Gå til innhold

Katt på bilen..

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Vi leier en leilighet, og det har akkurat flyttet inn leieboere over garasjen også. De har med seg to katter som tydeligvis liker seg godt oppå bilene våres. Det gjør ikke meg så mye, men sambo er irritert over dette. Han mener at kattene kan skrape opp lakken.. Han har snakket med eierne en gang, men det er jo ikke så mye de kan gjøre da. Kan jo ikke ha kattenen inne hele tida heller. Hva kan vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes jo sånn pledd som man kan over bilen om vinteren, som går over frontruta. Kanskje det passer på panseret også? Da blir det i hvert fall ikke riper hvis det er mannens bekymring.

Katter liker seg på bilen fordi det er varmt. Vi har hatt katt i alle år som har sittet på panseret, men det har aldri blitt riper i lakken av den grunn...

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Katter riper ikke lakken på bilen, siden de kan trekke inn klørne sine og dermed går de på lakken med myke labber. Katten er feks mye mere skånsom med bilen enn børstene i bilvasken. Det største problemet med katter på bilen er at de setter fotspor på den, og det er bare å vaske den.

Men man får kjøpt forskjellige typper "katte-vekk" på dyrebutikker, dersom han opplever dette som ett stort problem kan han kjøpe dette og prøve det.

Endret av Varg-Menja
Skrevet

De lager ikke riper i lakken nei, men de tisser gjerne utover bilen! :frustrert:

Vi har akkurat samme problemet, det er et utall av katter i nabolaget her, og samtlige trives veldig godt rundt huset vårt. "Katt-deg-vekk" funker ikke, aner ikke hva vi skal gjøre...

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg er ikke enig. Vi har oppdaget riper i lakken etter katter. Og det kommer ikke av børstene til bilvaskehallen, fordi vi vakser selv.

Vi vet at det er kattene som har gjort det.

Vi har heldigvis garasje, så vi setter alltid bilen der når den ikke er i bruk.

Vi har katter, men de er innekatter. Det går fint an å ha katter inne.

Skrevet
De lager ikke riper i lakken nei, men de tisser gjerne utover bilen!  :frustrert:

Vi har akkurat samme problemet, det er et utall av katter i nabolaget her, og samtlige trives veldig godt rundt huset vårt. "Katt-deg-vekk" funker ikke, aner ikke hva vi skal gjøre...

Vet du om det er ukastrerte katter som tisser i nabolaget ditt? Synes du skal prøve å forhøre deg i nabolaget om alle har kastrert kattene sine, og be dem som ikke har gjort det gjøre det med begrunnelse at kattene er til sjenanse for deg. Ukastrerte katter tisser sjeldnere slik du beskriver (dvs markering), men hvis kattene kastreres i høy alder hjelper det ofte ikke med kastrering helelr.

Du sier det er så mange katter i nabolaget, har dere et problem med hjemløse katter, eller har alle et hjem? Hvis de er hjemløse må dere ta kontakt med DB, så blir de tatt inn der/ev avlivet, for katter skal ikke leve fritt i Norge uten noen eier. (og så er det altfor hardt klima for katter å bo ute uten tilsyn)

Må jo si jeg skulle ønske at folk hadde litt mer forståelse og evne til å sette seg inn i hvor glade vi katteeiere er i dyra våre. Jeg er oppvokst med katt i familien, og jeg kan fortelle at det var like stor sorg da en av kattene døde som da andre familiemedlemmer døde. De var virkelig en del av familien, og vi får alle sammen fortsatt tårer i øynene når vi snakker om noen av dem. Jeg regner altså ikke med at andre skal skjønne hvordan det er å ha et så nært forhold til dyr, men litt respekt for noe som betyr så mye for andre, synes jeg hadde vært ønskelig.

Jeg kunne vært foruten så mange ting, bare for å fått tilbake den avdøde katten min. Ting blir uviktige når man setter det opp mot høyt elskede levende individer. Så jeg må jo bare spørre: hva er viktigs av en bil eller en katt? Skjønner du vil ha tilbake den økonomiske belastningen du lider, det er ikek urimelig. Men å kreve at katter som bor i gode hjem skal avlives, håper jeg du virkelig ikke gjør :tristbla:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Vi har katter, men de er innekatter. Det går fint an å ha katter inne.

Hva iallverden har det med denne diskusjonen å gjøre at det finnes innekatter? Dersom katten først er utekatt er det nokså dårlig gjort å sperre dem inne igjen. Og disse kattene er allerede utekatter.

Jeg har hatt katt hele livet, og har aldri sett at de har ripet opp lakken på en bil. Dersom de markerer på lakken på bilen er det selvsagt litt kjedelig, det er jeg enig i. Prøv katte-vekk, eller en presenning, feks. Snakk også med naboene om kastrering av hannkattene. Dersom de bare tisser på bildekkene/hjulet ville jeg ikke akkurat tatt det så tungt.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Grunn til at jeg skrev det med innekatter, var for hun skrev at kattene kunne ikke være innekatter hele tiden.

Jeg har hørt at folk som har hatt utekatter, har klart å fått de til å bli innekatter.

Nok om det. Tilbake til saken.

Prøv å snakk med naboen igjen. Går ikke det, prøv katt i vekk. Vi har nettopp hatt et problem at naboen passet noen katter og de hang hos oss hele tiden. Sprang inn i garasjen å gjemte seg, så fort vi åpnet porten. Kunne ikke ha dører oppe, før de forsvant inn oss hos.

Vi fikk tips om å sprute på de med ei vannflaske. Det hjalp. Måtte gjøres noen ganger, men vi er kvitt problemet nå.

Selv om katter er kastert eller sterilisert, så kan de begynne å markere, dersom de kjenner en annen katt.

Skrevet

Jeg har hørt at folk som har hatt utekatter, har klart å fått de til å bli innekatter.

Nok om det. Tilbake til saken.

Og jeg har hørt det stikk motsatte fra folk i dyrebeskyttelsen og veterinærer.

Er det ikke bare å lukke garasjedøren, da?

Gjest Trulselinemor
Skrevet
Og jeg har hørt det stikk motsatte fra folk i dyrebeskyttelsen og veterinærer.

Er det ikke bare å lukke garasjedøren, da?

Hvordan skal vi da få ut bilen? Vi rakk ikke å komme oss inn i bilen og fått den ut av garasjen før kattene var der. De sprat inn med en gang vi åpnet porten.

Skrevet

De skraper ikke opp lakken med mindre det er noe spesielt, klørne er jo trukket inn når de ikke sloss\jakter.

Eneste idèen jeg kommer på for å bli kvitt dem, er å spraye bilen og\eller garasjen med noe katter synes stinker. Feks sprayer man får kjøpt i dyrebutikker, parfyme eller noe som lukter såpe, blomster e.l Katter hater ting som mennesker synes lukter rent og godt.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Vi har riper i lakken på bilen, og det er etter katter.

Skrevet
Vi har riper i lakken på bilen, og det er etter katter.

Stakkars deg.

Vi har utrallige søvnløse netter bak oss, og uker med sorg etter katter som ble kjørt i hjel av biler. Prøv nå å sette ting i perspektiv. Og ikke legg nødvendigvis skylda på naboen som kanskje har et ansvarlig kattehold, det kan jo være en hvilken som helst katt i mils omkrets. Det er ikke ulovlig å ha katter gående fritt i Norge.

Skrevet

Katter lager ikke riper i billakken da de i motsetning til hunder kan trekke inn klørne når de går.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Katter kan lage riper jo. Jeg har en ganske stor bil der de må hoppe høyt for å komme opp på bilen, og da bruker de klørne for å komme seg opp. For meg gjør det ingenting, noen merker fra eller til på et gammelt vrak har ingenting å si. Men det må da være litt surt dersom du har en ny, pen bil, og verdien på bilen synker jo også dersom den skal selges senere. Men jeg har desverre ingen gode tips til hvordan å holde kattene unna.

Skrevet

Lukk garasjen eller legg et teppe over panseret(så ligger kattene mykt også...). Kattene er opportunister og går der de kan finne varme og mat.

Gjest Lilleulv
Skrevet

dette er grunnen til at jeg er mot katter... pisser i andres hager, driter i sandkasser deer barn skal leke og klorer opp det ene og det andre. MURR. men stakkars meg dersom jeg ikke holder bikkja mi i bånd... :forvirret: jeg misliker situasjonen!

Skrevet

IMOT de? hvordan kan du være IMOT? Det høres litt rart ut. De er jo levende vesener som er her for å bli. Du kan jo godt si at du ikke liker måten katter ER på. Katter snuser frem steder med mat og varme, de liker å gå på do på spesielle steder(med myk jord/sand) på samme måte som vi mennesker helst vil gå på do på en porselens-dings innendørs, og de klorer på ting for å markere og for å kommunisere med andre katter. Det er sånn katter er, det er sånn instinktene deres er. Katter er her for å bli, i likhet med andre vesener. Vi får gjøre det beste for å bo sammen på denne kloden i harmoni.

Gjest Lilleulv
Skrevet
IMOT de? hvordan kan du være IMOT? Det høres litt rart ut. De er jo levende vesener som er her for å bli. Du kan jo godt si at du ikke liker måten katter ER på. Katter snuser frem steder med mat og varme, de liker å gå på do på spesielle steder(med myk jord/sand) på samme måte som vi mennesker helst vil gå på do på en porselens-dings innendørs, og de klorer på ting for å markere og for å kommunisere med andre katter. Det er sånn katter er, det er sånn instinktene deres er. Katter er her for å bli, i likhet med andre vesener. Vi får gjøre det beste for å bo sammen på denne kloden i harmoni.

hehe vet, jeg sa det litt med vilje :) er glad i alle dyr jeg. men irriterer meg litt over katter... ville ikke skaffet meg en katt selv for så å vite at den driver å rulter seg i hagen til naboen osv.

Skrevet
Katter lager ikke riper i billakken da de i motsetning til hunder kan trekke inn klørne når de går.

Selvfølgelig kan de lage riper... :roll:

Eks. katten har tråkket i gjørme/sand, da vil det jo alltids sitte igjen på potene som igjen kan lage riper i lakken.

Den kan faktisk lage riper med klørne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...