Lilylune Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Altså mer enn å vite hvem som er president i USA etc? Tror du at du fint kunne henge med en diskusjon med amerikanere som snakker om amerikansk politikk? Kjenner noen amerikanere. Tidligere fulgte jeg kun med litt da det var valg.
Morpheus Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Nei. Hvorfor skulle jeg det? Eller i Eritrea, Ghana og Japan? De får seile i sin egen sjø. 2
pinnelinn Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Ja jeg kan ufrivillig mye om amerikansk politikk. Norske medier er oppslukt i alt som foregår i USA. Det er umulig å unngå. Jeg vedder en tier på alle her på KG vet hva Biden spiste til frokost 9. august, mens de må google hva statsministeren i Danmark heter. 1
Lilylune Skrevet 8. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2021 pinnelinn skrev (6 minutter siden): Ja jeg kan ufrivillig mye om amerikansk politikk. Norske medier er oppslukt i alt som foregår i USA. Det er umulig å unngå. Jeg vedder en tier på alle her på KG vet hva Biden spiste til frokost 9. august, mens de må google hva statsministeren i Danmark heter. Ja, det er vanskelig å ikke legge merke til slike ting, men jeg føler at de tingene norske medier tar opp fortsatt bare graver litt på overflaten og snakker mer om skandaløse ting som skjer. Nå mener jeg mer inngående forståelse av systemet der.
pinnelinn Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Lilylune skrev (4 timer siden): Ja, det er vanskelig å ikke legge merke til slike ting, men jeg føler at de tingene norske medier tar opp fortsatt bare graver litt på overflaten og snakker mer om skandaløse ting som skjer. Nå mener jeg mer inngående forståelse av systemet der. Folk flest i Norge vet hva Gerrymandering er, og de vet hvem som er borgermester i New York og hvorfor Høyesterett spiller så viktig rolle i abortdebatten i Mississippi. Mer dyptgående dekning av et annet lands anliggende er det ikke mulig å komme. Mediene i Norge dekker ikke forhold i eget land like inngående engang. 3
Fufu Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Det som skjer i USA er litt mer relevant mtp på resten av verden enn det som skjer i Ghana, så selvfølgelig følger jeg mer med der enn resten av verden. På samme måte som jeg vet litt mer om Storbritannia, Frankrike og Kina enn andre land. 2
KapteinJ Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 Jeg vil si jeg kan veldig mye om amerikansk politikk. Kan navngi de fleste komitélederne i kongressen og kan nok navnet på en større andel av senatet enn det norske Stortinget (jeg er langt over snittet interessert i norsk politikk, men kan nok ikke navnet på mer enn halvparten). Amerikansk politikk er ikke bare svært interessant og en av mine store hobbyer, men svært viktig for det globale aksjemarkedet og dermed for investeringer. Mange katalysatorer kommer fra politisk hold og om man har litt peiling er det ofte meravkastning å hente ovenfor et nervøst marked som ofte priser seg litt konservativt i møte med politisk usikkerhet. 2
Druid Skrevet 9. november 2021 #8 Skrevet 9. november 2021 Lilylune skrev (21 timer siden): Altså mer enn å vite hvem som er president i USA etc? Tror du at du fint kunne henge med en diskusjon med amerikanere som snakker om amerikansk politikk? Kjenner noen amerikanere. Tidligere fulgte jeg kun med litt da det var valg. Jeg kan mye om systemet og det politiske landskapet, endel kultur og følgelig litt om hva ting betyr. Men jeg lærer ofte nye ting; systemet er sofistikert og har mange overraskende faktorer For folk flest handler politikk om lokale saker, og jeg sliter med å bry meg om dem. Det er mye grunnen til at interessen min stort sett stopper på president-nivå, og jeg er mere interessert i det politiske håndverket enn politikken.
Måneklokke Skrevet 9. november 2021 #9 Skrevet 9. november 2021 Jeg kan ikke så mye, og kunne nok ikke hengt med i en skikkelig debatt mellom amerikanere. Jeg får jo med meg mye, men kan ikke diskutere det på et dypere nivå. Såpass ærlig må jeg være med meg selv.
Isambard Skrevet 9. november 2021 #10 Skrevet 9. november 2021 (endret) Nei, jeg vet altfor lite og jeg tror mange grovt overvurderer hvor mye de vet om temaet. Jeg tror få vet mye konkret om hvordan velferdssystemet eller skattesystemet i USA fungerer. Alle har veldig sterke meninger. Årsaken er at nesten alt man leser om USA er sterkt politisert. USA er et symbol på høyrepolitikk, men er samtidig i frontlinjen når det gjelder liberale ideer. Endret 9. november 2021 av Isambard 1
Gjest Optimo Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 Nei. Jeg husker vi lærte ganske mye om systemet der borte på vgs, men det er lenge siden og jeg har glemt det meste. Er ikke interessert heller.
jabx Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 Morpheus skrev (På 8.11.2021 den 11.31): Nei. Hvorfor skulle jeg det? Eller i Eritrea, Ghana og Japan? De får seile i sin egen sjø. En av våre nærmeste allierte, hvis politikk påvirker hele verden? Neida, helt irrelevant! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå