AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 På SFO får barna være sosiale sammen med venner og jeg har inntrykk av at SFO gjør mye gøy for ungene og de trives der. Det første de vil når de kommer hjem er jo å være med venner-så hvorfor ikke være der vennene er - nemlig på SFO etter skolen? Hvis vennetreff avtales utenfor SFO så er det mye større sjanse for at noen blir utestengt og det dannes klikker. De er jo uansett med venner etter skole og SFO også, men ser på det som positivt at de har et samhold etter skolen på SFO. Selv gikk jeg aldri i barnehage eller SFO og har aldri fått til de sosiale kodene-mener det handler om at jeg var enebarn og hadde lite kontakt med andre barn utenom skoletiden. Anonymkode: 4404f...5b1 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Hos oss så har alle vennene til min eldste droppet SFO (tredjeklasse), da er det mindre sosialt for mitt barn å være på SFO. Har kuttet ned til en dag i uka. Var aldri planen å kutte ned til en dag, men ble sånn av sosiale grunner. Vårt barn har nå noen å gå med hjem fra skolen og blir ofte med venner hjem/tar med venner til oss. Siden jeg og far har fleksibel arbeidstid så går det fint logistikkmessig. Anonymkode: 620b5...cef 7
Kittyfox Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 (endret) Feil Endret 8. november 2021 av Kittyfox 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Mitt barn sluttet på SFO mot slutten av 1. klasse av eget valg, fordi han ønsket seg mer fritid. Han er like mye med venner som før, men velger nå ofte å slappe av litt etter skolen og få leksene unnagjort først. Også er han med færre om gangen, han syntes det ble litt slitsomt med så mange og mye støy. Flere av vennene hans sluttet på omtrent samme tid. Anonymkode: 74f35...e28 12 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Vi har SFO-plass, men det kan hende jeg hadde valgt det bort om vi hadde mulighet, eller i alle fall redusert mye på plassen. Det gjelder spesielt i 1. klasse, når han skulle vendes til å gå på skolen. Hvorfor? Her var ungen ofte fryktelig sliten etter SFO, slik at lekser ble en kamp, og ofte var han sint mye av ettermiddagen. Uten SFO styrer man mye av fritiden selv, så da kunne vi tilpasset mye mer etter dagsform. Samtidig ser jeg at de fleste barna går på SFO, og at det har gjort det lettere å få gode venner. Her er det også mange fine aktiviteter, så vi har valgt å tilpasse litt med lengden på dagene. Anonymkode: 5d399...fe5 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Det kommer vel blant annet an på hvor vanlig det er å benytte seg av skolefritidsordning der man bor. Mange som har fleksibel jobb her og barna har korte dager i barnehagen. Jeg har barn som begynner på skolen til neste år og er spent på hvordan SFO blir. Kan slutte tidlig på jobb selv, men jeg har lyst å prøve ut SFO for det sosiale. Men tenker at det er en stiv pris å betale for ren oppbevaring, og har hørt om steder der barna får pølser og sitter og ser på tv. Synes at hva slags aktiviteter de har og hva som serveres har en del å si. Dumt om de spiser pølser hver dag og dette ødelegger matlysten før middag ... Anonymkode: 72013...b98 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Jeg ville hjem til meg og mitt da jeg var barn. Høres grusomt ut å måtte delta på SFO. Anonymkode: 99999...789 21 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 Dersom vi hadde hatt mulighet ville vi ha droppet SFO. Hvorfor? Fordi de ikke gjør lekser der. Når leksene skal gjøres hjemme etter SFO så blir dagen LANG for barna. Det hadde vært mye bedre om de hadde fått unna leksene på SFO slik at de hadde hatt fri til å koble ut, leke og slappe av etter skolen. Anonymkode: 7909c...409 19
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville hjem til meg og mitt da jeg var barn. Høres grusomt ut å måtte delta på SFO. Anonymkode: 99999...789 Det tenker jeg også, at det er viktig å lytte til barnet. Om min datter blir sliten etter en dag på skolen og vil hjem, så skal jeg ikke presse henne til å delta på SFO. Er introvert selv og blir sliten av å sosialisere etter jobb. Skoledagene er korte i første klasse, men det er mye som er nytt i starten, så det er ikke noe rart om barna blir slitne. 🙂 Anonymkode: 72013...b98 2 1
Gjest rabrabara Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 Vi sluttet fordi det var lite opplegg og mye data. Dessuten var det mer fristende å hjem til hunden 😅
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 Ungene mine likte ikke Sfo. Jeg er heller ikke fan av at det skal være så mye styrt aktivitet der etter en dag med skole, da bør frilek stå i fokus. Anonymkode: 7b6fe...62d 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 Fordi jeg synes det blir alt for lange dager. Fordi jeg har lyst til å være sammen med ungen min uten at den er helt utslitt. Fordi SFO tar all energi så mange ikke orker fritidsaktiviteter etc senere på kvelden. Fordi SFO er oppbevaring av barn, med elendig mat og dårlig opplegg. Anonymkode: 4a04f...21b 16 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 Fordi sfo var elendig Anonymkode: 4caef...1d1 11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 Kvaliteten på SFO er veldig varierende. Vår SFO er god og de har et godt opplegg som passer mitt barn bra. Men det koster jo mye, så tenker at vi kutter ut så snart vi kan. Anonymkode: 78f8a...3ea
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 Vår SFO er veldig bra. Godt opplegg, varierte aktiviteter og flinke ansatte. Vår eldste gikk der ut 4. klasse, deltidsplass siste året. Og minstemann har full plass. Begge har elsket SFO. Hvis SFO hadde vært dårlig hadde vi ikke hatt barna der såpass mye. For det er dyrt for få timer. Vi betaler 3300 for fulltidsplass inkludert mat. Anonymkode: ac4cb...b1f
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 jeg gikk på SFO et par dager i uka i 1.klassen og 2.klassen. Det var egentlig helt greit noen dager, mens andre dager var det bare slitsomt. Det positive var frilek og at jeg kunne være sosial med andre elever på skolen, samtidig som at det ble en slags rutine i hverdagen min. Samtidig så husker jeg at det var mye bråk der, maten var dårlig og det var slitsomt å være så lenge på skolen. Husker at jeg pleide å se regelmessig på klokka der. På denne tida var jeg nesten aldri med på noen organiserte aktiviteter, så da ble det heldigvis ikke så mange stressfulle dager for min del. Jeg likte aller best de dagene jeg kunne gå hjem fra skolen på egenhånd, lage meg litt mat, se TV og gjøre litt lekser, før mamma og/eller pappa kom hjem litt senere på ettermiddagen Så godt som ingen i klassen min gikk på SFO, og jeg husker jeg var litt sjalu på de andre i klassen min som slapp å være på skolen lenge etter skoletid. I klassen min var det veldig vanlig at folk gikk eller sykla hjem på egenhånd etter skoletid, mens noen få andre ble henta av foreldrene sine eller tok skolebuss. Det var egentlig veldig stigmatiserende å være der på oppbevaring etter skoletid. Så positive fordeler med at barnet ikke er på SFO: - Økt selvstendighet ved å gå hjem alene og klare seg hjemme på egenhånd. - Økt frihet fordi at man slipper å være under kommunale forhold styrt av voksne mennesker. - Økt ansvar fordi at man på finne på aktiviteter på egenhånd etter skoletid. - Økt status blant elevene i klassen fordi at man ikke er på en oppbevaringsplass etter skoletid. - Økt energinivå på ettermiddagen, noe som medfører økt trivsel i heimen. Anonymkode: 3481e...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg gikk på SFO et par dager i uka i 1.klassen og 2.klassen. Det var egentlig helt greit noen dager, mens andre dager var det bare slitsomt. Det positive var frilek og at jeg kunne være sosial med andre elever på skolen, samtidig som at det ble en slags rutine i hverdagen min. Samtidig så husker jeg at det var mye bråk der, maten var dårlig og det var slitsomt å være så lenge på skolen. Husker at jeg pleide å se regelmessig på klokka der. På denne tida var jeg nesten aldri med på noen organiserte aktiviteter, så da ble det heldigvis ikke så mange stressfulle dager for min del. Jeg likte aller best de dagene jeg kunne gå hjem fra skolen på egenhånd, lage meg litt mat, se TV og gjøre litt lekser, før mamma og/eller pappa kom hjem litt senere på ettermiddagen Så godt som ingen i klassen min gikk på SFO, og jeg husker jeg var litt sjalu på de andre i klassen min som slapp å være på skolen lenge etter skoletid. I klassen min var det veldig vanlig at folk gikk eller sykla hjem på egenhånd etter skoletid, mens noen få andre ble henta av foreldrene sine eller tok skolebuss. Det var egentlig veldig stigmatiserende å være der på oppbevaring etter skoletid. Så positive fordeler med at barnet ikke er på SFO: - Økt selvstendighet ved å gå hjem alene og klare seg hjemme på egenhånd. - Økt frihet fordi at man slipper å være under kommunale forhold styrt av voksne mennesker. - Økt ansvar fordi at man på finne på aktiviteter på egenhånd etter skoletid. - Økt status blant elevene i klassen fordi at man ikke er på en oppbevaringsplass etter skoletid. - Økt energinivå på ettermiddagen, noe som medfører økt trivsel i heimen. Anonymkode: 3481e...2f0 Bare ha i bakhodet at de positive fordelene du lister opp her ikke stemmer for alle barn! For noen kan det være helt motsatt. Det er mange faktorer som spiller inn. Dessuten: En 1. klassing er veldig liten og umoden, og ikke nødvendigvis i stand til å ta vare på seg selv alene i flere timer. Så er det forsvarlig? Anonymkode: ac4cb...b1f 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 Flere grunner til hvorfor vi har redusert plass: Barnet er kun seks år. Skole, lekser, fritidsaktiviteter er nok. Vårt barn er slitent. SFO hver dag ville blitt for mye SFO er et dårlig tilbud. De ansatte virker uengasjert og lite tilstede. Barnet har det bedre hjemme og får mer oppfølging Barnet kan ta med venner hjem. Sosialisering må ikke skje på SFO Mistrivdes selv på SFO som barn Anonymkode: 706df...76f 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 SFO på skolen det eldste barnet gikk på, var virkelig elendig. Så der var det få barn som gikk på SFO. Så da var jo alle sosiale, ved å leke sammen på fritiden. Med andre barnet var SFO litt bedre, så da gikk flertallet der i 1 og 2 klasse, da gikk mitt barn der og, men så sluttet flertallet. Anonymkode: bb03c...4b6
Gjest Tøffenbøffen Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 SFO for eldstemann var ok, han droppet det i tredje klasse på våren. Da hadde flere av kompisene sluttet allerede. Verre med minstemann, han ble mobbet og banket. De voksne gjorde ingenting, eller feide det under teppet da vi tok det opp. Vi sendte han på karate og etter hvert gav han fra seg litt også. Han hata det hele veien og sluttet tidligere enn storebror, hjemme måtte han ikke sloss og ingen mobbet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå