Gå til innhold

Graverende feil i journal.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

I og med at den sitter på et litt intimt sted, sa jeg at det tror jeg ikke er nødvendig, siden jeg skal bli grundig undersøkt på sykehuset uansett. Legen sa ikke noe mer enn "ok", men så viste det seg etterpå at hun hadde skrevet "pasienten nektet undersøkelse".😱

Anonymkode: ba837...182

Ja, og det gjorde du jo da også, hva i alle dager er så feil her?! Folk må slutte å ta seg så nær av alt. Leger har en tendens til å skrive objektive observasjoner, som i dette tilfellet. 

Legen hadde jo helt rett?!

Anonymkode: d9845...51e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legen hadde jo helt rett?!

Anonymkode: d9845...51e

Nei, det hadde hun ikke.

Anonymkode: 09022...8f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Slet mye med neseblod i en periode uten at de fant årsaken til det. Det sluttet plutselig av seg selv. I journalen står det: neseblod, blødersykdom? 

Jeg har ikke blødersykdom. Og lei av panikken det fører med seg. 

Anonymkode: 88b0f...46c

Det spørsmålstegnet er jo veldig relevant her. Det betyr at det må sjekkes om det kan ligge en blødersykdom bak, ikke at du har det. Føler på meg at dette journalnotatet kan ha vært en henvisning til hematolog?

Når det fjernes noe fra kroppen skriver legene ofte f eks i rekvisisjonen; ‘’fjernet X, kreft?’’ Selv om mistanken er liten, er det normalt å sjekke. Sånn ‘’panikk’’ kommer ofte av at pasienter ikke har kunnskap til å tolke det leger skriver seg i mellom, og det er litt synd.

Pasientinformasjon er ment for pasienten, journalnotat kan bli for komplisert og enkelt å mistolke. Nå snakker jeg om tilfeller som dette altså, ikke direkte feil, men vet også at mye informasjon blir formidlet muntlig mellom sykepleiere, fordi enkelte pasienter leser journalen sin _under_ sykehusopphold og det kan skape problemer/  merarbeid om de f eks vil ‘’diktere’’ egen journal eller henger seg opp i at det blir skrevet ‘’spiste en porsjon middag’’ når de ‘’kun spiste 2/3 middag’’. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...