7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...