AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Jeg ønsker tidlig ultralyd. Vet det ikke er "nødvendig", men ønsker det. Med mitt første barn (en del år siden), tok jeg ultralyd i uke 11, tror jeg. Mener da at gynekologen sa at man for best å kunne se avvik, helst bør gjøre dette før uke 12, pga at nakkefold da er mer synlig eller noe? Men husker det ganske vagt. Er det noe annet som gjør at et annet uketall er gunstigere? Vil enten ta én eller to, og hvor mye det koster er ikke så viktig. Vil gjøre det som gir meg mest og best informasjon. Anonymkode: 1f766...a81
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Stemmer det at det ikke kan opplyses om f.eks. Downs syndrom o.l. før etter uke 12? Leste dette nå nettopp. Mener at jeg i forrige svangerskap hadde ul i uke 11, men da var nakkefold og Downs og sånn absolutt et tema😕 Kanskje jeg husker feil Anonymkode: 1f766...a81
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Der jeg har gått i Oslo så sier de mellom uke 12-14 hvis man vil se mest mulig. Og etter uke 7+0 for å se hjerteslag første gang Anonymkode: c6804...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 De ser det meste i uke 12. Jeg var på UL i uke 12, av det de kunne se var alt okei. Men på ordinær ultralyd i uke 18 fant de ikke nyrene til baby. Mente de sa at det var noe de kunne ha sett dette i uke 13/14. Anonymkode: b844b...92b
Amatariel Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Fosterdiagnostikk må gjøres i uke 13. Før dette er for tidlig og etter er for sent. For min egen psykiske helses skyld så har jeg funnet ut at to tidlige ultralyder må til. Først en i uke 9 for å se at det er liv og hjertebank (mye skjer med hjertet i uke 8/9 og mange MA skjer da). Og så den i uke 13 for fosterdiagnostikk der man ser på organene. Har opplevd avvik på den ultralyden før, og måtte ta abort uken etterpå, så i mine svangerskap etter dette så har jeg selvsagt ønsket å se at alt var OK på dette tidspunktet.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stemmer det at det ikke kan opplyses om f.eks. Downs syndrom o.l. før etter uke 12? Leste dette nå nettopp. Mener at jeg i forrige svangerskap hadde ul i uke 11, men da var nakkefold og Downs og sånn absolutt et tema😕 Kanskje jeg husker feil Anonymkode: 1f766...a81 Uke 11-14 kan de sjekke nakkefold. Det finnes mange andre genfeil som ikke slår ut på nakkefold men det er jo alltid greit å sjekke det man kan da. Anonymkode: 479e3...420
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Jeg var på TUL 6+2 for å sjekke om det var liv. Og 12+2 for å sjekke nakkefold osv. Skal tilbake nå 14+2 for å se kjønn. Anonymkode: 81978...c35
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Jeg tok en TUL i uke 7+1 (bare for å se at embryoet var riktig plassert og at hjertet faktisk slo). I uke 12+5 tok jeg en ny TUL for sjekke at alt som kan sjekkes på dette stadiet så bra ut, og for å måle lårbein og nakkefold. Dette ble jeg anbefalt å gjøre mellom uke 11 og 14. Deretter var det OUL i uke 18 For meg har dette passet veldig bra i alle fall! Anonymkode: 3a7ab...617
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 Ble fulgt opp av spesialist pga vansker med å bli gravid. Han tok ul i uke 9,12,24 og 36 Anonymkode: e0b4f...afb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå