Gå til innhold

Noen med erfaring fra 4wd og kjøreegenskaper på vinter?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er på jakt etter en Passat Alltrack. Jeg har null erfaring med 4wd. Forstår riktignok at en 4wd vil dra seg bedre opp en glatt bakke. Men det jeg lurer mer på er hvordan og evt når den vil miste grep i en glatt sving.

Jeg tenker at om 2 eller 4 hjul slipper taket og mister grep så er det dead and gone uansett. Men vil den kunne beholde grepet lenger enn en 2wd?

Ikke det at jeg skal eksperimentere med dette. Men andre har kanskje gjort nettopp det?😱

Endret av PITTY
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Firehjulstrekk som slipper i en sving: da er du ille ute. Men det skal "ganske mye" til før den slipper. 

Bakhjulstrekk slipper ganske fort, men det er ganske lett å hente inn igjen. 
Forhjulstrekk sitter litt bedre, men det går stort sett galt når den slipperer. 
Hvis en bil med firehjulstrekk slipper har man kjørt for fort. 

 

  • Liker 3
Skrevet

En Passat som du refererer til, er mye stødigere på glatt vei, enn samme bil med forhjulstrekk f.eks.  Den kommer seg bedre frem, og sitter bedre på veien sånn generelt. Det man må huske på er at man ikke stopper raskere selv om man har 4wd. Mange blir litt overrasket over at det er glattere enn det de trodde, fordi bilen drar seg frem, og sitter godt på veien. Så må man bremse litt hardt, og først da merker man at det er isglatt!  Det er alltid viktig å ta en bremsetest eller to underveis. 

Det med at når 4wd biler først slipper, så slipper de helt, gjelder mer de tyngre SUV'ene. 'Been there, done that.' Det er skummelt når 2,5 tonn bil "tar ut", men i mitt tilfelle gikk det heldigvis bra. Det er ikke for ingenting at man ofte kan se store 4-hjulstrekkere ligger i grøfta når det er glatt. Noen tror så fort det står 4wd på bilen så er den uovervinnelig.  

Vanlige biler med 4wd som f.eks Passat og Audi a4/a6 er stødige og lettkjørte med 4wd. Vekten på bilen, og til dels tyngdepunktet har mye å si. 

Jeg har kjørt 4wd i mange år nå (mange forskjellige biler) , og vil aldri ha noe annet siden vi har hytte på fjellet og kjører hele vinteren på glatte, svingete veier. 

Anonymkode: 1135c...ed5

  • Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (36 minutter siden):

Firehjulstrekk som slipper i en sving: da er du ille ute. Men det skal "ganske mye" til før den slipper. 

Bakhjulstrekk slipper ganske fort, men det er ganske lett å hente inn igjen. 
Forhjulstrekk sitter litt bedre, men det går stort sett galt når den slipperer. 
Hvis en bil med firehjulstrekk slipper har man kjørt for fort. 

 

Da må du tenke på tunge firehjulstrekkere på godt over to tonn og høyt tyngdepunkt. 

Jeg har hatt både vanlig stasjonsvogn og mindre suv og begge var veldig lette å kontrollere når man fikk sladd. Mye lettere enn de bilene jeg har hatt med forhjulstrekk. 

Anonymkode: 1135c...ed5

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Firehjulstrekk som slipper i en sving: da er du ille ute. Men det skal "ganske mye" til før den slipper. 

Bakhjulstrekk slipper ganske fort, men det er ganske lett å hente inn igjen. 
Forhjulstrekk sitter litt bedre, men det går stort sett galt når den slipperer. 
Hvis en bil med firehjulstrekk slipper har man kjørt for fort. 

 

Det er bare tull!

Til TS: En bil med 4WD er suveren til å ta seg fram på vinterføre. Helt til den dagen det er speilblankt, da må du uansett kjøre veldig forsiktig. Har selv en 4WD nå, kan ikke ha bedre bil. Og det med at den drar seg ut i svinger på godt vinterføre, null problem. Antiskrens henter den inn igjen før du får sukk for deg. Det gjorde det også med FWD jeg hadde føre den jeg har nå.

Anonymkode: 01a0f...cd2

  • Liker 1
Skrevet

Biler med firehjulstrekk bremser og har de samme fysiske begrensningene som alle andre biler. Du merker bare senere at det er glatt fordi fremdriften er bedre. 🤪

Anonymkode: eacf0...870

  • Liker 4
Skrevet

Tyngden har mye å si selv om bilen har 4wd. Jo tyngre bilen er, jo skumlere er det når den slipper taket. Det er nok mange med elbiler som kan få seg en overraskelse når de skal ut på glatte vinterveier. 

Anonymkode: 1135c...ed5

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tyngden har mye å si selv om bilen har 4wd. Jo tyngre bilen er, jo skumlere er det når den slipper taket. Det er nok mange med elbiler som kan få seg en overraskelse når de skal ut på glatte vinterveier. 

Anonymkode: 1135c...ed5

Tyngden har null å si. Er det glatt, og det går for fort, er det de fysiske lovene som styrer. Drivlinje har null og nada å si.

Anonymkode: 01a0f...cd2

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tyngden har null å si. Er det glatt, og det går for fort, er det de fysiske lovene som styrer. Drivlinje har null og nada å si.

Anonymkode: 01a0f...cd2

Du kan spørre hvem som helst som har greie på bil og bilkjøring. Vekt og også tyngdepunkt har mye å si. Drivlinje har ikke noe i seg selv å si, men elbiler er generelt tyngre enn fossilbiler. Selv om tyngdepunktet er lavt, veier den mye, noe som kan bli litt vanskeligere på glatta.  Men du lærer det nok dette når du skal ta lappen. 😉

Anonymkode: 1135c...ed5

  • Liker 1
Skrevet

Kjempefine bidrag🙂.. Noen har for meg tidligere beskrevet forhjulstrekk og resultat understyring(rett frem) ved miste av grep, og respektivt overstyring hos bil med bakhjulstrekk. Siste beskjed er da ang 4wd og hvor denne tenderer til å skli sidelengs utover. Sikkert en temmelig ubehagelig følelse.. Derfor jeg er ute etter folk med litt erfaringer.

Høres ut som jeg kanskje kjøper en riktig bil også. Ikke spesielt tung, ikke noe høyt tyngdepunkt å snakke om heller.

Det som imidlertid er litt spesielt med Passat så langt jeg kan se er at den er svært lang. Er en lengre akselavstand positivt? Nå er det likevel mye bil igjen etter bakaksel(langt overheng.) Men kanskje ikke noe problem så lenge jeg ikke har et par Miéle vaskemaskiner baki...

Har bevisst kjørt bakhjulstrekk hittil i livet. Føler en større trygghet ved å vite at jeg kan, hvis jeg har litt flaks, utgjøre en liten forskjell som fører i en gitt situasjon. En situasjon jeg i utgangspunktet aldri burde befunnet meg i.. Vet det!

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan spørre hvem som helst som har greie på bil og bilkjøring. Vekt og også tyngdepunkt har mye å si. Drivlinje har ikke noe i seg selv å si, men elbiler er generelt tyngre enn fossilbiler. Selv om tyngdepunktet er lavt, veier den mye, noe som kan bli litt vanskeligere på glatta.  Men du lærer det nok dette når du skal ta lappen. 😉

Anonymkode: 1135c...ed5

Snakker av erfaring :) Så der bomma du stygt!

Anonymkode: 01a0f...cd2

Skrevet
6 hours ago, PITTY said:

Jeg tenker at om 2 eller 4 hjul slipper taket og mister grep så er det dead and gone uansett. Men vil den kunne beholde grepet lenger enn en 2wd?

Nei, det er ikke dead and gone uansett, som i at du bare kan slippe rattet og be til en gud. Man kan absolutt hente seg inn i igjen i en del tilfeller!

Når det er sagt, en 4wd vil kunne hjelpe med å holde grepet, særlig brukt ordentlig, fordi du har drift på flere hjul. Det vil si at du kan bruke flere hjul til å aktivt holde deg på veien, enkelt sagt.

Bare husk, uansett hvor mye 4WD du måtte ha, så hjelper det null og niks når det kommer til å bremse, så kjør alltid etter forholdene!

Anonymkode: 01813...f9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det er ikke dead and gone uansett, som i at du bare kan slippe rattet og be til en gud. Man kan absolutt hente seg inn i igjen i en del tilfeller!

Når det er sagt, en 4wd vil kunne hjelpe med å holde grepet, særlig brukt ordentlig, fordi du har drift på flere hjul. Det vil si at du kan bruke flere hjul til å aktivt holde deg på veien, enkelt sagt.

Bare husk, uansett hvor mye 4WD du måtte ha, så hjelper det null og niks når det kommer til å bremse, så kjør alltid etter forholdene!

Anonymkode: 01813...f9b

Ok. Men ved en virkelig understyring på glatta med en forhjulstrekk er det vel rett frem som en trikk? Balansen i en 4wd er heller ikke regulerbar og mener at den har langt mer på forhjulene..

Skrevet (endret)

Skal aldri ha noe annet enn 4WD. 🥰

Endret av Virrum
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker av erfaring :) Så der bomma du stygt!

Anonymkode: 01a0f...cd2

Jeg snakker av erfaring selv.  Det er ikke for ingenting at man anbefaler store tunge SUV'er å kjøre med piggdekk. 

Les f.eks det Benny fra TV2 Broom skriver her; https://www.tv2.no/a/9637902/

Anonymkode: 1135c...ed5

Skrevet

En stor tung suv på vei ned fra høtten havner ofte i grøfta, siden eieren ikke helt forstår hvordan tyngdekraften virker og tror 4hjulsttrekken er saliggjørende uansett 😏

 

Anonymkode: 32a93...358

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg snakker av erfaring selv.  Det er ikke for ingenting at man anbefaler store tunge SUV'er å kjøre med piggdekk. 

Les f.eks det Benny fra TV2 Broom skriver her; https://www.tv2.no/a/9637902/

Anonymkode: 1135c...ed5

Trenger ikke lese noe som helst, da jeg vet at for høy fart fører til utforkjøring. Det være seg lett eller tung bil. De som drar av veien slik har ikke ”lyttet” til hva bilen har gjort før de dro ut av veien. Men dette forstår ikke du!

Anonymkode: 01a0f...cd2

Skrevet

Liker ikke å gli med firehjulstrekk. Synes følelsen av at bilen mister rumpa (kommer ikke på noen bedre forklaring av følelsen) når jeg glir er ordentlig guffen, og av bilene jeg har glidd med har biler med firehjulstrekk vært desidert verst der.

Anonymkode: c22f5...1bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trenger ikke lese noe som helst, da jeg vet at for høy fart fører til utforkjøring. Det være seg lett eller tung bil. De som drar av veien slik har ikke ”lyttet” til hva bilen har gjort før de dro ut av veien. Men dette forstår ikke du!

Anonymkode: 01a0f...cd2

Jada, fart har alt å si til syvende og sist. MEN, man kan kjøre mye fortere i svinger med en lettere bil, da tyngdekraften spiller inn. En stor tung bil slipper taket i lavere fart enn en som er lettere, og den som veier minst er mye lettere å kontrollere når den først slipper. Derfor, blir det veldig ofte anbefalt at tunge biler bruker piggdekk, for å få litt ekstra grep. Jeg håper ikke du ratter rundt i en stor tung SUV, og er en av dem som tror at siden du har 4wd så kan du bare gasse på. Da er det ikke lenge før du får en "aha-opplevelse" og ligger langt nede i grøfta. 😄

 

Anonymkode: 1135c...ed5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Liker ikke å gli med firehjulstrekk. Synes følelsen av at bilen mister rumpa (kommer ikke på noen bedre forklaring av følelsen) når jeg glir er ordentlig guffen, og av bilene jeg har glidd med har biler med firehjulstrekk vært desidert verst der.

Anonymkode: c22f5...1bf

Men firehjulstrekken i seg selv gjør ikke sitt til at bilen sklir annerledes, hvis du ikke har kjørt en høy og tung 4wd da. Da kan du fortere få en ekkel opplevelse. En vanlig stasjonsvogn eller en mindre SUV, er stort sett veldig kontrollerbar og sklir ikke mer dramatisk en noen andre biler, heller tvert om. Da er det heller at du har blitt mer overrasket fordi du ikke har merket at det er glatt før det slipper. En klassisk feil av mange som kjører 4wd. 

Anonymkode: 1135c...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...