Annabel Skrevet 12. november 2021 #61 Del Skrevet 12. november 2021 Jeg forstår ikke hensikten med å sette inn ressurser for å få på plass vaksinepass, når helsevesenet holder på å kollapse. Vi trenger tiltak, og ikke tiltak som kommer til å virke helt mot sin hensikt. 1. De fleste som som har valgt å forbli uvaksinerte tar allerede forholdsregler og vet at de er mindre beskyttet enn vaksinerte. En stor gruppe av uvaksinerte er faktisk uvaksinerte av helsemessige årsaker, noe som gjør dem enda mer påpasselige med å unngå smitte. 2. De aller fleste i samfunnet vårt, av gruppen som faktisk tar en aktiv del i kultur- og utelivsbransjen, er allerede vaksinerte. Ved å innføre koronapass vil man ikke redusere smitten som oppstår blant vaksinerte, som jo etter hvert vil utgjøre en større og større andel av de innlagte. 3. Innføring av koronapass vil kunne medføre at mange (både av arrangører og deltakere) vil ta enda mindre hensyn og forholdsregler - «alle her er jo vaksinerte uansett». 4. Koronavaksine hjelper ikke mot RS-virus og influensa, som er en stor årsak til det overbelastede helsevesenet vi nå opplever. 5. Vil kunne bidra til å skape et eksluderingssamfunn uten like. 6. Avstand, håndsprit, testing av vaksinerte og fokus på at korona kan smitte selv om man er vaksinert = langt mer effektivt enn å kunne bevise for andre at man har tatt vaksinert. (Ja - jeg er vaksinert selv, men jeg er prinsipielt imot koronapass, spesielt når det ikke kommer til å ha noen annen effekt enn å sette to grupper ytterligere opp mot hverandre). 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 12. november 2021 #62 Del Skrevet 12. november 2021 Outlander skrev (4 timer siden): burde ikke ha sagt helt friske. Men følger fhi ukerapporter som kommer ut hver uke hvor det er helt tydelig at yngre og yngre uvaksinerte må legges inn . Smittetallene er bare et nøkkeltall og for meg ikke vesentlig i forhold til innleggelser og brukt sykehus resurser. Yngre betyr ikke nødvendigvis ung. Antall innleggelser er viktig å se i sammenheng med smittetall, ettersom det tydeliggjør at ytterst få av de smittede blir alvorlig syke og innlagt. Dette gjelder for begge grupper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 12. november 2021 #63 Del Skrevet 12. november 2021 Duraton skrev (1 time siden): Joda, men dem som er innlagt nå har jo ikke hatt covid tidligere. Dem har altså unngått smitte i halvannet år. Så da kan man jo si at det dem har gjort, fungerte jo for dem i halvanne år. Så hva har da forandret seg og sådan ført til at dem nå har blitt eksponert for smitte? Samfunnet har åpnet igjen. Uvaksinerte vil bli smittet på et tidspunkt. At det skjer nå, et ikke veldig overraskende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostekaker Skrevet 12. november 2021 #64 Del Skrevet 12. november 2021 Example skrev (Akkurat nå): Samfunnet har åpnet igjen. Uvaksinerte vil bli smittet på et tidspunkt. At det skjer nå, et ikke veldig overraskende. Ja, av de vaksinerte. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laraf Skrevet 12. november 2021 #65 Del Skrevet 12. november 2021 Just now, ostekaker said: Ja, av de vaksinerte. Hvorfor bruke energi på å sette grupper opp mot hverandre? Det gjør vel ikke samfunnet bedre. Man kan da smitte hverandre på tvers av vaksinert eller uvaksinert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 12. november 2021 #66 Del Skrevet 12. november 2021 ostekaker skrev (1 minutt siden): Ja, av de vaksinerte. Noen vil det også. Samtidig er det de uvaksinerte som sørger for at vi har høy smitte i samfunnet. Vi som samfunn venter egentlig bare på at de uvaksinerte skal enten vaksinere seg eller bli smittet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 12. november 2021 #67 Del Skrevet 12. november 2021 Duraton skrev (2 timer siden): Joda, men dem som er innlagt nå har jo ikke hatt covid tidligere. Dem har altså unngått smitte i halvannet år. Så da kan man jo si at det dem har gjort, fungerte jo for dem i halvanne år. Så hva har da forandret seg og sådan ført til at dem nå har blitt eksponert for smitte? Jeg gikk i ca 30 år uten å få influensa, før jeg fikk det. Årsaken? Aner ikke. Gjort noe annerledes? ikke det jeg vet. Problemet er vel at man overvurderer både kontrollen man har over slike ting, og risikoen for å bli syk. To forhold påvirker risikoen for å bli syk av smittsom sykdom, tilstedeværelsen av smittestoff og mottakelighet hos verten. Begge varierer rimeligvis over tid. Tidspunktet for når begge forhold peker i retning av sykdom er vel ikke nødvendigvis et resultat av noe man har gjort. Å hoppe i sjøen for så å legge seg til tørk på stranda i disse dager kan riktignok være et eksempel på en slik handling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annabel Skrevet 12. november 2021 #68 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) Applehead skrev (1 time siden): Jeg syns koronapass er helt ok. Og nødvendig! svarte i feil tråd. Endret 12. november 2021 av Annabel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annabel Skrevet 12. november 2021 #69 Del Skrevet 12. november 2021 (endret) Feil tråd. Endret 12. november 2021 av Annabel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velouur Skrevet 13. november 2021 #70 Del Skrevet 13. november 2021 Example skrev (18 timer siden): Noen vil det også. Samtidig er det de uvaksinerte som sørger for at vi har høy smitte i samfunnet. Vi som samfunn venter egentlig bare på at de uvaksinerte skal enten vaksinere seg eller bli smittet. Blir vi smittet får vi jo bedre beskyttelse enn ved en vaksine- så det burde jo være betryggende for de vaksinerte som er redd de uvaksinerte - da har vi immunitet. De svakeste har tatt vaksinen- de som har takket nei til vaksinen får korona og immunitet. Da er det vel snart ingen igjen som ikke er «beskyttet» og iallefall ingen grunn til å stenge ned fordi viruset er «nytt». 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 13. november 2021 #71 Del Skrevet 13. november 2021 On 11/12/2021 at 3:22 PM, ostekaker said: Ja, av de vaksinerte. Er det så vanskelig for dere å lese FHI sin uke rapportene? Du ser de fleste grupper som er smittet er barn og ungdommer, samt ung voksne. Mange i disse gruppene er IKKE vaksinert! Regner med at du forstår at ja, vaksinerte kan smitte men at uvaksinerte har mye mer sjans å bli kraftig smittet som blir da mye lettere å spre videre? Jeg bare holder meg unna alle sammen, som vanlig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 14. november 2021 #72 Del Skrevet 14. november 2021 Outlander skrev (16 timer siden): Jeg bare holder meg unna alle sammen, som vanlig. Det er vel litt vanskelig, enn så lenge man ikke vet hvem som går rundt i samfunnet som vaksinert/uvaksinert. Det er forresten lov å ha egne forholdsregler når man omgår hverandre, jeg gjør det selv om jeg er vaksinert. Og det om jeg er med vaksinerte og uvaksinerte i de scenarioene jeg kan (munnbind, avstand, antibac) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg