Gå til innhold

Forventninger til tenåring 14 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags forventninger har du til ditt tenåringsbarn omtrent 14 år?

- skal han/hun rydde etter seg selv når h*n lager mat?

- skal han/hun gjøre faste oppgaver i huset?

- hvis han/hun banner til foreldrene dersom de ber han/hun om noe, reaksjoner på det?

- er han/hun moden nok til å passe småsøsken?

-Kan han/hun hjelpe til med enkle oppgaver som feks å skru på TVen?

Rett og slett- hvor legger dere lista? Og er det forskjell i forventningene om det er en jente eller en gutt? 

Anonymkode: afe27...8e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gutt på samme alder.

Skal rydde etter seg når han lager mat, men trenger påminning iblant.

Har faste oppgaver i huset, men behov for påminning.

Ingen reaksjoner på banning, regnes som språklig krydder her i hus. Men å snakke stygt til forelder, slås ned på.

Har ikke småsøsken.

Han hjelper meg med små oppgaver i huset når jeg ber om det.

Anonymkode: e10cd...2f4

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer at han/hun tar hånd om sine egne behov. Dvs dusjer npr det trengs, lager mellommåltid/kveldsmat når vedkommende er sulten og rydder ettet seg på generelt basis. Har ingen faste oppgaver, vil heller ha hjelp der det trengs og at dem skal se de på eget initiativ.

Hjelpe til med å skru på TVen...det gjør jeg fint selv og det samme gjelder resten av huset. Aldri sett på det som noen oppgave som må delegers bort.

Anonymkode: 9eed3...56c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

- hvis han/hun banner til foreldrene dersom de ber han/hun om noe, reaksjoner på det?

Rett og slett- hvor legger dere lista? Og er det forskjell i forventningene om det er en jente eller en gutt? 

Hun skal selvfølgelig rydde opp etter seg ved matlaging mm.

Dekke på, ta av bordet og rydde etter middag, holde rommet ryddig og støvsuge det regelmessig, lage seg mat, gjøre lekser, ha med nødvendig utstyr til skolen, dusje, skifte klær, komme med skittentøy, ta inn post, gå med søppel, stelle kjæledyr. 

Hun må også gjøre andre oppgaver dersom vi ber om det. Hun får fast ukelønn og har mulighet til å tjene mer ved større oppgaver. 

Hun kunne fint passet yngre søsken, men ikke en baby.

Forventer det samme av hennes bror, men er inneforstått med at de trenger hjelp og bistand til ulike oppgaver. 

Anonymkode: d91a8...6aa

Skrevet

Jente 13 år:

- skal han/hun rydde etter seg selv når h*n lager mat? Ja, det skal hun, men det gjør hun ikke, ikke bra i hvertfall. Jeg forventer ikke strøken kjøkken etter det.

- skal han/hun gjøre faste oppgaver i huset? Nei.

- hvis han/hun banner til foreldrene dersom de ber han/hun om noe, reaksjoner på det? Veldig reaksjoner på det, men det har vi for alle i huset, banning og stygt snakk tolereres ikke. 

- er han/hun moden nok til å passe småsøsken? Ja, men småsøsknet er ikke veldig liten, i tiårsalderen. Kan følge ham på fritidsaktivitet ol også, og de kan være alene om kvelden en sjelden gang og da legge seg.

-Kan han/hun hjelpe til med enkle oppgaver som feks å skru på TVen? Ja, mener du KAN/er i stand til det, eller " ofte gjøre den type småting når man blir bedt om det uten å  bli sur og protestere (som reise seg og slå på tv, hente en mugge vann på kjøkkenet)? Hun gjør det gladelig av og til, og under protester andre ganger. 

Anonymkode: 9f7a9...7ec

Skrevet (endret)

Hun er 16 nå, men hadde vel omtrent de samme forventningene til henne da hun var 14.

Rydde opp etter seg selv uansett hva hun har gjort, gjøre ting i heimen enten når hun blir bedt om det eller fordi hun ser det trengs. Vi prøvde faste oppgaver, det ble fort glemt, så avtalen er at jeg skla be henne om ting og hun skal gjøre det uten å sukke eller stønne, passer det ikke da så sier man det på en ok måte og sier når det kan gjøres. Funker fint for oss. 

Hun har ikke småsøsken, men har passet venninners småsøsken (bhg-alder, ikke spebarn). 

Hun vet så klart hvordan man skrur på TVen, men hvis jeg skal se på noe skrur jeg på selv, så jeg ser ikke helt greia med det spørsmålet.... Men hun kan fint lage en kaffe til en av oss, hente drikke eller andre småting bare for å være grei, hvis det var det som var poenget... 

Jeg hører hun av og banner i samtale med venner, men til oss foreldre banner hun aldri. Ufint prat er generelt ikke akseptert hos oss, altså ufint prat til eller om andre. Et banneord mens hun forteller noe ville jeg ikke kommentert, men å bruke det for å kalle andre noe hadde vi hatt nulltoleranse for (har aldri skjedd). 

Endret av Ulrikke
Skrevet

Jeg forventer at han rydder etter seg etter måltider. Han har ingen faste oppgaver m unntak av å gå med søpla og holde rommet sitt ryddig. Men jeg forventer at han hjelper meg med ting når jeg ber han om det. Det kan være å klippe plen, se etter lillebroren, handle noe for meg ol. Han får ikke ukelønn. Men dersom han gjør noen større oppgaver, får han litt betalt for det. 

Anonymkode: 3964a...d47

Skrevet

Når mine var så gamle (gutt og jente) så hadde de ansvar for eget rom og bad, holde orden og vaske, sørge for at tøy kom i riktig kurv og å sette på en maskin om jeg ba om det, trommel, henge opp osv, de kunne lage enkle middagsretter og vaske hus, de ryddet etter seg og førte på ting på handlelisten om det ble tomt og for dette fikk de ukelønn. Selvstendighet er noe som læres hjemme, det kommer ikke av seg selv. 

Anonymkode: 21d5f...09a

Skrevet

Likte da Hedda Montgommery sa at tenåringer lider av pubertal demens, det stemmer ihvertfall her. Så vårt barn får enkle og få beskjeder om ganger. Og skryt for det som blir gjort og gjennomført både på automatikk og på beskjed. 

Jeg forventer (og det vet barnet) ja lista er lav.. 

Ryddig rom 

Orden i skoletingene og lekser 

Huske egne avtaler og idrett

Legge klær på plass og skittentøy der det skal være. 

Rydde opp etter seg selv 

Passer småsøsken innimellom 

Ta ut oppvask og sette inn, støvsuge i  sin etasje. 

Og dette skjer, heldigvis! Jeg trenger ikke be om det for det blir gjort. Og andre oppgaver jeg ber om blir som regel utført innenfor rimelighetens tid. Og det er gutt. 

Banner gjør han som regel ikke hjemme og de gangene han banner så er det berettiget, eksempel storetåa i dørlista😉 

Han er en veldig flink gutt som er pliktoppfyllende, selvstendig og omgjengelig. 

Anonymkode: 7a395...41e

Skrevet

Jeg har en 10-åring. Jeg forventer at han rydder opp etter seg når han lager seg mat, så klart en 14-åring bør gjøre det 😱, og det forventer jeg også jo mer avansert det blir. Jeg forventer ikke at det er perfekt, men jeg forventer at han gjør så godt han kan, og så kan jeg heller vaske stekepannen på ny uten at han ser det etterpå.

Skru av og på tven gjør alle i huset selv etter behov, og det har han gjort siden han var 3-4? Misforsto jeg nå? Skrur 14-åringen på tven som eget gjøremål, og så står den på til dere legger dere, og så har du eller mannen din som gjøremål å skru den av? 🤔 Høres ikke så miljøvennlig ut. Regner med at jeg misforsto.

Anonymkode: 11489...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skru av og på tven gjør alle i huset selv etter behov, og det har han gjort siden han var 3-4? Misforsto jeg nå? Skrur 14-åringen på tven som eget gjøremål, og så står den på til dere legger dere, og så har du eller mannen din som gjøremål å skru den av? 🤔 Høres ikke så miljøvennlig ut. Regner med at jeg misforsto.

Slik jeg tolker det, menes småtjenester når han er den som er nærmest til å gjøre det. I gate med "kan du sende meg smøret"?

Vet ikke om det er vanlig at tenåringer er i så stor opposisjon at de reagerer på slike oppfordringer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Ikke bare om hen lager mat, men skal rydde etter seg uansett hvor hen har rotet.

Ja. Hen vasker og holder orden på eget rom og i TV-stue som kun hen og søsken bruker. Hen rydder etter middag to dager i uka, tar oppvaskmaskinen også da, støvsuger og tørker støv en gang i uka. Av og til lager hen middag og vasker klær. Hen gar seg av egne ting selv, som matpakke osv.

Det har aldri skjedd.

Ja.

Hen får ikke skru på TV'en for det vil ødelegge for en eventuell garanti. Men hen er med på å skru sammen f.eks. hyller.

Ingen forskjell på gutt og jente.

Skrevet
13 minutter siden, Hactar said:

Slik jeg tolker det, menes småtjenester når han er den som er nærmest til å gjøre det. I gate med "kan du sende meg smøret"?

Vet ikke om det er vanlig at tenåringer er i så stor opposisjon at de reagerer på slike oppfordringer. 

Jepp, mente det med å skru på TVen som å gjøre noen en liten tjeneste om det ber. Type: "kan du hente et glass vann til meg?", "gidder du hjelpe lillebroren din med å logge på TV-appen, jeg er på butikken"? 

Mente ikke om han/hun klarer å skru på TVen, da hadde dette vært en annen type diskusjon.

Vår 14-åring kan nemlig ikke gjøre sånne småtjenester uten å bli sur, blånekte, si at det ikke passer/han gidder ikke osv. Derfor må vi bare late som han ikke finnes, vi kan ikke regne med at han stiller opp for noen hjemme. Lurte bare på om dette var normalt for alderen, eller om det er noe som er "unormalt". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vår 14-åring kan nemlig ikke gjøre sånne småtjenester uten å bli sur, blånekte, si at det ikke passer/han gidder ikke osv. Derfor må vi bare late som han ikke finnes, vi kan ikke regne med at han stiller opp for noen hjemme. Lurte bare på om dette var normalt for alderen, eller om det er noe som er "unormalt". 

Såpass unormalt at jeg ikke skjønte hva du mente ihvertfall. Jeg har en voksen datter (20). Og det er helt utenkelig at hun hadde nektet noe slikt.

Men det kan jo være puberteten eller testing av grenser? Det skal ihvertfall ikke godtas. Er det testing av grenser, så er det jo nettopp her du skal vise hva du forventer av ungdommen! Grensetesting er en del av læringen.

Anonymkode: 11489...c87

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jeg var 14 så måtte jeg rydde etter meg, hadde ansvar for faste oppgaver fikk ikke lov å være frekk i munnen og måtte gjøre hva jeg ble bedt om av oppgaver, passet småsøskenene, altså det var mange krav til meg og det var mye jeg kunne gjøre selv. Da jeg var 15 fikk jeg fast helgejobb i butikk som jeg hadde i årevis på siden av vgs og lære osv. 14åringer er ikke voksne men jaggu skal de kunne endel også de er ikke småunger de er tenåringer. 

Anonymkode: 208b4...b05

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bortsett fra å passe småsøsken har jeg forventet alt dette av en seksåring.

Kjønn er irrelevant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

- skal han/hun rydde etter seg selv når h*n lager mat? ja! Skylle og sette inn i oppvaskmaskin. Fortsatt min jobb å sørge for rutiner for at den er tom så hun kan rydde etter seg. Dette kan være en av hennes oppgaver/rulleres i familien.

- skal han/hun gjøre faste oppgaver i huset? Ja! Rydde og vaske eget rom, samt bidra i husarbeid i huset generelt. Lager liste over arbeidsoppgaver, så velges det, men alt SKAL gjøres.

- hvis han/hun banner til foreldrene dersom de ber han/hun om noe, reaksjoner på det? Ja! Uakspetablet hos oss. Vi har nedskrevne familiverdier alle har blitt enige om fra de var små. "Vi snakker pent til hverandre og respekterer hverandre" er en av de. Så slikt skjer sjelden, men får kraftige reaksjoner i form av skuffelse over å ikke overholde familieverdiene. Det holder det, de liker det ikke.

- er han/hun moden nok til å passe småsøsken? Nja. Kommer an på hvor små og hvor lenge. Kort stund med større barn (3+), ja, ansvar en hel dag, over natt eller for babyer uten tilsyn - nei. Ikke moden nok til å takle hvis noe uventet skjer.

-Kan han/hun hjelpe til med enkle oppgaver som feks å skru på TVen? Hæ? En 14-åring kan skru på tv...for et annet barn mener du eller? Tja, hvis hun vil. Ville ikke krevd det om det eks handlet om å bistå en på 2 år. Småbarna er fortsatt mitt ansvar, ikke hennes. Men på generelt grunnlag en forventning om å hjelpe hverandre. Så om jeg spesifikt ber henne hjelpe meg med det fordi jeg er opptatt med noe - forventer jeg at hun gjør det. Står også på lista vår over verdier : "vi hjelper hverandre".  Så den forventningen er uttalt.  Så ville kommet an på situasjonen og årsak til motvilje. Brudd på verdiene - ja det er uaktuelt. Om hun selv er på vei til trening, treffe noen etc og faktisk ikke bør måtte slippe alt hun driver med for slik en småting, da kan 2-åringen vente på TV. Så helt avhenig av situasjon.

Ingen forskjell. Våre familieverdier skal etterleves for alle i familien. Gjelder voksne, gjelder barn, kjønn helt uvesentlig.

Legger til at familieverdiene er helt geniale for oppfølging, konsekvenser osv osv. En av mine nedfelte der er "vi holder hjemmet vårt ryddig og rent". Full aksept fra alle parter om at det er en god ide. Og dermed er det så enkelt å pålegge oppgaver, få alle til å bidra osv. Alle vet hvorfor og at slik er det i vår familie. 

Anonymkode: 67132...9e5

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: 67132...9e5

Dette høres ut som en veldig fin måte å gjøre ting på. *noterer bak øret*

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skru på TV er ingen "oppgave" ? Hva slags oppdragelse driver dere med egentlig?

Når jeg var 14 år ryddet jeg rommet mitt samt støvsugde, og støvsugde huset - og lærte meg å vaske gulvet.
Ryddet opp etter middag, ta inn og ut av oppvaskmaskinen etc.. 

Det er nå du burde lære barnet ditt å vaske og ta litt ansvar i huset.

• Liker 1
Skrevet
Alterego666 skrev (1 time siden):

Bortsett fra å passe småsøsken har jeg forventet alt dette av en seksåring.

Kjønn er irrelevant.

jepp gjorde det alt som 8åring hjalp og passe på mine da 5 yngre helsøsken men på daværende tidspunkt stod jeg ikke ansvarlig.

Anonymkode: 208b4...b05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...