Gå til innhold

Statsbudsjett og privatøkonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den nye regjeringen har sagt at alle som tjener under 750 000 (og ikke har formue) får mindre skatt. Men samtidig leser vi at trinnskatten for de lave trinnene holdes uendret. Personfradraget øker, men i beste fall i takt med lønnsøkninger. Så man får egentlig bare litt mindre skatt hvis lønna også har stått stille. Når det gjelder den store symbolsaken høyere fradrag for fagforeningskontingent, er det de med høyere inntekter som sparer på dette. De av oss med lave har allerede fradrag for hele eller mesteparten av kontingenten. Vi med litt under middels inntekt sparer ca 150 kroner i året. Så dette er et grep mest for å please LO. Samtidig er det nå bekreftet fra regjeringen at "vanlige folk" er de uten formue. Sitter du med en lav pensjon og nedbetalt bolig og har spart litt i tillegg, er du ikke et vanlig menneske. 

Men totalt sett som forventet, i realiteten er det ikke stor forskjell på rød og blå regjering. Kun retorikken er forskjellig.

Anonymkode: f3dfe...6d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Den nye regjeringen har sagt at alle som tjener under 750 000 (og ikke har formue) får mindre skatt. Men samtidig leser vi at trinnskatten for de lave trinnene holdes uendret. Personfradraget øker, men i beste fall i takt med lønnsøkninger. Så man får egentlig bare litt mindre skatt hvis lønna også har stått stille. Når det gjelder den store symbolsaken høyere fradrag for fagforeningskontingent, er det de med høyere inntekter som sparer på dette. De av oss med lave har allerede fradrag for hele eller mesteparten av kontingenten. Vi med litt under middels inntekt sparer ca 150 kroner i året. Så dette er et grep mest for å please LO. Samtidig er det nå bekreftet fra regjeringen at "vanlige folk" er de uten formue. Sitter du med en lav pensjon og nedbetalt bolig og har spart litt i tillegg, er du ikke et vanlig menneske. 

Men totalt sett som forventet, i realiteten er det ikke stor forskjell på rød og blå regjering. Kun retorikken er forskjellig.

Helt riktig.

Merkelig at folk tror på de rødgrønne.

Spesielt løgnen om å gi studentene høyere studiestøtte og lån. Så fort de kom i regjering så avslørte de at dette bare var valgflesk. Som jo ikke burde overraske noen!

Anonymkode: e3aa9...a23

• Liker 2
Skrevet

Jeg har problemer med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre med de 83 kr i mnd jeg får i skattelette?!?

Anonymkode: f31d7...0fd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen forskjeller er det jo. 

Men regjeringen er ikke spesielt rød akkurat - den består av et sentrumsparti og et sentrumsparti med litt venstretendenser.

Anonymkode: c16b1...565

Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt riktig.

Merkelig at folk tror på de rødgrønne.

Spesielt løgnen om å gi studentene høyere studiestøtte og lån. Så fort de kom i regjering så avslørte de at dette bare var valgflesk. Som jo ikke burde overraske noen!

Anonymkode: e3aa9...a23

Mens Siv som skulle rive bomstasjonene personlig og krympe offentlig forvaltning…. Gjorde vel det motsatte? 😅

Skrevet

Jeg føler meg som ett vanlig menneske. Men visste at fordi jeg har jobbet og slitt samt satt tæring etter næring hele livet har jeg ikke gjeld. Og det straffer seg hvert år. Betaler mange rusen i formuesskatt på den samme boligen og de samme pengene. Er ingen forskjell om det er blått, rødgrønt eller hvem som styrer. De skal ta de rike, dvs de som har over 1,65 mill i formue. De er sletts ikke rike. For meg er de rike de som har mye mer enn dette, ikke de som har vært forsiktige økonomisk med en helt vanlig lønn.

Anonymkode: 25a69...ce8

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har problemer med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre med de 83 kr i mnd jeg får i skattelette?!?

Anonymkode: f31d7...0fd

Du må for all del ikke investere dem, da blir du rik og må betale alt sammen i skatt. 😄 Men du er  heldig, her ble det økt skatt. Jeg tjener ikke stort, men var ikke vanlig nok for regjeringen. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler meg som ett vanlig menneske. Men visste at fordi jeg har jobbet og slitt samt satt tæring etter næring hele livet har jeg ikke gjeld. Og det straffer seg hvert år. Betaler mange rusen i formuesskatt på den samme boligen og de samme pengene. Er ingen forskjell om det er blått, rødgrønt eller hvem som styrer. De skal ta de rike, dvs de som har over 1,65 mill i formue. De er sletts ikke rike. For meg er de rike de som har mye mer enn dette, ikke de som har vært forsiktige økonomisk med en helt vanlig lønn.

Anonymkode: 25a69...ce8

Det er nettopp det som blir så feil med formuesskatt. Det høres veldig fint ut på papiret å ta fra de rike. Men ofte er jo formuen i bolig, og penger man ikke har på bok som lavtlønnet. Og de som virkelig er rike, er jo gjerne de som også skaper mange arbeidsplasser. I det minste har det ikke kommet noe om gjeninnføring av arveskatt da, men fortsatt venter forhandlinger med SV før dette budsjettet er i havn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...