Gå til innhold

Er det jeg som er den kjipe? Felles økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren og jeg har hatt felles økonomi i noen år. Vi har tjent relativt likt hele tiden egentlig, men i år har jeg jobbet en god del overtid. Vi har hatt noen diskusjoner rundt dette, og blitt enige om at det er felles det også. 

Nå har han satt en del penger på aksjemarkedet. Dette er penger som i utgangspunktet kommer fra arv, og jeg er jo enig i at det er hans penger. Det har gått bra hittil med aksjene, og han ønsker å ta ut noe av overskuddet til eget forbruk, altså ikke dele.

Dette overskuddet er fortsatt bare småpenger ift. hva jeg har tjent mer i år, men jeg reagerer på at det er en "selvfølge" at disse ikke skal deles slik som jeg har gjort med alt jeg har jobbet overtid. Er jeg rar som reagerer på dette? 

Vil også si at det ikke har gått ut over han på noe som helst vis at jeg har jobbet overtid. Vi har ikke småbarn, og han har ikke tatt seg av noe mer husarbeid eller lignende pga min overtid. Hvis det hadde gjort det så skulle jeg ikke sagt noe på det. Han eier også mye mer av huset fordi han hadde mer egenkapital da vi ble sammen, og skillet mellom oss økonomisk øker jo for hvert år som går (han får jo en større andel av verdiøkningen). 

Anonymkode: 62bbe...ea7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje på tide å få 50% eierskap til bolig. 

Anonymkode: c91c0...b97

• Liker 39
Skrevet

Fremover hadde jeg holdt overtidsbetalingene som mine sparepenger, eventuelt lagt dem i huset så eienandelen ble bedre. Arv er arv og kan holdes utenfor, men om han så bastant ikke ville dele, hvorfor skal  du dele sine ekstra penger? 

Anonymkode: 41f36...4cb

• Liker 38
Skrevet

Hvorfor har ikke du satt noe i aksjer eller fond?

Anonymkode: 678fd...02f

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville kjøpt meg inn i huset med de ekstrapengene du tjener. 

• Liker 10
Skrevet

Vil vel si at dere bør eie like mye om dere skal ha helt felles økonomi. Ellers bør dere ha helt eller delvis delt økonomi, så du kan ha egne penger du kan bruke til å øke din eierandel med. 

• Liker 15
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor har ikke du satt noe i aksjer eller fond?

Jeg har noe i aksjer, men vi har fokusert på å betale ned på lånet, og har betalt ned mye ekstra de siste årene. Jeg har ikke fått noe arv, og har derfor ikke hatt de samme mengdene i "egne sparepenger". 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor har dere felles økonomi når dere verken har barn, er gift eller lik eierandel i hus? Dette er å skyte seg selv i foten.

Anonymkode: ca586...276

• Liker 29
Skrevet

Han er urimelig. 

Hvis han skal beholde "overflødige" pengebeløp, så bør du også kunne gjøre det samme. Det er fint med felles økonomi, men du bør også ta smarte valg. Behold pengene du har tjent på overtid selv, eller kjøp deg inn i huset. Og for all del skaff deg samboerkontrakt!

Anonymkode: a024e...602

• Liker 12
Skrevet

Men hva legger du i å "ta til eget forbruk"? Skal han sette på en egen sparekonto eller skal han kjøpe seg noe han ellers ikke ville kjøpt, evnt som ellers ville gått av felleskassa? Kan ikke du gjøre det samme med noe av overtidsbetalingen din om du skulle ønske det? Betyr felles økonomi at alt forbruk skal godkjennes av begge og/eller komme begge til gode? Det virker jo som om dere har det relativt romslig, så jeg prøver å skjønne hva som er problemet her (og forsåvidt også hvorfor man har full felles økonomi når man ikke har barn eller lik eierandel og dette tydeligvis er en kjerne til konflikt og diskusjon).

Anonymkode: 364eb...602

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor har dere felles økonomi når dere verken har barn, er gift eller lik eierandel i hus? Dette er å skyte seg selv i foten.

Anonymkode: ca586...276

Fordi vi har tjent det samme, ingen av oss sløser, og fordi det har blitt mye mindre krangling om økonomi da (før nå). Vi har ellers like faste utgifter også. Vi har også hatt egne "lommepenger" som vi kan bruke til det vi vil (lik sum til hver hver måned), så vi har ikke trengt å diskutere om ting er nødvendig å kjøpe eller ikke, hvis det er noe vi ønsker til oss selv. 

Vanligvis har jeg ikke jobbet noe særlig overtid (og det blir forhåpentligvis mindre fremover), derfor tenkte jeg det var greit, men jeg trodde jo at dette gikk begge veier da. 

Jeg tror jeg får kreve å øke eierandelen min i huset tilsvarende det jeg har dratt inn ekstra.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samboeren og jeg har hatt felles økonomi i noen år. Vi har tjent relativt likt hele tiden egentlig, men i år har jeg jobbet en god del overtid. Vi har hatt noen diskusjoner rundt dette, og blitt enige om at det er felles det også. 

Nå har han satt en del penger på aksjemarkedet. Dette er penger som i utgangspunktet kommer fra arv, og jeg er jo enig i at det er hans penger. Det har gått bra hittil med aksjene, og han ønsker å ta ut noe av overskuddet til eget forbruk, altså ikke dele.

Dette overskuddet er fortsatt bare småpenger ift. hva jeg har tjent mer i år, men jeg reagerer på at det er en "selvfølge" at disse ikke skal deles slik som jeg har gjort med alt jeg har jobbet overtid. Er jeg rar som reagerer på dette? 

Vil også si at det ikke har gått ut over han på noe som helst vis at jeg har jobbet overtid. Vi har ikke småbarn, og han har ikke tatt seg av noe mer husarbeid eller lignende pga min overtid. Hvis det hadde gjort det så skulle jeg ikke sagt noe på det. Han eier også mye mer av huset fordi han hadde mer egenkapital da vi ble sammen, og skillet mellom oss økonomisk øker jo for hvert år som går (han får jo en større andel av verdiøkningen). 

Dette må dere jo bare bli enige om. I praksis er hans hans og dittditt siden dere ikke er gift. Om aksjekontoen står i hans navn, med hans arv  - vil jeg si at fortjenesten er hans til å gjøre hva han vil med. Med mindre dere avtaler noe annet i en samboeravtale. Ville svelget den kamelen. Du får jo din arv en gang, da er det ditt. Og din lønn etter overtidsarbeid er også din, så du er jo bare snill om du deler med han. Og om han ikke vil være så snill, så slutter du også å dele ditt ekstra med han. Da skriver dere inn i samboeravtalen (jeg antar dere har) at det er kun måneldig lønn f.eks om går til felles fordeling. Så må dere også ta stilling til feriepenger, halv skatt etc, om det skal deles eller ikke. Bare bli enige og lev deretter, så slipper dere trøbbel. Da blir arv og gevinst uansett kilde holdt utenfor - for begge. Din tid kommer jo. 

Det viktige er å avtale på forhånd og ta disse samtalene. Fra nå av vil du da kunne gjøre hva du vil med overskudd etter overtidsarbeid. Er ganske enkelt å skille ut via lønsslippen.

Husker vi måtte også ta den samtalen da vi bare var samboere, om mannens ekstra inntekt som fotballdommer skulle inn i fellesskapet eller ikke. Det ønsket vi begge at det skulle, og da måtte jeg selvsagt også dele mine ekstra inntekter (fra blogg), så alt gikk inn på fellesen. Grei avtale. Vi giftet oss, så er det litt greiere med regler osv. 

Anonymkode: 85b61...e4d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg får kreve å øke eierandelen min i huset tilsvarende det jeg har dratt inn ekstra.

Du har betalt det inn på lånet da - ikke sant?
I såfall klart din eierandel skal heves tilsvarende! 
Kjempeviktig å følge med på slikt.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hva legger du i å "ta til eget forbruk"? Skal han sette på en egen sparekonto eller skal han kjøpe seg noe han ellers ikke ville kjøpt, evnt som ellers ville gått av felleskassa? Kan ikke du gjøre det samme med noe av overtidsbetalingen din om du skulle ønske det? Betyr felles økonomi at alt forbruk skal godkjennes av begge og/eller komme begge til gode? Det virker jo som om dere har det relativt romslig, så jeg prøver å skjønne hva som er problemet her (og forsåvidt også hvorfor man har full felles økonomi når man ikke har barn eller lik eierandel og dette tydeligvis er en kjerne til konflikt og diskusjon).

Anonymkode: 364eb...602

Vi har "lommepenger" (et fast likt beløp vi kan bruke til hva vi vil) så dette skulle vært ekstra "lommepenger" for han. Mine overtidspenger har gått til felles sparing eller felles forbruk. 

Vi har det romslig ja, så jeg sitter ikke igjen tomhendt om vi skulle gått fra hverandre, men det er holdningen til hans ekstrainntekt vs min jeg reagerer på. Det var ok for meg å dele frem til det ikke var ok for han. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har "lommepenger" (et fast likt beløp vi kan bruke til hva vi vil) så dette skulle vært ekstra "lommepenger" for han. Mine overtidspenger har gått til felles sparing eller felles forbruk. 

Vi har det romslig ja, så jeg sitter ikke igjen tomhendt om vi skulle gått fra hverandre, men det er holdningen til hans ekstrainntekt vs min jeg reagerer på. Det var ok for meg å dele frem til det ikke var ok for han. 

Hvorfor snakker du ikke bare med kjæresten din om ette heller enn KG?
Spiller ingen rolle hva vi her mener. Er du misfornøyd med holdningen hans må du ta det opp med HAN. Ikke oss. Dere er samboere, det finnes ingen regler, dere må bare enes. Hva som passer dere må dere selv finne ut av.

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at dere har fellesøkonomi, men dere praktiserer det jo ikke.

Når dere bestemmer dere for å ha felles økonomi så må dere avklare hva det betyr for dere i grove trekk. Men som et minimum så betyr som regel felles økonomi at en har en felles konto hvor alle utgifter til livsopphold og samliv blir belastet. Begge skal ha oversikt og tilgang til felleskontoen, og begges lønninger skal i utgangspunktet inn på denne i sin helhet.

Dette betyr da at om en av dere tjener mer eller mindre i perioder så går det ut over begge, eller begge får en gevinst av dette. Dersom dere ikke klarer å akseptere dette så tviler jeg egentlig på at fellesøkonomi er rett valg for dere?

Dere burde i det minste ha avtalt hvordan dere skulle løse misforholdet mellom egenkapitalene deres og eierforhold. Dette kunne jo vært løst ved at du sparte av en liten del av inntekten din over en periode for å kjøpe deg inn likt. Det hadde betydd at han måtte bidra mer til fellespotten, men det er jo en del av fellesøkonomi ordningen.

Arv er noe som holdes utenfor som regel uansett da det blir særeie. Så samboeren din kan gjøre det han ønsker med arven. Men i et samboerskap med fellesøkonomi synes jeg det er merkelig at samboer ikke skal kunne ta del i noen av gledene med arven dersom den skal brukes på noe. Men det er meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi vi har tjent det samme, ingen av oss sløser, og fordi det har blitt mye mindre krangling om økonomi da (før nå). Vi har ellers like faste utgifter også. Vi har også hatt egne "lommepenger" som vi kan bruke til det vi vil (lik sum til hver hver måned), så vi har ikke trengt å diskutere om ting er nødvendig å kjøpe eller ikke, hvis det er noe vi ønsker til oss selv. 

Vanligvis har jeg ikke jobbet noe særlig overtid (og det blir forhåpentligvis mindre fremover), derfor tenkte jeg det var greit, men jeg trodde jo at dette gikk begge veier da. 

Hvordan i alle dager greier man å krangle om økonomi hvis man generelt sett har separat økonomi og bare betaler inn likt på fellesutgifter?

Du betaler kun på din del av lånet( ut fra eierprosent) håper jeg, slik at du ikke sponser han med store summer der også?

• Liker 5
Skrevet

Det er mulig jeg er rar, men hos oss anses arv som private midler mens det er lønna som går inn i felles. Hva min partner gjør med arvede penger har jeg ikke noe med. Når det er sagt burde prioriteringen til TS være å nærme seg 50-50 eierandel på bolig, for situasjonen virker litt skeiv.

Anonymkode: 88f9e...a41

• Liker 4
Skrevet

Du sier dere betaler ned på lånet, betaler dere like mye? Det er i så fall ikke riktig ettersom han eier mer av felles bolig.

jeg er prinsipielt enig med deg ved overskuddet på aksjene, men iom at dette er arv har han loven på sin side ved å kreve særeie på utbyttet.

Anonymkode: 916bc...c88

• Liker 1
Skrevet

Dere har ikke felles økonomi, så enkelt er det. Ønsker du felles økonomi får dere ta en samtale rundt det. 

Anonymkode: 4f9fb...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...