AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Går første året på et studie som er 8 timer unna familie og kjæreste. Jeg starter på denne skolen grunnet en mulighet til å bli psykolog. Nå når jeg er i gang med studie føler jeg på at interessen for å bli psykolog blir mindre og mindre. Vurderer sterkt å søke meg over på en skole som er nærmere hjemme, det blir da det samme studiet, men en mister muligheten å til å bli psykolog. Hva jeg skal gjøre og hva som er best er i tankene mine hele tiden. Ønsker virkelig å bo nærmere hjemme, men fortsatt redd for å angre på å gi slipp på muligheten... Samtidig føler jeg også at det er mye "skam" i så skulle "droppe ut" på grunn av hjemlengsel og å være hjemmekjær. Noen som har vært i samme eller lignende situasjon under studietiden? Eventuelt noen tips? Anonymkode: d733f...9db
Zooey Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Det tar tid å bli glad i et nytt sted når man flytter. Jeg har flyttet en del for studier, både i innland og utenlands og gir meg selv alltid minst ett år på å komme på plass et sted. Hvis jeg var deg ville jeg gitt studiet og stedet en sjanse. Prøver du å bli kjent med folk på studiestedet? Det tar tid å slå rot. Du kan jo alltids flytte tilbake til hjemstedet ditt etter du er ferdig med studiene. Eventuelt kan du foreslå for kjæresten å flytte til samme studieby?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Jeg måtte flytte for å ta høyere utdanning - ikke alle bor på steder med høyskole/universitetet. Det er veldig mange som må flytte for å ta utdanning. Jeg kjenner knapt noen som ikke har måtte flytte. Jeg tror det er sunt å bo et annet sted enn hjemstedet en periode. Anonymkode: c49f5...b9e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Du kan bli psykolog senere. Nå er jo regelen om at bare noen få skoler kan utdanne psykologer opphevet og en masse nye skoler vil tilby utdanningen. Så du skal ikke se bort fra at du kan få studere til psykolog et sted nær deg om ikke lenge. Anonymkode: b58b6...9b6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan bli psykolog senere. Nå er jo regelen om at bare noen få skoler kan utdanne psykologer opphevet og en masse nye skoler vil tilby utdanningen. Så du skal ikke se bort fra at du kan få studere til psykolog et sted nær deg om ikke lenge. Anonymkode: b58b6...9b6 Hvor har du hørt dette? Jeg tar nå en psykologi bachelor på Høgskolen i Innlandet, for å ha muligheten til å dra til Danmark å bli psykolog. Vurdere å heller ta bacheloren i Stavanger eller Bergen som er nærmere, men jeg forstod det slik at det er muligheten til å bli psykolog vekke..? Anonymkode: d733f...9db
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvor har du hørt dette? Jeg tar nå en psykologi bachelor på Høgskolen i Innlandet, for å ha muligheten til å dra til Danmark å bli psykolog. Vurdere å heller ta bacheloren i Stavanger eller Bergen som er nærmere, men jeg forstod det slik at det er muligheten til å bli psykolog vekke..? Anonymkode: d733f...9db Gradsforskriften ble opphevet nå i sommer. Det betyr at alle universiteter og høyskoler som ønsker å tilby psykologi kan gjøre det. Alt de trenger å gjøre er å lage et utdanningsløp som blir godkjent. Flere skoler har varslet at de allerede er i gang med dette og vil kunne tilby psykologi allerede fra neste høst. Klare for å etablere nye utdanninger etter frislipp (khrono.no) Anonymkode: b58b6...9b6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor har du hørt dette? Jeg tar nå en psykologi bachelor på Høgskolen i Innlandet, for å ha muligheten til å dra til Danmark å bli psykolog. Vurdere å heller ta bacheloren i Stavanger eller Bergen som er nærmere, men jeg forstod det slik at det er muligheten til å bli psykolog vekke..? Anonymkode: d733f...9db Liker du studiestedet da? Fram til jeg leste hvor du studerer så tenkte jeg at det tar tid å bli kjent på nytt sted og at det sikkert er positivt å bo litt lengre unna hjemstedet for å bli mer selvstendig og utvikle seg - men når du sier Høgskolen i Innlandet (antar det da er Lillehammer) og at Stavanger og Bergen er nærmere hjemstedet hadde jeg uten tvil byttet. Jeg kjenner HINN-studiemiljøet på Lillehammer og Hamar personlig, og synes det er/var fryktelig dårlig. I tillegg er både Stavanger og Bergen byer som er mye mer interessante enn HINN-stedene. Ikke kast bort studietilværelsen i en traust innlandsby! Studietiden har så mye mer å by på enn det man kan få der. Anonymkode: 1dec5...38d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 Hvis du har mistet interessen for å bli psykolog er det vel ikke så farlig om du mister muligheten? Anonymkode: 1c10c...47b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvis du har mistet interessen for å bli psykolog er det vel ikke så farlig om du mister muligheten? Anonymkode: 1c10c...47b Mye av problemet er at jeg ikke vet om det er reelt at jeg har mistet interessen... eller om det bare er hjemlengselen som finner unnskyldninger til å flytte nærmere hjemme. Anonymkode: d733f...9db
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Liker du studiestedet da? Fram til jeg leste hvor du studerer så tenkte jeg at det tar tid å bli kjent på nytt sted og at det sikkert er positivt å bo litt lengre unna hjemstedet for å bli mer selvstendig og utvikle seg - men når du sier Høgskolen i Innlandet (antar det da er Lillehammer) og at Stavanger og Bergen er nærmere hjemstedet hadde jeg uten tvil byttet. Jeg kjenner HINN-studiemiljøet på Lillehammer og Hamar personlig, og synes det er/var fryktelig dårlig. I tillegg er både Stavanger og Bergen byer som er mye mer interessante enn HINN-stedene. Ikke kast bort studietilværelsen i en traust innlandsby! Studietiden har så mye mer å by på enn det man kan få der. Anonymkode: 1dec5...38d Jeg har hørt mye bra om studiestedet men kjenner meg egentlig ikke igjen i alt det positive. Er masse som skjer og kjekke folk. Men kjenner ikke på at det gir meg noe. Kommer fra en liten bygd med i underkant av 5000 innbyggere (som da er ganske lite), og merker egentlig ikke noen forskjell i størrelsen på hjemstedet mitt og Lillehammer. Men kan fullt hende jeg har lagt «Lillehammer» for hat fordi jeg ønsker å komme nærmere familie og kjæreste. Anonymkode: d733f...9db
Egenskap Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Går første året på et studie som er 8 timer unna familie og kjæreste. Jeg starter på denne skolen grunnet en mulighet til å bli psykolog. Nå når jeg er i gang med studie føler jeg på at interessen for å bli psykolog blir mindre og mindre. Vurderer sterkt å søke meg over på en skole som er nærmere hjemme, det blir da det samme studiet, men en mister muligheten å til å bli psykolog. Hva jeg skal gjøre og hva som er best er i tankene mine hele tiden. Ønsker virkelig å bo nærmere hjemme, men fortsatt redd for å angre på å gi slipp på muligheten... Samtidig føler jeg også at det er mye "skam" i så skulle "droppe ut" på grunn av hjemlengsel og å være hjemmekjær. Noen som har vært i samme eller lignende situasjon under studietiden? Eventuelt noen tips? Anonymkode: d733f...9db Jeg regner med du hadde første valg, andre valg og evt. tredje valg. Du kom inn i studiet, og det er jo første seier. Nå vet jeg ikke hvilken lengde det er tiltenkt. Må du bo der i 3 år? Hvilke muligheter har du på hjemstedet ditt hvis du ikke kan bli psykolog? Kan kjæresten din flytte der du bor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå