Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv helsefagarbeider og får ofte høre hvorfor tar du deg ikke en skikkelig utdannelse. Så det jeg lurer på ser du ned på helsefagarbeidere og hvorfor?

Anonymkode: 55cf1...a6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som spør om dette på KvinneGuiden, og svarene er alltid de samme, dvs "nei", og "fagarbeidere gjør en viktig jobb!" Du får som regel ikke svar fra de som ser ned på fagarbeidere.

Det forandrer ikke det faktum at det alltid vil finnes folk som ser ned på fagarbeidere, akkurat som det finnes folk som ser ned på absolutt alle yrker. Til og med statsministeren blir sett ned på. Det som er viktig er at du ikke må ta deg nær av det.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er selv helsefagarbeider og får ofte høre hvorfor tar du deg ikke en skikkelig utdannelse. Så det jeg lurer på ser du ned på helsefagarbeidere og hvorfor?

Nei, absolutt ikke. Jeg respekterer fagarbeidere. :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen på et generelt basis, det må være en spesifikk grunn til at jeg skal gå slik til verks.

Hva folk velger som yrke er ikke noe som burde ses ned på.

• Liker 4
Skrevet

Nei, men da jeg jobbet som helsesekretær mens jeg studerte juss ble jeg behandlet på en viss måte. Helt til sykepleierne og legene fant ut at jeg skulle bli jurist, da var tonen en annen. Så det er klart de finnes.

Anonymkode: f666a...efd

• Liker 7
Skrevet

Nei, ser ikke ned på noen som jobber og forsørger seg selv, uavhengig av yrke og utdanning. Alle trengs for at samfunnet skal gå rundt! Jeg tror faktisk ikke så mange ser ned på fagarbeidere, men jeg tror mange fagarbeidere tolker alt som sies og gjøres ut fra at det blir sagt med noen med en annen/høyere utdanning enn dem selv i verste mening. Og hun som mener tonen ble en annen fordi hun studerte jus, beklager men det tror jeg ikke. Jeg tror det at de viste interesse for faget ditt av deg ble tolket som at tonen var en annen. 

Anonymkode: 8f3a9...47c

• Liker 6
Skrevet

Helsefagarbeider, taxisjåfør, busssjåfør, butikkansatt i matvarebutikk, renholder. Vet om en person som så ned på de med den tittelen og lurte på hvorfor de ikke ville "lengre i livet" , og den personen er ikke i arbeid i dag, har ikke vert det på sikkert 7 år. Er vell uføre pga sin psykiske helse. Alle disse yrkene er jo samfunnsviktige jobber? Og drit nå en lang i hva andre måtte mene! De har en pinne i ræva som må tas ut, de som ser ned på andre pga yrkestittel! Vi så jo alle hvem vi var avhengig av når verden stengte ned også. 

Anonymkode: 4bcf8...1e0

• Liker 2
Skrevet

På ingen måte. Har snekkere utenfor om dagen, og er imponert over at de orker. Verken vær, temperatur, fysisk belastning, eller oppgaver, hadde vært noe for meg. 

Føler tvert i mot at de innimellom ikke forstår min jobb, og er dels enig i det ab...47c skriver. At jeg ikke kan være her akkurat for den leveransen da jeg har en jobbreise, eller at jeg må signalisere "30 minutter" om de banker på vinduet når jeg sitter i et viktig møte. Og med det lett tror at jeg mener min jobb er viktigere enn deres. 

Anonymkode: b9a28...9e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ser ikke ned på noen som jobber og forsørger seg selv, uavhengig av yrke og utdanning. Alle trengs for at samfunnet skal gå rundt! Jeg tror faktisk ikke så mange ser ned på fagarbeidere, men jeg tror mange fagarbeidere tolker alt som sies og gjøres ut fra at det blir sagt med noen med en annen/høyere utdanning enn dem selv i verste mening. Og hun som mener tonen ble en annen fordi hun studerte jus, beklager men det tror jeg ikke. Jeg tror det at de viste interesse for faget ditt av deg ble tolket som at tonen var en annen. 

Anonymkode: 8f3a9...47c

Nei, det stemmer ikke. Det ble aldri snakk om juss, men jeg fikk lengre og tydeligere svar på ting jeg spurte om, jeg ble plutselig inkludert i samtalene i lunsjpausen, osv. Det var en tydelig holdningsendring,

Anonymkode: f666a...efd

• Liker 2
Skrevet
On 11/8/2021 at 2:56 PM, AnonymBruker said:

Helsefagarbeider, taxisjåfør, busssjåfør, butikkansatt i matvarebutikk, renholder. Vet om en person som så ned på de med den tittelen og lurte på hvorfor de ikke ville "lengre i livet" , og den personen er ikke i arbeid i dag, har ikke vert det på sikkert 7 år. Er vell uføre pga sin psykiske helse. Alle disse yrkene er jo samfunnsviktige jobber? Og drit nå en lang i hva andre måtte mene! De har en pinne i ræva som må tas ut, de som ser ned på andre pga yrkestittel! Vi så jo alle hvem vi var avhengig av når verden stengte ned også. 

Anonymkode: 4bcf8...1e0

..Og Renholderene ble glemt i all klappingen. i står i frontlinjen hele tiden

Anonymkode: 2df1d...838

Skrevet

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor noen ønsker å jobbe som akkurat helsefagarbeider mtp så snever karrier og ekstremt dårlig lønn i kombinasjonmed rævva arbeidsvilkår. Det har ingenting med valg av utdanning å gjøre, jeg har ikke utdanning engang og har ikke hatt behov fordi jeg tjener greit likevel.  Men, jeg ser ikke ned på dem bare fordi jeg ikke skjønner det. Beundrer dem heller for at de gidder.

Anonymkode: 821c1...9af

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg er takknemlig for alle fagarbeidere som gjør viktige jobber.

Skrevet

Ja. Fagarbeidere har kort og enkel utdanning.  Vi som har master har gjerne mer krevende arbeidsoppgaver og høyere IQ.

Anonymkode: bd6eb...dc0

• Liker 2
Skrevet

Så trist lesning. Helsefagarbeidere (og andre fagarbeidere) er noen av de viktigste yrkesgruppene vi har. Min opplevelse er at jo mindre utdanning man har, jo mer ser man ned på andre mennesker. Eks. personer med bachelor har behov for å se ned på en «utgruppe» for å forsterke samhold i egen «inngruppe». Fullstendig bak mål, og særdeles lite bærekraftig.
Fagutdanning er fremtidens gull, etter alle nye politiske dokumenter. 

Anonymkode: a88b1...e43

Skrevet
On 11/8/2021 at 2:05 PM, AnonymBruker said:

Ikke helsefagarbeidere, men ser ned på fagarbeidere innen yrket mitt, IT. De kan omtrent ingenting, til tross for denne "utdanningen", og egner seg kun til brukes til brukerstøtte på førstelinje.

To år skole og to år i lære, den tiden kunne vært brukt langt bedre. Selv studiespes. og et årsstudium ville gjort de 20 ganger bedre kvalifisert til å jobbe innen faget.

Anonymkode: 51cf5...9c5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min opplevelse er at jo mindre utdanning man har, jo mer ser man ned på andre mennesker.

Det stemmer nok rimelig bra.

Anonymkode: 51cf5...9c5

• Liker 4
Skrevet

Jeg ser ikke ned på fagarbeidere av noe slag. På jobb har vi mange fagarbeidere: renholdere, sekretærer, ikt-arbeidere, kokk, konditor, industrimekaniker, sveiser, barne- og ungdomsarbeider, elektriker er de jeg kommer på. 

Selv er jeg siviløkonom og jobber med regnskap, og kan få høre 'øøøøøh, jobber med regnskap!!! Så tørt og kjedelig!! Er du en tørrpinn av en blåruss?!?' Slike ting må man bare heve seg over og ikke gå rundt å tenke på at man blir sett ned på. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg respekterer vel fagarbeidere automatisk mindre enn for eksempel en overlege eller professor, det har med hvilke egenskaper jeg verdsetter, intelligens, kunnskap og disiplin. 

Anonymkode: 83ce1...d2c

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nei, ser ikke ned på noen pga. yrke (med mindre man jobber som healer, pyramideselger eller noe annet der jobben er å lure folk).

Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen, det er en dårlig egenskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...