AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Vi har en baby på 6 uker og vi har hittil levd ganske isolert. Vi følger smittevernråd fra FHI og de skriver nå at "besøk bør begrenses" når man har spedbarn i hus. Mannen min begynner å bli lei av å leve så forsiktig og mener jeg er hysterisk. Hva gjør dere andre med baby? Drar dere på besøk, tar i mot besøk av alle, tar med babyen rundt osv? Jeg blir så usikker av dette. Vi har latt tanter og besteforeldre besøke oss, men ingen andre foreløpig. Anonymkode: aa63f...206
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har en baby på 6 uker og vi har hittil levd ganske isolert. Vi følger smittevernråd fra FHI og de skriver nå at "besøk bør begrenses" når man har spedbarn i hus. Mannen min begynner å bli lei av å leve så forsiktig og mener jeg er hysterisk. Hva gjør dere andre med baby? Drar dere på besøk, tar i mot besøk av alle, tar med babyen rundt osv? Jeg blir så usikker av dette. Vi har latt tanter og besteforeldre besøke oss, men ingen andre foreløpig. Anonymkode: aa63f...206 Jeg hadde vært veldig forsiktig og bedt de bruke munnbind. uansett, vaksinerte kan også få korona. Det er utbrudd på flere sykehjem osv og alle som er smitta er vaksinerte pasienter og helsepersonell (alle der tar jo vaksine). Anonymkode: 511d6...c07 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Hadde bedt de holde neglene korte, utføre grundig håndhygiene med vann og såpe i minst 40sek på 40grader. Bruke munnbind og holde avstand og at ingen som har hoste eller snue eller sår hals kan komme og at de må være vaksinerte med 2 doser. Ikke Anonymkode: 511d6...c07
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Tusen takk for svar. Jeg er helt enig med dere. Men hvor lenge bør man drive et så strengt regime da? Mannen min er tydeligvis av den oppfatning at barseltiden og det mest sårbare er over nå som babyen har bikket 6 uker. FHI anbefaler jo å holde "spedbarn" unna mange mennesker, og definisjonen på spedbarn er jo babyer under 12 måneder. Som sagt, jeg blir så usikker og ønsker å høre hvordan andre gjør det TS. Anonymkode: aa63f...206
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Har med baby (6ulker) når jeg handler og slikt ja, men holder avstand. Har besøk av familie, så lenge de er friske selvsagt. Men her drar storebror med seg hjem alt av sykdommer fra bhg uansett, så klarer ikke å beskytte mot alt. Vi voksne er fullvaksinerte, og jeg ammer. Anonymkode: e22ed...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi har en baby på 6 uker og vi har hittil levd ganske isolert. Vi følger smittevernråd fra FHI og de skriver nå at "besøk bør begrenses" når man har spedbarn i hus. Mannen min begynner å bli lei av å leve så forsiktig og mener jeg er hysterisk. Hva gjør dere andre med baby? Drar dere på besøk, tar i mot besøk av alle, tar med babyen rundt osv? Jeg blir så usikker av dette. Vi har latt tanter og besteforeldre besøke oss, men ingen andre foreløpig. Anonymkode: aa63f...206 Vi har fått beskjed av leger og helsestasjon å leve som under corona. Tar ikke med babyen noen steder, tar imot besøk av de vi vanligvis omgås og ingen andre. Men nå har babyen sannsynligvis fått RS av storesøsken da. Anonymkode: b016a...787 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk for svar. Jeg er helt enig med dere. Men hvor lenge bør man drive et så strengt regime da? Mannen min er tydeligvis av den oppfatning at barseltiden og det mest sårbare er over nå som babyen har bikket 6 uker. FHI anbefaler jo å holde "spedbarn" unna mange mennesker, og definisjonen på spedbarn er jo babyer under 12 måneder. Som sagt, jeg blir så usikker og ønsker å høre hvordan andre gjør det TS. Anonymkode: aa63f...206 Vi fikk beskjed om å beskytte barnet som under corona til det er 6 måneder gammelt. Anonymkode: b016a...787 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for svar. Jeg er helt enig med dere. Men hvor lenge bør man drive et så strengt regime da? Mannen min er tydeligvis av den oppfatning at barseltiden og det mest sårbare er over nå som babyen har bikket 6 uker. FHI anbefaler jo å holde "spedbarn" unna mange mennesker, og definisjonen på spedbarn er jo babyer under 12 måneder. Som sagt, jeg blir så usikker og ønsker å høre hvordan andre gjør det TS. Anonymkode: aa63f...206 De sier feber for spedbarn under 3mnd er bad shit så.. Pluss ville ventet til ungen var over 3mnd pluss hadde fått første sprøytene som de får ved 3mnd. Men ville nok kjørt strengt regime så lenge ungen er under året jeg. Anonymkode: 511d6...c07 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Vår er 8 uker og vi tar han ikke lenger med noen plass grunnet RS og korona. Han får bli med på trilletur i frisk luft og kan være med på biltur. Begrenser besøk til kun familie. Barna får ikke lenger lov å ta med seg venner hjem. Du er ikke hysterisk, du gjør det som er anbefalt. Ikke for å skremme deg, men RS hos en 6 uker gammel baby kan bli ganske ille. Anonymkode: a4cf1...41c 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 Vi har et større barn med RS-virus nå, på andre uken. Ville vært mer bekymret for RS en Korona akkurat nå. Anonymkode: d30f3...78b 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 Har en baby på fire måneder. Babyen har kun vært hjemme, ute på trilleturer og på besøk hos nærmeste familie. Selv unngår jeg alt av arrangement og større forsamlinger. Går i matbutikken på de roligste tidspunktene. Har venner med baby som drar den med over alt. Til og med utenlands. Skjønner ikke at de tør. Anonymkode: 0f677...980
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 Ikke meningen å kuppe tråden men jeg har samme problematikk som TS og har et spørsmål… Har en 3 dager gammel baby og da vi kom hjem fra sykehuset i går kunne min mann fortelle at et vennepar fra Danmark har bestilt weekendtur hit om 3 uker og sagt at de vil komme innom oss for å se på babyen. Min mann synes dette er helt uproblematisk, men personlig ble jeg litt irritert av at de ikke spør, bare inviterer seg selv - og min mann sier hjertelig velkommen - på tross av at han vet at detter venneparet reiser svært mye rundt i utlandet . De skal bo på hotell når de kommer hit, men min mann vil invitere på middag her hjemme hos oss og dra på dagstur med dem. Er jeg for streng som reagerer og synes dette besøket hjemme hos oss er på et dårlig og for tidlig tidspunkt? Anonymkode: 2f027...f33
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 Hvis man ikke har andre barn har man jo mulighet til det, men hvis man har storesøsken er det jo nesten meningsløst å unngå besøk etc, så lenge man ikke holder storesøsken hjemme… det er jo særlig barnehagebarn som drar virus hjem til småsøsken. Barnehager er en eneste stor virusbombe, mye større risiko knyttet til barnehagebarn enn voksne. Min mellomste ble innlagt med RS da han var åtte uker, som et eksempel. Var selvsagt smittet av storebror, som gikk i barnehage. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 92d23...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et større barn med RS-virus nå, på andre uken. Ville vært mer bekymret for RS en Korona akkurat nå. Anonymkode: d30f3...78b Samme her. Storebror med RS her, han har hatt det før, men allikevel 40 grader i feber på fjerde dagen og bronkitt. Anonymkode: b016a...787
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke meningen å kuppe tråden men jeg har samme problematikk som TS og har et spørsmål… Har en 3 dager gammel baby og da vi kom hjem fra sykehuset i går kunne min mann fortelle at et vennepar fra Danmark har bestilt weekendtur hit om 3 uker og sagt at de vil komme innom oss for å se på babyen. Min mann synes dette er helt uproblematisk, men personlig ble jeg litt irritert av at de ikke spør, bare inviterer seg selv - og min mann sier hjertelig velkommen - på tross av at han vet at detter venneparet reiser svært mye rundt i utlandet . De skal bo på hotell når de kommer hit, men min mann vil invitere på middag her hjemme hos oss og dra på dagstur med dem. Er jeg for streng som reagerer og synes dette besøket hjemme hos oss er på et dårlig og for tidlig tidspunkt? Anonymkode: 2f027...f33 Ja, du er for streng. RS smitter mest fra barn til barn. Voksne uten forkjølelsessymptomer er ingen krise. Det har vi i alle fall fått beskjed om. Anonymkode: b016a...787 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 Vi er nok ikke så forsiktige, vi tar i mot og går på besøk til de vi kjenner og omgås til vanlig, og jeg går i butikker og kafe med baby. Men da er jo ikke baby oppi trynet til folk - baby sover i vogn eller i bæresele og har ikke nærkontakt med andre. MEN vi har en 3åring i barnehage, så det er der smitten kommer fra uansett. Min lillebaby har vært syk et par ganger allerede i høst. Det er et helvete med syk baby og inn og ut av legevakten, så om dere er så heldig å ikke allerede ha en smittebombe i hus ville jeg absolutt være forsiktig. Ikke dra på besøk til de med barnehagebarn er det viktigste. Anonymkode: f1360...bc4 4
Kicki_90 Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 Her er frøkna 3 mnd, og vi omgås de vi gjør til vanlig, har med baby i butikken, på treningssenteret og ved levering/henting av eldste i barnehagen. Med større søsken så er det uansett der den største risikoen for smitte kommer fra, ikke fra friske voksne mennesker med god håndhygiene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå