AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Jeg er vokst opp med å feire jul med folk jeg ikke liker, eller dvs mer at folk som ikke liker hverandre utstår hverandre bare den/de dagene og det blir sånn klam ukoselig stemning… Som voksen bestemte jeg meg for aldri i livet og måtte gjøre det samme…, men her sitter jeg 😔 Halve slekta er snakker ikke sammen, men jul skal feires sammen… Altså, hvorfor det? Hvorfor snakker ikke folk heller med hverandre og finner hyggelige løsninger (blir venner feks?). Jeg synes det er så fortvilende, men det er kanskje vanlig bortetter med alle skilsmisser osv osv…? Man krangler ikke høylytt el, men man utstår hverandre og det syns jeg er så ukoselig. Tips til løsning? Anonymkode: 5250d...b38
Ost Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Jeg hadde ikke giddet å feire jul i en slik setting. Jul skal være kos, tross alt. Hadde heller feiret alene enn å være med folk jeg ikke liker. Har egentling ingen tips til en løsning utover å skaffe annet selskap.. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Ja familien tror jeg det kalles Anonymkode: 6edc7...76d 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Ja, av og til. Jeg feirer jul sammen med min eks og våre felles barn. Annet hvert år er vi hos eksen, i blant er min eks-svigerfamilie der. Ingen av oss voksne er spesielt begeistret for min ekssvigermor, som er generelt ufin og sosialt svekket. Barna liker henne godt. Det er nå likevel helt greit. Hun er en gammel dame med forvitrede sosiale antenner, det betyr ikke at hun skal måtte sitte alene på julaften. Men gud, jeg er glad jeg slipper å forholde meg til henne resten av året. Anonymkode: 2c8fd...139 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Ja må feire med min bror sin dame. Anonymkode: 4c950...59b 1
Entern Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Nei! Bare folk jeg liker. Veldig veldig få folk.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Tror det er mye kulturelt betinget. Bursdager, jul, nyttårsaften og 17. mai er sosiale høytidsdager der det i vår kultur forventes at man feirer sammen med familien (unge feirer gjerne heller nyttår med venner) hvis man er noen, det vil si hvis man lever innenfor rammene over å være en A4-person. Å være en A4-person står dessverre sterkt i Norge, og man må bryte ned både normer og dermed også forventningene fra de rundt en om en tør gjøre det motsatte. Man kan kanskje risikere å bli utstøtt fra “sin flokk”, dersom man våger. Tør man det? Anonymkode: ddea9...018 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja familien tror jeg det kalles Anonymkode: 6edc7...76d Men, har alle det virkelig sånn? Jeg synes det er helt bortkasta bruk av tid rett og slett! Hadde det vært et være eller ikke være med egne unger hadde jeg nok prøvd å ikke bry meg, bare stått i dårlig stemning så lenge ungene ikke klager, men dette er mer perifere familiemedlemmer som fint kan dele seg i andre grupperinger (og ikke sitte alene). Hvorfor skal de på død og liv være sammen denne ene dagen/få dagene. Jeg forstår det ikke! Anonymkode: 5250d...b38
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Tja, du kan jo velge feire jul alene i steden TS? Finne sine egne tradisjoner? Man må ikke noe som helst som voksen, men man kan som du beskriver velge å ikke lage noe mer drama enn nødvendig denne ene dagen..? Anonymkode: da0ee...b88 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror det er mye kulturelt betinget. Bursdager, jul, nyttårsaften og 17. mai er sosiale høytidsdager der det i vår kultur forventes at man feirer sammen med familien (unge feirer gjerne heller nyttår med venner) hvis man er noen, det vil si hvis man lever innenfor rammene over å være en A4-person. Å være en A4-person står dessverre sterkt i Norge, og man må bryte ned både normer og dermed også forventningene fra de rundt en om en tør gjøre det motsatte. Man kan kanskje risikere å bli utstøtt fra “sin flokk”, dersom man våger. Tør man det? Anonymkode: ddea9...018 Sånn utover mine egne unger ville det vært en lettelse, helt ærlig 😂 Anonymkode: 5250d...b38
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 Nja jeg feirer med familien og jeg liker jo min nærmeste familie men er 1 gjest jeg hadde foretrukket at ikke var der. Er ikke at jeg ikke liker henne direkte bare hadde nok foretrukket jul uten henne. Men sånn er det jo man kan ikke velge alle familiemedlemmer selv Anonymkode: d929b...d29
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, du kan jo velge feire jul alene i steden TS? Finne sine egne tradisjoner? Man må ikke noe som helst som voksen, men man kan som du beskriver velge å ikke lage noe mer drama enn nødvendig denne ene dagen..? Anonymkode: da0ee...b88 Jeg gleder meg til anledningen byr seg så jeg kan feire alene, faktisk. Da er mine barn voksene og kanskje opptatt hos sine svigerfamilier noen jul og andre hos meg ❤️ Anonymkode: 5250d...b38
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 Tror terskelen for å ikke like er ganske lav når det kommer til jula. Alle har sine oppfatninger om hva en jul/julaften skal innebære og blir noe som bryter mot dette så er det noe/noen som ødelegger .Selv synes jeg jul med både foreldre eller svigers er slitsomt, men ungene elsker det og en sånn setting gjør at det er nok voksne til at ungene har det hyggelig hele dagen. Selv er jeg oppvokst med far som jobbet skift så jeg som enebarn var alene hjemme med mamm noen år. Det var grusomt. Hadde jeg feiret hjemme med mann og unger hadde jeg ikke vært fornøyd heller, han har null interesse av jul… Anonymkode: 50e9e...2a9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 Ja, må feire med svigerdatter. Anonymkode: b4494...809
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror terskelen for å ikke like er ganske lav når det kommer til jula. Alle har sine oppfatninger om hva en jul/julaften skal innebære og blir noe som bryter mot dette så er det noe/noen som ødelegger .Selv synes jeg jul med både foreldre eller svigers er slitsomt, men ungene elsker det og en sånn setting gjør at det er nok voksne til at ungene har det hyggelig hele dagen. Selv er jeg oppvokst med far som jobbet skift så jeg som enebarn var alene hjemme med mamm noen år. Det var grusomt. Hadde jeg feiret hjemme med mann og unger hadde jeg ikke vært fornøyd heller, han har null interesse av jul… Anonymkode: 50e9e...2a9 Jeg forstår hva du mener, men det er ikke tilfelle her. Her er det mennesker som har usnakka uenigheter, som unngår hverandre som pesten til vanlig, som lager ugrei stemning innimellom osv osv og allikevel skal man feire jul sammen? Jeg forstår det ikke! Hadde det bare vært duken som hadde feil farge hadde det ikke vært noen sak altså 😊 Anonymkode: 5250d...b38 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, må feire med svigerdatter. Anonymkode: b4494...809 Du må vel ikke det? Hva med høyfjellshotell? Halleluja, det høres digg ut! Anonymkode: 5250d...b38 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 Det hender. Et av familiemedlemmene til min samboer har jeg ikke spesielt sansen for (og ingen av partene snakker sammen ellers), men det hender personen er der når vi feirer jul sammen. Sånn er det nå bare, da. Kan ikke utestenge et av familiemedlemmene heller. Anonymkode: 07db5...0f3 1
Tuppeluri Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 Jeg er ikke spesielt glad i svigers, og har feira jul med de bare en gang. Nå blir det vel oftere siden vi har fått barn. Men personlig, så syns jeg man heller skal holde seg til hvert sitt om det er så forferdelig. Hadde ikke orka, jul skal være koselig ikke full av hat.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det hender. Et av familiemedlemmene til min samboer har jeg ikke spesielt sansen for (og ingen av partene snakker sammen ellers), men det hender personen er der når vi feirer jul sammen. Sånn er det nå bare, da. Kan ikke utestenge et av familiemedlemmene heller. Anonymkode: 07db5...0f3 Nei, du kan jo ikke det, men du kan jo velge å avstå selv. Det går jeg å venter på i min familie, men nei… Alle synes det er så hyggelig med den kleine stemninga den ene dagen/de få dagene i året. Jeg forstår det ikke! Anonymkode: 5250d...b38
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men, har alle det virkelig sånn? Jeg synes det er helt bortkasta bruk av tid rett og slett! Hadde det vært et være eller ikke være med egne unger hadde jeg nok prøvd å ikke bry meg, bare stått i dårlig stemning så lenge ungene ikke klager, men dette er mer perifere familiemedlemmer som fint kan dele seg i andre grupperinger (og ikke sitte alene). Hvorfor skal de på død og liv være sammen denne ene dagen/få dagene. Jeg forstår det ikke! Anonymkode: 5250d...b38 Fasaden vise at vi er en big happy family, at vi feirer jul og er glade alle sammen viktig med fasaden tydeligvis. Jeg fikk nok da jeg var 24 år og orka ikke mer så jeg ga blaffen stakk utenlands med ei venninne i 2018 og vi koste oss på bali. Anonymkode: 6edc7...76d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå