AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 I går lot jeg fireåringen, hun blir 5 om et par mnd, se Tornerose..tegnefilmen. Jeg trodde kanskje at det ville være en fin film som vi kunne kose oss med. Under filmen stilte hun mange spørsmål om hvem alle var, hva de gjorde, hvordan de var, snill eller slem etc. I natt våknet hun og gråt og sa til meg at når hun blir 16 år , skal hun dø fordi det hadde heksa sagt. Dette var jo klart et mareritt, og jeg forklarte henne at det skal hun aldeles ikke, hun skal være med meg, og at den heksa ikke finnes fordi det er et eventyr. Jeg ble så satt ut og trist, er redd jeg traumatisertr henne med den filmen... Er det noe mer jeg bør gjøre eller er det egentlig bare en del av å vokse opp? Anonymkode: f51e3...2ed
BobbySocks Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Det er en del å vokse opp. Snakk om det, gå videre. 12
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Jeg hadde mareritt om portveien 2 og giraffen da jeg var barn. Man kan rett og slett ikke forutse hva som skremmer et barn. Anonymkode: 99c01...3e0 16
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Dette går over. Syns du bør fortelle at filmen er et eventyr og ikke noe som skjer i virkeligheten. Anonymkode: 17025...aab 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Pappa lot meg se Predator med Arnold Swarzenegger når jeg var 11 år hadde mareritt i en uke. Er ett 90talls barn vi tåler en støyt så nightmare on elm street uka etter, den digga jeg (pappa var liberal med filmene). Anonymkode: 9b330...0b6 4
Mezzosoprena Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I går lot jeg fireåringen, hun blir 5 om et par mnd, se Tornerose..tegnefilmen. Jeg trodde kanskje at det ville være en fin film som vi kunne kose oss med. Under filmen stilte hun mange spørsmål om hvem alle var, hva de gjorde, hvordan de var, snill eller slem etc. I natt våknet hun og gråt og sa til meg at når hun blir 16 år , skal hun dø fordi det hadde heksa sagt. Dette var jo klart et mareritt, og jeg forklarte henne at det skal hun aldeles ikke, hun skal være med meg, og at den heksa ikke finnes fordi det er et eventyr. Jeg ble så satt ut og trist, er redd jeg traumatisertr henne med den filmen... Er det noe mer jeg bør gjøre eller er det egentlig bare en del av å vokse opp? Anonymkode: f51e3...2ed Her kom muligheten til å forklare barn forskjellen på film/eventyr kontra virkeligheten... 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Teatrica skrev (3 minutter siden): Her kom muligheten til å forklare barn forskjellen på film/eventyr kontra virkeligheten... Jeg forklarte jo det..? Anonymkode: f51e3...2ed
Mezzosoprena Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forklarte jo det..? Anonymkode: f51e3...2ed Ja, sa jeg noe om at informasjonen sank inn umiddelbart? 2
Entern Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Det er nok en del av det å være barn å bli skremt iblant. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 Har selv barn på 3,5 og 5,5, og det er absolutt grunn til å være bevisst på hva de kan se og ikke. Syns mye av disneyfilmer passer bedre når de blir større. fra 6-10 år er vel gull-alderen vil jeg tro Vi leser Tornerose, vi ser ikke filmen. Er slikt med det meste. De elsker å bli lest for, så vi leser timesvis med det meste, og det takler de mye bedre enn film. Det blir veldig ekte når det er på stor tv skjerm i ekte bilder. Men klart, det er jo også en del av det å vokse opp, å erfare at det går bra selv om man blir redd Bare at 4 år er midt i den perioden der de virkelig sliter med å finne ut hva som er sant/ekte og hva som ikke er. Mi på 5,5 spør fortsatt jevnlig om "finnes Batman?", "finnes Karsten og Petra?" "Finnes Morten?" (fra Gjør det selv på NRK) Hun er fortsatt usikker på hva som er ekte, og hva som er oppdiktet. Og derav kommer og så redselen. Antar at hun spør nettopp for å få klarhet så hun slipper redselen. Det blir godt når de kommer dit at de ikke lenger har problemer med å skille virkelighet og film. Samtidig ser man på jo visse drap etc at selv ungdommer og voksne blir forvirret etter for mye gaming... Så er kanskje grunn til å være bevisst rundt dette lenge. Men viktigst er jo å være der og trygge datteren din på at det ikke kommer til å skje At det bare er eventyr. Spør om hun heter Tornerose? Kan gi lettere forståelse for at dette ikke angår henne. At det handler om noen andre. Anonymkode: f3fed...4db 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I går lot jeg fireåringen, hun blir 5 om et par mnd, se Tornerose..tegnefilmen. Jeg trodde kanskje at det ville være en fin film som vi kunne kose oss med. Under filmen stilte hun mange spørsmål om hvem alle var, hva de gjorde, hvordan de var, snill eller slem etc. I natt våknet hun og gråt og sa til meg at når hun blir 16 år , skal hun dø fordi det hadde heksa sagt. Dette var jo klart et mareritt, og jeg forklarte henne at det skal hun aldeles ikke, hun skal være med meg, og at den heksa ikke finnes fordi det er et eventyr. Jeg ble så satt ut og trist, er redd jeg traumatisertr henne med den filmen... Er det noe mer jeg bør gjøre eller er det egentlig bare en del av å vokse opp? Anonymkode: f51e3...2ed Snakk med henne. Det er en del av å vokse opp.. Jeg fikk mareritt av Theodor (bamsen) som kjørte av med trehjulssykkelen sin. Vet aldri hva barn reagerer på. Anonymkode: adc44...8ca
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 Jeg ble skremt av trollene i Fraglene da jeg var på samme alder, ingen traumer eller varige men. Det går bra ingen grunn til bekymring.
Kågebruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 (endret) Jeg ble skremt av The julekalender. Drømte om Nåsåer. Klarer fortsatt ikke å gå turer i skogen når det er mørkt. Og denne musikkvideoen. Endret 8. november 2021 av Kågebruker
Gjest På druen Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 Jeg så the shining da jeg var 6 år. Det eneste som var litt skummelt var den gamle dama som går opp av badekaret.
Silva Pluvialis Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 Barnet blir ikke traumatisert av en disneyfilm. Dette går nok helt fint.
nomore82 Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 Barn får mareritt. Det er en del av barndommen. Da er det vår jobb som voksne å trygge de og vise de forskjellen på fantasi (mareritt/film) og virkelighet. Det er ikke alltid gjort på en straks. Av og til tar det tid og marerittet kan dukke opp igjen senere likt eller med en ny vri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå