Gå til innhold

Noen med erfaring fra 4wd og kjøreegenskaper på vinter?


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En stor tung suv på vei ned fra høtten havner ofte i grøfta, siden eieren ikke helt forstår hvordan tyngdekraften virker og tror 4hjulsttrekken er saliggjørende uansett 😏

 

Anonymkode: 32a93...358

Ja, det er ikke sjelden man ser de største SUV'ene i grøfta. De har kommet seg lekende lett opp, og tror nedstigningen skal går like lett. Det er veldig greit å ha i bakhodet at man ratter en tung bil og avpasser farten deretter. 👍

Anonymkode: 1135c...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Men firehjulstrekken i seg selv gjør ikke sitt til at bilen sklir annerledes, hvis du ikke har kjørt en høy og tung 4wd da. Da kan du fortere få en ekkel opplevelse. En vanlig stasjonsvogn eller en mindre SUV, er stort sett veldig kontrollerbar og sklir ikke mer dramatisk en noen andre biler, heller tvert om. Da er det heller at du har blitt mer overrasket fordi du ikke har merket at det er glatt før det slipper. En klassisk feil av mange som kjører 4wd. 

Anonymkode: 1135c...ed5

Uansett hva som er grunnen til at jeg opplever en 4wd-skrens som mer voldsom, endrer ikke det hvor voldsom jeg opplever at skrensen er.

Anonymkode: c22f5...1bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett hva som er grunnen til at jeg opplever en 4wd-skrens som mer voldsom, endrer ikke det hvor voldsom jeg opplever at skrensen er.

Anonymkode: c22f5...1bf

Nei, opplevelsen du har sier jeg ikke noe på, men du har sikkert kjørt for fort, og da kunne du fått samme opplevelsen i en forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Forskjellen er at du merker ofte fortere at det er glatt i de to sistnevnte, og da senker man automatisk farten. Iallfall gjør jeg det...

Det er ofte jeg har kjørt på glatta og tatt en bremsetest med min 4wd, og sagt; Ops! Det var så glatt, ja... Jeg har ikke merket det før jeg bremser. Da kan man fort få sladd i en sving, hvis man kommer inn i den i for høy fart. Når jeg kjører samboerens forhjulstrekk, blir jeg til tider oppgitt over hvor mye det spinner og drar seg til siden ved gasspådrag. I min bil akselererer det som på sommeren. 

Anonymkode: 1135c...ed5

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Liker ikke å gli med firehjulstrekk. Synes følelsen av at bilen mister rumpa (kommer ikke på noen bedre forklaring av følelsen) når jeg glir er ordentlig guffen, og av bilene jeg har glidd med har biler med firehjulstrekk vært desidert verst der.

Anonymkode: c22f5...1bf

OK?  Så dine skli-opplevelser er at bakenden på bilen først slipper taket/mister grep? Litt uvant skildring, mtp statististikk. Sikker på at du ikke har bakhjulstrekk da..  Ta på deg kjeledressen, rull under og sjekk😃

Skrevet (endret)

Røft sagt vil jeg kategorisere føreforhold på sommerføre i to deler. Tørt eller vått. På vinterføre derimot.. ikke tellbart. Vi kunne kanskje ønsket oss en målt friksjonkvotien over alle deres erfaringer av å skli på forskjellige måter i de gitte situasjoner.. Men det finnes jo bøtter av parameter der vi utfordrer de fysiske lover. Og ett sted stopper det... Dette har jeg skjønt.

Ett av mine mareritt av føreforhold er det jeg vil kalle Slush, eller gjerne sørpe. Der kan sikkert noen i tilfeller spørre seg, "fikk jeg egentlig vannplaning eller opplevde jeg glatt veibane nå"?

Det er litt morsomt at det er så mye snakk om vekt her. Ved akkurat det ovennevnte føreforhold blir denne historien stikk motsatt. For de gangene jeg følte meg temmelig trygg på dette drittføre var når jeg i sin tid kjørte tungtransport. Og med et grusomt gods. LPG(propan) i massive jerntanker. Ingen problem å nå ned til asfalt(grepsone) da.. Skal du få vannplaning med et slikt tungt kjøretøy må du vel nærmest passere 450 km/t. . eller noe der omkring. Men svært isete eller glatt veibane, underkjølt regn eks.) da velger jeg Netflix.

Nå har jeg forøvrig fått en Passat Alltrack i hus. Kjører flere ganger i året Oslo - Kristiansund. På vinterstid kan jeg på én tur dit møte på svært varierte føreforhold. Kanskje jeg skulle teste noen runder på NAF glattkjøringsbane først..for å se hvor dette bærer😱, til tross for deres opplevelser.

Endret av PITTY
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, opplevelsen du har sier jeg ikke noe på, men du har sikkert kjørt for fort, og da kunne du fått samme opplevelsen i en forhjulstrekk eller bakhjulstrekk. Forskjellen er at du merker ofte fortere at det er glatt i de to sistnevnte, og da senker man automatisk farten. Iallfall gjør jeg det...

Det er ofte jeg har kjørt på glatta og tatt en bremsetest med min 4wd, og sagt; Ops! Det var så glatt, ja... Jeg har ikke merket det før jeg bremser. Da kan man fort få sladd i en sving, hvis man kommer inn i den i for høy fart. Når jeg kjører samboerens forhjulstrekk, blir jeg til tider oppgitt over hvor mye det spinner og drar seg til siden ved gasspådrag. I min bil akselererer det som på sommeren. 

Anonymkode: 1135c...ed5

Når du bremser, og først da merker at det er glatt, spiller over hodet ingen rolle om det er trekk på alle eller to. Har kjørt begge deler, og de oppfører helt likt på likt underlag. Det er når det kommer en motbakke med ganske rufsete underlag , DA kommer 4WD til sin rett. Ikke før. Vet og det er de som mener man kan kjøre nærmere kryss før man bremser med 4WD, det er bare piss, akkurat som du hevder😄😄😄

Anonymkode: 01a0f...cd2

Skrevet
PITTY skrev (22 timer siden):

Kjempefine bidrag🙂.. Noen har for meg tidligere beskrevet forhjulstrekk og resultat understyring(rett frem) ved miste av grep, og respektivt overstyring hos bil med bakhjulstrekk. Siste beskjed er da ang 4wd og hvor denne tenderer til å skli sidelengs utover. Sikkert en temmelig ubehagelig følelse.. Derfor jeg er ute etter folk med litt erfaringer.

Høres ut som jeg kanskje kjøper en riktig bil også. Ikke spesielt tung, ikke noe høyt tyngdepunkt å snakke om heller.

Det som imidlertid er litt spesielt med Passat så langt jeg kan se er at den er svært lang. Er en lengre akselavstand positivt? Nå er det likevel mye bil igjen etter bakaksel(langt overheng.) Men kanskje ikke noe problem så lenge jeg ikke har et par Miéle vaskemaskiner baki...

Har bevisst kjørt bakhjulstrekk hittil i livet. Føler en større trygghet ved å vite at jeg kan, hvis jeg har litt flaks, utgjøre en liten forskjell som fører i en gitt situasjon. En situasjon jeg i utgangspunktet aldri burde befunnet meg i.. Vet det!

Å, det ble en sånn mannegreie med peniscontest i denne tråden din, men jeg prøver å svare deg direkte.

Dette du snakker om med hvordan bilen oppfører seg i nødsituasjoner er helt marginale øyeblikk. Som vanlig bilist skal du aldri oppleve noe av det. Med det sagt, føles nok FWD mest behagelig og lettest å styre, mens RWD og AWD gir mest kontroll for den som har øvd seg. Du skal helst ikke oppleve noe av det uansett og jeg ville ikke ha kjøpt bil med en slik situasjon som rettesnor.

Lang akselavstand er en fordel. Bedre demping, mer forutsigbar oppførsel, og også bedre plassutnyttelse innvendig. Bare bra. Du ser derfor at markedsledende biler som Hyundai Ioniq 5 er bygd med hjulene helt ytterst. Du kan teste denne med RWD og AWD - det er supertrygt også i marginale situasjoner pga elektronikken som fanger opp bilen innenfor fysikkens grenser. Passaten er grei den, ganske god å kjøre, men litt antikk i måten den er bygget på.

Anonymkode: eacf0...870

  • Liker 2
Skrevet
On 11/8/2021 at 7:30 PM, PITTY said:

Kjempefine bidrag🙂.. Noen har for meg tidligere beskrevet forhjulstrekk og resultat understyring(rett frem) ved miste av grep, og respektivt overstyring hos bil med bakhjulstrekk. Siste beskjed er da ang 4wd og hvor denne tenderer til å skli sidelengs utover. Sikkert en temmelig ubehagelig følelse.. Derfor jeg er ute etter folk med litt erfaringer.

Høres ut som jeg kanskje kjøper en riktig bil også. Ikke spesielt tung, ikke noe høyt tyngdepunkt å snakke om heller.

Det som imidlertid er litt spesielt med Passat så langt jeg kan se er at den er svært lang. Er en lengre akselavstand positivt? Nå er det likevel mye bil igjen etter bakaksel(langt overheng.) Men kanskje ikke noe problem så lenge jeg ikke har et par Miéle vaskemaskiner baki...

Har bevisst kjørt bakhjulstrekk hittil i livet. Føler en større trygghet ved å vite at jeg kan, hvis jeg har litt flaks, utgjøre en liten forskjell som fører i en gitt situasjon. En situasjon jeg i utgangspunktet aldri burde befunnet meg i.. Vet det!

Som du skriver så har du erfaring med bakhjulsstrekk og da sannsynligvis med at bakenden på bilen sklir ut. 4-hjulsstrekk vil da ikke være så veldig uvant for deg, annet enn at det må mye mer til for å få bakenden til å slippe og at bilen retter seg selv opp enda mer enn med bakhjulsstrekk og moderne anti-spinn systemer. Forskjellen er at du ikke må styre "imot" så mye hvis bilen slipper. Du må holde svingen og la systemene jobbe.

Størrelsen på bilen er ikke et problem, det blir du fort vant til. Med mindre du skal sladde rundt så er ikke lengden et problem. Den er da ikke noe lengre enn andre tilsvarende biler.

 

Anonymkode: 1e378...553

Skrevet

Vi bor midt ut i skogen i ingenmannsland, vi må derfor ha 4x4 for å komme oss frem. Den beste bilen jeg har kjørt på vinterføre til nå er Audi A4 quattro, savner den bilen på vinterføre spesielt. Har pickup med mulighet for høy og lavserie, pickupen er lettere på baken og kan ha en tendens til å "skli ut med rumpa" som er nevnt her. Det er jo fordi den er vesentlig lettere bak enn fremme, et par sandsekker eller litt tung snø i lastekassen sann til nøds gjør susen om en vet en skal kjøre lenge i usikre føreforhold. Du kommer deg derimot ut for egen maskin skulle du mot formodning havne i grøfta. Men generelt sett skal det noe til for at en sklir ut med bakenden med en Passat mtp bilens utseende/konstruksjon, men en har derimot aldri en garanti på glattisen. Nå har jeg vært i grøfta én gang og det var fordi jeg kjørte over løssnø på svartisen langs grøftekanten som endra hjulretninga på bilen og jeg hadde ikke kjangs på en smal skogsvei🙈 Dette var med en hybridbil, gubben som jeg passerte to minutter tidligere som kom bak var derimot imponert over en kontrollert utforkjøring 🤪 jeg har aldri hatt problemer med å rette opp bilen på glatta med bilene våre, sann sett vekk fra den ene hendelsen hvor jeg ikke husker om firehjulstrekken rakk å skru seg inn engang 😅

Skrevet (endret)
vea skrev (9 timer siden):

Vi bor midt ut i skogen i ingenmannsland, vi må derfor ha 4x4 for å komme oss frem. Den beste bilen jeg har kjørt på vinterføre til nå er Audi A4 quattro, savner den bilen på vinterføre spesielt. Har pickup med mulighet for høy og lavserie, pickupen er lettere på baken og kan ha en tendens til å "skli ut med rumpa" som er nevnt her. Det er jo fordi den er vesentlig lettere bak enn fremme, et par sandsekker eller litt tung snø i lastekassen sann til nøds gjør susen om en vet en skal kjøre lenge i usikre føreforhold. Du kommer deg derimot ut for egen maskin skulle du mot formodning havne i grøfta. Men generelt sett skal det noe til for at en sklir ut med bakenden med en Passat mtp bilens utseende/konstruksjon, men en har derimot aldri en garanti på glattisen. Nå har jeg vært i grøfta én gang og det var fordi jeg kjørte over løssnø på svartisen langs grøftekanten som endra hjulretninga på bilen og jeg hadde ikke kjangs på en smal skogsvei🙈 Dette var med en hybridbil, gubben som jeg passerte to minutter tidligere som kom bak var derimot imponert over en kontrollert utforkjøring 🤪 jeg har aldri hatt problemer med å rette opp bilen på glatta med bilene våre, sann sett vekk fra den ene hendelsen hvor jeg ikke husker om firehjulstrekken rakk å skru seg inn engang 😅

Takk for historien🙂. Reagerte litt på avslutningen av fortelling derimot. Nå vet ikke jeg hvordan denne pickupen er skrudd sammen. Men hvis det var den du kjørte i grøfta med så stusser jeg når du forteller at du var usikker på om firehjulstrekken rakk å slå seg inn. Da tenker jeg at du mente førerstøtte systemet(anti-spinn/skrens) siden alt jeg vet av 4wd så er 4x4 permanent inne. På Passat mener mekanikerne på huset at forholdet er ca 60/40%. Og nettopp av den grunn er jeg også overrasket hvis jeg i det hele tatt skulle få et slipp ved bakende først..

Endret av PITTY
Skrevet

Hvordan i alle dager er det dere kjører som klarer å skli så mye med 4x4?? Jeg har kjørt suv med 4x4 i 20 år i nord-norge. Aldri sklidd

Anonymkode: 24b1f...c2b

Skrevet
PITTY skrev (På 8.11.2021 den 14.42):

Er på jakt etter en Passat Alltrack. Jeg har null erfaring med 4wd. Forstår riktignok at en 4wd vil dra seg bedre opp en glatt bakke. Men det jeg lurer mer på er hvordan og evt når den vil miste grep i en glatt sving.

Jeg tenker at om 2 eller 4 hjul slipper taket og mister grep så er det dead and gone uansett. Men vil den kunne beholde grepet lenger enn en 2wd?

Ikke det at jeg skal eksperimentere med dette. Men andre har kanskje gjort nettopp det?😱

Den første overraskelsen kommer ved at bremselengden ofte oppfattes som lengre enn akselerasjonslengden. 

Du er ikke ferdig om en 4trekker slipper. Du må bare gi gass, men det er en vanesak. Det verste er vel at du kan komme opp bakker, men ikke ned hel vel og merke. Så får du jevnt over et høyere drivstofforbruk med 4trekk. 

Jeg skal ikke ha 4trekk mere. Trenger ikke det. Den dagen det er så glatt eller ubrøytet at jeg ikke kommer frem med min med drift på 2 hjul så kan jeg finne altenativ. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan i alle dager er det dere kjører som klarer å skli så mye med 4x4?? Jeg har kjørt suv med 4x4 i 20 år i nord-norge. Aldri sklidd

Anonymkode: 24b1f...c2b

Jeg tror for det første at det er mye mer varierende føreforhold i sør-Norge, der jeg kommer fra. Vi har kaldt og mildt vær om hverandre gjennom hele vinteren. Det kan til tider se ut som det er tørr asfalt, men så ligger det et syltynt lag med væris f.eks. Det kan være snøføre, så kommer det regn og veien blir til skøytebane på et blunk. Jeg tror det er lengre perioder med stabilt kaldt vær i nord. 

I tillegg kjører vi nok også mye mer på piggfrie vinterdekk, noe som ikke alltid er like optimalt på isete veier. 

 

Anonymkode: 1135c...ed5

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...