Gå til innhold

Til deg med kranglete mage: hvordan f kommer du deg gjennom dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spesielt når alle rundt deg spiser alt og ingenting mens du selv må ta x antall forholdsregler. Sånn sett er jeg heldig, det kunne vært verre. Du trenger ikke oppgi hva du sliter med, vil bare høre enkle tips og triks. Selv har jeg intoleranser, men blir også dårlig hvis jeg spiser for mye korn i løpet av en dag... Veldig slitsomt. 

Har funnet ut at variert mat er det beste. Spiser jeg grøt, utgår frokostblanding samme dag. Helst kokt mat, dette er det safeste. Holder meg unna ferdigmat i hverdagen og ellers. Også junk. Mange koser seg med denne typen mat, du selv ender opp med ubehag og flere turer på do. Kaker, vafler, boller og lignende er uaktuelt, har ikke kuttet ut hvetemel, men spiser veldig lite, hvis ikke kommer krampene. Det går i rene råvarer, helst fisk og grønnsaker. Likevel, en liten glipp og smertene kaller. Tenk på det sosiale i tillegg. Å hele tiden informere, folk tar ikke nei for et nei, krever å vite alt, "du kan jo bare", må være kreativ, bringe egen mat innimellom. Livet er en annen når magen ikke samarbeider.  

Anonymkode: 3b93e...de8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter "heldigvis" mest med mageknip og ikke løs mage og andre problemer som gjør at jeg må løpe til nærmeste toalett så fort mulig. Smerter tåler jeg liksom, prøver å ignorere dem selv om jeg helst skulle ha ligget i fosterstilling døgnet rundt. Men med jobb, barn og andre forpliktelser så er det ikke mulig.

Jeg spiser så lite som mulig, det er mitt triks. Mat gir meg magesmerter, omtrent uansett hva det er. 

Anonymkode: 65cd1...d5d

Skrevet

Akkurat for øyeblikket er jeg greit medisinert, men i dårlige perioder er det ikke mulig å forlate huset, og må jeg det så kan jeg ikke spise. 

• Liker 1
Skrevet

Immodium og matpakke så jeg vet eksakt hva jeg får i meg. Fraviker jeg fra dette så er helvete løs med særdeles kort mulighet for å "vente på tur" hvis det er opptatt på nærmeste toalett.

Slitsomt ja men man må bare lære seg å leve med et strengt kostregime og ha tablettene i bakhånd.

Anonymkode: 9dfb4...f1f

• Liker 2
Skrevet

Har crohns, så opplever ikke at diett har noen nevneverdig effekt. Magen (det vil si tarmen) oppfører seg som den vil og få de infeksjonene den får uansett. Eneste er at jeg må styre unna spesielt "hard" mat, og av og til ting med mye fruktose, om jeg har en innsnevring da.

Ellers, tja, paralgin forte? Operasjon iblant. Er jo ikke annet å gjøre.

Anonymkode: 3f6de...43e

• Liker 2
Skrevet

Ved å gå på do ofte og ta med meg mat som jeg vet at jeg tåler. Det er så klart ubehagelig å hele tiden måtte "forsvare" at jeg ikke kan spise/drikke alt som andre gjør, men det er verre å få dårlig mage. Dessuten er det overraskende mange som sliter med magen, så mange er forståelsesfulle.

Anonymkode: 95639...1e6

• Liker 1
Skrevet
On 11/8/2021 at 11:04 AM, AnonymBruker said:

Jeg sliter "heldigvis" mest med mageknip og ikke løs mage og andre problemer som gjør at jeg må løpe til nærmeste toalett så fort mulig. Smerter tåler jeg liksom, prøver å ignorere dem selv om jeg helst skulle ha ligget i fosterstilling døgnet rundt. Men med jobb, barn og andre forpliktelser så er det ikke mulig.

Jeg spiser så lite som mulig, det er mitt triks. Mat gir meg magesmerter, omtrent uansett hva det er. 

Har du prøvd å bare spise rent kjøtt en periode? 

Anonymkode: 91ce2...9ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd å bare spise rent kjøtt en periode? 

Anonymkode: 91ce2...9ab

Er vegetarianer, alltid blitt ekstremt kvalm av kjøtt 😅 Så nei, aldri prøvd.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan medisiner og tilskudd bruker dere som snakker om medisiner? Hva er immodium? 

Kan man leve normalt med det? 

Anonymkode: bf89f...d47

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan medisiner og tilskudd bruker dere som snakker om medisiner? Hva er immodium? 

Immodium er diaréstopper. Det bør ikke brukes sammenhengende uten avtale med lege. 

Anonymkode: e1707...a41

Skrevet

Kefir

Skrevet

Tar forhåndsregler som å ikke spise det jeg vet jeg reagerer på. 

Anonymkode: e3019...020

Skrevet

Vil anbefale å lese om Anthony William medical medium. Han har hjulpet mennesker over hele verden til bedre helse gjennom kosthold og vitaminer. 

Jeg har fått så fin og stabil mage etter å ha fulgt hans råd. Har fått et helt nytt liv. 

Anonymkode: 7d054...9d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2021 den 18.48):

Hvor har du lært at det heter « hvordan» medisiner? Det heter hvilke medisiner og kosttilskudd bruker dere.....

Anonymkode: 403e3...fcf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vil anbefale å lese om Anthony William medical medium. Han har hjulpet mennesker over hele verden til bedre helse gjennom kosthold og vitaminer. 

Jeg har fått så fin og stabil mage etter å ha fulgt hans råd. Har fått et helt nytt liv. 

Ja. Anthony William. Medical medium anbefaler jeg og! En meget klok mann!

Anonymkode: 403e3...fcf

Skrevet

Ved å unngå mange matvarer. Skal jeg være ute/ferier/lengre reisevei osv Så velger jeg ren mat som magen min tåler.

Jeg reagerer ikke på kjøtt, men på mye fra planteriket. Ris tåler jeg fint. Så i nøden kun ris og rent kjøtt (ikke noe som er tilsatt noe feks marinader osv)

Hadde aldri overlevd som veganer 😅

Anonymkode: 91ccf...93a

Skrevet

Tarmhelse er noe av det mest individuelle som finnes. Hva som funker for deg funker overhodet ikke for meg. Du må prøve deg fram, gjerne i samarbeid med lege. Jeg slet med IBS i 10 år, og prøvde virkelig alt. Prøvde low-fodmap, prøvde glutenfritt, prøvde lavkarbo..opplevde gode perioder og dårlige perioder uten at jeg fant noen forklaring ift kostholdet. 

Da jeg gikk på en antibiotiakur for en urelatert betennelse så opplevde jeg plutselig spontan bedring i mageproblemene (eller etter kuren, da, det var verre da jeg gikk på penicillin). Legen min nevnte at jeg kan ha hatt en ubehandlet bakteriell betennelse i tarmen som antibiotikaen tok knekken på. Men det kan også ha vært tilfeldig. Uansett så har jeg ikke hatt noe særlig issues etterpå. Dette var for 5 år siden. Eneste jeg kan reagere på er for mye fruktose. 

Anonymkode: 47adf...5f0

• Liker 2
Skrevet

Hadde magesårbakterie, men ble ikke kvitt betennelsen i magesekken selv etter trippelkur. Jævlig vondt til tider og føler meg slapp og syk på det verste - pluss at jeg gasser noe innmari 🥴 Går på omeprazol. Spiser mye suppe 😅

Anonymkode: b3b0b...3b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2021 den 22.07):

Kefir

Hvor mye kefir og når og hvordan doserer du med det? Inneholder ikke kefir laktose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva med å dele rådene som går på magen her? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...