AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Når der er 10-12år gamle. Hvorfor? Samme foreldrene lar barna på 8-11år ha snap, insta og fb. Når de fleste er oppegående foreldre som setter grenser og prøver å følge det. Så er det alltid noen (5-6stykker i hver klasse) som driter i det. Og lar barna som kommer på besøk se filmer med 15,16 og 18års grense når de er 10-12år. Omsorgsvikt!! Hva dere gjør er en ting men å la andre sine barn se er overhodet ikke greit! Og sen skrytingen på skolen om at de ser det håper jeg blir tatt fatt i og sendt melding til barnevernet. Er dere virkelig så tafatte? Noen tåler å se det ene og det andre, men de er altfor liten og det er deres ansvar å passe på det! Å spille ett spill feks fortnite når du er 10år er ikke farlig, ikke blod og skumle ting og mye lagarbeid og gøy. Men å la de se skumle filmer eller serier langt over deres nivå. Hvorfor?? Lettere for andre å holde på grensene når alle kan ha en tydelig grense. Og om dere på liv og død må la de se ting så la være og skryt på skolen!!Og trykke ned andre som ikke får lov! Anonymkode: e922d...d30 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Ikke skjær alle over en kam da. Mitt barn får se på enkelte ting med høyere aldersgrense (ikke squid game) om jeg har sett det selv og vurdert at han tåler det. Men kun når han er alene, ikke når han har besøk. Og han får ikke være på noen sosiale media. Det meste av det han får se får de fleste andre i klassen hans også lov å se, så jeg tviler på han skryter av det på skolen, det er det ingen grunn til. Anonymkode: 314ee...70f 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 men tror du at barna får lov av foreldrene å se på squid game for eksempel fordi de skryter om det på skolen? Da hadde jo hele tredjeklassen hvor min datter går sett IT også, inkludert min egen. Jeg er streng på aldersgrenser, men datteren min har snapchat. Hun har kun de nærmeste i familien som kontakter og jeg sjekker regelmessig at dette ikke forandrer seg. Hun interesserer seg veldig lite for det, men har lært seg å bruke det og vi "øver" frem til riktig alder. Det samme gjelder instagram som hun har bruker for kjæledyret vårt på. Anonymkode: b404b...5ea
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 TS skjærer da ikke alle over en kam. Hvorfor skal det alltid vris på ting her? Disse foreldrene er hjernedøde. Anonymkode: 143cc...08c 16
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Min søster som jobber i barnehage fortalte meg at de eldste ungene på avdelingen har sett squidgame og vil leke lekene de leker i serien. Anonymkode: 0da7f...f83
NeverMore Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Når der er 10-12år gamle. Hvorfor? Samme foreldrene lar barna på 8-11år ha snap, insta og fb. Når de fleste er oppegående foreldre som setter grenser og prøver å følge det. Så er det alltid noen (5-6stykker i hver klasse) som driter i det. Og lar barna som kommer på besøk se filmer med 15,16 og 18års grense når de er 10-12år. Omsorgsvikt!! Hva dere gjør er en ting men å la andre sine barn se er overhodet ikke greit! Og sen skrytingen på skolen om at de ser det håper jeg blir tatt fatt i og sendt melding til barnevernet. Er dere virkelig så tafatte? Noen tåler å se det ene og det andre, men de er altfor liten og det er deres ansvar å passe på det! Å spille ett spill feks fortnite når du er 10år er ikke farlig, ikke blod og skumle ting og mye lagarbeid og gøy. Men å la de se skumle filmer eller serier langt over deres nivå. Hvorfor?? Lettere for andre å holde på grensene når alle kan ha en tydelig grense. Og om dere på liv og død må la de se ting så la være og skryt på skolen!!Og trykke ned andre som ikke får lov! Anonymkode: e922d...d3 Men så var det dette med å dra alle over samme kam som du gjør, og som alle påpeker her. Omsorgssvikt? Nei. Lite gjennomtenkt? Absolutt. Samtidig er ikke dette noe du i og for seg har noe med, foreldre kjenner egne barn, hva de tåler etc. Det betyr ikke at jeg syns det er videre lurt, men jeg har ansvar for mine barn og hva de tillates, ikke andres. Jeg setter reglene i mitt hus. Det sagt, de får ikke se ting uten at jeg har sett det først, og godkjent. Og ikke lar vi besøk se noe jeg er usikker på om de har lov til hjemme. Det er ingen barnevernsmat dette. Endret 8. november 2021 av NeverMore 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): men tror du at barna får lov av foreldrene å se på squid game for eksempel fordi de skryter om det på skolen? Da hadde jo hele tredjeklassen hvor min datter går sett IT også, inkludert min egen. Jeg er streng på aldersgrenser, men datteren min har snapchat. Hun har kun de nærmeste i familien som kontakter og jeg sjekker regelmessig at dette ikke forandrer seg. Hun interesserer seg veldig lite for det, men har lært seg å bruke det og vi "øver" frem til riktig alder. Det samme gjelder instagram som hun har bruker for kjæledyret vårt på. Anonymkode: b404b...5ea Du er jo det motsatte av streng. Hvorfor har du så vanskelig for å følge anbefalingene? Det er slike foreldre som deg som ødelegger for alle andre. Anonymkode: 3b13f...d0c 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 Jeg er helt enig. Serien Squid Game skulle helst hatt 18 års aldersgrense, og jeg skjønner ikke hvorfor noen tillater at små barn får se på det. Når det er sagt, konseptet battle royale i spillet Fortnite som noen nevner, kommer fra en særdeles grov japansk film, hvor ungdommer må drepe hverandre og være den siste igjen. Av og til får trender sitt eget liv. Har en niese som vil leke rødt og grønt lys, men det er ikke fordi hun har sett Squid Game selv. Nå er det Roblox og ditt og datt. Anonymkode: 5d0f2...527 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Har en 12-åring. Har ikke satt noen aldersgrense på Netflixen hennes. Dagen Squid Games kom ut hadde hun sett den. Jeg ante ingenting om den, og tenkte ikke engang over høy aldersgrense før det begynte å strømme på med advarsler overalt. Vanligvis ser hun bare søte barne-og ungdomsserier så jeg har vel vært naiv nok til å stole på henne. Hun har også snap og tiktok. Det første for å ha kontakt med venner. Tiktok for kreativiteten. Vet at det også på Tiktok er mye rart, men vi ser en 12-åring som får ny tegneinspirasjon, vil bake selv på kjøkkenet, finner bretteteknikker til klær på rommet, enkel pynting av rommet sitt, enkle treningsøvelser. Så jeg kommer fortsatt ikke til å blokkere noe, men prate med henne om hvordan det er tryggest mulig. Anonymkode: 53cac...739
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du er jo det motsatte av streng. Hvorfor har du så vanskelig for å følge anbefalingene? Det er slike foreldre som deg som ødelegger for alle andre. Anonymkode: 3b13f...d0c Men hva slags skade tar hun av at hun kan snappe med bestemor, tanter og søskenbarn på andre siden av verden tror du?? og at tanter, onkler og besteforeldre kommenterer på katten hennes? Anonymkode: b404b...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 Har aldri sett squid game, men fått med meg at «alle» mellom 12 og 100 ser på det. Hva handler det om og hvorfor er det så ille at barn ser det? Jeg fikk se the shining, nattsvermeren andre skumle filmer da jeg var 12-13 år, tok magen skade av det. Men fikk ikke se dynastiet da jeg var 8-9, det var farlig det 😂 Anonymkode: d276a...784 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 Ingen skade, ikke magen 😂 Anonymkode: d276a...784
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min søster som jobber i barnehage fortalte meg at de eldste ungene på avdelingen har sett squidgame og vil leke lekene de leker i serien. Anonymkode: 0da7f...f83 What . Jeg blir sjokkert asså når jeg leser at barn i bhg alder har sett den. Min 9 åring sporte om han fikk lov at se den og jeg sa klart NEI. Han sa oxå men visst mine venner skall se den hjem hos seg selv kan jeg da få se den med de?Da var klar NEI igjen. Han gav seg og sa oki. Jeg hoppes verkelig de ansatte i bhg tog det opp med de foreldrene til barn som hadde sett den. Anonymkode: 18976...ce6 1
Aristoteles Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når der er 10-12år gamle. Hvorfor? Samme foreldrene lar barna på 8-11år ha snap, insta og fb. Når de fleste er oppegående foreldre som setter grenser og prøver å følge det. Så er det alltid noen (5-6stykker i hver klasse) som driter i det. Og lar barna som kommer på besøk se filmer med 15,16 og 18års grense når de er 10-12år. Omsorgsvikt!! Hva dere gjør er en ting men å la andre sine barn se er overhodet ikke greit! Og sen skrytingen på skolen om at de ser det håper jeg blir tatt fatt i og sendt melding til barnevernet. Er dere virkelig så tafatte? Noen tåler å se det ene og det andre, men de er altfor liten og det er deres ansvar å passe på det! Å spille ett spill feks fortnite når du er 10år er ikke farlig, ikke blod og skumle ting og mye lagarbeid og gøy. Men å la de se skumle filmer eller serier langt over deres nivå. Hvorfor?? Lettere for andre å holde på grensene når alle kan ha en tydelig grense. Og om dere på liv og død må la de se ting så la være og skryt på skolen!!Og trykke ned andre som ikke får lov! Anonymkode: e922d...d30 Fortnite har en aldersgrense på 12 år. Du definerer at det likevel er helt geit å spille det når man er 10. Samtidig langer du ut mot andre som selv definerer om aldersgrensen er passende for eget barn. Dobbeltmoralens vokter i et fresende innlegg 😄 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 Min tolvåring får lov å se en del filmer med 15-16-årsgrense. Ikke Squid Game, riktignok. Fordi jeg vurderer henne moden nok til det, vurderer hver enkelt film og ser dem sammen med henne. Jeg forholder meg til aldersgrensene når andre barn er på besøk, med mindre noe annet er avtalt med deres foreldre. En skole kan selvfølgelig ikke melde noen til barnevernet for å se filmer med for høy aldersgrense. Det ville være ulovlig. Anonymkode: 31ded...1dc 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 Er flere som sikkert ser i smug og skryter på skolen, men de fleste sier at de ser squid game og andre ting med foreldrene! Er ikke ok når barna dine går på besøk og får servert 16+ og 18års filmer av foreldrene! Når de er 10-11år! Så mye drama på skolen blandt jentene i forhold til snap. Flere skoler har no advart foreldrene og sagt klart fra at det er 13år (de er 8-11år) og de må slette appen. Det tar så mye tid fra lærerene på skolen i friminutt og timene. Er ikke lov med mobiler men de sniker de med seg. Mange blir hengt ut, mobbet for de ikke har det , filmet eller andre ting. Og vært episoder der flere ikke tørr og dusje etter gym pga snap og telefoner på skolen! Ikke alltid lærer er med og isåfall er de i egen lærergarderoben i andre enden av hele garderoben. Men det å mobbe andre som ikke får lov er overhodet ikke greit. Anonymkode: e922d...d30 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 Aristoteles skrev (6 minutter siden): Fortnite har en aldersgrense på 12 år. Du definerer at det likevel er helt geit å spille det når man er 10. Samtidig langer du ut mot andre som selv definerer om aldersgrensen er passende for eget barn. Dobbeltmoralens vokter i et fresende innlegg 😄 Om du prøver spillet selv så ser du forskjellen på animasjon uten blod og styggdom i forhold til en film/serie der de kutter strupen på folk og blodet spruter. Der de dreper og du får se alt. Stor forskjell. Og holde aldersgrenser er viktig. Men å spille fortite som 10-12åring i forhold til å se squid game eller en horrofilm med 18år med brutale drap og sex når de er 10-12år er overhodet ikke ok!Stor forskjell! Anonymkode: e922d...d30 3
Aristoteles Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Om du prøver spillet selv så ser du forskjellen på animasjon uten blod og styggdom i forhold til en film/serie der de kutter strupen på folk og blodet spruter. Der de dreper og du får se alt. Stor forskjell. Og holde aldersgrenser er viktig. Men å spille fortite som 10-12åring i forhold til å se squid game eller en horrofilm med 18år med brutale drap og sex når de er 10-12år er overhodet ikke ok!Stor forskjell! Anonymkode: e922d...d30 Du synes det er en stor forskjell, ja. Og fordi du vet bedre enn myndighetene, så er det ok om din 10-åring får spille Fortnite, mens min ikke får, men må forholde seg til klassekameratenes skryt og hva det nå var 😛 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 Har en 14-åring og når Fortnite kom gjorde vi en avveining. Hva ville inneholde i spillet bety, hvordan spilte gutta og hva ville konsekvensene av å nekte spillet være. Jeg satt timesvis med sønnen for å finne ut hva spillet gikk ut på og lærte om taktikk osv. hva jeg fant ut var at sønnen som før hadde et begrenset sosialt liv nå kom med i stor gjeng som spilte sammen, de pratet spill så klart, men de pratet om mye mer utenfor også sluk at min sønn fikk bedre sosial trening (fortsatt ikke helt på høyde med andre). Det var det sosiale i spillet som var spennende og hvordan de samarbeidet, hvordan de pratet sammen osv. Nå flere år etter henger han fortsatt sammen med gjengen som begynte med Fortnite sammen. Vi så ingen voldelige tendenser utenom. Hadde vi nektet hadde vi gitt en gutt med allerede begrenset sosial kompetanse et enda større handicap. Senere har han selv valgt å holde seg unna andre spill med høy aldersgrense fordi han ikke vil, selv om noen av kompisene spiller det. Han vet hva vi synes om det og respekterer det. Før man nekter noe så synes jeg man skal sette seg inni hva det er og ikke bare nekte av prinsipp. Anonymkode: 53cac...739
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min søster som jobber i barnehage fortalte meg at de eldste ungene på avdelingen har sett squidgame og vil leke lekene de leker i serien. Anonymkode: 0da7f...f83 Og da lurer jeg på: Hvordan vet hun at barna har sett dette? Sønnen min går i 2. klasse, og der hadde barna lekt rødt lys. Straks ble det skreket opp om at noen av oss foreldre lot barna se serien, og anklager haglet. Det viste seg at noen av barna hadde lært leken av eldre barn, og de visste ingenting om serien. Ikke lekte de at noen ble skutt heller. Så vær nå litt forsiktig før dere anklager andre foreldre! Og tenk litt før dere snakker. Anonymkode: b71e6...67d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå