Gå til innhold

Graverende feil i journal.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over en som lå ut deler av journalen sin. Der har legen skrevet at det er mange merker på magen som muligens stammer fra selvskading. Dette er tydelig strekkmerker! Hvordan kan en lege få seg til å skrive noe slikt? 

Har dere selv opplevd noe feil? Selv var jeg innlagt på sykehuset i mine ungdomsår og innrømmet bruk av amfetamin. Da jeg ble lagt inn til operasjon noen år senere fikk jeg latterkrampe da det stod "tidligere amfetaminmisbruker". 

Anonymkode: b4864...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke feil når du faktisk hadde misbrukt amfetamin. 

Anonymkode: 9d5f0...2b5

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å prøve ut amfetamin én gang som 17 åring, er noe annet enn å være en amfetaminmisbruker 😅 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å prøve ut amfetamin én gang som 17 åring, er noe annet enn å være en amfetaminmisbruker 😅 

Og du tror det er sånn at når jeg går anestesitilsyn så sier folk gladelig at de er misbrukere? Å nei du, de juger så det renner. 

Anonymkode: 711c2...c85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor skrev ts om misbruk? Blir som å kalle noen alkoholmisbruker fordi de har drukket seg beruset ved noen tilfeller. 

Anonymkode: f97e6...bec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og du tror det er sånn at når jeg går anestesitilsyn så sier folk gladelig at de er misbrukere? Å nei du, de juger så det renner. 

Ser ikke hvordan det er relevant. Og jeg fikk selvfølgelig slettet dette fra min journal, noe som var en unødvendig lang prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var innlagt på sykehus pga en infeksjon, i epikrisen hadde de diagnostisert meg med schizofreni. Foreldrene mine fikk det fjernet (jeg var 15 år).

Har blitt spurt av en medisinstudent om strekkmerkene mine var selvskadingsarr, men det endte ikke opp i journalen.

Anonymkode: f13a3...9d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor skrev ts om misbruk? Blir som å kalle noen alkoholmisbruker fordi de har drukket seg beruset ved noen tilfeller. 

Det er fordi det dreier seg om ulovlige rusmidler og betegnes da som misbruk. Det kan ikke sammenlignes med alkohol som er et lovlig rusmiddel. 

Anonymkode: 9ab9e...3c6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått noe veldig alvorlig feil, men allikevel litt frekt av legen.

Jeg hadde ett år i forveien vært og undersøkt en kul på sykehuset. De sa kulen var godartet og helt fin. Fastlegen ba meg allikevel om å bestille time for kontroll ett år etter, så da dro jeg til fastlegen for å få henvisning. Jeg hadde fått ny fastlege i mellomtiden (fordi den forrige sluttet). Jeg forklarte ny fastlege situasjon og presiserte at jeg ikke merket noe forandring og at jeg bare gjorde som den forrige legen sa. Legen spurte om hun skulle undersøke kulen. I og med at den sitter på et litt intimt sted, sa jeg at det tror jeg ikke er nødvendig, siden jeg skal bli grundig undersøkt på sykehuset uansett. Legen sa ikke noe mer enn "ok", men så viste det seg etterpå at hun hadde skrevet "pasienten nektet undersøkelse".😱

Anonymkode: ba837...182

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet mye med neseblod i en periode uten at de fant årsaken til det. Det sluttet plutselig av seg selv. I journalen står det: neseblod, blødersykdom? 

Jeg har ikke blødersykdom. Og lei av panikken det fører med seg. 

Anonymkode: 88b0f...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slet mye med neseblod i en periode uten at de fant årsaken til det. Det sluttet plutselig av seg selv. I journalen står det: neseblod, blødersykdom? 

Jeg har ikke blødersykdom. Og lei av panikken det fører med seg. 

Anonymkode: 88b0f...46c

Det er jo naturlig å mistenke blødersykdom ved hyppig neseblødninger uten funnet årsakssammenheng. Jeg tror mange misforstår "graverende feil i journalen". 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har aldri fått noe veldig alvorlig feil, men allikevel litt frekt av legen.

Jeg hadde ett år i forveien vært og undersøkt en kul på sykehuset. De sa kulen var godartet og helt fin. Fastlegen ba meg allikevel om å bestille time for kontroll ett år etter, så da dro jeg til fastlegen for å få henvisning. Jeg hadde fått ny fastlege i mellomtiden (fordi den forrige sluttet). Jeg forklarte ny fastlege situasjon og presiserte at jeg ikke merket noe forandring og at jeg bare gjorde som den forrige legen sa. Legen spurte om hun skulle undersøke kulen. I og med at den sitter på et litt intimt sted, sa jeg at det tror jeg ikke er nødvendig, siden jeg skal bli grundig undersøkt på sykehuset uansett. Legen sa ikke noe mer enn "ok", men så viste det seg etterpå at hun hadde skrevet "pasienten nektet undersøkelse".😱

Det er fordi at ved henvisning, selv om sykehuset har bedt om det, er legen pliktig å undersøke for å kunne gi relevant informasjon.  Slik at sykehuset kan vurdere hastegraden av henvisningen. Det er sykt irriterende med pasienter som bare "bestiller" ting.

Anonymkode: a3d4c...bce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fordi det dreier seg om ulovlige rusmidler og betegnes da som misbruk. Det kan ikke sammenlignes med alkohol som er et lovlig rusmiddel. 

Du vet du ikke kan backe opp dette med kilder? Selv røyket jeg noe cannabis og marihuana ungdomsårene og i min journal står det akkurat det. Ordet misbruker brukes ikke

Anonymkode: fa89b...a00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er diagnosekriterier for misbruk, skadelig bruk og avhengighet. Ved bruk oppfyller man ikke disse kriteriene. Med andre ord, man er ingen misbruker om man ikke oppfyller kriteriene for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser ikke hvordan det er relevant. Og jeg fikk selvfølgelig slettet dette fra min journal, noe som var en unødvendig lang prosess. 

Det er selvfølgelig veldig relevant i forhold til narkose feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fordi at ved henvisning, selv om sykehuset har bedt om det, er legen pliktig å undersøke for å kunne gi relevant informasjon.  Slik at sykehuset kan vurdere hastegraden av henvisningen. Det er sykt irriterende med pasienter som bare "bestiller" ting.

Anonymkode: a3d4c...bce

Greit nok det, men da burde jo legen ha forklart meg nettopp det i stedet for å bare si "ok" og skrive at jeg nektet undersøkelse. Jeg var 20 år den gangen, så jeg visste ikke så mye om hvordan det med henvisning fungerte. Jeg hadde ikke nektet om hun hadde forklart hvorfor undersøkelsen måtte gjennomføres. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er selvfølgelig veldig relevant i forhold til narkose feks. 

Poenget er at ditt innlegg ikke var relevant for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte om en operasjon ( slankeoperasjon) og da måtte jeg snakke med en sykepleier om dette med å holde avtaler, noe jeg stusset over fordi jeg  har nå alltid klart å holde avtalene mine, men hun sa at jeg hadde forlatt sykehuset før jeg kunne etter en abort, jeg bare Hæ""" jo den og den datoen så hadde jeg kommet inn på sykehuset for å foreta en abort, men så da de skulle fortsette så hadde jeg bare sagt at jeg skulle på toalettet og ikke kommet tilbake. Vel sier jeg, jeg kan bevise at jeg var et helt annet sted den dagen, de bare nei du var her, vel saken er den at jeg den dagen møtte kl 0700 på sykehuset 100 mil unna for å ha et keisersnitt. Så det er visst gjort en feil og det kan jeg bevise.  Borte ble anmerkningen

Anonymkode: 9c6eb...21c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg søkte om en operasjon ( slankeoperasjon) og da måtte jeg snakke med en sykepleier om dette med å holde avtaler, noe jeg stusset over fordi jeg  har nå alltid klart å holde avtalene mine, men hun sa at jeg hadde forlatt sykehuset før jeg kunne etter en abort, jeg bare Hæ""" jo den og den datoen så hadde jeg kommet inn på sykehuset for å foreta en abort, men så da de skulle fortsette så hadde jeg bare sagt at jeg skulle på toalettet og ikke kommet tilbake. Vel sier jeg, jeg kan bevise at jeg var et helt annet sted den dagen, de bare nei du var her, vel saken er den at jeg den dagen møtte kl 0700 på sykehuset 100 mil unna for å ha et keisersnitt. Så det er visst gjort en feil og det kan jeg bevise.  Borte ble anmerkningen

Anonymkode: 9c6eb...21c

Herregud 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Kom over en som lå ut deler av journalen sin. Der har legen skrevet at det er mange merker på magen som muligens stammer fra selvskading. Dette er tydelig strekkmerker! Hvordan kan en lege få seg til å skrive noe slikt? 

Har dere selv opplevd noe feil? Selv var jeg innlagt på sykehuset i mine ungdomsår og innrømmet bruk av amfetamin. Da jeg ble lagt inn til operasjon noen år senere fikk jeg latterkrampe da det stod "tidligere amfetaminmisbruker". 

Jeg fjernet en kul med brystvev i 2005. Det ble tatt 2 prøver av den, som bekreftet at dette var nettopp brystvev. I forbindelse med at det oppsto en ny kul I 2013, skrev en legge at kulen jeg hadde fjernet 8 år tidligere sannsynligvis var en "talgkjerte" (altså en kvise).

Anonymkode: 557f6...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...