AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Jeg sitter på 150k i "frie midler" som jeg har behov for å bruke 6-8 måneder frem i tid. I mellomtiden har jeg selvfølgelig lyst på avkastning på disse midlene, men er usikker på hvordan. Dette er penger utover buffer og fondsparing. Ønsker i utgangspunktet å unngå høy risiko og null-rente. Hvordan ville DU investert 150k med såpass kort tidshorisont? Anonymkode: b6ede...296
Knirke Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Ville kjøpt aksjer i en av de store bankene.
Duraton Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sitter på 150k i "frie midler" som jeg har behov for å bruke 6-8 måneder frem i tid. I mellomtiden har jeg selvfølgelig lyst på avkastning på disse midlene, men er usikker på hvordan. Dette er penger utover buffer og fondsparing. Ønsker i utgangspunktet å unngå høy risiko og null-rente. Hvordan ville DU investert 150k med såpass kort tidshorisont? Anonymkode: b6ede...296 Crypto?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 De som foreslår krypto og aksjer med tidshorisont på 6-8 mnd aner ikke hva investering i disse sektorene er eller går ut på. Du har ingen andre valg her enn høyrentekonto om du ikke vil risikere å gå i minus innen du må ta ut pengene. Google deg fram til hvem som har best rente nå. Det vil uansett utgjøre piss i havet. Anonymkode: e1302...22d 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Kanskje du kan låse de på en konto og få mer rente? Renta er uhorvelig lav men pengene er sikre.Har selv sittet på ganske store beløp i banken, sikkert dumt men jeg har ikke turt noe annet … Tror også man må skatte av fortjenesten på aksjer og fond. Anonymkode: 65a41...43b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje du kan låse de på en konto og få mer rente? Renta er uhorvelig lav men pengene er sikre.Har selv sittet på ganske store beløp i banken, sikkert dumt men jeg har ikke turt noe annet … Tror også man må skatte av fortjenesten på aksjer og fond. Anonymkode: 65a41...43b Du må også skatte av den renta du får på en sparekonto. Anonymkode: dadb0...118
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du må også skatte av den renta du får på en sparekonto. Anonymkode: dadb0...118 Renta du får på en sparekonto nå er en spøk så det er ikke mye skatt akkurat. Likevel det beste alternativet man har med så kort horisont. Anonymkode: e1302...22d
Knirke Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: De som foreslår krypto og aksjer med tidshorisont på 6-8 mnd aner ikke hva investering i disse sektorene er eller går ut på. Du har ingen andre valg her enn høyrentekonto om du ikke vil risikere å gå i minus innen du må ta ut pengene. Google deg fram til hvem som har best rente nå. Det vil uansett utgjøre piss i havet. Anonymkode: e1302...22d Med den prisveksten som er i dag og den lave innskuddsrenten går man i minus ved å ha pengene på høyrentekonto.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Knirke skrev (14 minutter siden): Med den prisveksten som er i dag og den lave innskuddsrenten går man i minus ved å ha pengene på høyrentekonto. Kom gjerne med andre alternativer som ikke innebærer risiko for at pengene ikke er 30% I minus om 6 mnd når TS trenger de. For det er nøkkelordet her; 6-8 mnd til hn TRENGER de. Anonymkode: e1302...22d 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Kom gjerne med andre alternativer som ikke innebærer risiko for at pengene ikke er 30% I minus om 6 mnd når TS trenger de. For det er nøkkelordet her; 6-8 mnd til hn TRENGER de. Anonymkode: e1302...22d På fondslistene til feks Sbanken og Nordnet gis det en indikasjon på risikograden fondene de tilbyr har. Det er bare deg som kan avgjøre din risikovilje. Om du absolutt ikke kan tape pengene da er det vel sikrest med konto i en vanlig norsk bank, selv om vanlig inflasjon og spådd rente tilsier at du nesten er garantert å tape ca 1-2% kjøpekraft på pengene innen seks måneder. Grafen under fra https://www.finansportalen.no/plassere-penger/risiko-og-avkastning/ synes jeg var fin til å forklare forholdet mellom de ulike fondstypene (selv om obligasjonsfond kan variere veldig). Blant aksjefond tror jeg globale eller nordiske index-fond er blant de tryggeste som likevel ofte har ok fortjeneste. Men dette er historisk, det kan hende vi er inne i en tid nå med pandemi og større risiko for krakk og finansuro enn vi har vært de siste ti årene. Anonymkode: 0779e...bfc
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): På fondslistene til feks Sbanken og Nordnet gis det en indikasjon på risikograden fondene de tilbyr har. Det er bare deg som kan avgjøre din risikovilje. Om du absolutt ikke kan tape pengene da er det vel sikrest med konto i en vanlig norsk bank, selv om vanlig inflasjon og spådd rente tilsier at du nesten er garantert å tape ca 1-2% kjøpekraft på pengene innen seks måneder. Grafen under fra https://www.finansportalen.no/plassere-penger/risiko-og-avkastning/ synes jeg var fin til å forklare forholdet mellom de ulike fondstypene (selv om obligasjonsfond kan variere veldig). Blant aksjefond tror jeg globale eller nordiske index-fond er blant de tryggeste som likevel ofte har ok fortjeneste. Men dette er historisk, det kan hende vi er inne i en tid nå med pandemi og større risiko for krakk og finansuro enn vi har vært de siste ti årene. Anonymkode: 0779e...bfc Jeg er ikke uenig med deg på generell basis, selv har jeg min største post i globalt indeksfond og 2 mindre poster i fond som er litt mer spisset. Problemet til TS er tidshorisonten og at det ikke er rom for risiko. Hn har ikke mulighet til å ri av stormen om markedet plutselig dupper. Uansett om du velger fond med lav risiko så vil man likevel risikere å gå i minus. Nå i høst feks så var nedgangen betydelig for mange. Selv hadde jeg god avkastning og var plutselig titusener i minus på kort tid. Fordi jeg har lang tidshorisont og i tillegg puttet penger inn på bunn så er jeg nå godt i pluss igjen, men hvis TS står i en situasjon på det tidspunktet hvor hn ikke kan vente så er faren for tap mye høyere enn 2% pga inflasjon. Problemet er tidshorisonten. Anonymkode: e1302...22d 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): På fondslistene til feks Sbanken og Nordnet gis det en indikasjon på risikograden fondene de tilbyr har. Det er bare deg som kan avgjøre din risikovilje. Om du absolutt ikke kan tape pengene da er det vel sikrest med konto i en vanlig norsk bank, selv om vanlig inflasjon og spådd rente tilsier at du nesten er garantert å tape ca 1-2% kjøpekraft på pengene innen seks måneder. Grafen under fra https://www.finansportalen.no/plassere-penger/risiko-og-avkastning/ synes jeg var fin til å forklare forholdet mellom de ulike fondstypene (selv om obligasjonsfond kan variere veldig). Blant aksjefond tror jeg globale eller nordiske index-fond er blant de tryggeste som likevel ofte har ok fortjeneste. Men dette er historisk, det kan hende vi er inne i en tid nå med pandemi og større risiko for krakk og finansuro enn vi har vært de siste ti årene. Anonymkode: 0779e...bfc Ikke i trådstarters tidshorisont. Her er utviklingen i DNB Global Indeks siste 3 år, som er blant de mest anbefalte indeksfondene. Super utvikling over 3 år, men hva hvis man investerte i januar 2020 og trengte pengene mars 2020? Selv ikke anbefalte indeksfond er særlig trygge med den tidshorisonten TS har. TS må velge, enten trygghet eller mulighet for bedre avkastning - man får ikke begge deler uten risiko. Anonymkode: 406b8...3b1
Knirke Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 12 hours ago, AnonymBruker said: Kom gjerne med andre alternativer som ikke innebærer risiko for at pengene ikke er 30% I minus om 6 mnd når TS trenger de. For det er nøkkelordet her; 6-8 mnd til hn TRENGER de. Anonymkode: e1302...22d DNB Bank gir 4,17% i utbytte. Bank-aksjer er i tillegg stabile og har lav risiko. Til sammenligning får du 0,7% innskuddsrente ved å binde pengene på konto i samme bank i 6 måneder.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 Knirke skrev (8 minutter siden): DNB Bank gir 4,17% i utbytte. Bank-aksjer er i tillegg stabile og har lav risiko. Til sammenligning får du 0,7% innskuddsrente ved å binde pengene på konto i samme bank i 6 måneder. DNB gir ikke garantert 4,17% utbytte. Og du får 1,1% (på nåværende tidspunkt) innskuddsrente på bankkonto. Innskuddsrenta er også på vei oppover, sammen med generell rentestigning. Anonymkode: 7765f...6f5
Summeer Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 Det tilkommer også gebyrer på fond, enten forvaltning eller ved salget. 6-8 mnd og penger man MÅ ha gjør at du bør ha pengene på høyrentekonto. 150k er uansett ikke mer enn det jeg har på bufferkonto nå, siden vi skal male huset neste sommer og vi håper vi kan reise på en stor ferie, så jeg har vridd sparingen min i noen mnd vekk fra fond siden man ikke gjør sånt på kreditt 😉 Evt bør du betale ned gjeld som har høyere rente enn sparekonto, og så sette de pengene du burde betalt på gjelden inn på sparekontoen. Da "vinner du" ifht at du kaster penger på rentekostnader og gebyrer.
Knirke Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: DNB gir ikke garantert 4,17% utbytte. Og du får 1,1% (på nåværende tidspunkt) innskuddsrente på bankkonto. Innskuddsrenta er også på vei oppover, sammen med generell rentestigning. Anonymkode: 7765f...6f5 Nei, det gjør du ikke: https://www.dnb.no/sparing/prisliste-sparing Og jo, utbytte er noe man er garantert. Tallet 4,17 kan forandre seg, men utbytte får man. Det er jo bankene som tjener på at utlånsrentene øker. Innskuddsrenten kommer ikke til å øke tilsvarende, det kan du bare drømme om. Ved å ha aksjer i banken får du en del av overskuddet. Som banksparer er du den nyttige idioten som banken låner penger gratis fra, som de i sin tur låner ut videre til mangedobbel rente.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke uenig med deg på generell basis, selv har jeg min største post i globalt indeksfond og 2 mindre poster i fond som er litt mer spisset. Problemet til TS er tidshorisonten og at det ikke er rom for risiko. Hn har ikke mulighet til å ri av stormen om markedet plutselig dupper. Uansett om du velger fond med lav risiko så vil man likevel risikere å gå i minus. Nå i høst feks så var nedgangen betydelig for mange. Selv hadde jeg god avkastning og var plutselig titusener i minus på kort tid. Fordi jeg har lang tidshorisont og i tillegg puttet penger inn på bunn så er jeg nå godt i pluss igjen, men hvis TS står i en situasjon på det tidspunktet hvor hn ikke kan vente så er faren for tap mye høyere enn 2% pga inflasjon. Problemet er tidshorisonten. Anonymkode: e1302...22d TS her. Jeg driver allerede med fondsparing, og vurderer egentlig å lempe disse frie midlene inn i indeksfondene jeg allerede har, på tross av at "alle" fraråder fondsparing med kort tidshorisont. Fondene jeg sitter med gikk betraktelig ned i september/oktober, men er nå tilbake på et nivå (6-7% i pluss) før fallet. Jeg MÅ ikke være 100% risikoavers. I så fall hadde jeg latt de stå på sparekonto og tape seg i verdi. Aksjer og krypto blir for mye dag-til-dag spenning for min del. Skjønner dog jeg ikke kan få i pose og sekk her. Anonymkode: b6ede...296
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 Jeg ville vurdert å nedbetale gjeld, men den eneste gjelden jeg har er studielån. Bolig er nedbetalt. Anonymkode: b6ede...296
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): TS her. Jeg driver allerede med fondsparing, og vurderer egentlig å lempe disse frie midlene inn i indeksfondene jeg allerede har, på tross av at "alle" fraråder fondsparing med kort tidshorisont. Fondene jeg sitter med gikk betraktelig ned i september/oktober, men er nå tilbake på et nivå (6-7% i pluss) før fallet. Jeg MÅ ikke være 100% risikoavers. I så fall hadde jeg latt de stå på sparekonto og tape seg i verdi. Aksjer og krypto blir for mye dag-til-dag spenning for min del. Skjønner dog jeg ikke kan få i pose og sekk her. Anonymkode: b6ede...296 Helt riktig at nivået nå er tilbake igjen, men hadde du trengt pengene dine i oktober så hadde du måtte ta ut med tap. Dette er ikke noe man kan forutse og å gamble kan være svært dumt. Det er såklart en risiko du vurderer selv. Personlig hadde jeg ikke tatt den. Anonymkode: e1302...22d
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 Knirke skrev (1 time siden): DNB Bank gir 4,17% i utbytte. Bank-aksjer er i tillegg stabile og har lav risiko. Til sammenligning får du 0,7% innskuddsrente ved å binde pengene på konto i samme bank i 6 måneder. Bankaksjer er ikke noe mer stabile enn andre aksjer. DNB var nede i 104kr for 1,5 år siden, nå oppe i 215kr. Kan fort falle tilbake igjen om ting surner på aksjemarkedet. Aksjemarkedet har generelt steget veldig mye det siste året. Så jeg vil ikke anbefale å investere i det hvis du vil ha en mest mulig risikofri investering med en horisont på 6-8 måneder. Obligasjonsfond er nok tingen for deg som vil ha liten risiko men høyere forventet avkastning enn bankrente. Anonymkode: 45804...c09 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå