Gå til innhold

Hvor lang tid tok det for deg å ta lappen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til sammen ti måneder.

Tok første oppkjøring etter fire måneder og besto ikke. Kjørelæreren ville ha alle gjennom før han sluttet i jobben, det gikk ikke. Tok derfor tre dobbelttimer til med ny kjørelærer. Han booket time til oppkjøring, men da vi kom fram sa han at jeg ikke var klar og sendte meg hjem med bussen etter å ha betalt for oppkjøringen.

Tok da pause i fire måneder, tok tre kjøretimer med en annen i samme firma, fikk beskjed om at selvsagt var jeg klar for å kjøre opp og få dager senere hadde jeg førerkortet.

Veldig glad jeg ble ferdig til slutt, men hele greia gjorde meg ikke noe mer glad i å kjøre bil.

Anonymkode: 3708b...1c2

Skrevet

Vet ikke hvor mange måneder det blir men håper på lappen til mars neste år kanskje, jeg begynte i juli. Har de siste obligatoriske timene igjen, men kjørelærer ville ikke la meg gå videre på neste nivå enda så jeg har satt av to måneder til å øve privat..

Anonymkode: 84774...5ac

Skrevet

Tok to kjøretimer hos en trafikkskole høsten 2019. Så skulle kjørelæreren på ferie i januar/februar 2020. Så stengte landet ned. Hørte aldri noe fra han igjen:)

Tok kontakt med ny kjøreskole desember 2020. Hadde kjøretimer jevnlig, men grunnet smitteverntiltak ble alt obligatoriske utsatt flere ganger, og teoriprøven ble utsatt to ganger. Var ferdig med teoriprøve og alt obligatoriske tidlig i juni 2021. Bestilte oppkjøring, og fikk oppkjøring i starten av november!

Bestod heldigvis😅

Sååå, alt fra 11 mnd til 2 år brukte jeg, alt ettersom hvordan du velger å regne på det. 

Anonymkode: 27b50...f27

Skrevet

Begynte med kjøretimer i starten av august, og det ble også bestilt oppkjøring allerede da. Fikk tid til oppkjøring i starten av november og bestod på første forsøk. Hadde i snitt én økt med kjørelærer i uken og én økt privat. 

Anonymkode: bb347...cf2

Skrevet
ajarRun skrev (På 12.11.2021 den 23.11):

Husk at du ikke må ta prøven der du bor. Noen stasjoner har masse ledige prøver.

At skolene måtte bestille var en midlertidig koronaløsning, men nå kan eleven selv bestille. Noen skoler lar elevene gjøre det, mens andre vil styre det selv (slitsomt å forklare for fjortende gang at bilen er opptatt og at prøven må flyttes).

Husk at prøver også avbestilles i løpet av dagen. Så jeg bruker å sjekke med en gang jeg våkner, og når jeg er ferdig på jobb. Det bruker å funke.

Må man være tilknyttet en kjøreskole på det stedet man tar oppkjøringen? 

Anonymkode: 56e19...3d7

Skrevet

Hadde første kjøretime 5 januar i år og fikk lappen 29 mai. Hadde lite øvelseskjøring privat.

Anonymkode: 64a24...a43

Skrevet
On 11/8/2021 at 10:54 AM, AnonymBruker said:

jeg har akkurat startet omtrent, hatt 4 kjøretimer, mørkekjøring, førstehjelpskurs og tatt teoriprøven. 

skal ha 8 kjøretimer i mnd fremover, så er nysgjerrig på hvor lang tid det kan ta før jeg har lappen i boks. 

hvor lang tid brukte du?

Anonymkode: 9f034...79a

Jeg hadde fire kjøretimer, og det som i hvert fall ble kalt "TS-pakka". Brukte i overkant av to måneder fra første time til lappen var i havn.

Anonymkode: b744c...4ea

Skrevet

Startet øvelseskjøring tidlig i høst. Jeg holder på enda. Får nok lappen en gang i vår 😅

Skrevet

Tok meg ca. litt mer enn ett år.

Anonymkode: cb33d...c7d

Skrevet

Begynne i 2020 å kjøre med samboer, og holdte på i 3 måneder. Tok ca 5 kjøretimer med forskjellige lærere for å finne en god en. Tok en pause fra kjøringen etter 3 måneder, og begynte igjen i august i år. Kjøpte en pakke og ble ferdig med alt i oktober, besto oppkjøring denne uken 🙃

Skrevet

3 uker.

Intensivkurs i 1996.

Skrevet

Begynte sist i oktober, hadde lappen 1 mars. Trengte ikke trafikalt grunnkurs fordi jeg var over 25.

Anonymkode: c5c83...12f

Skrevet
On 11/12/2021 at 11:44 PM, AnonymBruker said:

Tok to kjøretimer hos en trafikkskole høsten 2019. Så skulle kjørelæreren på ferie i januar/februar 2020. Så stengte landet ned. Hørte aldri noe fra han igjen:)

Tok kontakt med ny kjøreskole desember 2020. Hadde kjøretimer jevnlig, men grunnet smitteverntiltak ble alt obligatoriske utsatt flere ganger, og teoriprøven ble utsatt to ganger. Var ferdig med teoriprøve og alt obligatoriske tidlig i juni 2021. Bestilte oppkjøring, og fikk oppkjøring i starten av november!

Bestod heldigvis😅

Sååå, alt fra 11 mnd til 2 år brukte jeg, alt ettersom hvordan du velger å regne på det. 

Anonymkode: 27b50...f27

Jeg begynte for ca 2 år siden. Hadde oppkjøring på dagen landet ble "stengt". Så venta til det åpna igjen, ny oppkjøring, men strøk. Så flytta jeg, og det ble mye styr med flytting og ny jobb. Kontaktet en kjøreskole i hjembyen, for jeg var litt redd for å ta oppkjøring I helt ny by. Men det var ikke lov for folk som ikke bodde der å ta oppkjøring pga korona. Kontakta de igjen etter sommeren, men fikk samme beskjed. 

Så var det mye stress på jobb, jeg var mye sliten og tenkte jeg tar oppkjøring når ting roer seg ned. For noen mnd siden bestemte jeg meg for å kontakte en kjøreskole I byen der jeg bor nå. Har øvelseskjørt mye rundt her. Blitt bedre kjent. Og det skader vel ikke å prøve... 

Fikk beskjed om at det var ett års ventetid på oppkjøring....... jeg ble helt motløs og gadd ikke svare en gang. Tenkte at nå gir jeg opp...

Jeg får vel bare bestille en time snart, så får jeg ta den om et år. Evt bestille i hjembyen og håpe jeg får time når jeg har ferie. Jeg må uansett ha i hvertfall to dager fri for å kunne dra dit. 

Jeg kunne prøvd i en naboby ca en time herfra, men jeg tør ikke ta oppkjøring et sted der jeg ikke er kjent. Og andre veien blir inn mot Oslo. Ikke faen! 

Blæh! Håper jeg får den til sommeren 2022. Da har jeg brukt 3 år 😛

Anonymkode: 7e2b2...5e6

Skrevet

Kjøpte en slik "pakke" med det mest inkludert (unntatt diverse ting som teoriprøve, oppkjøring etc, de vil jo alltid melke deg for så mye de kan) i august for noen år siden. I begynnelsen av november tok jeg praktisk prøve og bestod på første forsøk.

Kjørelærer var misfornøyd, haha. Grådige ekle mannen ville selvsagt at jeg skulle bruke mer penger på flere kjøretimer, sikkert sur fordi jeg kjøpte pakke i stedet. ;)  😅

Anonymkode: ef758...49c

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg begynte for ca 2 år siden. Hadde oppkjøring på dagen landet ble "stengt". Så venta til det åpna igjen, ny oppkjøring, men strøk. Så flytta jeg, og det ble mye styr med flytting og ny jobb. Kontaktet en kjøreskole i hjembyen, for jeg var litt redd for å ta oppkjøring I helt ny by. Men det var ikke lov for folk som ikke bodde der å ta oppkjøring pga korona. Kontakta de igjen etter sommeren, men fikk samme beskjed. 

Så var det mye stress på jobb, jeg var mye sliten og tenkte jeg tar oppkjøring når ting roer seg ned. For noen mnd siden bestemte jeg meg for å kontakte en kjøreskole I byen der jeg bor nå. Har øvelseskjørt mye rundt her. Blitt bedre kjent. Og det skader vel ikke å prøve... 

Fikk beskjed om at det var ett års ventetid på oppkjøring....... jeg ble helt motløs og gadd ikke svare en gang. Tenkte at nå gir jeg opp...

Jeg får vel bare bestille en time snart, så får jeg ta den om et år. Evt bestille i hjembyen og håpe jeg får time når jeg har ferie. Jeg må uansett ha i hvertfall to dager fri for å kunne dra dit. 

Jeg kunne prøvd i en naboby ca en time herfra, men jeg tør ikke ta oppkjøring et sted der jeg ikke er kjent. Og andre veien blir inn mot Oslo. Ikke faen! 

Ett års ventetid? Oi, hvor er dette hen? Kanskje du kan øvelseskjøre i nabobyen når du har tid? Evt. kjøpe noen timer hos en trafikkskole i den byen?

Annonse
Skrevet

8 mnd fra første kjøretime. Kjørte knapt noe privat.

Skrevet
On 11/21/2021 at 7:08 PM, AnonymBruker said:

du har noe av det samme historie som meg! Jeg endte opp med å måtte ta teori på nytt også, gjorde det i juni 2021. Fikk da bestilt ny oppkjøring - i oktober!!! :alice: Det er slik med ventetider her. Heldigvis besto jeg denne, for da har jeg allerede brukt totalt 4 år på å ta lappen. Om ikke jeg besto denne - neste oppkjøring ville jo vært enda et halvt år frem i tid. 😵 Det er uholdbart, og jeg skjønner ikke at det ikke er mer snakk om det. For meg som småbarnsmor, disse mange månedlige utsettelser på å kunne ta oppkjøring, de gjorde livet ganske mye vanskeligere i den tiden. Ja, jeg begynte med kjøretimer sent i livet, men det gjør ganske mange andre nå også, har jeg intrykk av.

Anonymkode: 4f957...e95

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 14.45):

Må man være tilknyttet en kjøreskole på det stedet man tar oppkjøringen? 

Ja, det må du. 

Jeg begynte å kjøre og ta noen kjøretimer i 2018.. Ferdig med teoriprøve og alt det obligatoriske sommeren 2019. Etter det har jeg strøket noen ganger og ventet leeeeeenge på ny oppkjøring. Forhåpentligvis står jeg i desember da jeg har oppkjøring. 

Anonymkode: 2260d...852

• 4 måneder senere...
Skrevet

Begynte å ta det på alvor omtrent da jeg besto teorien (etter jeg strøk), da hadde jeg øvelseskjørt i to år. Da bestilte jeg oppkjøring for omtrent tre måneder fram i tid, og sa ifra til kjørelærer om det så jeg trengte kjøretimer. 

Jeg fikk gjodkjent trinnvureringene, men strøk til slutt på oppkjøring. Men jeg hadde ikke tenkt å vente fire måneder på ny oppkjøringstime, så jeg skrev et program som automatisk skjekker vegvesenes sider etter oppkjøringstimer. I det den fant ledig time, sendte den meg beskjed via epost. Fikk oppkjøringstime 5 uker etter jeg strøk (4 uker er minimum). Og nå har jeg lappen.

Programmet er nå offentlig og kan brukes av hvem som helst her: oppkjoring.com. Det er og forblir gratis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2021 den 23.40):

Vet ikke hvor mange måneder det blir men håper på lappen til mars neste år kanskje, jeg begynte i juli. Har de siste obligatoriske timene igjen, men kjørelærer ville ikke la meg gå videre på neste nivå enda så jeg har satt av to måneder til å øve privat..

Jeg siterer meg selv. Jeg fikk lappen denne måneden, bestod oppkjøring på første forsøk 😁 Så da tok det 9 måneder fra jeg startet i juli i fjor med å lese på teorien til oppkjøringen i april i år. Jeg hadde pause fra kjøreskolen i nov og des i fjor for å øve mer privat. Så fikk jeg alt obligatorisk ferdig i januar i år så da måtte jeg vente tre måneder på time til oppkjøring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...