AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Så jeg var nylig gravid i rundt uke 5-6, begynte å blø litt og testene mine ble svakere. Jeg har vært så uheldig å fått skabb, har prøvd en runde med nix kur uten at det funket. Jeg sendte legen melding tirsdagen som var om å komme inn å ta blodprøver for hcg pga små blødningene og svakere tester. Fikk ta blodprøve på onsdag, og da avtale vi at jeg skulle også ta på mandag, og om denne ikke var steget så skulle jeg altså få denne pillen mot skabb. Jeg sendte da melding til legen min på fredag, for da begynte jeg foss blø, og det var ikke noe tvil lengre for min del om dette var en spontanabort. Hun lot bare vær å svare, og sendte meg melding i dag om at jeg måtte ta blodprøve før jeg får resept. Jeg har jo blødd som en foss, og har negative tester så jeg er jo ikke gravid. Og ikke få startet på kur er helt jævlig, har søvn problemer, så hver gang jeg våkner klør jeg meg ihjel å sliter med å sovne igjen. Det går jo på psyken løs. I tillegg er det å miste kjipt nok, så enda mer kjipt å føle man på en måte ikke blir (hørt). Blodprøve svarene kommer ikke før sent i morgen, så da må jeg vente til onsdag før evt resept da. Vet det egentlig ikke er lenge, men nå har jeg hatt skabb i flere uker, og det føles som en evighet med kløe og søvnløse netter 2 netter til. Tar jo noen uker før det slutter klø også, så man vil jo bare komme i gang… Uansett, det jeg lurer på er er dette vanlig forløp hos leger? Om dere ikke har noe godt å si, vær så snill å hold det for dere selv. Kan være mulig jeg skrev under feil kategori, men da får dere bare flytte over innlegget. Er usikker på hvor innlegget hører hjemme. Anonymkode: 519fd...82d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Legen forholder seg til regelverket, og det skjønner jeg godt. Det er mange medisiner man ikke skal ta uten å ha utelukket graviditet, gir legen likevel resept bli jo hun ansvarlig for evt skader/komplikasjoner som måtte oppstå som konsekvens av at retningslinjene ikke ble fulgt. At du syns det er teit er så, legen skal likevel kunne gjøre ting faglig forsvarlig. Hvis du har hatt skabb i flere uker så har helt ærlig ikke en dag fra eller til noe å si. Anonymkode: 62f74...f0e 21
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Selvsagt skal legen være sikker på at det ikke er noe foster å skade, før han forskriver medisiner som kan skade foster. Skjønner frustrasjonen din, men er helt enig med legen her. Blødninger og tester som går opp og ned kan skje uten at fosteret er dødt. Legen vil forsikre seg, og det gjør han med rette. Anonymkode: 9049d...2a1 21
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Det er vanlig å be om negativ graviditetstest før man får enkelte typer medisiner, ja. Skjønner at det er kjipt, men sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Det er vanlig å be om negativ graviditetstest før man får enkelte typer medisiner, ja. Skjønner at det er kjipt, men sånn er det. Det er jo greit, det kunne jeg fint levert på dagen. Men hvorfor må jeg ta blodprøve som tar flere dager for å få svar? Anonymkode: 519fd...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Skjønner frustrasjonen din, men her må legen følge prosedyrer. Man kan ha ganske ville blødninger og fortsatt være gravid, selv om det er sjeldent. Hold ut. Anonymkode: 20388...814 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner frustrasjonen din, men her må legen følge prosedyrer. Man kan ha ganske ville blødninger og fortsatt være gravid, selv om det er sjeldent. Hold ut. Anonymkode: 20388...814 Takk for det. Det er ikke noe tvil her altså, den blødningen her er mye verre enn mensen, og mine mens blødninger pleier å være ille. Skjønner godt at de har prosedyrer å følge, men hvorfor holder ikke graviditetstest på kontoret dems da? 😩 Anonymkode: 519fd...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo greit, det kunne jeg fint levert på dagen. Men hvorfor må jeg ta blodprøve som tar flere dager for å få svar? Anonymkode: 519fd...82d Vil tro at om man mister en tvilling som man ikke vet er der ennå (som faktisk er ganske vanlig), så tidlig i svangerskapet, så kan hcg-nivåene plutselig bli lavere, og man kan blø ganske mye. Men har du forklart legen frustrasjonen og spurt om du kan vise negativ graviditetstest? Er jo lov å prøve seg. Anonymkode: 20388...814 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for det. Det er ikke noe tvil her altså, den blødningen her er mye verre enn mensen, og mine mens blødninger pleier å være ille. Skjønner godt at de har prosedyrer å følge, men hvorfor holder ikke graviditetstest på kontoret dems da? 😩 Anonymkode: 519fd...82d ja, men dette med hvor mye blod du har er jo veldig subjektivt. En annen ville kanskje kalt betydelig mindre mengder for "fossblødning". Livet ville blitt veldig vanskelig for leger om du hadde forholdt seg til sånne subjektive begreper, og da ville det sikkert skjedd flere feil. Anonymkode: 20388...814 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): ja, men dette med hvor mye blod du har er jo veldig subjektivt. En annen ville kanskje kalt betydelig mindre mengder for "fossblødning". Livet ville blitt veldig vanskelig for leger om du hadde forholdt seg til sånne subjektive begreper, og da ville det sikkert skjedd flere feil. Anonymkode: 20388...814 På lørdag/søndag kunne jeg sitte på do og da rant det i skåla, så for min del er jo det en foss blødning. Men hcg testen jeg tokk på onsdag som jeg da var 5+5 visste visste 54. Det er jo også veldig lite hcg i forhold til normalen. Jeg testet allerede positiv 8dpo, og hadde bare samleie en gang den mnd, så vet jo ganske nærme når befruktning skjedde. Men som jeg spør om da, hvorfor holder ikke da en g test? Anonymkode: 519fd...82d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På lørdag/søndag kunne jeg sitte på do og da rant det i skåla, så for min del er jo det en foss blødning. Men hcg testen jeg tokk på onsdag som jeg da var 5+5 visste visste 54. Det er jo også veldig lite hcg i forhold til normalen. Jeg testet allerede positiv 8dpo, og hadde bare samleie en gang den mnd, så vet jo ganske nærme når befruktning skjedde. Men som jeg spør om da, hvorfor holder ikke da en g test? Anonymkode: 519fd...82d Fordi HCG i blod er mer nøyaktig og kan måle lavere nivå enn i urin. Anonymkode: 083b4...b29 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): På lørdag/søndag kunne jeg sitte på do og da rant det i skåla, så for min del er jo det en foss blødning. Men hcg testen jeg tokk på onsdag som jeg da var 5+5 visste visste 54. Det er jo også veldig lite hcg i forhold til normalen. Jeg testet allerede positiv 8dpo, og hadde bare samleie en gang den mnd, så vet jo ganske nærme når befruktning skjedde. Men som jeg spør om da, hvorfor holder ikke da en g test? Anonymkode: 519fd...82d Ja, men legen satt vel ikke med deg inne på do når dette skjedde? Det er det som er poenget. Hun har bare dine beskrivelser å forholde seg til - som enn så lenge kun er levert på SMS (så vidt jeg forstår). Hvor mye får man forklart i en SMS egentlig? Spør igjen: har du ringt og spurt konkret om du kan komme innom med test? Så vidt jeg forsto har du jo bare informert legen på SMS at du har tatt en negativ test. Dette kan jo ha vært en billigtest selvimportert fra en sketchy kinesisk nettide, for alt legen vet per nå. Anonymkode: 20388...814 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men legen satt vel ikke med deg inne på do når dette skjedde? Det er det som er poenget. Hun har bare dine beskrivelser å forholde seg til - som enn så lenge kun er levert på SMS (så vidt jeg forstår). Hvor mye får man forklart i en SMS egentlig? Spør igjen: har du ringt og spurt konkret om du kan komme innom med test? Så vidt jeg forsto har du jo bare informert legen på SMS at du har tatt en negativ test. Dette kan jo ha vært en billigtest selvimportert fra en sketchy kinesisk nettide, for alt legen vet per nå. Anonymkode: 20388...814 G-tester har helt sikker også en høyere feilprosent enn blodprøver. De må jo oppbevares på en bestemt måte, ikke ha gått ut på dato, leses av et visst antall minutter etter test o.l. Det er jo forresten et poeng, at g-tester ikke kan leses av etter en viss tid, 15 min eller noe, for fargene falmer. Men du kan jo tilby deg å komme innom kontoret og tisse på en test der da evt? Anonymkode: 20388...814 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Så jeg var nylig gravid i rundt uke 5-6, begynte å blø litt og testene mine ble svakere. Jeg har vært så uheldig å fått skabb, har prøvd en runde med nix kur uten at det funket. Jeg sendte legen melding tirsdagen som var om å komme inn å ta blodprøver for hcg pga små blødningene og svakere tester. Fikk ta blodprøve på onsdag, og da avtale vi at jeg skulle også ta på mandag, og om denne ikke var steget så skulle jeg altså få denne pillen mot skabb. Jeg sendte da melding til legen min på fredag, for da begynte jeg foss blø, og det var ikke noe tvil lengre for min del om dette var en spontanabort. Hun lot bare vær å svare, og sendte meg melding i dag om at jeg måtte ta blodprøve før jeg får resept. Jeg har jo blødd som en foss, og har negative tester så jeg er jo ikke gravid. Og ikke få startet på kur er helt jævlig, har søvn problemer, så hver gang jeg våkner klør jeg meg ihjel å sliter med å sovne igjen. Det går jo på psyken løs. I tillegg er det å miste kjipt nok, så enda mer kjipt å føle man på en måte ikke blir (hørt). Blodprøve svarene kommer ikke før sent i morgen, så da må jeg vente til onsdag før evt resept da. Vet det egentlig ikke er lenge, men nå har jeg hatt skabb i flere uker, og det føles som en evighet med kløe og søvnløse netter 2 netter til. Tar jo noen uker før det slutter klø også, så man vil jo bare komme i gang… Uansett, det jeg lurer på er er dette vanlig forløp hos leger? Om dere ikke har noe godt å si, vær så snill å hold det for dere selv. Kan være mulig jeg skrev under feil kategori, men da får dere bare flytte over innlegget. Er usikker på hvor innlegget hører hjemme. Anonymkode: 519fd...82d Dra tilbake til legen og krev at han ringer Relis mens du er der for å få råd om medisin mot skabb som du kan ta selv om du teoretisk kunne vært gravid. Anonymkode: ea87f...158
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Skjønner frustrasjonen din, men her må legen følge prosedyrer. Man kan ha ganske ville blødninger og fortsatt være gravid, selv om det er sjeldent. Hold ut. Anonymkode: 20388...814 Så hvis hun er gravid så skal hun vente 9 mnd før hun får medisin? Man kan behandles mot skabb som gravid, så ingen grunn til å vente. Anonymkode: ea87f...158 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): G-tester har helt sikker også en høyere feilprosent enn blodprøver. De må jo oppbevares på en bestemt måte, ikke ha gått ut på dato, leses av et visst antall minutter etter test o.l. Det er jo forresten et poeng, at g-tester ikke kan leses av etter en viss tid, 15 min eller noe, for fargene falmer. Men du kan jo tilby deg å komme innom kontoret og tisse på en test der da evt? Anonymkode: 20388...814 De tilbydde meg først på helse Norge å komme inn for g-test, etter 5 min fikk jeg ny melding at jeg heller skal ta blodprøve på furst, og de får svar på den i løpet av dagen. Når jeg tok blodprøve på furst, sa jeg at da får jeg svar i løpet av dagen i følge legen min. Det sa de ikke var mulig, og at svarene kommer rundt 17 i morgen. En annen ting er at leger vanligvis også ber om blodprøver annen hver dag får å se stigning, min sa etter jeg tok på onsdag at fredag var for liten tid, og at jeg måtte vente til mandag for å se stigning. Og om jeg hadde 54 i hcg på onsdag, burde jeg få raskt strek nede på legekontoret om jeg fortsatt er gravid. Da vanlig test har en sensitivitet på 25. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, men legen satt vel ikke med deg inne på do når dette skjedde? Det er det som er poenget. Hun har bare dine beskrivelser å forholde seg til - som enn så lenge kun er levert på SMS (så vidt jeg forstår). Hvor mye får man forklart i en SMS egentlig? Spør igjen: har du ringt og spurt konkret om du kan komme innom med test? Så vidt jeg forsto har du jo bare informert legen på SMS at du har tatt en negativ test. Dette kan jo ha vært en billigtest selvimportert fra en sketchy kinesisk nettide, for alt legen vet per nå. Anonymkode: 20388...814 Anonymkode: 519fd...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 I stedet for å rette frustrasjonen mot legen, burde du jo finne ut hvem som har gitt deg skabb. Og anmelde han. Anonymkode: 2e600...cfe
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvis hun er gravid så skal hun vente 9 mnd før hun får medisin? Man kan behandles mot skabb som gravid, så ingen grunn til å vente. Anonymkode: ea87f...158 Har allerede brukt nix uten virkning, den kan man ta som gravid. Det som er kjedelig med skabb er at du kan fortsatt klø flere uker etter fullført behandling. Og må da bare vente å se om det stopper eller ikke før du evt kan prøve ny kur. Pillene har dokumentert bedre effekt, så derfor jeg ønsker de. Men de skal ikke taes som gravid. Om du leser på nett, ser du at skabb begynner mer eller mindre bli immune mot nix kur. Ikke 100%, men oftest så funker ikke nix kur. Anonymkode: 519fd...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I stedet for å rette frustrasjonen mot legen, burde du jo finne ut hvem som har gitt deg skabb. Og anmelde han. Anonymkode: 2e600...cfe Hehe! Det er virkelig ikke godt å si, undrer på om det kan være barnehagen det har kommet fra. Anonymkode: 519fd...82d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har allerede brukt nix uten virkning, den kan man ta som gravid. Det som er kjedelig med skabb er at du kan fortsatt klø flere uker etter fullført behandling. Og må da bare vente å se om det stopper eller ikke før du evt kan prøve ny kur. Pillene har dokumentert bedre effekt, så derfor jeg ønsker de. Men de skal ikke taes som gravid. Om du leser på nett, ser du at skabb begynner mer eller mindre bli immune mot nix kur. Ikke 100%, men oftest så funker ikke nix kur. Anonymkode: 519fd...82d Det finnes andre behandlinger enn permetrin og piller. Som man kan ta som gravid. Du trenger ikke resept heller, så du kan diskutere med farmasøyter på apoteket istedet for legen. Anonymkode: ea87f...158
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå