tussi84 Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Har en gutt på 13 mnd, og han spiser mye. Han hadde like vel lagt på seg bare 150 g de siste 3 mnd. I løpet av en dag spiser han stort sett dette: Frokost: 1 - 1,5 brødskiver med pålegg + 200 mme. (Vi har fått beskjed om å vente med vanlig melk enda pga reflux) Lunsj: 1,5 - 2 brødskiver + vann. Ettermiddagsmat (i barnehagen) 1 - 2 brødskiver + vann. De dagene han ikke er i bhg er det heller litt frukt. Middag: en barneporsjon like stort som ca 1 middagsglass. Av og til spiser han det samme som oss, andre ganger får han mat fra glass. Kvelds: 1 porsjon grøt eller 1 brødskive med 130 mme ved siden av. Hvor mye spiser deres 1 åringer?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Synes det var veldig mye brød. Og mat på glass? Ungen er ett år og burde virkelig få et ordentlig og mer variert kosthold. Anonymkode: c228f...092 6
tussi84 Skrevet 8. november 2021 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes det var veldig mye brød. Og mat på glass? Ungen er ett år og burde virkelig få et ordentlig og mer variert kosthold. Anonymkode: c228f...092 Det er ikke alltid han klarer eller kan spise den middagen vi lager. Enten fordi han sliter med å tygge kjøtt som ikke er mørt, eller fordi maten er krydret. Reflux spiller også inn her. Hvis vi har middag som han kan spise+ er mørt så får han det samme som oss. Og når de er så små så foretrekker barnehagen at han får brødskiver til de måltidene som er i barnehagen. De har ikke mulighet til å sitte å mate han med skje så mye. Han klarer å spise brødskiver selv, men ikke andre ting. Ser egentlig ikke det store problemet med brødskiver uansett. Jeg og de fleste rundt meg da vi var små vokste opp på 3 brødmåltideer om dagen + middagen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Jeg syns egentlig det er litt fascinerende hvor store variasjoner det er i mengden mat småbarn spiser. Uten at det er noe galt, de er bare forskjellige. Vår er 1,5 år og spiser lite til frokost, 5-6 tørre havrefras ble det i dag. Og kanskje noen slurker melk. Til lunsj i dag gjetter jeg at hun spiser i underkant av en brødskive, samt biter av paprika og eple. Pålegget plukker hun av, hvis jeg har på pålegg hun ikke kan plukke av, spiser hun ikke. Hun er ikke så glad i melk, men drikker godt med vann. Ettermiddagsmaten har jeg ikke kontroll på, men de sier hun spiser lite med mindre det er pasta. Til middag i går spiste hun et par biter svinefilet og ganske mye paprika. Det varierer hvor mye hun spiser til middag, enkelte dager kan hun spise godt da. Til kvelds spiser hun grøt eller yoghurt og gryn/musli, et par skjeer hvis hun spiste en del middag og en full barneskål hvis hun spiste lite til middag. Storesøsteren spiste dobbelt så mye ved samme alder, og var temmelig altetende, mens lillesøster er mest glad i tørt brød, yoghurt naturell, rå paprika (flaks!), eple, banan og pasta som ikke har vært i nærheten av noe saus. Men hun følger vekstkurven sin og er aktiv og fornøyd. Anonymkode: f458f...15b 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 tussi84 skrev (18 minutter siden): Det er ikke alltid han klarer eller kan spise den middagen vi lager. Enten fordi han sliter med å tygge kjøtt som ikke er mørt, eller fordi maten er krydret. Reflux spiller også inn her. Hvis vi har middag som han kan spise+ er mørt så får han det samme som oss. Og når de er så små så foretrekker barnehagen at han får brødskiver til de måltidene som er i barnehagen. De har ikke mulighet til å sitte å mate han med skje så mye. Han klarer å spise brødskiver selv, men ikke andre ting. Ser egentlig ikke det store problemet med brødskiver uansett. Jeg og de fleste rundt meg da vi var små vokste opp på 3 brødmåltideer om dagen + middagen. Det er så uendelig mye mer enn brødskive dere kan sende med. Yoghurt på klemmepose, grove pannekaker, bananlapper, grønnsaker, eggemuffins, omelett, ost, fiskekake, lunsjkake osv... Faren med å holde på slik dere gjør, er at ungen blir matlei om kort tid og dere vil slite med å få i han brødskive. Vi er heldigvis kommet mye lenger enn 80 tallet da brød og grøt var det eneste ungene fikk. Anonymkode: c228f...092 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 tussi84 skrev (6 timer siden): Det er ikke alltid han klarer eller kan spise den middagen vi lager. Enten fordi han sliter med å tygge kjøtt som ikke er mørt, eller fordi maten er krydret. Reflux spiller også inn her. Hvis vi har middag som han kan spise+ er mørt så får han det samme som oss. Og når de er så små så foretrekker barnehagen at han får brødskiver til de måltidene som er i barnehagen. De har ikke mulighet til å sitte å mate han med skje så mye. Han klarer å spise brødskiver selv, men ikke andre ting. Ser egentlig ikke det store problemet med brødskiver uansett. Jeg og de fleste rundt meg da vi var små vokste opp på 3 brødmåltideer om dagen + middagen. Refluks spiller inn? Hvordan da? Middagsglass og brød hjelper jo i alle fall ikke på refluks! Hvilken middag spiser dere som barnet ikke kan spise? Anonymkode: 66a5b...301
GulSitron Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Min på ett år spiser en til to skiver brød til frokost, to eller tre skiver til lunsj, frukt som mellommåltid (alt dette i barnehagen) så får han middag hjemme, tilpasset han. Alt fra pasta bolognese, fisk og kjøttkaker til gryteretter osv. Han får smake på det han ønsker (av ting ettåringer kan spise) og spise så mye han vil. Så er det grøt eller brødskiver til kveldsmat. (1-1.5 brødskiver) i barnehagen får han melk til måltider og vann som tørstedrikk. Hjemme får han primært vann og melk til kvelds. Saft styrer vi unna, men lar han få litt i helgene.
Silla123 Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 Jeg unngår litt bevisst brødskiver til min fordi de er jo helt ville på det i barnehagen, de får jo brød hele tiden nesten og jeg synes det blir litt voldsomt. Mengden vår gutt spiser varierer veldig. Enkelte dager er han litt småspist mens andre dager sluker han maten. Jeg ammer fremdeles i tillegg, så det blir en morgen amming, og en amming etter barnehagen + en før leggetid. Til frokost her så pleier min å spise en skål med grøt, eller omelett med paprika og servelat biter inni, litt oppkuttet agurk og bittelitt brødbiter ved siden av. Har også fått grove vafler iblant (ikke sukker eller noe sånt i) med pålegg. Så i barnehagen serverer de jo brød 2 ganger, litt frukt etter andre måltidet, en gang i uka serverer de et varmt måltid. Etter barnehagen pleier han å være veldig sulten, så han spiser som oftest opp middagen sin. Er det noe nytt så spiser han kanskje bittelitt, så pleier jeg å gi han noe han er kjent med etterpå for å mette. Skal også sies at han sluuuuker frukt hver gang, han spiser lett 2 svære nektariner på rappen foreksempel. Kveldsmaten pleier jeg ikke å få i han så mye egentlig, da er det liksom puppen som gjelder 😂 Pleier å spise bittelitt grøt eller yoghurt. Synes det er viktig at de får smake og eksperimentere med mye, så vi har ofte nye retter her som han er skeptisk til i begynnelsen, men det meste faller i smak til slutt 😃 Prøver å ikke oppdra en kresen unge, men er lettere sagt enn gjort 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå