AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Jeg er førstegangsgravid i uke 35, og ved forrige kontroll lå barnet fortsatt i seteleie. Har blitt forklart at jeg blir henvist til sykehuset hvis situasjonen ikke har endret seg innen neste uke, så vet at jeg vil få svar på spørsmålene mine da, men er veldig interessert i å høre om deres erfaringer. Jeg er ikke redd for fødsel, og håper og tror at man kommer best ut av det hvis man er forberedt. Hele svangerskapet har jeg gledet meg til den "store finalen", men det er to ting jeg har ønsket å unngå hele veien: Keisersnitt og epidural. Jeg vet ikke hvorfor sistnevnte skremmer meg, det bare gjør det. Er selvfølgelig åpen for at den redselen forsvinner hvis riene tar knekken på meg. Jeg har endometriose, og har dermed operert i buken tidligere(kikkhull vel og merke), så ønsker så langt det lar seg gjøre å unngå mer arrvev der enn nødvendig. Det som kverner i hodet på meg nå er at begge disse tingene kan bli nødvendig. Av det lille vi snakket om det på forrige kontroll så fikk jeg med meg at ca halvparten ender opp med keisersnitt, og at de gjerne setter epidural uansett på de som føder vaginalt. Er det noen som har erfaring med vaginal setefødsel? Måtte du ha epidural? Er det større risiko for skader på mor/barn? Hvordan gikk fødselen, alt i alt? Anonymkode: 4483e...958
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Jeg har 2 barn.. Første som setefødsel og andre vanlig. Og setefødselen var faktisk mindre vondt 😅 Jeg hadde flott jordmor, og legen stod klar i tilfelle det skulle oppstå problemer. Måtte sy 3 sting etterpå, men det måtte mange av venninnene mine også med vanlige fødsler. Det regnes jo som høyere risiko men gikk fint for meg. Min svigerinne fødte ene tvillingen i sete og ei venninne fikk nettopp sin i sete. Anonymkode: 9b351...bb4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Fødte 2 uker før termin i seteleie uten epidural. Gikk veldig fint og fikk ingen skader og hadde en fin fødselopplevelse. Har 2 venninner som også hadde seteleie og de valgte keisersnitt og var fornøyd med det. Ingenting i veien for å prøve tenker jeg. Og du MÅ ikke ha epidural hvis du inne vil. Hos meg gikk alt så fort at vi uansett ikke rakk det. Og det er umulig å vite på forhånd hvordan fødselen går og hvordan du opplever smerten Anonymkode: 6110a...bab
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Jeg har ogsp lest at det er normalt å sette epidural, i tilfelle man må gå over til keisersnitt underveis, slik at det er klart. Men du trenger sikkert ikke faktisk få epidural, bare få den satt slik at den er klar? Jeg fikk epidural sist og skal ikke ha det nå, med mindre jeg må. Er ikke redd nåla eller følgeskader eller noe, men den stoppet opp alt for meg, og det gidder jeg ikke igjen. Jeg har også lest at det er normalt med et klipp ifb setefødsel, personlig er jeg veldig delt hvis jeg skulle komme i samme situasjon som deg for av en eller annen grunn er jeg livredd for å bli klippet. Der nede, spesielt. Jeg syns det høres så grusomt ut, og ser det for meg i hodet, og jeg er ærlig talt mer interessert i å bli skjært i magen enn å bli klippet noen som helst plass ellers... Anonymkode: 1d8b1...975
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er førstegangsgravid i uke 35, og ved forrige kontroll lå barnet fortsatt i seteleie. Har blitt forklart at jeg blir henvist til sykehuset hvis situasjonen ikke har endret seg innen neste uke, så vet at jeg vil få svar på spørsmålene mine da, men er veldig interessert i å høre om deres erfaringer. Jeg er ikke redd for fødsel, og håper og tror at man kommer best ut av det hvis man er forberedt. Hele svangerskapet har jeg gledet meg til den "store finalen", men det er to ting jeg har ønsket å unngå hele veien: Keisersnitt og epidural. Jeg vet ikke hvorfor sistnevnte skremmer meg, det bare gjør det. Er selvfølgelig åpen for at den redselen forsvinner hvis riene tar knekken på meg. Jeg har endometriose, og har dermed operert i buken tidligere(kikkhull vel og merke), så ønsker så langt det lar seg gjøre å unngå mer arrvev der enn nødvendig. Det som kverner i hodet på meg nå er at begge disse tingene kan bli nødvendig. Av det lille vi snakket om det på forrige kontroll så fikk jeg med meg at ca halvparten ender opp med keisersnitt, og at de gjerne setter epidural uansett på de som føder vaginalt. Er det noen som har erfaring med vaginal setefødsel? Måtte du ha epidural? Er det større risiko for skader på mor/barn? Hvordan gikk fødselen, alt i alt? Anonymkode: 4483e...958 Til meg sa De at de alltid setter epidural ved setefødsel. Det er fordi ting plutselig kan haste veldig og da må Man rett over i keisersnitt og da er det greit å alt ha epiduralen satt sånn at de ikke trenger å bruke tid på bedøvelse. jeg fikk en omvisning på klinikken og forklart alt om setefødsel fordi jeg hadde angst både for setefødsel og keisersnitt. Rommet en føder i er typisk rett over gangen fra operasjonsrommet osv. anbefaler deg å snakke med noen på sykehuset. hos meg bestemte de seg for keisersnitt likevel fordi jeg hadde smalt bekken under målene anbefalt. Det var mye mindre skummelt enn jeg trodde. Spinalbedøvelse var mye mindre skummel enn jeg hadde sett for meg. Og det hele var egentlig en ok opplevelse sett i etterkant. Anonymkode: a2816...d4b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ogsp lest at det er normalt å sette epidural, i tilfelle man må gå over til keisersnitt underveis, slik at det er klart. Men du trenger sikkert ikke faktisk få epidural, bare få den satt slik at den er klar? Jeg fikk epidural sist og skal ikke ha det nå, med mindre jeg må. Er ikke redd nåla eller følgeskader eller noe, men den stoppet opp alt for meg, og det gidder jeg ikke igjen. Jeg har også lest at det er normalt med et klipp ifb setefødsel, personlig er jeg veldig delt hvis jeg skulle komme i samme situasjon som deg for av en eller annen grunn er jeg livredd for å bli klippet. Der nede, spesielt. Jeg syns det høres så grusomt ut, og ser det for meg i hodet, og jeg er ærlig talt mer interessert i å bli skjært i magen enn å bli klippet noen som helst plass ellers... Anonymkode: 1d8b1...975 Ja den trenger ikke være på. Den trenger kun å Være satt inn sånn jeg forstod det. Anonymkode: a2816...d4b 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har 2 barn.. Første som setefødsel og andre vanlig. Og setefødselen var faktisk mindre vondt 😅 Jeg hadde flott jordmor, og legen stod klar i tilfelle det skulle oppstå problemer. Måtte sy 3 sting etterpå, men det måtte mange av venninnene mine også med vanlige fødsler. Det regnes jo som høyere risiko men gikk fint for meg. Min svigerinne fødte ene tvillingen i sete og ei venninne fikk nettopp sin i sete. Anonymkode: 9b351...bb4 Så bra at det gikk så fint😊 Jeg har også flere venninner som har måttet sy noen sting etter vanlige fødsler, så det stresser jeg ikke så mye over. Anonymkode: 4483e...958
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fødte 2 uker før termin i seteleie uten epidural. Gikk veldig fint og fikk ingen skader og hadde en fin fødselopplevelse. Har 2 venninner som også hadde seteleie og de valgte keisersnitt og var fornøyd med det. Ingenting i veien for å prøve tenker jeg. Og du MÅ ikke ha epidural hvis du inne vil. Hos meg gikk alt så fort at vi uansett ikke rakk det. Og det er umulig å vite på forhånd hvordan fødselen går og hvordan du opplever smerten Anonymkode: 6110a...bab Godt å høre at det gikk fint med seteleie uten epidural, det gir håp😊 Anonymkode: 4483e...958 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt å høre at det gikk fint med seteleie uten epidural, det gir håp😊 Anonymkode: 4483e...958 Men er det å få epidural du er redd for. Eller er det å få den satt inn? For tror ikke man har så mye valg i forhold til å få den satt på plass ved setefødsel. Som nevnt så går det raskt hvis de plutselig bestemmer seg for keisersnitt i stedet. Og da er det dumt å fikle med epidural. Da må det vel bli narkose… Anonymkode: a2816...d4b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 Det gikk overraskende bra. Hadde epidural, men den virket ikke. Ville egentlig prøve uten (første jordmoren sa jeg måtte ha epidural, andre sa at jeg ikke måtte) men mannen insisterte på at jeg tok den 😅 Eneste forskjellene på denne fødselen og de fødslene jeg har hatt i hodeleie er at det tok mye lenger tid før babyen kom ned på bekkenbunnen (så jeg lå med full åpning ganske lenge før jeg fikk lov å presse) og at jeg ikke fikk lov å presse når halve ungen var ute. Akkurat det siste var vel det verste, babyen har jo ganske stor omkrets når det er både magen og beina. Måtte sy ett sting. Hadde gledelig født i seteleie igjen. Har også ei venninne som fødte sin første i sete, og hun måtte klippe men sa at det merket hun egentlig ikke noe til. Man får jo lokalbedøvelse der nede. Anonymkode: fafa3...e8d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 Hør på Foreldrerådet sin episode om setefødsel med Overlegen på føden til Ullevål. Veldig betryggende episode ☺️ Anonymkode: 6d37f...964 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Godt å høre at det gikk fint med seteleie uten epidural, det gir håp😊 Anonymkode: 4483e...958 Jeg vil bare si at jeg hadde en irrasjonell frykt for både keisersnitt og epidural. Var piss redd for den nåla, men jeg måtte til slutt ha epidural, og det var ikke noe problem for meg. Kjente ikke noe særlig til stikket eller nåla, ingen problemer i etter tid. Eneste jeg kjente noe til var at riene haglet da jeg spente meg noe voldsomt da de satt epidural. Så du trenger ikke nødvendigvis å være redd for epidural! Anonymkode: 590ce...9df
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er det å få epidural du er redd for. Eller er det å få den satt inn? For tror ikke man har så mye valg i forhold til å få den satt på plass ved setefødsel. Som nevnt så går det raskt hvis de plutselig bestemmer seg for keisersnitt i stedet. Og da er det dumt å fikle med epidural. Da må det vel bli narkose… Anonymkode: a2816...d4b Begge deler, men mest det å få satt den inn. Blir helt dårlig av tanken, og jeg aner ikke hvorfor. Har tidligere vært lagt inn og hatt kanyler(er det riktig?) i begge hendene, og jeg husker jeg ikke klarte å fokusere på noe annet enn de nålene hele oppholdet. Søvn kunne jeg bare glemme. Eneste pausen fra ubehagelighetene var under narkosen😅 Er generelt redd for nåler, men blodprøver, vaksiner osv går liksom greit da det er så kjapt ute igjen. Epiduralen er ikke det, punktet den settes føles unaturlig og "skummelt ut". Høres ut som verdens største pyse, men må jeg ta det så må jeg ta det. Anonymkode: 4483e...958
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil bare si at jeg hadde en irrasjonell frykt for både keisersnitt og epidural. Var piss redd for den nåla, men jeg måtte til slutt ha epidural, og det var ikke noe problem for meg. Kjente ikke noe særlig til stikket eller nåla, ingen problemer i etter tid. Eneste jeg kjente noe til var at riene haglet da jeg spente meg noe voldsomt da de satt epidural. Så du trenger ikke nødvendigvis å være redd for epidural! Anonymkode: 590ce...9df Nei, det er jo en irrasjonell frykt, og jeg tror (og håper) at jeg legger frykten fra meg når jeg står i det og evt. må ha det. Anonymkode: 4483e...958
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hør på Foreldrerådet sin episode om setefødsel med Overlegen på føden til Ullevål. Veldig betryggende episode ☺️ Anonymkode: 6d37f...964 Takk for tips, det skal jeg gjøre😊 Anonymkode: 4483e...958
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Begge deler, men mest det å få satt den inn. Blir helt dårlig av tanken, og jeg aner ikke hvorfor. Har tidligere vært lagt inn og hatt kanyler(er det riktig?) i begge hendene, og jeg husker jeg ikke klarte å fokusere på noe annet enn de nålene hele oppholdet. Søvn kunne jeg bare glemme. Eneste pausen fra ubehagelighetene var under narkosen😅 Er generelt redd for nåler, men blodprøver, vaksiner osv går liksom greit da det er så kjapt ute igjen. Epiduralen er ikke det, punktet den settes føles unaturlig og "skummelt ut". Høres ut som verdens største pyse, men må jeg ta det så må jeg ta det. Anonymkode: 4483e...958 Skjønner. Lykke til det er veldig mange kanyler i begge hender og bena under et keisersnitt. Men det går nok bra ettersom det kun blir keisersnitt dersom noe går galt dersom du er villig til å prøve vaginal fødsel først. Og hvis det først et veldig kritisk så tenker man nok ikke på kanylene uansett så dette går nok fint Anonymkode: a2816...d4b
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner. Lykke til det er veldig mange kanyler i begge hender og bena under et keisersnitt. Men det går nok bra ettersom det kun blir keisersnitt dersom noe går galt dersom du er villig til å prøve vaginal fødsel først. Og hvis det først et veldig kritisk så tenker man nok ikke på kanylene uansett så dette går nok fint Anonymkode: a2816...d4b Takk😊 Satser på at frykten blir helt uvesentlig hvis jeg skulle trenge det Anonymkode: 4483e...958
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 Jeg har ikke født i sete selv, men besteveninnen min har. Hun sa hun «måtte» ha epidural hele veien, og begrunnelsen fra legen var at hun skulle være bedøvet under utdrivningsfasen fordi man må samarbeide når hodet fødes og mor ikke kan få panikk av smertene (slik mange får). Jeg skriver «måtte» i hermetegn fordi hun ikke prøvde å protestere da hun ønsket epidural uansett 😛 Vet derfor ikke hva som hadde skjedd hadde hun nektet. Men legen sa at setefødsler alltid skulle ha epidural av nevnte grunn i tillegg til den store risikoen for ks Anonymkode: 7d524...01e
Vera Vinge Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 Min første fødsel var setefødsel, og det var faktisk den beste fødselsopplevelsen totalt av mine tre. Ble veldig godt ivaretatt underveis. Ble veldig anbefalt epidural pga den økte sannsynligheten for ks, og det var ikke noen problem å få den satt. Jeg var først på CT for å måle bekken, vet ikke om de fortsatt gjør det. Og estimerte babyen. Var frisk selv og de anbefalte vaginalfødsel, så da gjorde jeg det. Veldig glad for det. Når det gjelder epidural, er det jo en veldig fordel å være våken dersom det blir ks, tenker jeg. Jeg har av helt andre grunner havnet i narkose rett etter mine to neste fødsler, og jeg syns det var røft når det skjedde akutt (det var så klart andre ting enn narkosen som gjorde den situasjonen vanskelig, da).
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har ikke født i sete selv, men besteveninnen min har. Hun sa hun «måtte» ha epidural hele veien, og begrunnelsen fra legen var at hun skulle være bedøvet under utdrivningsfasen fordi man må samarbeide når hodet fødes og mor ikke kan få panikk av smertene (slik mange får). Jeg skriver «måtte» i hermetegn fordi hun ikke prøvde å protestere da hun ønsket epidural uansett 😛 Vet derfor ikke hva som hadde skjedd hadde hun nektet. Men legen sa at setefødsler alltid skulle ha epidural av nevnte grunn i tillegg til den store risikoen for ks Anonymkode: 7d524...01e Høres ut som jeg må forberede meg på epidural😅 Anonymkode: 4483e...958
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå