Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. Gutten min på 8 mnd er ikke veldig glad i å snu seg og sånt. Han kunne ikke snu seg fra rygg til mage før inntil et par uker siden. Et par dager senere snudde han seg og fra mage til rygg. Så han kan det,... Tror jeg. 

Han har til sammen snudd kroppen sin kanskje max 4 ganger, til tross for mye tid på gulvet. Han er ikke særlig glad i å ligge på magen. Virker som han unngår det å snu seg. 

Helsestasjonen sier at han bare må ligge masse på magen, helst 7, 8 ganger om dagen. Det er greit nok, det blir så ofte vi kan, hvor jeg tar ham opp når han begynner å klage høylytt. (jeg ligger sammen med ham på gulvet, leker med ham og prater, og det forlenger jo magetiden) 

Han elsker derimot å sitte, sitter selv, men kan ikke sette seg opp. Sitter han, lener han seg hit og dit. Finmotorisk er han veldig flink, spiser ofte selv med hendene etc.

Det er kun dette med at han ikke bruker kroppen sin. Jeg håper jo bare at han er litt lat og ikke helt ser poenget, han er jo sterk i beina, hopper mens jeg holder ham stående i fanget, men skal jo innrømme at jeg blir litt bekymret for om det skulle være noe rusk i utviklingen.. 

Er det noen som har erfaringer å dele? 

Anonymkode: 462ae...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville forhørt meg med en fysioterapeut. :)

Min baby hatet, og da mener jeg hatet, magetid. Vi var til fysioterapi og kiropraktor. Etter babyen fikk bort muskelspenningene(kiropraktor),og  jeg fikk veiledning hvordan hjelpe baby(fysioterapi) så fikk vi ny baby!

Nå elsker min å være på magen, og hater å være på ryggen. :nori:

Anonymkode: bdded...142

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville forhørt meg med en fysioterapeut. :)

Min baby hatet, og da mener jeg hatet, magetid. Vi var til fysioterapi og kiropraktor. Etter babyen fikk bort muskelspenningene(kiropraktor),og  jeg fikk veiledning hvordan hjelpe baby(fysioterapi) så fikk vi ny baby!

Nå elsker min å være på magen, og hater å være på ryggen. :nori:

Hvordan gikk du frem for fysioterapeut? Dro du gjennom fastlegen eller kontaktet du hs direkte? 

Skrevet

Man kan selv bestille time til både kiropraktor og fysioterapi, ofte er det noe ventetid i det offentlige og raskere å komme inn i det private. 

Anonymkode: 73a30...1b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan gikk du frem for fysioterapeut? Dro du gjennom fastlegen eller kontaktet du hs direkte? 

Jeg kontaktet hun jeg gikk til i svangerskapet, da hun er kjent for å være best på baby, barn og gravide her jeg bor.

Både fysioterapi og kiropraktor kan du kontakte direkte, bare hver sikker på at de har kompetanse på babyer. Om du ikke kjenner til noen fysioterapeut ville jeg hørt med helsesykepleier om hun eller han kjenner til en god fysioterapeut. 

Skrevet

Takk for tips 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hallo. Gutten min på 8 mnd er ikke veldig glad i å snu seg og sånt. Han kunne ikke snu seg fra rygg til mage før inntil et par uker siden. Et par dager senere snudde han seg og fra mage til rygg. Så han kan det,... Tror jeg. 

Han har til sammen snudd kroppen sin kanskje max 4 ganger, til tross for mye tid på gulvet. Han er ikke særlig glad i å ligge på magen. Virker som han unngår det å snu seg. 

Helsestasjonen sier at han bare må ligge masse på magen, helst 7, 8 ganger om dagen. Det er greit nok, det blir så ofte vi kan, hvor jeg tar ham opp når han begynner å klage høylytt. (jeg ligger sammen med ham på gulvet, leker med ham og prater, og det forlenger jo magetiden) 

Han elsker derimot å sitte, sitter selv, men kan ikke sette seg opp. Sitter han, lener han seg hit og dit. Finmotorisk er han veldig flink, spiser ofte selv med hendene etc.

Det er kun dette med at han ikke bruker kroppen sin. Jeg håper jo bare at han er litt lat og ikke helt ser poenget, han er jo sterk i beina, hopper mens jeg holder ham stående i fanget, men skal jo innrømme at jeg blir litt bekymret for om det skulle være noe rusk i utviklingen.. 

Er det noen som har erfaringer å dele? 

Ja gå til helsesykepleier og spør om henvisning til fysioterapeuten via helsestasjonen og få henne til å observere barnet og vurdere situasjonen og gjerne gi masse gode råd og tips. Det er verdt det. Det høres ut som om han bruker overkroppen mest og at beina ikke brukes så mye så det kan være greit å utelukke ting for å være på sikre sida her. Bare ring helsesøster og si du vil ha henvisning til fysio.

Anonymkode: 4a173...235

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

helsesøster henviser

Anonymkode: 4a173...235

Skrevet

En gutt jeg kjenner var litt som du beskriver på den alderen. Der fikk de henvisning til fysioterapeut. Og beskjed av fysioterapeuten om at alt var fint, dette var en gutt som likte å ta livet med ro. Så det kan være sånn, men det er uansett fint å få det sjekket ut og bekreftet :) Den gutten jeg kjenner er tre år nå, og ligger ikke bak andre hverken grovmotorisk eller på andre måter. 

Anonymkode: 0bc6f...f1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En gutt jeg kjenner var litt som du beskriver på den alderen. Der fikk de henvisning til fysioterapeut. Og beskjed av fysioterapeuten om at alt var fint, dette var en gutt som likte å ta livet med ro. Så det kan være sånn, men det er uansett fint å få det sjekket ut og bekreftet :) Den gutten jeg kjenner er tre år nå, og ligger ikke bak andre hverken grovmotorisk eller på andre måter. 

Anonymkode: 0bc6f...f1e

Da får jeg håpe at det er bare det det er.. Han virker jo helt normal, helt perfekt, så synes det er litt merkelig akkurat dette ene punktet. 

Men jeg skal ta kontakt med en fysioterapeut, og eventuelt en sånn kiropraktor for å utelukke evt låsninger.. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...