Gå til innhold

psykomotorisk fysioterapi

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle om sin erfaring med psykomotorisk fysioterapi? Jeg har ikke skjønt helt, er det en slags krysning mellom fysioterapi og psykolog? 😅 Jeg har vært til både fysioterapeut og psykolog før. Legen foreslo psykomotorisk fysioterapi, og jeg hadde ikke hørt om det før. Forstod det som at det var lang venteliste, men det er kanskje verdt et forsøk?

Kan du fortelle om hva som var din problematikk og hvordan det hjalp med en slik type behandling? Hva gikk behandlingen ut på?

Anonymkode: 387ae...e9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1528473-psykomotorisk-fysioterapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare dårlige erfaringer, men det hadde sikkert mest med de spesifikke terapeutene å gjøre. Blir litt som fysioterapi og snakking. Trykking og massering på triggerpunkter.

Etter første timen med hun siste jeg hadde, hvor hun hadde jobbet på hode og nakke, så fikk jeg en voldsom reaksjon påfølgende natt og dag. Og hun hadde ikke engang advart meg mot at behandlingen kunne utløse noe slikt, det synes jeg var uprofesjonelt.

Anonymkode: 92eb0...990

• Liker 1

Jeg har nettopp begynt med behandling og har fortsatt ikke et helt klart bilde av det, men det er en mer helhetlig måte å jobbe på. Mine problemområder er svimmelhet, dårlig balanse og et bein som ikke helt virker (nevrologisk sykdom) og der den vanlige fysioterapeuten min jobber helt konkret med styrke- og balansetrening, ser den psykomotoriske også på det større bildet og andre ting som også kan påvirke, som hvordan jeg står og sitter, generell kroppskontroll og -bevissthet og sammenhengen mellom kropp og hjerne. Jeg kan si at jeg blir svimmel og ustø av å sitte på en spesiell måte og få beskjed om at det er det ingen grunn til, det er bare en misoppfatning i hjernen vi skal jobbe med å rette opp... 

• Liker 1

Annonse

Eg går til psykomotorisk fysio. (Etter 18 månadar på venteliste....)

Byrja for 1 månad sidan, og har vore ein gong i veka. Eg har eit veldig positivt førsteinntrykk, men må seia at eg gler meg til å forstå litt meir kva behandlinga er, reint praktisk. Har feks ikkje fått fysiske øvelsar eller treningsopplegg. Håpar det kjem! :)

Anonymkode: 03658...b59

AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 18.52):

Har bare dårlige erfaringer, men det hadde sikkert mest med de spesifikke terapeutene å gjøre. Blir litt som fysioterapi og snakking. Trykking og massering på triggerpunkter.

Etter første timen med hun siste jeg hadde, hvor hun hadde jobbet på hode og nakke, så fikk jeg en voldsom reaksjon påfølgende natt og dag. Og hun hadde ikke engang advart meg mot at behandlingen kunne utløse noe slikt, det synes jeg var uprofesjonelt.

Anonymkode: 92eb0...990

Kva reaksjon var det snakk om? Fysiske smerter?

Anonymkode: 03658...b59

Jeg gikk til psykomotorisk fysioterapeut i regi av NAV (han har ansatt i samarbeid med en tiltaksbedrift, sånn hvor du går å tar en 'personlighetstest' som liksom plukker yrke til deg og sånn), og han var jeg veldig fornøyd med i alle fall. 

Han hadde veldig fokus på at whiplashen jeg fikk i bilulykke selvsagt preget det fysiske, og at traumene etter ulykka preget det psykiske. Han skrev også et skriv til nav at arbeidutprøving i yrker jeg uansett ikke kom til å klare ikke var noe vits, så det var første gangen i nav-systemet jeg følte meg trodd (whiplash er ikke så lett å bevise på bilder nødvendigvis, annet enn noen slitasjeskader over tid). Så jeg ble gående i behandling hos han så lenge det lot seg gjøre. 

På behandlingstimene gjorde han mye av det samme en fysioterapeut gjør, bare at vi hadde mye større fokus på det sammensatte. Hadde det ikke vært for hjelpen jeg fikk av han, hadde jeg nok aldri klart å fått innvilget omskolering, og hadde nok heller endt opp ufør, så jeg er veldig takknemlig for den hjelpen jeg fikk. ❤️

Anonymkode: 45518...80d

• Liker 2

Jeg skal teste det, har langvarig svimmelhet. Det fører til veldig dårlig balanse, men også myyyye muskelsmerter/låsninger/feilbruk.

Planen min er å lære ting på nytt i bevegelse - at man ikke låser kroppen. 

Jeg er vant med annen type behandling, men den hjelper ikke i lengden om jeg hele tiden strammer kroppen og feilbelaster uansett. Og jeg opplever ikke at andre naprapater/kiropraktor osv jobber med dyp avslapning i musklene, de løser mer opp der og da. 

Så - jeg skal iallefall forsøke tenker jeg - i håp om å få noe mer kroppskontroll på en bedre måte. 

Anonymkode: f6b69...ff1

• Liker 1

Gikk i en gruppeterpiform med dette da jeg var utbrent. Syns det bare var merkelig. Vi satt i sirkel og alle fortalte hva de sleit med (mye det samme), og så husker jeg at vi rulla en liten sånn fysio-piggball under foten og over låret. Det er det eneste jeg husker, tror ikke terapeuten var bortpå meg eller noe. Men det er 10 år siden eller noe.

Anonymkode: 16c98...9d2

Annonse

Min erfaring med det er at det var helt meningsløst for meg og min situasjon, men jeg har kun erfaring med én psykomotorisk fysioterapeut. 
Jeg har en progressiv, nevrologisk sykdom som bl.a. gir ustøhet og nedsatt motorikk. NAV foreslo psykomotorisk fysioterapi for meg, og jeg sa selvfølgelig ja. På første møte forteller jeg henne om min diagnose og funksjonsnivå, og hun avbryter meg og sier at jeg må slutte å la meg hemme av sykdommen og at det bare sitter i hodet. Jeg jobbet i flere år etter at jeg ble syk og ble først sykemeldt og på AAP etter flere år, så jeg vil ikke akkurat si at jeg ga opp med en gang men hun gjentok denne påstanden flere ganger. Det irriterte meg at hun ikke ville lytte når jeg fortalte hvorfor jeg ikke lenger klarte å jobbe og prøvde å forklare hva jeg ønsket at hun kunne hjelpe meg med, og hun bare avfeide meg og sa at jeg måtte slutte å være negativ og ikke gi opp ved første motgang. Det var mye av dette. Følte ikke at vi snakket sammen i det hele tatt, og følte overhodet ikke at hun lyttet til meg.
Jeg sluttet hos henne og begynte heller hos en vanlig fysioterapeut og der fikk jeg øvelser for å vedlikehold bl.a. håndfunksjon, og opplevde det som mye mer nyttig. Det var også et mye bedre samarbeid der vi hadde en god dialog.

Anonymkode: f5623...9fc

• Liker 2

Jeg var til slik behandling for noen år siden. Har opplevd krenkelser fra barndommen, mye av øvelsene handlet om å legge merke til hva som skjedde i egen kropp for eksempel når fysioterapeuten kom nærmere, gikk lenger unna osv. Var også en del massasje og noen øvelser vi gjorde. Jeg synes det hjalp ganske mye, hadde mye smerter og svimmelhet før som er mindre nå. Fikk også en bedre forståelse for hvorfor kroppen reagerte som den gjorde, og at det var helt normalt :) 

Anonymkode: 96516...3cc

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...